news-background
news-background

بررسی تریلر سریال Maniac؛ سفر «اما استون» و «جونا هیل» به عالم خیال

 

پس از رونمایی از تیزر کوتاهی که بیشتر بر روی فضا متمرکز بود تا قصه، نت‌فلیکس اکنون اولین تریلر رسمی برای مینی‌سریال «روانی» (Maniac) را به همراه پوستر جدیدی از آن منتشر کرده است. این سریال براساس یک سریال نروژی به همین نام ساخته شده و «کری فوکوناگا» کارگردانی آن را برعهده دارد. «جونا هیل»، «اما استون»، «جاستین تارو»، «جولیا گارنر»، «جمیما کرک» و «سلی فیلد» بازیگران نقش‌های اصلی این سریال هستند.

«روانی» داستان «انی لندزبرگ» و «اوون میلگریم» را روایت می‌کند که هر یک به دلیلی برای انجام یک آزمایش دارویی یکدیگر را ملاقات می‌کنند. هیل و استون که در «سوپربد» همبازی بودند در این سریال که ۲۱ سپتامبر پخش می‌شود، و حال و هوایی شبیه به «تلقین» نولان و «کلود اطلس» واچوفسکی‌ها دارد، نقش دو بیمار را ایفا می‌کنند.

 

دانلود و تماشای آنلاین تریلر Maniac 2018 با لینک مستقیم

 
  • جاستین تارو، آدم بد قصه

پس از سه فصل بازی در سریال «بازماندگان» شبکه HBO، تارو این بار با نقشی شرورتر به تلویزیون بازگشته است. در تریلر سریال دیدیم که او به عنوان یک شخصیت منفی به نام «دکتر جیمز منتلری» معرفی می‌شود. منتلری دانشمندی است که مسؤل انجام آزمایشات دارویی است و به نظر می‌رسد که هدف اصلی این تحقیقات و عوارض جانبی آن را مخفی می‌کند و وقتی که از او سؤال می‌شود که چند نفر بر اثر مصرف این دارو کارشان به روان‌گسیختگی کاتاتونی کشیده شده، پاسخ می‌دهد که «تقریباً هیچکس.» رئیس منتلری «دکتر گرتا منتلری» با بازی «سلی فیلد» است، اما روشن است که گرتا از موضوع بی‌خبر است.

  • سونویا میزونو، قهرمان گمنام

در تریلر سریال تأکید می‌شود که بینندگان نیم نگاهی هم به «دکتر فوجیتا» با بازی «سونویا میزونو» داشته باشند. میزونو بیشتر به خاطر بازی در نقش «کیوتو» روبات فیلم «اکس-ماکینا» به کارگردانی «الکس گارلند» شناخته می‌شود و در این جا او در نقش همکار دکتر منتلری بازی خواهد کرد. در تریلر می‌بینیم که همدردی او با شخصیت‌های هیل و استون باعث می‌شود که به رئیس خود پشت کند. در یکی از صحنه‌ها شاهد هستیم که منتلری با او مواجه شده و می‌پرسد، «مشکلی پیش آمده. تو چکار کرده‌ای؟» هر مؤسسه‌‌ی مرموزی به کارمندی خوش‌قلب که بتواند قهرمانان ما را نجات دهد نیاز دارد.

  • مراحل انجام آزمایش دارویی

پیش از آنکه آزمایش بر روی بیماران انجام شود، منتلری با برگزاری جلسات مصاحبه از آنان درباره‌ی افسردگی سؤال می‌کند. شخصیت استون با خودآگاهی و داوطلبانه در این آزمایش شرکت کرده، و همین مسئله مشخص می‌کند که این برنامه در حقیقت یک آزمایش دارویی نیست. آزمون روانی رورشاخ یکی دیگر از آزمایشات اولیه است. در مراحل اصلی آزمایش بیماران از قرص‌هایی به شکل حرف A و تجهیزاتی که به سر وصل می‌شود استفاده می‌کنند تا به دنیایی مجازی منتقل شوند، جایی که بیماران باید با مشکلات روانی خود مواجه شوند. صدای منتلری در تریلر شنیده می‌شود که می‌گوید هدف این برنامه «زدودن غم» از بیمار است. طراحی صحنه‌ی سریال یادآور فیلم «تلقین» به کارگردانی «کریستوفر نولان» است، با این تفاوت که افراد به جای نفوذ به ذهن به منظور کاشتن فکری در آن، از این کار برای خلاص شدن از غم و درد سود می‌جویند. به نظر می‌رسد که تیم دانشمندان منتلری رؤیاها را طراحی کرده‌ و جهت رسیدن به نتایجی خاص آن‌ها را دستکاری می‌کنند.

  • مهمترین دیالوگ

تک جمله‌ای در تریلر «روانی» هست که بیش از هر چیز پلات سریال را توصیف می‌کند: «هر بار که جدایشان می‌کنم دوباره یکدیگر را پیدا می‌کنند.» جمله‌ای است که دکتر فوجیتا با نگرانی و ناباوری درمورد لندزبرگ و ملیگریم می‌گوید. این جمله روشن می‌کند که «روانی» هم داستانه عاشقانه‌ی زن و مردی است که برای وصال حاضرند بی‌نظمی به پا کنند، و هم تریلری در مورد یک مؤسسه مشکوک است که رؤسای آن از این نظم پیش‌گفته سوءاستفاده می‌کنند. به نظر می‌آید که منتلری در واقعیتی که بیماران به آنجا فرستاده می‌شوند مداخله کرده و روایتی خلق می‌کند که میلگریم و لندزبرگ از هم جدا بیفتند. جمله‌ی دکتر فوجیتا تأیید می‌کند که این دو کاراکتر قوانین طبیعی و فیزیکی دنیای خیالی را زیر پا می‌گذارند بیماران و برنامه را دچار مشکل می‌کنند.

 

 
  • دنیای خیالی: ضیافت تاریخی

در اولین دنیایی که تریلر به نمایش می‌گذارد، هیل را می‌بینیم که با اتومبیل از میان جنگل عبور می‌کند و چشمش به استون می‌افتد که با ظاهری دلفریب، با پای پیاده، تک و تنها وسط جاده راه می‌رود. هر دو شخصیت لباس‌های پرزرق و برق شب به تن دارند. در صحنه‌های پایانی تریلر همین دو شخصیت را در یک میهمانی مشاهده می‌کنیم که با هل دادن آیینه‌ای یک در مخفی را به روی خود می‌گشایند. به نظر می‌رسد که این رویدادها به دهه‌ی طلایی ۱۹۵۰ مربوط باشد.

  • دنیای خیالی: جلسه‌ی سیاسی

یکی از عوالم سریال به یک نشست سیاسی شبیه است و رهبران کشورهای مختلف دنیا در آن گردآمده‌اند. در این دنیا، هیل با کلاه‌گیس بلوند و به هم ریخته‌ای در حین سخنرانی برای رهبران دولت‌ها دیده می‌شود، درحالی‌که استون لباس رسمی سرخ رنگی به تن دارد و به نظر می‌رسد که به آنچه هیل می‌گوید علاقه‌مند است. در صحنه‌ای دیگر هیل در حال رقص و پایکوبی دیده می‌شود و نمایی کوتاه از استون می‌بینیم که سلاحی به دست گرفته و هیل را به یک راهرو می‌کشاند. این صحنه نقش استون در این دنیا یا شاید دنیاهای دیگر را نشان می‌دهد: محافظت از هیل در برابر مرگ.

 

  • دنیای خیالی: خانواده‌ی حاشیه‌نشین

درحالی‌که در بعضی از دنیاهای ساختگی هیل و استون افرادی غریبه هستند، اما دست کم در یک دنیا آن‌ها رابطه‌ی نزدیکی با هم دارند. تریلر نشان می‌دهد که یکی از دنیاها در خانه‌ای در حاشیه‌ی شهر واقع شده،‌ جایی که هیل و استون به ازدواج یکدیگر درآمده‌اند و صاحب سه فرزند هستند.

  • دنیای خیالی: ارباب حلقه‌ها

یکی از جلوه‌های بصری جاه‌طلبانه‌تر تریلر «روانی» نمایی است از استون و «جولیا گارنر» بازیگر سریال «اوزارک» در دنیایی ساختگی که کم و بیش به «ارباب حلقه‌ها» شباهت دارد. هر دو کاراکتر با تیر و کمان‌هایشان یادآور «لگولاس» در فیلم «پیتر جکسون» هستند.

 

  • افکت‌های مینیاتوری

هنوز نمی‌دانیم منتلری و همکارانش در خلق دنیاها چقدر دقیق عمل کرده‌اند. اما از روی تریلر می‌شود به این نتیجه رسید که مدل‌های مینیاتوری کلید حل برخی از معماهای قصه است. یکی از نماها هیل را می‌بینیم که از بالا بر روی زمین سفت سقوط می‌کند، اما وقتی که به نماهای عریض‌تر کات داده می‌شود، می‌فهمیم که او در میان مشتی درخت، ساختمان و اتومبیل مینیاتوری است. اگرچه این دنیای مینیاتوری می‌تواند یک دنیای ساختگی دیگر باشد، اما به نظر می‌رسد که اهمیت آن بیش این باشد. در نمایی دیگر استون را مشاهده می‌کنیم که سوار بر یک جیپ قرمز رنگ با یک کامیون تصادف می‌کند، رویدادی که او را به دنیای ساختگی دیگری پیوند می‌زند که جیپ آن مینیاتوری است. دودی که از جیپ مینیاتوری بلند شده رابطه‌ی آن با تصادف استون را ثابت می‌کند. تریلر سریال تأکید می‌کند که نیم نگاهی به این مینیاتورها داشته باشیم.

  • آدمکش‌ها

دنیاهای سریال ظرافت‌های هنری خودش را دارد، اما روایت هریک از آن‌ها به نظر یکسان می‌رسد. شخصیت‌های استون و هیل به طریقی یکدیگر را پیدا می‌کنند، به نیروهایی ملحق می‌شوند و باید از گونه‌ای اقدام تروریستی جان سالم به در ببرند. در نمایی که به جلسه‌ی سیاسی با حضور رهبران جهان مربوط می‌شود استون را دیدیم که با سلاحی قصد دارد از هیل در برابر کسانی که می‌خواهند او را به قتل برسانند محافظت کند، این درحالی است که از آن سو در حاشیه‌ی شهر گروهی جنایت‌کار برای کشتن هیل و استون فرستاده شده‌اند. آدم‌کش‌های قصه می‌توانند تجسم همان غم و دردهایی باشند که این آزمایش دارویی قصد از بین بردنشان را دارد.

   

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۱۰

به نظرم اما استون نباید زیاد خودش رو درگیر سریال های تلویزیونی بکنه...سینما جای بهتریه برای بازیگری که جایزه اسکار هم برده

نمایش اسپویل
۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ۲۳:۵۵

بله کاملا درسته

نمایش اسپویل