news-background
news-background

باکس آفیس: Frozen 2 یکه‌تاز ماه دسامبر؛ سقوط Playmobil

ایام کم‌فروغ گیشه در ماه دسامبر از راه رسید و استودیوهای بزرگ آمریکا پس از پشت سر گذاشتن بازه‌ی زمانی پرفروش تعطیلات شکرگزاری و جمعه‌ی سیاه، این هفته فیلمی به صورت گسترده روی پرده نبردند. به جر استودیوی اس‌تی‌اکس که انیمیشن «پلی‌موبیل» (Playmobil) را به نمایش درآورد. به این ترتیب، این عنوان در میان فیلم‌هایی که در بیش از ۲ هزار سالن سینما در هفته‌ی اول اکران شده‌اند، در رده‌ی چهارم بدترین افتتاحیه‌ی تاریخ قرار گرفت. این فیلم در سه روز اول نمایش تنها ۶۷۰ هزار دلار فروخته است، رکوردی که پایین‌تر از «جم و هولوگرام‌ها» (Jem and the Holograms) استودیوی بلوم‌هاوس و یونیورسال با افتتاحیه‌ی ۱.۳۷ میلیون دلاری و در سطح فیلم «اوجی‌لاوها در ماجراجویی بزرگ با بالن» (The Oogieloves in the Big Balloon Adventure) با افتتاحیه‌ی ۴۴۳ هزار دلاری بود.

استودیوی اس‌تی‌اکس تصور می‌کرد که در این آخر هفته بعضی مخاطبین خانوادگی بادآورده که برای دیدن «یخ‌زده ۲» به سینما آمده‌اند، به تماشای «پلی‌موبیل» هم می‌نشینند. اما این اتفاق روی نداد و اغلب سینماروها به دیدن «یخ‌زده‌ ۲» دیزنی ادامه دادند و موجب شدند این انیمیشن در سومین آخر هفته‌ی خود با افت فروش ۶۰ درصدی نسبت به هفته‌ی قبل ۳۴.۷ میلیون دلار فروش کند و فروش داخلی خود را به ۳۳۷.۵ میلیون دلار برساند. این رکورد برای فیلمی که پس از آخر هفته‌ی جمعه‌ی سیاه روی پرده می‌رود، ستودنی است. در سال‌های گذشته انیمیشن‌های «یخ‌زده» با ۳۱.۶ میلیون دلار، «رالف اینترنت را خراب می‌کند» با ۲۵.۵ میلیون دلار، «موآنا» با ۲۸.۲ میلیون دلار و «کوکو» با ۲۷.۵ میلیون دلار در این بازه‌ی زمانی اکران شده بودند.

نکته‌ی مثبت در مورد فروش بلیت در ماه دسامبر امسال این بود که در این ماه تنها یک آخر هفته‌ی کم‌رونق ثبت شد. سال گذشته، با توجه به اینکه تعطیلات شکرگزاری با اوایل ماه نوامبر مصادف شده بود، مخاطبین دو آخر هفته در خانه ماندند. سونی امیدوار است که «جومانجی: مرحله‌ی بعد» (Jumanji: Next Level) هفته‌ی آینده ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار فروش کند.

انیمیشن «پلی‌موبیل» قرار بود پیش از اس‌تی‌اکس توسط استودیوی گلوبال رود عرضه شود. اس‌تی‌اکس سهم زیادی در این پروژه نداشته و به نظر نمی‌رسد که متحمل زیان مالی چندانی شود. برای بازاریابی این فیلم طبق ادعای منابع نزدیک به پروژه مبلغی تک رقمی تولید شده و بسیاری از استودیوهای رقیب هم آن را تأیید کرده‌اند. داستان این فیلم که با بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلاری به تولید رسیده، از یک اسباب بازی آلمانی ۴۵ ساله اقتباس شده و «آنیا تیلور جوی»، «جیم گفیگان»، «گابریل بیتمن»، «آدام لمبرت»، «کنان تامپسون»، «مگان ترینر» و «دنیل ردکلیف» در آن صداپیشگی کرده‌اند. فیلم در کانادا به تولید رسیده و شرکای تجاری زیادی از جمله استودیو کانال و دی‌ام‌جی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بانک ملی کانادا نیز هزینه‌ی فروش بین‌المللی فیلم را تأمین کرده است.

استودیوی اس‌تی‌اکس براساس استقبال مخاطبین خارجی فیلم را در داخل به صورت گسترده اکران می‌کند. با این حال، گزارش شد که اکران‌های پنجشنبه شب در محدوده‌ی فروش ۴۰ هزار دلاری بودند و به فروش ۲۳۰ هزار دلاری در جمعه شب منهی شدند. منتقدین امتیازی بالاتر از امتیاز ۲۲ درصد «راتن تومیتوز» به فیلم ندادند و سینماروها هم آن را مستحق نمره‌ی ۱.۵ ستاره دانستند و براساس گزارش «پست‌ترک» تنها ۳۶ درصد دیدنش را توصیه کردند. مخاطبین عمومی ۳۱ درصد خریداران بلیت را تشکیل دادند، در حالی که  ۶۹ درصد سینماروها خانوادگی و کودکان زیر ۱۲ ساله بودند. بنابر گزارش «سینمااسکور» نیز مخاطبین به فیلم نمره‌ی B+ داده‌اند که برای یک اثر انیمیشن بسیار پایین است. روز جمعه دختران با ۵۳ درصد استقبال بهتری نسبت به پسران از فیلم به عمل آوردند. حدود ۵۷ درصد علاقه‌مندان به فیلم سفیدپوست، ۲۲ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد آسیایی تبار، و ۸ درصد سیاهپوست بودند.

استودیوی اس‌تی‌اکس با سالن‌داران مشاوره کرد و قیمت بلیت‌های «پلی‌موبیل» را تا ۵ دلار در تمامی شوتایم‌ها به جز کانادا و سالن‌های آرک‌لایت و لندمارک کاهش داد. «رلیش‌میکس» می‌نویسد مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی هم برای دیدن فیلم هیجان‌زده به نظر نمی‌رسیدند و تنها بعضی از ستارگان فیلم از جمله «آدام لمبرت»، «آنیا تیلو جوی» و «جیم گفیگان» گفتند. «مگان ترینر» در صفحه‌ی توئیتر خود که دارای ۲.۱ میلیون دنبال کننده است، فیلم را بازاریابی کرد. اما تلاش‌های او هم نتیجه نداد و کسی برای دیدن فیلم به سینما نیامد. پیش‌بینی می‌شود «پلی‌موبیل» به زودی از روی پرده پایین آورده شود و در پایان رکورد ۱.۵ میلیون دلاری را ثبت کند.

در آخر هفته‌های بی‌صدایی مانند این هفته، پخش‌کنندگان آثار هنری سعی می‌کنند مخاطبین خاص را به سینما بکشانند. استودیوی فکوس این هفته شمار سالن‌های درام حقوقی «آب تیره» (Dark Waters) به کارگردانی «تاد هینز» و بازی «مارک رافلو» را از ۹۴ به ۲۰۱۲ رساند و در سومین هفته‌ی اکران ۴.۱ میلیون دلار فروش کرد. این رکورد برای فیلمی که از «راتن تومیتوز» امتیاز بالای ۹۲ درصد و از سینماروها نمره‌ی A- «سینمااسکور» دریافت کرده نتیجه‌ی مطلوبی نخواهد بود. فروش ۵.۲ میلیون دلاری این فیلم که از مخاطبین «پست‌ترک» هم امتیاز ۳.۵ ستاره‌ دریافت کرده، پایین‌تر از رکورد فیلم فاجعه‌بار «رومن جی ایزرئیل» استودیوی سونی در پاییز سال ۲۰۱۷ بود. آن فیلم در ۱۶۶۹ سالن اکران شد و ۴.۴ میلیون دلار فروخت و در پایان به فروش ۱۳ میلیون دلاری در بازارهای داخلی دست یافت.

