news-background
news-background

بررسی نامزدهای Emmys 2019: رکوردشکنی «بازی تاج‌وتخت»، ۱۹ نامزدی برای «چرنوبیل»

درام شبکه‌ی آمازون و مینی‌سریال شبکه‌ی هولو از دور رقابت خارج شدند و «بازی تاج‌وتخت»‌ و «جولیا لوئی درایفوس» به رکوردشکنی ادامه دادند.

در عصر طلایی تلویزیون باور این مسئله که رأی دهندگان امی تعمداً فردی را از رقابت خارج کنند بسیار دشوارتر از این واقعیت است که ۲۶ هزار رأی دهنده فرصت کافی برای دیدن تمام عناوین را نداشته‌اند. امی ۲۰۱۹ مانند سال‌های گذشته پر از غافلگیری‌‌های تلخ و شیرین است. «بازگشت به خانه» (Homecoming) آمازون یکی از آثار نادیده گرفته شده است که تحسین منتقدین را در برانگیخت اما در بخش بهترین درام جایی نداشت و «جولیا رابرتس» بازیگر آن نامزد دریافت جایزه نشد.

دو فصل ابتدایی سریال کمدی «چیزهای بهتر» (Better Things) به نویسندگی و بازی «پاملا آدلون» درخشان بود و آدلون دو سال متوالی نامزد دریافت امی بود، اما فصل سوم سریال از طرف رأی دهندگان امی نادیده گرفته شد. تنها علت قابل ذکر علی‌رغم رقابت فشرده‌ی سریال‌های کمدی، کاهش آمار بینندگان است. عده‌ی قلیلی انتظار داشتند که سریال «کیمی اشمیت شکست‌ناپذیر» (Unbreakable Kimmy Schmidt) امسال در هیچ شاخه‌ای نامزد نشود و به همین زودی از یاد برود.

سریال جنجالی «مبارزه‌ی خوب» (The Good Fight) شبکه‌ی CBS با امتیازات بسیار بالای «راتن تومیتوز» یکی دیگر از عناوینی بود که موفق نشد به بخش نامزدهای بهترین سریال درام راه یابد. «جورج کلونی» برای سریال «تبصره ۲۲» (Catch-22) شبکه‌ی هولو، و بازگشت «نیک پیتزولاتو» در فصل سوم «کارآگاه واقعی» (True Detective) شبکه‌ی HBO برای رأی‌دهندگان امی کافی نبود و این دو سریال در بخش بهترین سریال‌ها نامزد نشدند.

کمدی «تئوری بیگ بنگ» که ماه گذشته با فصل دوازدهم به پایان رسید، به جز چند نامزدی در بخش‌های فنی، ترجیح دادند بیش از این از این سریال تقدیر به عمل نیاورند. تاک-شوی «آخر شب با سث مایرز» نیز در بخش بهترین شوهای گفتگو محور با بی‌مهری امی مواجه شد و «ریچارد مدن» بازیگر سریال «بادیگارد» شبکه‌ی BBC از رقابت جا ماند. مخاطبین امیدوار بودند که امی از «ایان مک‌شین» و «تیموتی اولیفانت» بازیگران نسخه‌ی سینمایی سریال «ددوود» (Deadwood) تجلیل کند اما آنان هم جایی در میان نامزدهای بازیگری نداشتند. سریال «روانی» (Maniac) نت‌فلیکس و «اما استون» بازیگر آن به اعتقاد امی شایستگی نامزدی را نداشتند و شاید بیش از حد عجیب و غریب بودند.

غافلگیری‌های شیرین فهرست امسال هم شامل نامزدی سریال «فلیبگ» (Fleabag) می‌شود که فصل اول آن به کلی مغفول ماند. سریال «فیبی والر-بریج» در امی ۲۰۱۹ در ۱۱ بخش نامزد شده و خود او سه نامزدی شامل بهترین نویسندگی، بهترین تهیه‌کنندگی و بهترین بازیگری را تصاحب کرده است. او نویسندگی سریال «کشتن ایو» را هم در کارنامه دارد. «بوجک هورسمن» (BoJack Horseman) تا سال‌ها در میدان رقابت امی جایی نداشت، اما نت‌فلیکس موجب شد این عنوان دیده و امسال نامزد دریافت جایزه شود. تقدیر از بازیگران نقش‌های مکمل سریال‌های «بری» (Barry)، «وقتی ما را می‌بینند» (When They See Us) و «مندی مور» بازیگر سریال «ما همینیم» از اتفاقات خوشایند مراسم امسال بودند.

سریال «بازی تاج‌وتخت» شبکه‌ی HBO هرچند وداعی تلخ در تلویزیون داشت اما با ۳۲ نامزدی، رکورد تعداد نامزدی تاریخ امی برای یک فصل سریال را شکست. نامزدی «بازی تاج‌وتخت» علاوه بر بخش بهترین سریال درام شامل بهترین نویسندگی، بهترین کارگردانی و ۱۰ نامزدی برای بازیگری برای «امیلیا کلارک»، «کیت هرینگتون»، «گوئندولین کریستی»، «لینا هیدی»، «سوفی ترنر» و «میزی ویلیامز» می‌شود.

فصل هشتم «بازی تاج‌وتخت» با ۳۲ نامزدی، رکورد فصل اول سریال پلیسی (NYPD Blue) شبکه‌ی ABC را با ۲۷ نامزدی شکست. سریال شبکه‌ی HBO در مجموع ۱۶۰ بار نامزد امی شده و تا به امروز ۴۷ جایزه را به خانه برده است.

این دستاوردی تلخ و شیرین برای HBO است چرا که دو سریال رکورددار «بازی تاج‌وتخت» و «ویپ» (Veep) آن‌ها امسال به پایان رسیدند. این شبکه امسال با ۱۳۷ نامزدی رکورد سالانه‌ی نامزدی را هم شکست. این رکورد پیش از این در اختیار همین شبکه با ۱۲۶ نامزدی در سال ۲۰۱۵ بود.

«جولیا لوئی-درایفوس» با نامزدی در تمامی فصل‌های سریال طنز سیاسی «ویپ» به رکوردشکنی ادامه داد. او سه شنبه شب بار دیگر به خاطر بازی در نقش «سلینا مایر» در بخش بهترین بازیگر زن نقش اصلی در سریال‌های کمدی نامزد شد. درایفوس تاکنون ۱۱ جایزه‌ی امی را تصاحب کرده که شش عدد از آن به سریال «ویپ» HBO اختصاص دارد.

اما نکته‌ی جالب‌تر در مورد درایفوس این است که از سال ۱۹۹۲ و فصل سوم «ساینفیلد» هر بار که او در نقش ثابت یک سریال تلویزیونی ظاهر شده نامزدی امی را هم دریافت کرده است. این یعنی درایفوس برای بازی در هفت فصل پایانی «ساینفیلد» شبکه‌ی NBC در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل و در تمامی پنج فصل سریال «ماجراجویی‌های جدید کریستی پیر» (The New Adventures of Old Christine) شبکه‌ی CBS و حتی پیش از آغاز بازی در «ویپ» نامزد امی شده است.

کسب جایزه‌ی امی امسال برای درایفوس معنا و مفهوم دیگری خواهد داشت، هرچند که او در شش فصل گذشته‌ی سریال «ویپ» تمامی جوایز را به خانه برده باشد. فصل هفتم و پایانی «ویپ» به خاطر مراحل درمان سرطان سینه بازیگر به تأخیر افتاد. بنابراین در صورتی که سپتامبر آینده امی دیگری برای او ثبت شود، باید منتظر احساساتی شدنش در مراسم باشیم.

سریال «چرنوبیل» (Chernobyl) شبکه‌ی HBO با ۱۹ نامزدی از جمله بخش بهترین مینی‌سریال پس از «بازی تاج‌وتخت» با ۳۲ و «خانم میزل شگفت‌انگیز»‌ با ۲۰ نامزدی سومین سریال پرافتخار امی امسال شد. «امیلی واتسون» و «استلان اسکارزگارد» در بخش‌های بهترین بازیگری مرد و زن نقش مکمل نامزد دریافت جایزه‌اند.

نامزدهای امی براساس شبکه  
شبکه سال ۲۰۱۸ سال ۲۰۱۹
HBO 108 137
Netflix 112 117
NBC 78 58
Prime Video 22 47
CBS 35 43
FX Networks 50 32
ABC 31 26
Hulu 27 20
Fox 16 18
Showtime 21 18
CNN 10 17
VH1 12 14
National Geographic 17 13
AMC 1 11
  نامزدهای امی براساس عنوان  
عنوان  نامزدی
Game of Thrones 32
The Marvelous Mrs. Maisel 20
Chernobyl 19
Saturday Night Live 18
Barry 17
Fosse/Verdon 17
When They See Us 16
Russian Doll 13
Escape At Dannemora 12
Fleabag 11
The Handmaid's Tale 11
Our Planet 10
Better Call Saul 9
Killing Eve 9
Last Week Tonight With John Oliver 9
Ozark 9
RuPaul's Drag Race 9
This Is Us 9
Deadwood 8
The Oscars 8
Sharp Objects 8
Free Solo 7
The Voice 7
Anthony Bourdain Parts Unknown 6
Homecoming: A Film by Beyonce 6
Pose 6
Queer Eye 6
American Horror Story: Apocalypse 5
Carpool Karaoke: When Corden Met McCartney Live From Liverpool 5
GLOW 5
The Good Place 5
Leaving Neverland 5
Rent 5
Succession 5
World Of Dance 5

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید