news-background
news-background

20 نکته جالب درباره فیلم Forrest Gump

فیلم جالب «فارست گامپ» (Forrest Gump)، فیلمی است که بسیاری با آن خاطره دارند، بسیاری با آن خندیده‌اند و بسیاری نیز گریه کرده‌اند. این فیلم مثل یک جعبه شکلات است، پر از سورپرایز، زیرا در یک جعبه شکلات هرگز نمی‌دانی چه چیزی قرار است به تو برسد. مسائل سیاسی که در این فیلم در هاله ابهام و شوخی بیان شده بود بسیار جالب توجه بودند. فیلم «فارست گامپ» در سال 1994 منتشر شد و توانست شش جایزه اسکار را نصیب خود کند. جالب است بدانید ساخت این فیلم با سختی‌های بسیاری همراه بود که در ادامه 20 عدد از این نکته‌ها و مشکلات را بیان خواهیم کرد.

  1. فرآیند ساخت فیلم نه سال به طول انجامید
تهیه‌کننده این فیلم «وندی فینرمن»، سال 1985 رمان «فارست گامپ» اثر «وینستون گودمن» را دید و سال‌ها زمان برای راضی کردن مسئولان استودیو کرد تا فیلم اجازه ساخت بگیرد. هیچ کس به ساخت فیلم علاقه‌مند نبود تا زمانی که خبر آن به گوش «تام هنکس» رسید و باقی ماجرا مشخص است.
  1. «تام هنکس» در صحنه سخنرانی جنگ ویتنام واقعاً سخنرانی کرد

در یکی از صحنه‌های فیلم از «فارست» درخواست می‌شود تا درباره جنگ ویتنام صحبت کند اما در همان لحظه میکروفون قطع شده و هیچ یک از حاضرین یا بیننده‌های فیلم مفاد سخنرانی را نمی‌شنوند، اما بر اساس تصاویر دیده شده در مستند ساخته شده درباره این فیلم به نام «Through the Eyes of Forrest Gump»، او در این صحنه می‌گوید: «من تنها یک چیز می‌توانم درباره جنگ ویتنام بگویم. در ویتنام، صمیمی‌ترین دوست شما ممکن است مورد اصابت گلوله قرار بگیرد.»

  1. «رابین رایت» در هنگام فیلم‌برداری صحنه رستوران سرماخورده بود

در زمان فیلم‌برداری صحنه رستوران که «رایت» باید بدون لباس گیتار می‌زد او سرماخورده بود. به علاوه فیلم‌برداری کلی این صحنه بیش از 24 ساعت به طول انجامید. به نظر می‌رسد زمانی که او باید در فیلم عصبانی می‌شد خیلی کار سختی نبود.

  1. نویسنده رمان می‌خواست «جان گودمن» نقش «فارست» را بازی کند

نویسنده رمان «فارست گامپ» به مجله نیویورک تایمز در سال 1994 گفت که فیلم شخصیت «گامپ» را بسیار نرم و مهربان جلوه داده است. در حقیقت، شخصیتی که «گروم» برای «گامپ» تصور کرده بود جنبه عاطفی کمتری داشت و از نظر فیزیکی قوی‌تر از شخصیتی بود که «هنکس» ساخت. «گروم» در ادامه گفت که اگر انتخاب شخصیت «گامپ» را به او واگذار می‌کردند «جان گودمن» را بر می‌گزید.

  1. لب‌های «میکلتی ویلیامسون» بازیگر شخصیت «بابا» مصنوعی بودند

برای بهتر جلوه دادن شخصیت «بابا»، «میکلتی ویلیامسون» مجبور به استفاده از لب مصنوعی شد. در حقیقت این بخش مصنوعی به قدری خوب کار شده بود که بسیاری تصور می‌کردند که آن‌ها واقعی هستند، البته این تصورات تا زمانی ادامه داشت که «ویلیامسون» با آن‌ها در برنامه «دیوید لترمن» حاضر شد و آن‌ها را به «لترمن» داد.

  1. «تری گیلیام» کارگردانی فیلم را رد کرد

«رابرت زمکیس» کارگردان فیلم «فارست گامپ» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد اما اوضاع می‌توانست متفاوت باشد زیرا انتخاب اول کارگردانی در اصل شخص دیگری بود. انتخاب اول، «تری گیلیام» در سال 2013 به سایت فِرِد گفت که او فیلم را رد کرده بود زیرا آن را «باور» نداشت.