با این حال، فیلم «دنزل واشینگتن» در آن سال از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۳ درصد و از سینماروها نمره‌ی B «سینمااسکور» دریافت کرده بود. «آب تیره» در مورد وکیلی با بازی رافلو است که با پرونده‌ای در مورد جنایات یک شرکت شیمیایی سر و کار دارد. این فیلم که داستانش شباهت زیادی به فیلم «مایکل کلیتون» دارد، از جذابیت لازم برخوردار نبود و در جشنواره‌های فیلم پاییز هم اکران نشد. «پست‌ترک» گزارش می دهد که ۶۰ درصد مخاطبین دیدن فیلم را توصیه می‌کنند، ۵۱ درصد آنان مرد، ۶۰ درصد زیر ۳۵ ساله و ۳۷ درصد ۲۵ تا ۳۴ ساله‌اند. حدود ۶۱ درصد خریداران بلیت هم سفیدپوست، ۱۶ درصد اسپانیایی تبار، ۹ درصد سیاهپوست، و ۱۴ درصد آسیایی تبار بودند. «آب تیره» به ویژه در ایالت‌های غربی با فروش بالاتری همراه بود. این هفته استودیوی فکوس عبور فیلم «هریت» (Harriet) از فروش ۴۰ میلیون دلاری را نیز جشن گرفت.

فیلم «چهره‌ی یک زن در آتش» (Portrait of a Lady on Fire) استودیو نئون به کارگردانی «سلین سیاما» که داستانی در قرن هجدهم در جزیره‌ای دور افتاده روایت می‌کند، این هفهت در دو سالن به صورت محدود اکران شد و ۶۷.۱ هزار دلار فروخت. میانگین فروش ۳۳.۶ هزار دلاری این فیلم در هر سالن، در ۲۰ سال گذشته برای آثار فرانسوی زبان اکران شده در آمریکا بی‌سابقه است. این فیلم جایزه‌ی بهترین فیلمنامه را از جشنواره‌ی فیلم کن دریافت کرده و اخیراً در جوایز «انتخاب منتقدین» نامزد شده است. «هیأت ملی نقد» نیز «چهره‌ی یک زن در آتش» را یکی از پنج فیلم برتر سال ۲۰۱۹ نامیده است. این اثر در سالن‌های سینمای انجلیکا در رتبه‌ی اول و در سالن‌های هالیوود آرک‌لایت پس از «شمشیرهای از رو بسته» (Knives Out) به کارگردانی «رایان جانسون» در رده‌ی دوم قرار گرفت. «چهره‌ی یک زن در آتش» فوریه‌ی آینده به سالن‌های سینما بازخواهد گشت. استودیوی نئون این هفته با فیلم برنده‌ی نخل طلای «انگل» به فروش ۱۹.۴ میلیون دلاری رسید.

این هفته فیلم «هوانوردان» (The Aeronauts) آمازون با بازی «ادی ردمین» و «فلیسیتی جونز» که با بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلاری ساخته شده و ۲۰ دسامبر از سرویس پرایم ویدیو پخش می‌شود، در ۴۸ سالن روی پرده رفت و ۳۰ تا ۳۱ هزار دلار فروخت. این آمار از سوی آمازون منتشر نشده است. اکران فیلم در سالن‌های سینما برای آمازون حکم بازاریابی را دارد و استودیو حساب ویژه‌ای روی فروش فیلم‌هایش باز نمی‌کند. آن‌ها برخلاف فیلمی مانند «جوجو خرگوش» که بازاریابی پرخرجی داشت، برای تبلیغات «هوانوردان» هزینه‌ی زیادی نکردند. نت‌فلیکس نیز اقدامات مشابهی برای فیلم‌هایش صورت می‌دهد و شنیده می‌شود که فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری «ایرلندی» (The Irishman) آن‌ها تنها ۵ میلیون دلار از سالن‌های سینما کسب کرده است. «هوانوردان» در ابتدا قرار بود در سالن‌های آیمکس اکران شود، اما آمازون از این تصمیم صرف نظر کرد و مخارج فیلم را کاهش داد. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۷۲ درصد دریافت کرده، اما فیلم‌های بزرگسالانه برای موفقیت در فصل اهدای جوایز باید امتیازات بالاتری داشته باشند. آمازون این فیلم را سپتامبر گذشته در جشنواره‌های فیلم تلیوراید و تورنتو اکران کرد.

فیلم «جومانجی: مرحله‌ی بعد» سونی به کارگردانی «جیک کسدن» این هفته در ۱۸ بازار بین‌المللی اکران شد و ۵۲.۵ میلیون دلار فروخت. قسمت قبلی چندگانه در هفته‌ی اول اکران خارجی ۵۴.۸ میلیون دلار فروخته بود. انتظار می‌رود «مرحله‌ی بعد» در بازار کشور چین نزدیک به ۴۰ میلیون دلار کسب کند. چین ۱۴ درصد از فروش نزدیک به ۱ میلیارد دلاری قسمت قبلی را به خود اختصاص داده بود. آن فیلم در سال ۲۰۱۷ با رقیب سرسختی چون «آخرین جدای» رقابت می‌کرد و امسال هم قسمت دیگری از چندگانه‌ی «جنگ ستارگان» را پیش روی خود می‌بیند. «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» از ۱۸ دسامبر در بازارهای بین‌المللی اکران می‌شود. «مرحله‌ی بعد» از فرانسه ۵.۷ میلیون دلار، از هلند ۱.۴ میلیون دلار، از بازار پنجگانه‌ی اسکاندیناوی ۲.۴ میلیون دلار، در آسیا، از بازار تایوان ۲.۳ میلیون دلار، مالزی ۴.۶ میلیون دلار، اندونزی ۶.۴ میلیون دلار کسب کرده است.

 این هفته فیلم‌های «فورد در برابر فراری» استودیوی فاکس و دیزنی و «شمشیرهای از رو بسته» لاینزگیت در بازارهای خارجی ۷۶.۴ و ۶۰.۶ میلیون دلار فروختند.

هفته‌ی آینده فیلم «جومانجی: مرحله‌ی بعد» سونی، «ریچارد جوول» (Richard Jewell) به کارگردانی «کلینت ایستوود»، و «کریسمس سیاه» (Black Christmas) به صورت گسترده، و «الماس‌ تراش‌نخورده» (Uncut Gems) برادران سفدی با بازی «آدام سندلر» و «بمب خبری» (Bombshell) با بازی «نیکل کیدمن»، «شارلیز ترون» و «مارگو رابی» به صورت محدود روی پرده می‌روند.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۶-۸ دسامبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ یخ‌زده ۲ (Frozen 2) دیزنی - ۳۴.۶ ۳۳۷.۵ ۹۱۹.۶ ۳
۲ شمشیرهای از رو بسته (Knives Out) لاینزگیت ۴۰ ۱۴.۱ ۶۳.۴ ۱۲۴ ۲
۳ فورد در برابر فراری (Ford v Ferrari) فاکس قرن بیستم ۹۷ ۶.۵۳۷ ۹۱.۱ ۱۶۷.۶ ۴
۴ کوئین و اسلیم (Queen & Slim) یونیورسال ۲۰ ۶.۵۳۰ ۲۶.۸ - ۲
۵ یک روز زیبا در محله (A Beautiful Day in the Neighborhood) سونی ۲۵ ۵.۲ ۴۳.۱ - ۳
۶ آب تیره (Dark Waters) فکوس - ۴.۱ ۵.۲ ۵.۳ ۳
۷ ۲۱ پل (21 Bridges) اس‌تی‌اکس ۳۳ ۲.۸ ۲۳.۹ ۲۶.۶ ۳
۸ بازی با آتش (Playing with Fire) پارامونت ۳۰ ۲ ۴۱.۹ ۴۹ ۵
۹ میدوی (Midway) لاینزگیت ۱۰۰ ۱.۹ ۵۳.۴ ۱۰۸.۱ ۵
۱۰ جوکر (Joker) برادران وارنر ۴۸-۵۵ ۱ ۳۳۲.۱ ۱۰۵۴ ۱۰

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید