زمان مطالعه: ۵ دقیقه
Game of Thrones: چگونه با تنظیم صحیح تلویزیون بر ظلمت وینترفل غلبه کنیم؟
اگر از تنظیمات تلویزیون خود رضایت دارید، با این حال برای درک آنچه روی صفحه در حال وقوع است باید باریک شوید، شاید بهتر باشد که در بالا بردن درجهی «روشنایی» تصویر تجدید نظر کنید.
[حاوی اسپویلر از فصل هشتم]در اپیزود «شب طولانی» از فصل هشتم «بازی تاجوتخت» (Game of Thrones) نماهایی دیدنی با استدیکم از زد و خورد «جان اسنو» با شمشیر خود در راهروهای وینترفل به سمت محل استقرار «برن» را مشاهده کردیم، وقتی که – به نظر میرسید – از سقف «وایت واکر» فرومیریزد. آیا حقیقتاً از سقف فرومیریختند؟ آیا شمشیری که دست کم در شمشیر بودنش تردیدی نبود متعلق به خود اسنو بود؟ این شبهات را بر نگارنده ببخشایید چرا که از ظلمت این اپیزود «بازی تاجوتخت» رهایی ممکن نبود.
از آنجا که «فابیان واگنر» فیلمبردار این قسمت نیز به تازگی در مصاحبهای تأکید کرده است که اشکال از تلویزیون بیننده است و نه فیلمبردار، بر آن شدیم در این مجال به این پرسش پاسخ دهیم که تنظیمات بهینه برای تماشای این سریال کدامند؟ و چگونه میتوان «مه جنگ» را از بین برد؟
رزولوشن و فشردهسازی
پیش از هر چیز باید بپذیریم که فیلمها و سریالهایی که در دسترس ما قرار میگیرند به شکل قابل توجهی فشردهسازی شدهاند تا از حجم نهایی فایل کاسته شود. برخی شرکتها در این کار تبحر بیشتری دارند و عمل فشردهسازی را بهتر انجام میدهند. جزئیاتی که در این پروسه از دست میرود بیش از همه در بخشهای تیرهتر فریم قابل رؤیتاند. تصاویری که از رزولوشن بالاتری برخوردارند نیز جزئیات بیشتری را نیز در بخشهای سیاهتر به نمایش میگذارند.
این احتمال بسیار بالاست که اپیزود یکشنبه شب گذشته، فشار زیادی به شرکتهای ارائه دهندهی اینترنت آورده و در نتیجه ضبط تصاویر از شبکهی HBO [که توسط گروههای مختلف صورت میگیرد و در مواردی مجدداً عمل فشردهسازی اعمال میشود] مثل سابق مطلوب نبوده است. در این مرحله کاری از مخاطب داخلی برنمیآید و تنها باید امیدوار باشد که گروههای اینکدر از منبع پایدارتر و باکیفیتتری تصاویر را ذخیره و سپس فشردهسازی کنند.
تنظیمات به محیط، تلویزیون و دستگاه بستگی دارد
هیچگونه تنظیمات فراگیری وجود ندارد که برای تمامی شرایط محیطی، تلویزیونها و دستگاههای گیرنده مناسب باشد. به نور اتاق دقت کنید. تلویزیون خود را بسته به فضای روشن و تاریک اتاق و وجود نور تنظیم کنید و صرف نظر از هر شرایطی که در آن به سر میبرید سعی کنید نور مستقیماً روی صفحه نمایش تابیده نشود.
همهی تلویزیونها مثل هم نیستند. قدرت بکلایت تلویزیونهای LED به مراتب از نمونههای پلاسما و OLED بالاتر است، اما گوشههای قاب یک تلویویون LED عملکرد ضعیفتری نسبت به دو نوع دیگر یاد شده دارد.
