news-background
news-background

باکس آفیس: صدرنشینی انیمیشن Abominable دریم‌ورکس با افتتاحیه ۲۱ میلیون دلاری

انیمیشن «نفرت‌انگیز» (Abominable) استودیوهای دریم‌ورکس و پرل شنبه گذشته ۹ میلیون دلار فروخت و با رشد ۵۸ درصدی نسبت به روز جمعه به دنبال فروش افتتاحیه داخلی ۲۰۸۵ میلیون دلاری و افتتاحیه جهانی ۳۰ میلیون دلاری است. این فروش هفتمین صدرنشینی استودیوی یونیورسال در سال جاری میلادی به شمار می‌آید و در صورتی که رتبه‌ی اول «داونتن ابی» در هفته‌ی گذشته هم در نظر گرفته شود، یونیورسال از این حیث امسال بالاتر از دیزنی و دیگر استودیوهای بزرگ قرار می‌گیرد. «نفرت‌انگیز» برای بیست و دومین بار استودیوی دریم‌ورکس را همزمان با بیست و پنجمین سالگرد تأسیس صدرنشین می‌کند.

«جیم ار» مدیر پخش داخلی یونیورسال شب گذشته در این باره گفت: «دریم‌ورکس با آثار خانوادگی و سرگرم‌کننده‌اش برای مخاطبین جهانی شناخته می‌شود و «نفرت‌انگیز» عنوان دیگری است که فهرست آثار آنان اضافه می‌شود. شخصیت اصلی فیلم با صداپیشگی «کلوئی بنت» شخصیتی دوست‌داشتنی است که به فهرست طولانی قهرمانان زن جسور و دلیر خانواده‌ی دریم‌ورکس اضافه شده.»

این فیلم در ۲۷ بازار خارجی از جمله مکزیک، آلمان و برزیل اکران شده و در ۱۰ منطقه صدر جدول فروش را در اختیار گرفته است. «نفرت‌انگیز» علاوه بر این سومین فیلم اریجینالی است که پس از «ما» (Us) و «پسران خوب» در افتتاحیه صدرنشین می‌شود. در مجموع این فروش پیروزی بزرگی برای کارگردان زن فیلم است که در داستان غنی فیلم تنوع نژادی را لحاظ کرده. مخاطبین اسپانیایی تبار، آسیایی تبار و سیاهپوست در کنار هم ۵۶ درصد مخاطبین را تشکیل دادند، در حالی که ۴۴ درصد سینماروها سفیدپوست بودند. زنان نیز با ۵۶ درصد در اکثریت بودند و مادران با ۵۳ و کودکان زیر ۱۰ سال با ۱۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

«نفرت‌انگیز» یک داستان خانوادگی زیبای چینی را با همکاری یک کارگردان زن جاه‌طلب روایت می‌کند. «یی» نواجوان روی پشت بام آپارتمانش با «یتی» جوان برخورد می‌کند و به همراه دوستانش «جین» و «پنگ» این موجود را «اورست» نامگذاری می‌کنند و به سفری دراز می‌روند تا او را در بلندترین نقطه‌ی زمین به خانواده‌اش ملحق کنند. این فیلم ماه گذشته برای اولین بار در جشنواره‌ی فیلم تورنتو اکران شد و با استقبال گرمی مواجه شد.

فیلم «هتل ترنسیلوانیا ۲» استودیوی سونی و قسمت اول همین فیلم که به ترتیب ۴۸.۴ و ۴۲.۵ میلیون دلار در هفته‌ی اول اکران فروختند، همچنان پرفروش‌ترین افتتاحیه‌های فیلم‌های انیمیشن در ماه سپتامبر را در اختیار دارند. سال گذشته «کوچک‌پا» (Smallfoot) که فیلم دیگری براساس داستان «یتی» محصول برادران وارنر بود، در هفته‌ی اول بیش از ۲۲ میلیون دلار فروخت و در پایان به فروش ۸۳ میلیون دلاری، نمره‌ی A- «سینمااسکور» و امتیاز ۷۶ درصد «راتن تومیتوز» دست یافت. «نفرت‌انگیز» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۰ درصد، از مخاطبین «سینمااسکور» نمرهی A- و از «پست‌ترک» امتیاز ۴ ستاره دریافت کرده، بنابراین دور از انتظار نخواهد بود اگر این انیمیشن هم به ۸۰ میلیون دلار نزدیک شود. باید یادآور شد که هفته‌ی آینده «جوکر» (Joker) برادران وارنر تمامی مخاطبین را به سمت خود جذب می‌کند و احتمالاً در سه روز اول اکران بیش از ۸۰ میلیون دلار می‌فروشد. این درحالی است که هیچیک از استودیوهای بزرگ اثری بزرگسالانه و کم‌هزینه برای مقابله با این فیلم در این هفته یا حتی هفته‌ی بعد روی پرده نمی‌برند. استودیوها محتاطانه‌تر عمل کردند و یک انیمیشن را با یک فیلم بزرگسالانه در مورد یک شخصیت شرور دنیای کتاب‌های کامیک رودررو کردند.

تولید «نفرت‌انگیز» به زمانی برمی‌گردد که دریم‌ورکس برای پخش فیلم با فاکس قرارداد داشت. تأخیر در توسعه‌ی این پروژه‌ی ۷۵ میلیون دلاری بیشتر به علت خریداری شدن دریم‌ورکس توسط کام‌کست بود. «کریس دی‌فاریا» مدیر سابق دریم‌ورکس پروژه را احیا می‌کند و «جیل کالتون» را برای کارگردانی برمی‌گزیند. کالتون طبق شنیده‌ها با داستان پیوند عاطفی محکمی برقرار کرده و به داستان چند فرهنگی آن علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهد. این فیلم در ابتدا باید با همکاری «اورینتال دریم‌ورکس» ساخته می‌شد، اما با توجه به نفوذ یونیورسال در بازار شرق، آن‌ها تصمیم می‌گیرند از همکاری با «اورینتال دریم‌ورکس» را که توسط «چاینا میدیا گروپ» خریداری و «پرل استودیوز» نامگذاری می‌شود خودداری کنند. آن‌ها ۶۰ درصد سرمایه‌ی «نفرت‌انگیز» را تأمین کرده و پخش فیلم در چین را برعهده گرفته‌اند، اما یونیورسال ۴۳ درصد از فروش بلیت را دریافت خواهند کرد. مخارج بازاریابی و تبلیغات فیلم ۷۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، بنابراین با فروش ۲۰۰ میلیون دلاری، یونیورسال همچنان متحمل زیان مالی خواهد شد و باید فراتر از این رقم برود.

یونیورسال همزمان با فستیوال‌های چینی فیلم «نفرت‌انگیز» را بازاریابی کرد که شامل ویدیوهایی از عوامل می‌شد که این مناسبت‌ها را تبریک می‌گفتند. یونیورسال با همکاری «تئاترارز» این امکان را برای مخاطبین چینی-زبان فراهم کرد تا «نفرت‌انگیز» را از طریق اپلیکیشن آن‌ها در سالن نمایش تجربه کنند. این اولین بار بود که یک فیلم هالیوودی در آمریکا با صوت دوبله‌ی چینی ارائه می‌شد. یونیورسال برای جذب مخاطبین لاتین با سازندگان شوی پربیننده‌ی «اگزاتلون» شبکه‌ی تله‌موندو همکاری کرد و ویدیویی ۶۰ ثانیه‌ای از فیلم منتشر کرد. کمپین بازاریابی «نفرت‌انگیز» فوریه گذشته آغاز شده و تریلر اول فیلم در ماه می ۸۰ میلیون مرتبه مشاهده شد. علاوه بر این، «بی‌بی رکسا» سینگل جدید خود برای فیلم را با ۱۰ میلیون دنبال‌کننده‌اش به اشتراک گذاشت و تیزرهای تلویزیونی در حین پخش سریال‌های زن محوری مانند «آناتومی گری»، «بورلی هیلز ۹۰۲۱۰»، مسابقه‌ی خوانندگی «صدا» و هفتادویکمین دوره‌ی مراسم اهدای جوایز امی روی ایر رفت.

«نفرت‌انگیز» در شبکه‌های اجتماعی یوتیوب، فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام دارای ۹۲ میلیون بازدید ویدیویی و دنبال‌کننده بود، درحالی که میانگین انیمیشن‌های خانوادگی ۳۳۸ میلیون است. ستارگان فیلم در شبکه‌های اجتماعی «کلوئی بنت» و «سارا پولسن» بودند که در کنار هم ۷.۱ میلیون هوادار داشتند.

فکوس فیوچرز یونیورسال هم این هفته با فروش ۱۴.۵ میلیون دلاری «داونتن ابی» رتبه‌ی دوم را تصاحب کر. این فیلم نسبت به افتتاحیه تا ۵۳ درصد افت را ثبت کرده و در پایان دهمین روز اکران به فروش ۵۸.۵ میلیون دلاری رسیده است. لازم به ذکر است در صورتی که فروش ۴.۳ میلیون دلاری فیلم در پیش‌نمایش‌های پنجشنبه‌ی گذشته را نادیده بگیریم، افت فروش «داونتن ابی» کاهش می‌یابد و به ۴۶ درصد می‌رسد.

این هفته فیلم «اغواگران» (Hustlers) با بازی «جنیفر لوپز» و «کنستانس وو» تنها ۳۲ درصد نسبت به هفته‌ی قبل کاهش فروش داشت و با ۱۱.۵ میلیون دلار و فروش داخلی ۸۰.۶ میلیون دلاری رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص داد.

فیلم «جودی» (Judy) استودیوی رودساید اترکشنز با بازی «رنی زلوگر» در نق «جودی گارلند» این هفته در ۴۶۱ سالن اکران شد و به فروش قابل ملاحظه‌ی ۳ میلیون دلاری دست پیدا کرد. «جودی» در تورنتو، میامی، فینیکس، آتلانتا، سن دیه‌گو، دالاس، شیکاگو، لس آنجلس و نیویورک با فروش بهتری مواجه شده است. این فیلم از مخاطبین نمره‌ی A- «سینمااسکور» دریافت کرده و ۶۰ درصد بینندگانش را زنان تشکیلم می‌دهند و ۷۹ درصد آنان را مخاطبین بالاتر از ۳۵ ساله. رشد ۳۵ درصدی فیلم در روز شنبه نسبت به جمعه نشان از بازخوردهای مثبت آن دارد.

ویدیوهای پربیننده‌ی «جودی» در شبکه‌های اجتماعی با نرخ ۱۶:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که نرخ میانگین ژانر درام ۱۴:۱ است. مصاحبه‌ی زلوگر که در شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی ندارد با «الن» بیش از ۱ میلیون مرتبه مشاهده شده و بازدید روزانه از کلیپ‌های فیلم در یوتیوب را تا ۱۷.۵ هزار بازدید افزایش داده و از میانگین ۱۱.۱ هزار عددی ژانر فراتر رفته است. «رلیش‌میکس» می‌نویسد به دنبال انتشار تیزر در ماه می گذشته، هواداران «جودی گارلند» فایل‌های مرتبط با فیلم را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. بسیاری از آن‌ها از تشابه رفتار و ظاهر زلوگر و گارلند به وجد آمدند. «جودی» در ادامه در جشنواره‌های فیلم تورنتو و تلیوراید روی پرده رفت و افرادی که موفق به تماشای فیلم شدند ابراز رضایت کردند. فیلم داستان آخرین روزهای زندگی گارلند را در حال اجرای کنسرت در لندن به تصویر کشیده است.

