news-background
news-background

نگاهی به تغییرات جزئی نسخه چهار ساعته فیلم Kill Bill که نتایجی اساسی در پی داشت

اسلش‌فیلم: پس از آنکه قسمت اول «بیل را بکش» (Kill Bill Volume 1) در سال ۲۰۰۳ اکران شد، بارها شنیدیم که «کوئنتین تارانتینو» نویسنده و کارگردان فیلم می‌خواسته هر دو قسمت فیلم را همزمان روی پرده ببرد اما به علت اینکه مدت فیلم از ۴ ساعت تجاوز می‌کرد در دو قسمت عرضه شد. «بیل را بکش ۲» (Kill Bill Volume 2) یکسال بعد اکران شد و سپس در سال ۲۰۰۴ تارانتینو نسخه ترکیب شده دو قسمت را به نمایش درآورد که بعدها تحت عنوان (Kill Bill: The Whole Bloody Affair) شناخته شد. آمازون از عرضه فیلم به صورت دیسک‌های DVD خبر داد، پوسترهای فیلم به صورت اینترنتی منتشر شد و خود تارانتینو اعلام کرد که بر روی سکانس انیمیشن جدیدی کار می‌کند. اما سال‌ها گذشت و خبری نشد تا اینکه سرانجام «نیو بورلی سینما» سالن نمایش تارانتینو در لس آنجلس پروانه نمایش فیلم را برای اولین بار در ایالات متحده کسب کرد.

این نسخه از فیلم که عیناً همان نسخه اکران شده در جشنواره کن (با زیرنویس فرانسوی) بود از تاریخ ۲۷ مارچ ۲۰۱۱ (روز تولد تارانتینو) تا ۷ آپریل به نمایش درآمد. مخاطبین این فیلم چهار ساعته را تجربه‌ای بی‌نظیر توصیف کردند که «بیل را بکش» را بهتر از چیزی که تصور می‌کردند گردانده بود.

در همان آغاز شاهد تغییری بزرگ بودیم و تارانتینو به جای آوردن نقل قولی از یک ضرب المثل قدیمی به زبان خیالی «کلینگانی» (در سریال پیشتازان فضا)، با این مضمون که «انتقام غذایی است که باید سرد مصرف شود.»، فیلم را به «کینجی فوکاساکو» فیلساز ژاپنی تقدیم کرده بود. حذف این نقل قول به روشنی نشان می‌داد که فیلم پس از ادغام دیگر تنها در مورد مسئله انتقام برای انتقام نیست.

از آنجا به بعد فیلم تا سکانس انیمه «او-رن ایشی» تفاوتی با قبل ندارد. به سبب اینکه این نسخه از فیلم همان نسخه اکران شده در کن بود، حاوی سکانس‌های طولانی‌تری که تارانتینو وعده کرده بود نبود. با این حال، شاهد چند نمای خشن از جمله بیرون ریختن دل و روده «ماتسوموتو» بودیم که باعث شد فیلم با درجه سنی بزرگسال در آمریکا اکران شود.

نبرد خونین «خانه برگ‌های آبی» به جای نمایش با فرمت سیاه‌وسفید به حالت رنگی درآمده و نمای پلک زدن «عروس» و به دنبال آن بازگشت رنگ حذف شده است. همچنین چندین نمای خشن و خونین دیگر از جمله کتک خوردن مضحک نوجوان هراسانی به دست «عروس» به این سکانس افزوده شده است. با اضافه شدن این صحنه، برخورد دوم آنان منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

در صحنه پایانی، «سوفیا فتال» دست دیگرش را از دست می‌دهد و به جای اینکه فیلم با این گفته بیل پایان یابد که «این [زن] می‌داند دخترش هنوز زنده است؟» با «عروس» به آخر می‌رسد که می‌گوید، «همه آن‌ها مثل «او-رن» خواهند مرد.» و سپس بخش اول به پایان می‌یابد.

قسمت دوم دارای هیچ عنوان خاص یا نمایش نقل قولی از طرف کارگردان نیست. در عوض ما فیلم ما را یک راست به فصل ششم «کشتار در تو پاینز» هدایت می‌کند و از آنجا به بعد فیلم همان نسخه اکران شده قبلی است. با این حال، اکنون که بیل در پایان قسمت اول فیلم فاش نمی‌کند دختر «عروس» هنوز زنده است، تمام فیلم حال و هوای دیگری پیدا می‌کند. حتی با اینکه قسمت اول را دیده‌ایم، با دیدن (The Whole Bloody Affair) به عنوان یک اثر مستقل وقتی که «عروس» نزد بیل می‌رود و می‌فهمد که دخترش «بی. بی.» هنوز زنده است، به اندازه او غافلگیر می‌شویم.

فاش نشدن این راز تا آخرین لحظات ممکن، یکی از اصلاحات مهمی است که در این فیلم اعمال شده است. اگرچه انگیزه همه کشتارهای «عروس» انتقام بوده، اما وقتی که می‌دانیم او سرانجام با دختر ملاقات می‌کند، اندکی از تندی آن می‌کاهد. هرچه باشد این دختر «عروس» بود که باعث شد او بیل را ترک کرده و دست از کشتار بردارد. بنابراین وقتی ما مخاطبین، همزمان با «عروس» درمی‌یابیم که دخترش هنوز زنده است، این پرسش مطرح می‌شود که اگر او می‌دانست دخترش زنده است، آیا باز هم اقدام به کشتن دیگر آدمکش‌های می‌کرد یا نه؟ این قبیل سؤالات به فیلم جذابیتی بخشیده که پیش از این فاقد آن بود.

بازگویی آن راز پایان فیلم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما سایر مسائل از منظر زیباشناسانه مثل گذشته باقی می‌ماند. با این وجود، مونتاژ تیتراژ پایانی بسیار جذاب‌تر از قبل شده زیرا در آن شخصیت‌هایی را می‌بینید که نه یکسال قبل بلکه همین چند دقیقه قبل آن‌ها را دیده‌اید.

آرزوی دیدن «بیل را بکش» به عنوان یک فیلم مستقل جان‌های مردم لس آنجلس را به لب رساند. با این حال، تصور «بیل را بکش» به عنوان دو فیلم کاری بسیاری دشوار است، فیلمی که رقیبی سرسخت است برای «قصه عامه‌پسند» تارانتینو به عنوان بهترین فیلم او. در نهایت اگر تارانتیو این فیلم را با سکانس انیمیشن آن بر روی دیسک‌های بلوری عرضه نکند، اشتباه بزرگی مرتکب شده، چرا که این نسخه با تغییرات کوچک اما تفاوت‌های اساسی‌اش بهتر از تمامی نسخه‌های قبلی است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ ۱۵:۲۲

بهترین فیلمِ تاراتیتنو

نمایش اسپویل
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ۱۳:۱۴

یکی از بهترین فیلم های تاراتیتنو

نمایش اسپویل
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ ۱۷:۳۱

دقیقاً.

نمایش اسپویل