تنظیمات در پلتفرمها و دستگاههای مختلف نیز متغیرند. برای مثال، اشتراک پریمیوم نتفلیکس محتوا را با دولبی ویژن (Dolby Vision) ارائه میدهد که اگر تلویزیون شما با این ویژگی سازگار باشد به صورت خودکار تنظیمات تغییر پیدا میکند. یک اپلتیوی 4K تصویر متفاوتی نسبت به لپتاپی ارائه میدهد که چهار سال از تولیدش گذشته باشد. از طرفی دیگر، کامپیوترها تنظیمات به کلی متفاوتی میطلبند.
یافتن تنظیمات درست
در وجود گزینههایی پیشفرضی مانند حالت «سینمایی»، «ورزشی»، «واضح» و غیره در تمامی تلویزیونها تقریباً تردیدی نیست اما این حالات میتوانند دردسرساز باشند و خرابی به بار آورند. بعضی از تلویزیونها از قابلیتهایی نظیر HDR برخوردارند که ارزش امتحان کردن را دارند، اما بسیاری دیگر از قابلیتها مانند «موشن بلورینگ» (Motion Blurring) که بسیاری آن را گناهی بزرگ در حق فیلمسازی میدانند بهتر است که غیرفعال باقی بمانند.
راه حل دیگر پرداخت پول برای کالیبره کردن یا کالیبراسیون حرفهای تلویزیون است. اگر «بازی تاجوتخت» پس از راهکارهای ارائه شده در این مقاله همچنان تاریک به نظر میرسد، بهتر است گوشی تلفن را بردارید و با شرکتها و افراد حرفهای تماس بگیرید. اما پیش از این کار میتوانید با جستجوی مدل دقیق تلویزیون خود دریابید که بینندگان دیگر از چه تنظیماتی برای سینمای خانگی خود استفاده میکنند. پیگیری تنظیماتی که در سایتهایی چون rtings.com ارائه میشوند و سلایق و سطح روشنایی محیط را در نظر میگیرند نیز مفید است.
اگر از تنظیمات تلویزیون خود رضایت دارید، با این حال برای درک آنچه بر روی صفحه در حال وقوع است باید باریک شوید، شاید بهتر باشد که در بالا بردن درجهی «روشنایی» تصویر تجدید نظر کنید. ابتدا نور اتاق را خاموش کنید و سپس منبع نور تلویزیون را که در دستگاههای مختلف نامهای مختلفی دارد را تنظیم کنید، هرچند که تمامی تلویزیونها چنین گزینهای ندارند. در پایان، احتمالاً میتوانید تشخیص دهید که «جان اسنو» از شمشیر خود برای مبارزه علیه چه موجودات نامردهای استفاده کرده است.
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
Mjahangiri2011
Mjahangiri2011
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۱۱
خداییش انقدم داغون نبوده که دارید اینجوری میگید. ناموسا زشته
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Mjahangiri2011
Mjahangiri2011
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۰۸
از سقف «وایت واکر» فرومیریزد؟؟؟؟؟ داداش شما تنظیماتت خیلی داغون بوده پس!!!!
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
emad194
emad194
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۴۸
۱۰ خط اولش رو انگار از قابوس نامه نوشتید "این شبهات را بر نگارنده ببخشایید؟!!"
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
m t
m t
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۰۹
کل سایت شده اسپویل گات هرکی ندیده باید بیخیال دیدن این سریال بشه.
radi_hs
radi_hs
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۲۱:۳۵
[حاوی اسپویلر از فصل هشتم] شما باید دقت کنید و همچین جمله هایی رو بخونید
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Fatemeh Eizadpanah
Fatemeh Eizadpanah
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۰:۰۷
نکنه حرفهای «ننه پیر» رو یادتون رفته راجع به «شب طولانی» که چقدر تاریکه و...؟ بنظر اینطور میاد??? فقط خواستم بگم شورانرها هم یادشون رفته حرفای «ننه پیر» رو و نابود کردن داستانو!
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