news-background
news-background

۱۵ فیلم «حال خوب کن» برای تماشا هنگام اندوه و افسردگی

همه‌ی ما ممکن است گاهی روز بد یا روزگار بدی را تجربه کنیم احساس دمغ بودن داشته باشیم. زمانی که نسبت به هیچ چیزی راغب نیستیم و حال و هوای تماشای بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را نداریم. نه اینکه پدرخوانده مشکلی داشته باشد، اما احتمالا هنگام پریشانی خیلی حوصله‌ی آن را نداشته باشید. حتی شاید تنها هم نباشید.

شما همراهان همیشگی ۳۰نما از ما خواسته بودید فیلم‌هایی مناسب دوران افسردگی و پریشان حالی را معرفی کنیم. به همین خاطر ما لیست زیر را برایتان آماده کرده‌ایم. لیست پانزده فیلم که حالِ بد شما را دگرگون می‌کنند و سرحال می‌آورندتان. فیلم‌هایی که هنگام تیتراژ پایانی آن‌ها، احتمالا لبخند به لب خواهید داشت.

 

عروس شاهزاده (The Princess Bride)

کارگردان: راب راینر

بازیگران: کری الویس، رابین رایت، مندی پتینکین

کل ماجرای فیلم، داستانی است که پیرمردی برای نوه‌اش تعریف می‌کند تا حالش را خوب کند. داستان کاملی که هرچیزی که فکرش را بکنید در دلش دارد. عشق و معجزه و مبارزه و ماجراجویی و... . نکته‌ی مهمش این است که حتی در لحظات تاریکش هم، همچنان لحن گرم و صمیمیِ خود را حفظ می‌کند.

 

بی‌سرنخ (Clueless)

کارگردان: امی هکرلینگ

بازیگران: آلیشیا سیلورستون، استیسی دش، پاول راد، بریتنی مورفی

کمدیِ گرم و جذاب دهه نودی امی هکرلینگ آنچنان فیلم صادقانه‌ای است که بشود آن را راحت پیشنهاد داد. ترکیب بازیگران جذابش در آن سن و سال و روابط آن‌ها به کیفیت خاصی دست پیدا می‌کند که کمیاب و ارزشمند است. آلیشیا سیلوراستون، استیسی دش، بریتنی مورفی به همراه پل راد جوان (که البته او همیشه جوان است!) یک کمدی دبیرستانیِ شوخ و شنگ بدردبخور را شکل داده‌اند، برای اینکه فضای جدی و غم‌انگیز اطرافتان را فراموش کنید و بیخیال دنیا شوید!

 

مدرسه‌ی راک (School Of Rock)

کارگردان: ریچارد لینک‌لیتر

بازیگران: جک بلک، جوان کیوزاک، مایک وایت، سارا سیلورمن

فیلم‌های لینک‌لیتر همیشه حال خوب کن هستند. این یکی اما این ویژگی را هم اضافه دارد که پر از موزیک است و البته پر از بچه‌های شاد و شنگول. داستان یک معلم جایگزین است که تصمیم می‌گیرد به دانش‌آموزان موسیقی راک آموزش بدهد تا گروه خودش موزیک خودش را راه بیندازد. ادامه‌اش یک داستان شاد و دوست داشتنی است. و احتمالا بهترین فیلم کارنامه‌ی جک بلک.

 

آواز در باران (Singin’ In The Rain)

کارگردان: استنلی دانن، جین کلی

بازیگران: جین کلی، دبی رینولدز، دانلد اوکانر، جین هیگن، سید چیریس

عصر طلایی هالیوود پر از فیلم‌های نابی است که می‌توان در هنگام پریشانی به آن‌ها مراجعه کرد. یکی از بهترین آن‌ها، آواز در باران است. یک فیلم که داستانش مربوط به زمانی است که صدا وارد صنعت سینما شد و تلاش یکی از بازیگران قدیمی با صدای بد که می‌خواهد جلوی استعدادهای تازه را بگیرد. فیلم پر از آواز و رقص است. شخصیت‌های اصلی داستان مانند اکثر فیلم‌های آن دوره کسانی هستند که مشکلات را جدی نمی‌گیرند و با رقص و آواز به جنگ موانع می‌روند.

 

راشمور (Rushmore)

کارگردان: وس اندرسون

بازیگران: جیسون شوارتزمن، بیل ماری، الیویا ویلیامز

وس اندرسون هم از آن کارگردانانی است که همه‌ی فیلم‌هایش حال آدم را خوب می‌کند. و انتخاب یکی از بین همه‌ی آن‌ها دشوار است. از آنجا که فیلم‌های جدیدتر او شناخته‌شده‌تر هستند، یکی از بهترین فیلم‌های سال‌های اول کاری او را انتخاب کردیم. شوارتزمن جوان در این فیلم درگیر رابطه‌ای با یک معلم اروپایی (ویلیامز) و یک تاجر محلی (ماری) می‌شود. این فیلم هم مانند اغلب فیلم‌های اندرسون، سرکی به گوشه‌های تاریک ذات انسان می‌کشد، اما در نهایت یک فیلم سرزنده باقی می‌ماند.

 

خیابان آواز (Sing Street)

کارگردان: جان کارنی

بازیگران: لوسی بوینتون، ماریا دویل کندی، آیدن گیلن، جک رینور، کلی تورنتون

یک پسر ایرلندی جوان، برای تحت تاثیر قرار دادن یک دختر، یک گروه موسیقی راه می‌اندازد. خلاصه‌ی داستانش هم حال آدم را خوب می‌کند. چی بهتر از ترکیب عشق دوران جوانی و موزیک؟ این فیلم هم مانند سایر فیلم‌های لیست، خوش‌بینانه است. اما رگه‌هایی از رئالیسم هم در آن به چشم می‌خورد که لحن فیلم را تلخ نکرده. یک لوسی بوینتون جذاب هم کلی به انرژی فیلم افزوده.

 

شکسپیرِ عاشق (Shakespeare In Love)

کارگردان: جان میدن

بازیگران: گوینت پالتور، جوزف فاینس، جفری راش، کالین فرث، بن افلک، جودی دنچ

حالا بعد از گذشت بیش از بیست سال از اکران فیلم، راحت‌تر می‌توان در مورد آن صحبت کرد. از آنجا که عده‌ی بسیاری عقیده داشتند فیلم لایق جوایز اسکار فراوانی که دریافت کرد نبود، جو منفی‌ای بر علیه آن وجود داشت. اما حالا فقط بیایم و خود فیلم را در نظر بگیریم. این فیلم مانند یک فن فیکشن پیرامون شکسپیر و نگارش معروف‌ترین اثرش است. یک عاشقانه‌ی عجیب تاریخی با بازیگرانی درجه یک که چند تایشان برای همین فیلم اسکار بردند.

 

هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter And The Sorcerer’s Stone)

کارگردان: کریس کلمبوس

بازیگران: دنیل رادکلیف، اما واتسون، روپرت گرینت، آلن ریکمن، ریچارد هریس، مگی اسمیت

اگر فیلم‌های هری پاتر را به هر دلیلی ندیده‌اید، زمان مناسبی برای شروع آن است. فیلم‌ها (مخصوصا این اولی) سبک بالانه هستند و در یک دنیای فانتزی یک داستان جذاب را روایت می‌کنند. ماجرهای چند بچه که از قضا جادوگرند. البته فیلم‌ها و داستان‌ها به مرور تاریک‌تر می‌شوند. اما این اولی شادترین است. اگر هم این را همان زمان دیده‌اید، وقت مناسبی است که برگردید و اولین اجرای بازیگرانی که حالا ستاره‌های بزرگی شده‌اند را تماشا کنید.

 

یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven)

کارگردان استیون سودربرگ

بازیگران: جورج کلونی، برد پیت، جولیا رابرتز، اندی گارسیا، مت دیمون، کیسی افلک، دان چیدل، اسکات گان

لیست بازیگران خودش آدم را سر حال می‌آورد! دیگر چه می‌خواهید؟ این یکی از معدود فیلم‌هایی است که بازسازی‌اش از فیلم اصلی بیشتر طرفدار دارد. یک داستان جذاب سرقت، که چند بار هم هیجان شما را تا حد نهایی بالا می‌برد. لحنی که سودربرگ برای فیلم انتخاب کرده هم جذاب و دلپذیر است. بیخیال پیام‌های چپ آن شوید، داستان جذاب و بازیگران بزرگ و تصاویر تماشایی که سودربرگ از لاس وگاس ثبت کرده را بگیرید و حالش را ببرید.

 

عشق حقیقی (Love Actually)

کارگردان: ریچارد کورتیس

بازیگران: هیو گرانت، کیرا نایتلی، لیام نیسون، اما تامپسون، آلن ریکمن، کالین فرث، لاورا لینی، مارتین مک کوچئون، بیل نایی

چند داستان عاشقانه‌ که لابه‌لای هم روایت می‌شوند. از فیلم‌های معروف به «کریسمی»: فیلم‌های خانوادگی، عاشقانه و کمدی. این یکی آنقدر داستان جذاب و آنقدر بازیگر ستاره دارد که حداقل عاشق یکی دو تا از داستان‌هایش شوید. شاید بتوان گفت یکی از بهترین کمدی رومانتیک‌‎های سینما است که بخاطر نوعِ خاص خوشبینی‌اش در برابر آن موضع گرفته می‌شده، اما فیلم دنیای خودش را دارد و داستان‌هایش در آن دنیا جا می‌افتد و درگیر می‌کند. فیلمی است سرشار از عشق، سرشار از خانواده و سرشار از کریسمس که همه را سرحال می‌کند.

 

ماتیلدا (Matilda)

کارگردان: دنی دویتو

بازیگران: مارا ویلسون، دنی دویتو، ریا پرلمن، امبت دیویدز

اقتباس شوخ و شنگ دنی دویتو از رمان کلاسیک کودکانه‌ی رولد دال. فیلمی‌ست در ستایش مهربانی و خلاقیت. سادگی از سر و روی داستان می‌بارد. آدم‌های خوب اسامی باحال دارند و آدم‌بدها اسامی ناجور. سادگی خودخواسته‌ی فیلم یکی از ویژگی‌های آن است که حال آدم را خوب می‌کند. این فیلم داستانِ آدم‌هایی است که قدر خوبی و نیکی را می‌دانند و هدف فیلم هم ستایش خوبی و قدرت‌های درونی افراد است.

 

جادوگر شهر از (The Wizard Of Oz)

کارگردان: ویکتور فلمینگ، کینگ ویدور، جورج کیوکر، ریچارد تروپ، نورمن توراگ

بازیگران: جودی گارلند، فرانک مورگان، ری بولجر، برت لار

فیلم خاصیت عجیبی دارد. با وجود اتفاقات ناگواری که پشت صحنه‌ی آن افتاد، فیلم درخشانی از آب درآمد و هنوز هم همان جادوی عجیبش تماشاگر را می‌گیرد. فیلمی که هشتاد سال پیش ساخته شده، هنوز هم از ثانیه‌ی اولش تماشاگر را میخ می‌کند، یقه‌اش را می‌گیرد و به دنیای عجیب خودش می‌برد. گویی به راستی جادویی در کار بوده تا این فیلم ساخته شود. با تماشای آن شما هم همراه شخصیت‌های جادویی آن می‌شوید و ترانه‌های شنیدنی آن هم تا چند روز ورد زبانتان می‌شود.

 

اِلف (Elf)

کارگردان: جان فاوریو

بازیگران: ویل فرل، جیمز کان، زوئی دشنل، ماری استینبورگن، باب نیوهارت، پیتر دینکلیج

هیچ چیزی نمی‌تواند بادی الف را پریشان کند. او همیشه شاد و خندان و سر حال است (هدف لیست ما هم همین بود دیگر). یکی فیلم کریسمسی بدردبخور که باز هم در ستایش خوبی و بخشش و شادمانی است. ویل فرل اینجا نقش کسی را بازی می‌کند که می‌خواهد بزرگ‌ترین دستیار بابانوئل شود. فاوریو یکی از بهترین کارگردانان فیلم‌های پرانرژی است و اینجا هم سنگ تمام گذاشته.

 

قفس پرنده (The Birdcage)

کارگردان: مایک نیکولز

بازیگران: رابین ویلیامز، نیتن لین، دایان وست، جین هکمن، هنک آزاریا

یکی از مهم‌ترین پیام‌هایی که دنیای امروز به آن احتیاج دارد، این است که به زندگی دیگران و تفاوت‌های بینش همدیگر احترام بگذاریم. پیام فیلم همین است و داستانِ آن، داستان دو مرد هم‌جنس‌گرا است که برای اینکه تایید خانواده‌ی همسر فرزندشان را به دست بیاورند، دست به تظاهر می‌زنند. ترکیب آتشین لین و ویلیامز فوق‌العاده است. و تقابل آن‌ها با هکمن که نقش یک سناتور محافظه‌کار را بازی می‌کند، دیدنی از آب درآمده.

 

آملی (Amélie)

کارگردان: ژان پیر ژونه

بازیگران: آدری تتو، متیو کاساوتیس

یک داستان عاشقانه یا یک کمدی رمانتیک خواندنِ این فیلم، جفا در حق آن است. نه اینکه این القاب ضعیف باشند، اما این فیلم خیلی پرملات‌تر از یک داستان کمدی رومانتیک ساده است. ترکیبی از انسانیت و عشق به زندگی‌ست. آملی پولن در تلاش است که به اطرافیانش کمک کند و مشکلاتشان را برطرف کند. و در این راه با عشق خود روبرو می‌شود. ترکیبِ سبکِ بصری جذاب ژونه و تصاویر حیرت‌انگیزش از پاریس، با بازی درستِ بازیگرانش، و همراهی موسیقی جادویی یان تیرسن فوق‌العاده دلپذیر از آب درآمده.

 

نظر شما چیست؟ آیا این فیلم‌ها را دیده‌اید؟ شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ چه فیلم‌هایی دیگری جا داشت در این لیست قرار بگیرند؟ مانند همیشه نظراتتان را برایمان بنویسید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۰۶

من فقط عروس شاهزاده رو دیدم و خیلی فیلم قشنگیه. می تونید تو این فیلم رابین رایت رو تو اوج جوونیش ببینید

نمایش اسپویل
۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۳۰

جای Midnight in Paris خالی بود به نظرم.

نمایش اسپویل
۷ خرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۱۰

قطعا یکی از بهترین و تأثیرگذارترین فیلم های چند سال اخیر که هر کسی دیده باهاش ارتباط برقرار کرده the greatest showman هست حتی اونایی که سبک موزیکال دوست ندارن و دنبالش نمی کنن ، بهشون پیشنهاد می کنم حتما این فیلم زیبا رو ببینن قول میدم ساعات بی نظیری رو با تماشای این فیلم تجربه کنید :-)

نمایش اسپویل
۶ خرداد ۱۳۹۸ ۲۱:۳۱

فیلم The Intouchables باید عضو این 15 تا بود

نمایش اسپویل
۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ۰۱:۴۰

دقیقا

نمایش اسپویل
۶ خرداد ۱۳۹۸ ۱۸:۰۰

it's a wonderful life یه فیلم کلاسیک بی نظیر به شدت حال خوب کن و امید بخش وقتی از زمین و زمان بریدی و از افسردگی شدید رنج میبری حتما این فیلم رو تماشا کن قطعا حالت عوض میشه

نمایش اسپویل
بیشتر