این هفته فیلم‌های «به‌سوی ستارگان» با بازی «برد پیت» در دومین هفته‌ی اکران ۱۰.۱ میلیون دلار فروخت و با افت ۴۶ درصدی در رتبه‌ی پنجم جای گرفت. این فیلم از ۵۰ بازار خارجی ۱۸ میلیون دلار دیگر تصاحب کرد و پرفروش‌ترین فیلم این هفته بود. فیلم جدید «جیمز گری» در روسیه ۳.۱ میلیون دلار، در برزیل ۹۰۰ هزار دلار و در ایتالیا ۱ میلیون دلار فروخت. منابع نزدیک به پروژه مدعی‌اند در صورتی که این فیلم پرخرج به فروش جهانی ۱۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند تا ۳۰ میلیون دلار زیان مالی خواهد داشت. این فیلم در حال حاضر به فروش جهانی ۸۹ میلیون دلاری رسیده است. پس از «به‌سوی ستارگان» فیلم «آن: بخش دو» که از ۷۸ بازار خارجی ۱۱ میلیون دلار کسب کرد در رتبه‌ی بعدی قرار می‌گیرد. این فیلم در حال حاضر بیش از ۴۱۷ میلیون دلار از سراسر دنیا درآمدزایی کرده است.

«رمبو: آخرین خون» نیز که مانند «به‌سوی ستارگان» هفته‌ی گذشته افتتاح شده بود، این هفته با افت ۵۴ درصدی و فروش ۸.۵ میلیون دلاری رتبه‌ی ششم را تصاحب کرد. «آن: بخش دو» نیز مانند هفته‌ی گذشته رتبه‌ی چهارم را از آن خود کرد و در چهارمین هفته‌ی اکران تنها ۳۸ درصد با افت فروش مواجه شد.

سال ۲۰۱۷ با ۷۰۰ میلیون دلار همچنان پرفروش‌ترین ماه سپتامبر را در اختیار دارد، اما انتظار می‌رود دومین سپتامبر پرفروش تاریخ با ۶۶۶.۴ میلیون دلار امسال به ثبت برسد.

هفته‌ی آینده «جوکر» توسط استودیوی برادران وارنر در بیش از ۴۰۰۰ سالن سینما در سراسر آمریکا روی پرده می‌رود. افتتاحیه‌ی این فیلم در لس آنجلس شنبه شب تحت تدابیر امنیتی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

    ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۷-۲۹ سپتامبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ نفرت‌انگیز (Abominable) یونیورسال ۷۵ ۲۰.۸ ۲۰.۸ ۳۱ ۱
۲ داونتن ابی (Downton Abbey) فکوس ۲۰ ۱۴.۵ ۵۸.۵ ۱۰۷.۱ ۲
۳ اغواگران (Hustlers) اس‌تی‌اکس ۲۰ ۱۱.۴ ۸۰.۶ ۹۵.۴ ۳
۴ آن: بخش دو (It: Chapter Two) برادران وارنر ۷۵ ۱۰.۴ ۱۹۳.۹ ۴۱۷.۴ ۴
۵ به‌سوی ستارگان (Ad Astra) فاکس - ۱۰.۱ ۳۵.۵ ۸۹ ۲
۶ رمبو: آخرین خون (Rambo: Last Blood) لاینزگیت ۵۰ ۸.۵ ۳۳.۱ ۴۶.۷ ۲
۷ جودی (Judy) رودساید - ۳ ۳ - ۱
۸ پسران خوب (Good Boys) یونیورسال ۲۰ ۲ ۸۰.۳ ۱۰۴ ۷
۹ شیر شاه (The Lion King) دیزنی ۲۶۰ ۱.۶ ۵۴۰ ۱۶۳۸ ۱۱
۱۰ انجل سقوط کرده است (Angel has Fallen) لاینزگیت ۴۰ ۱.۵ ۶۷.۱ ۱۲۳.۹ ۶
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید