news-background
news-background

گلدن گلوب با خارج کردن Minari از بخش «بهترین فیلم» به «تبعیض نژادی» متهم شد

فیلمسازانی چون «لولو وانگ»، «دنیل دای کیم» و «سیمو لیو» و بسیاری دیگر به این اقدام گلدن گلوب معترض شده‌اند.

 

نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۱ تا بیش از یک ماه آینده معرفی نخواهند شد، اما این مراسم از حالا با انتقاداتی مواجه شده است. «ورایتی» گزارش داده است که فیلم «میناری» (Minari) به کارگردانی «لی آیزک چونگ» از رقابت در بخش بهترین فیلم خارج شده و در بخش بهترین فیلم خارجی زبان قرار گرفته است. فیلم «وداع» (The Farewell) «لولو وانگ» نیز در گلدن گلوب سال ۲۰۲۰ به همین سرنوشت دچار شده بود. «اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود» (HFPA) هر دوی این فیلم‌ها را به علت غیر-انگلیسی بودنشان از رقابت در بخش بهترین فیلم خارج کرده است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

گزارش «ورایتی» سبب شد که منتقدین و فیلمسازانی چون وانگ، «دنیل دای کیم» و «سیمو لیو» بازیگر فیلم «شانگ چی» (Shang-Chi) این اقدام را زیر سؤال ببرند. وانگ می‌گوید: «امسال فیلمی آمریکایی‌تر از «میناری» ندیده‌ام. داستانی در مورد یک خانواده‌ی مهاجر، در آمریکا است که رؤیای آمریکایی را دنبال می‌کنند. ما واقعاً باید این قوانین منسوخ را که تنها زبان انگلیسی را آمریکایی می‌داند تغییر دهیم.» دای کیم اضافه می‌کند: «فیلم معادل این است که بگویند به کشور خودتان برگردید در حالی که آن کشور آمریکاست.»

چندین ژورنالیست فیلم نیز از گلدن گلوب به دلیل خارج کردن «میناری» از رقابت بخش بهترین فیلم، و در عین حال نامزد کردن فیلم‌هایی چون «بابل» (Babel) «آلخاندرو گنزالس اینیاریتو» و «حرامزده‌های بی‌شرف» (Inglourious Basterds) «کوئنتین تارانتینو» انتقاد کرده‌اند. در بخش‌های زیادی از هر دوی این فیلم‌ها همچون «میناری» از زبانی غیر از انگلیسی استفاده شده است. «بابل» حتی برنده‌ی گلدن گلوب بهترین فیلم درام شده است.

طبق قوانین گلدن گلوب، فیلم‌هایی که حاوی ۵۰ درصد دیالوگ غیر-انگلیسی باشند در بخش بهترین فیلم خارجی زبان رقابت خواهند کرد. فیلم «میناری» ۲۵ نوامبر برای رقابت در این بخش پذیرفته شده و از آن زمان تاکنون تغییری در شاخه‌ی آن ایجاد نشده است.

بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم این اقدام گلدن گلوب را «تبعیض نژادی» خوانده‌اند. «اندرو فانگ» بازیگر کانادایی در این باره می‌گوید: «تذکری غم‌انگیز و مأیوس‌کننده است در مورد اینکه اگر یک فیلم در مورد رؤیای آمریکایی باشد، داستانش در آمریکا روی دهد، بازیگر و کارگردانش آمریکایی باشد، و کمپانی تولید‌کننده‌اش آمریکایی باشد، به نحوی خارجی دانسته خواهد شد.»

«میناری» در جشنواره‌ی فیلم سال ۲۰۲۰ برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ هیأت داوران و جایزه‌ی مخاطبین شد. «استیو یون» به‌رغم خارج شدن فیلم از بخش بهترین فیلم گلدن گلوب فرصت کسب نامزدی بهترین بازیگر مرد را خواهد داشت.

نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۱ در تاریخ ۳ فوریه اعلام خواهند شد. استودیوی A24 «میناری» را ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ در آمریکا اکران می‌کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید