news-background
news-background

«ساشا بارون کوئن» شبکه‌های اجتماعی را «بزرگ‌ترین دستگاه پروپاگاندای تاریخ» می‌داند

کوئن در هفته‌های گذشته از اینکه چگونه کمپانی‌های اینترنتی به تعصب و نفرت‌پراکنی دامن زده‌اند سخن گفته اما راه حلی را هم ارائه کرده است.

«ساشا بارون کوئن» سراسر دوران بازیگری‌اش با نقش‌هایی چون «برونو» و «بورات» به دنبال جنجال‌آفرینی بوده و گروه‌هایی از جناح چپ و راست را به خشم آورده. او همواره تزویر در جامعه را به‌واسطه‌ی تمسخر گرایشات بشر نقد کرده است. او در سال ۲۰۱۸ سریال «آمریکا چه کسی است؟» (Who Is America?) شبکه‌ی شوتایم را روی ایر داشت و از طریق آن سیاست‌مداران سرشناس را دست انداخت و به عقاید و باورهای‌شان حمله‌ور شد. او «روی مور» قاضی سابق آمریکایی تست کودک‌آزاری گرفت و «کورین اولیمیوس» را واداشت جلوی دوربین از آموزش نظامی کودکان دفاع کند.

اما کوئن هنگام دریافت جایزه از اجلاس یهودی-ستیزی «اتحادیه ضد افترا» از تریبونی که در اختیارش قرار داده بودند استفاده کرد تا بگوید شبکه‌های اجتماعی و اطلاعاتی که در آن منتشر می‌شود چگونه موجب افزایش تعصب در فضای سیاسی ایالات متحده شده است.

او می‌گوید: «بله، بعضی از آثار طنز من، شاید نیمی از آن، نوجوانانه است و نیمی دیگر کاملاً بچه‌گانه است. من فقط یک بازیگر و کمدین هستم نه یک محقق. اما مسئله‌ای برای من روشن است. تمام این نفرت و خشونت توسط مشتی کمپانی اینترنتی انتشار می‌یابد که معادل بزرگ‌ترین دستگاه پروپاگاندا در تاریخ‌اند. در موردش فکر کنید. فیسبوک، یوتیوب، گوگل، توئیتر و سایرین – بر میلیارد‌ها نفر عرضه شده. الگوریتم این پلتفورم‌ها به گونه‌ای طراحی شده که تعمداً محتوای درگیرکننده را برای کاربر برجسته کند –  حوادثی که غرایز ما را خوش می‌آید و یا موجب ترس و بی‌حرمتی می‌شود. وقت آن رسیده در مورد شبکه‌های اجتماعی و اینکه چگونه نفرت و دروغ و توطئه را گسترش می‌دهد تجدید نظر کنیم.»

کوئن در ادامه به اظهارات اخیر «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیسبوک هم اشاره می‌کند که گفته بود: «تا وقتی که دولت‌های ما به حقوق افراد برای بیان عقایدشان احترام بگذارند، تا وقتی که پلتفرم ما وظایف خود در قبال آزادی بیان دفاع کند، و تا وقتی که همگی ما از دیدگاه‌های مخالف استقبال کنیم و فضا را برای نقطه‌نظرات بیشتری فراهم کنیم، به نظر من پیشترفت خواهیم کرد.»

بارون کوئن می‌گوید: «بعضی از این اظهارات بی‌معنی‌اند. همواره گروهی نژادپرست، زن‌ستیز، یهودی-ستیز و کودک‌آزار وجود خواهند داشت. اما به اعتقاد من می‌توانیم در این باره اتفاق نظر داشته باشیم که کودک‌آزارها نباید برای بیان دیدگاه‌های‌شان تریبونی در اختیار داشته باشند و قربانیان خود را هدف بگیرند.» او در ادامه شش میلیاردر «سیلیکن ولی» از جمله بنیان‌گذاران فیسبوک، گوگل، یوتیوب، توئیتر، را یک به یک نام می‌برد و می‌گوید: «این میلیاردرها که همگی آمریکایی‌اند و تصمیم می‌گیرند چه اطلاعاتی باید در معرض دید جهانیان قرار بگیرد، بیشتر به فکر بالا رفتن قیمت سهام خود هستند تا محافظت از دموکراسی.» او سپس سلطنت آنان بر اطلاعات را «امپریالیزم فکری» می‌خواند.

بارون کوئن پیشنهاد می‌کند: «به جای اینکه اجازه دهیم شش میلیاردر سرنوشت دنیا را رقم بزنند، نمایندگان منتخب ما که با رأی مردم برگزیده می‌شوند، از هر گوشه‌ی دنیا، دست کم مجال حرف زدن داشته باشند.» او سپس تأکید می‌کند که تعالیم ژورنالیزم باید در مورد شبکه‌های اجتماعی هم به کار برده شود: «وقت آن رسیده تا سرانجام این کمپانی‌ها را با نام واقعی خود بخوانیم – بزرگ‌ترین ناشران تاریخ. پیشنهاد من این است: مانند روزنامه‌ها، مجلات و اخبار تلویزیونی استانداردها و تعالیمی رعایت شود. ما در سینما و تلویزیون استانداردها و مرزهایی داریم؛ بعضی چیزها را نمی‌توان گفت یا انجام داد.»

او خطاب به نشریات می‌گوید: «آرام بگیرید. هر چیزی نباید فوراً انتشار یابد... آیا حقیقتاً لزومی دارد که هر گفته یا ویدیویی را به سرعت نشر دهید، حتی اگر نژادپرستانه، جنایت‌کارانه و یا خون‌خوارانه باشد؟ البته که نه!» بارون کوئن در پایان سخنرانی خود می‌گوید: «اگر این مسئله را هدف خود قرار دهیم، اگر حقیقت را نسبت به دروغ، بردباری را به پیش‌داوری، هم‌دردی را به بی‌تفاوتی و متخصص را به نادان در اولویت قرار دهیم، آن‌گاه شاید و فقط شاید، بتوانیم در مقابل بزرگ‌ترین دستگاه پروپاگاندای تاریخ بایستیم، نجات‌بخش دموکراسی باشیم، همچنان آزادی بیان داشته باشیم، و مهم‌تر از همه، شوخی‌های من همچنان خنده‌دار باشند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۸ آذر ۱۳۹۸ ۲۲:۵۱

گرایشات واژه اشتباهی ست. و البته که حرفهای آقای کوئن خیلی قابل تامل اند.

نمایش اسپویل