  1. صحنه بازی پینگ پونگ جلوه‌های ویژه کامپیوتری بود

«تام هنکس» بازی پینگ پونگ را بلد بود اما قابلیت‌های حرفه‌ای «فارست» را نداشت. برای اینکه آن‌ها شبیه به بازیکنان حرفه‌ای به نظر برسند «هنکس» و حریفش تنها دستان خود را مانند بازیکنان حرفه‌ای تکان می‌دادند و صحنه حرکت توپ بعداً به صورت جلوه‌های کامپیوتری به آن اضافه شد.

  1. یکی از دیالوگ‌های «گامپ» توسط یک دونده استقامت گفته شده بود

در سال 1982، یک دهه پیش از فیلم «فارست گامپ»، مردی به نام «لوییز میشل فیگوِروآ» که به تنهایی دو ماراتون دور آمریکا را برای خیریه انجام داد گفته بود: «وقتی خسته شدم، خوابیدم. وقتی گرسنه شدم، خوردم. وقتی نیاز به دستشویی داشتم، رفتم. تیم تولید فیلم این فیلم نیز برای تجلیل از او این حرف را در فیلم قرار دادند، البته «فارست» ساده از کلمه دستشویی استفاده نکرد.

  1. «وینستون گروم» نویسنده کتاب پول یا تشکری، دریافت نکرد

اگرچه بدون وجود «وینستون گروم»، «فارست گامپی» وجود نمی‌داشت تیم تولید این فیلم حتی یک ریال هم به او پول نداد. با تشکر از سیستم مشهور «پولی هالیوود»، او از قائله جا ماند. برای بدتر کردن وضعیت نیز حتی یک نفر نام او را در سخنرانی اسکارش نیاورد.

  1. این فیلم آینده شغلی «میکلتی ویلیامسون» را تقریباً نابود کرد

«میکلتی ویلیامسون» در مصاحبه‌ای با خبرگزاری استکس مگزین در سال 2014 گفت: «فیلم «فارست گامپ» به من کمک نکرد بلکه تقریباً آینده شغلی من را نابود کرد، دیگران تصور می‌کردند که عوامل فیلم شخصی عادی را از گوشه یک مزرعه پیدا کرده بودند که لبی گنده داشت و به او بازی دادند.» اگرچه در نهایت او موفق شد خود را از شخصیت «بابا» جدا کند.

  1. «تام هنکس» لهجه خود را با بازیگر «فارست» نوجوان هماهنگ کرد

زمانی که «هنکس» به برنامه گراهام نورتون در سال 2015 آمد ماجرای لهجه جنوبی خود را بازگو کرد. او گفت که بازیگر «فارست» نوجوان، «مایکل کانر هامفریز» این لهجه را داشت بنابراین او ساعت‌ها وقت صرف کرد تا لهجه «هامفریز» را یاد بگیرد و مدل حرف زدن مشابهی با او داشته باشد.

  1. صحنه حضور «مارتین لوتار کینگ» از فیلم حذف شده بود

شخصیت «فارست گامپ» در مسیر خود با شخصیت‌های تاریخی مشهور زیادی رو به رو می‌شود که یکی از آن‌ها «مارتین لوتار کینگ» بود. در صحنه حضور «کینگ»، «فارست» او را به صورت تصادفی از دست سگ‌های وحشی پلیس نجات می‌دهد که در نهایت این صحنه از فیلم حذف می‌شود.

  1. یکی از دختران حاضر در اتوبوس مدرسه، دختر «تام هنکس» بود

نقش دختری که در صحنه اتوبوس به «فارست» نوجوان اجازه نشستن نمی‌دهد را دختر «تام هنکس»، «الیزابت هنکس» بازی می‌کند. این اولین تجربه بازیگری او بود و در نهایت یکی از سه تجربه بازیگری او به طور کلی زیرا او در بزرگ‌سالی شغل ادیتوری را به بازیگری ترجیح داد.

  1. مدت زمان دویدن «فارست» غلط است

در فیلم، «فارست گامپ» ادعا می‌کند که به مدت سه سال و دو ماه دویده است اما این غیر ممکن است زیرا او دویدن را در روز غش کردن رئیس جمهور «کارتر» از گرما در روز اول اکتبر سال 1979 شروع کرد و زمانی که نامه «جنی» را در ماه مارچ 1981 دریافت کرد، سوء قصد به جان رئیس جمهور «ریگان» در تلویزیون در حال پخش بود. در نتیجه او تنها به مدت یک سال و نیم دویده بود.

  1. «هالی جوئل آزمنت» تصور می‌کرد نقش اصلی فیلم است

پیش از فیلم‌برداری فیلم «حس ششم»، «هالی جوئل آزمنت» در نقش «فارست گامپ پسر» در فیلم «فارست گامپ» ظاهر شد. او که در آن زمان 4 سال داشت تصور می‌کرد که نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند در حالی که او تنها نقش فرزند «گامپ» را بازی می‌کرد. «آزمنت» سال‌ها بعد در سال 2009 زمانی که «هنکس» جایزه موفقیت زندگی AFI  را دریافت کرد به او گفت.

  1. فیلم «فارست گامپ» در شهر سکونت «وینستون گروم» به صورت IMAX پخش نشد

فیلم «فارست گامپ» در شهر سکونت «وینستون گروم»، نویسنده این کتاب محبوبیت بسیاری دارد اما زمانی که این فیلم در سال 2014 به صورت IMAX در آمریکا منتشر شد، این افتخار نصیب شهر موبایل از ایالت آلاباما نشد. در همان سال «گروم» در مصاحبه‌ای این اتفاق را خجالت آور خواند.

  1. «سالی فیلد» تنها 10 سال از «تام هنکس» بزرگ‌تر است

«سالی فیلد» بازیگر نقش مادر «فارست گامپ» در حقیقت تنها 10 سال با «هنکس» اختلاف سنی داشت و پیش از آن در یک فیلم دیگر «فیلد» نقش معشوقه «هنکس» را بازی کرده بود. «هنکس» در ابتدا مظطرب بود اما پس از درخواست از «فیلد» و موافقت او همه چیز با موفقیت پیش رفت.

  1. برادر «تام هنکس» نقش دابل او را بر عهده داشت

سازندگان فیلم برای صحنه‌های دویدن «فارست» نیاز به یک دابل داشتند اما آن‌ها در پیدا کردن کسی که مانند «هنکس» می‌دوید به مشکل برخوردند. در نهایت از «جیم هنکس» برادر «تام هنکس» خواهش کردند که صحنه‌های دویدن «فارست» را اجرا کند.

  1. بیماری «جنی» هپاتیت C بود

در فیلم «جنی» به خاطر یک بیماری ناشناخته می‌میرد. تماشاگران فیلم تصور می‌کردند که این بیماری ایدز بوده در صورتی که «وینستون گروم» نویسنده کتاب جور دیگری فکر می‌کرد. در رمان دوم «فارست گامپ» به نام «گامپ و همکاران» یا «Gump & Co» مشخص می‌شود که «جنی» از بیماری هپاتیت C می‌میرد.

  1. «تام هنکس» بخشی از بودجه فیلم را تأمین کرد

احتمال کنسلی فیلم «فارست گامپ» زیاد بود. در سال 2015 «تام هنکس» در مصاحبه‌ای به یاهو موویز گفت که استودیو از شنیدن صحنه دوی دور کشور شوکه شدند و آن‌ها 48 ساعت تا کنسل شدن کامل پروژه فاصله داشتند. در نتیجه «هنکس» و «زمسکیس» بودجه این بخش را تهیه کردند و فیلم با موفقیت به روی پرده سینما رفت و با استقبال زیادی رو به رو شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۶ شهریور ۱۳۹۹ ۰۰:۰۱

من خودم دوبار این فیلم و دیدم یک شاهکار سینماییه نمیشه این فیلم و دید و متحیر نشد تو این فیلم تام هنکس یک شاهکار بود ببینید ضرر نمیکنید

نمایش اسپویل
۱۵ مهر ۱۳۹۷ ۲۲:۴۸

از نظر من که بهترین درام تاریخ

نمایش اسپویل
۱۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۸:۰۶

فیلم یک شاهکار بی بدیل تاریخ سینماست. بازی بی نظیر تام هنکس فراموش نشدنیه و داستان پر استعاره و محشر ، هنرمندانه به تصویر کشیده شده و قطعا یک چنین شاهکاری را نمی توان به مخاطب عام توصیه کرد.

نمایش اسپویل
۱۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۵:۴۸

فارست فیلم خیلی خوبی بود. ولی بهتر هم میشد از این داستان فوق العاده بهره گرفت. هرچند همین فیلم هم تا تونسته ابعاد رمان و بازیها رو استفاده کرده

نمایش اسپویل
۱۱ مهر ۱۳۹۷ ۰۰:۰۵

کی گفت از نظرِ من بهترین فیلم ها فیلم های پاپکورنی هستن؟

نمایش اسپویل
بیشتر