news-background
news-background

عذرخواهی «ویگو مورتنسن» به خاطر استفاده از الفاظ نژادپرستانه؛ واکنش «ماهرشالا علی»

«ماهرشالا علی» عذرخواهی «ویگو مورتنسن» بازیگر فیلم «کتاب سبز» (Green Book) به خاطر استفاده از واژه «کاکاسیاه» (Nigger) در مراسم فرش قرمز فیلم را پذیرفت، اما تأکید کرد که به زبان آوردن چنین حرفی در شأن همبازی او نبوده است.

مورتنسن چهارشنبه شب گذشته به هنگام نمایش فیلم در سالن‌های سینمایی «آرک‌لایت» هالیوود این واژه را به کار برد. او در مورد نفرت‌پراکنی‌های دنباله‌دار و نسل به نسل صحبت می‌کرد و این واژه را نمونه‌ای از گفتارهایی دانست که دیگر نباید در گفتگوهای عادی به کار برده شود.

مورتنسن متعاقباً ضمن عذرخواهی به خاطر استفاده از این واژه گفت: «با وجود اینکه قصدم این بود شدیداً علیه نژادپرستی موضع بگیرم، اما شما حق ندارید حتی احساسی که پس از شنیدن این واژه برانگیحته می‌شود را تصور کنید، به خصوص وقتی که سفیدپوست باشید. من این کلمه را نه در مکان‌های عمومی به کار می‌برم و نه در جمع‌های خصوصی. بابت اینکه شب گذشته این واژه را به شکل کامل آن [و نه به صورت اختصار] به کار بردم عذرخواهی می‌کنم و هرگز اینکار را تکرار نخواهم کرد.»

«ماهرشالا علی» روز جمعه در واکنش به این رفتار گفته بود: «بحث هرچقدر که روشنگرانه و از روی حسن نیت بوده باشد، در شأن ویگو نبود که از آن واژه استفاده کند. او به من گفت که این مسئله را درک می‌کند و بلافاصله پس از مصاحبه با «الویس میچل» بی‎نهایت شرمنده بود. با توجه به اینکه نیت‌اش این بود که بگوید حذف آن کلمه از فرهنگ لغت شما لزوماً باعث نمی‌شود که نژادپرست نباشید و با در اعمال و افکاری از این دست سهمی نداشته باشید، عذرخواهی او را می‌پذیرم.»

«کتاب سبز» در مورد تور موسیقی «دان شرلی» پیانیست سیاهپوست جاماییکایی-آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ با بازی علی و راننده و محافظ او با بازی مورتنسن است.

علی در ادامه گفت: «سخنان تأمل‌برانگیز [مورتنسن] پس از استفاده از شکل کامل آن واژه‌ی توهین‌آمیز تحت شعاع قرار گرفت. این اتفاق همیشه برای من دردناک بوده است. استفاده از آن در میان سیاهپوستان از مدت‌ها قبل محل نزاع بوده و ادامه استفاده از آن نیز در بین این افراد باید به بحث گذاشته شود.»

وی در پایان می‌گوید: «به کار بردن این کلمه برای کسانی که سیاهپوست نیستند محل دعوا نیست. تبعیض، برده‌داری، رنج، ظلم و خشونتی که این واژه نماد آن است، تنها احساسات سیاهپوستان را جریحه‌دار می‌کند و به همین سبب باید آن را در گذشته رها کرد.»

علی به خاطر بازی در فیلم «مهتاب»، سال گذشته برنده اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شد. مورتنسن نیز برای بازی در فیلم‌های «کاپیتان فنتستیک»، و «وعده‌های شرقی» نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شده است.

«کتاب سبز» به کارگردانی «پیتر فرلی» از ۱۶ نوامبر به اکران سینماهای آمریکا درخواهد آمد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۸:۴۱

یک زمانی تقوایی از این رنجیده بود که در ایران حتی دیگر کلمات را سانسور می کنند و شما نمی توانی از یکسری کلمات خاص استفاد کنی. ببینید این راست ها جهان اول را به کجا رسانده اند که حتی وقتی برای نفی نژادپرستی از یک واژه استفاده می کنید باید بعدش عذرخواهی کنید. حماقت، تحجر و افراطی گری به اشکال مختلف در جای جای جهان موج میزند. امان از این SJWها.

نمایش اسپویل
۲۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۶:۲۴

آراگورن ❤️❤️

نمایش اسپویل