news-background
news-background

پیش‌بینی نامزدهای اسکار ۲۰۲۰

نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ امروز دوشنبه ۱۳ ژانویه طی مراسمی در لس آنجلس با حضور «عیسی ری» و «جان چو» معرفی خواهند شد. تا آن زمان نیویورک تایمز سعی کرده شش سؤال کلیدی فصل رقابت اسکار که به زودی پاسخ داده می‌شوند را بررسی کند.

 

چه فیلمی بیشترین نامزدی را کسب می‌کند؟

پس از آنکه «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) در تمامی اصناف به جز «صنف نویسندگان آمریکا» (WGA) – که «کوئنتین تارانتینو» یکی از اعضای آن نیست – با استقبال همراه شد، به نظر می‌رسد که این فیلم پرفروش امروز به راحتی پیشتاز نامزدهای اسکار باشد. انتظار می‌رود «روزی روزگاری در هالییوود» در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش اول برای «لئوناردو دی‌کاپریو»، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای «برد پیت»، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین طراحی لباس، بهترین طراحی صحنه و هر دو بخش صداگذاری نامزد شود. علاوه بر این ۱۱ نامزدی، احتمال انتخاب «مارگو رابی» در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل هم وجود دارد.

دیگر فیلم‌هایی که می‌توانند بیش از ۱۰ نامزدی کسب کنند، «ایرلندی» (The Irishman) ساخته‌ی «مارتین اسکورسیزی» و «۱۹۱۷» (1917) به کارگردانی «سم مندز» خواهند بود.

آیا رنگین‌پوستان در بخش بهترین بازیگری نامزد می‌شوند؟

سه‌شنبه گذشته بفتا ۲۰ بازیگر نامزد شده در این مراسم را معرفی کرد، در حالی که حتی یک بازیگر آفریقایی تبار در میان‌شان دیده نمی‌شد. بنابراین این احتمال وجود دارد که امسال هم کمپین «اسکار بیش از حد سفید» به راه انداخته شود. فیلم «انگل» «بونگ جون هو» مدعی اصلی کسب بهترین فیلم بین‌المللی که نامزدی بهترین گروه بازیگری را هم از «صنف بازیگران آمریکا» دریافت کرده، تنها عنوانی است که توسط یک رنگین‌پوست تولید شده و از شانس بالایی برای نامزدی برخوردار است. فیلم «وداع» (The Farewell) نیز دارای یک گروه بازیگری تماماً آسیایی تبار است، اما نامزدی این فیلم پس از شکست در جوایز «صنف تهیه‌کنندگان آمریکا» تضمین شده نیست. «صنف بازیگران آمریکا» هم به «آکوافینا» و «ژائو شوژن» بازیگران این فیلم توجهی نکرد.

در میان بازیگران رنگین‌پوست «لوپیتا نیانگو» با فیلم «ما» (Us) و «سیتیا اریوو» با «هریت» (Harriet) از شانس بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند و هر دو در جوایز «صنف بازیگران آمریکا» نامزد شده‌اند. «جیمی فاکس» با «بخشش عادلانه» (Just Mercy) و «جنیفر لوپز» با «اغواگران» (Hustlers) شرایط مشابهی دارند. «سونگ کانگ هو» یکی از بازیگران «انگل» هم یکی از مدعیان است اما در فصل اهدای جوایز حضور پررنگی نداشته است.

«انگل» تا کجا پیش می‌رود؟

تریلر «بونگ جون هو» ثابت کرده که پدیده‌ی سینمایی سال ۲۰۱۹ است و به همین علت انتظار می‌رود که در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال، و بهترین تدوین نامزدی اسکار را به چنگ آورد. در صورتی که «انگل» موفق باشد، نامزدی‌هایی به بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای «سونگ کان هو»، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه هم اختصاص خواهد یافت.

آیا «۱۹۱۷» موفقیت گلدن گلوب را تکرار می‌کند؟

فیلم جنگی «۱۹۱۷» پیش از اعلام نامزدهای اسکار، و پس از کسب گلدن گلوب بهترین فیلم و بهترین کارگردانی اکرانش گسترده‌اش را آغاز کرد. با توجه به اینکه رقابت اسکار کوتاه‌تر از سال‌های گذشته است و کمتر از یک ماه دیگر برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد که سازندگان فیلم زمان درستی برای افزایش تعداد سالن‌ها انتخاب کرده‌اند. مدت‌هاست که فیلم مدعی اسکاری که چنین دیرهنگام روی پرده رفته باشد برنده‌ی اسکار بهترین فیلم نشده است. «۱۹۱۷» یکی از آخرین عناوینی بود که برای رأی‌دهندگان اسکار به نمایش درآمد. این فیلم اثری است که لازم است روی پرده‌های بزرگ سینما دیده شود و آن دسته از اعضای آکادمی که بر دیسک‌های دی‌وی‌دی اتکا می‌کنند ممکن است هنوز فیلم را ندیده باشند. در صورتی که «۱۹۱۷» بتواند ۱۰ نامزد اسکار از جمله بهترین فیلمنامه را تصاحب کند، مشخص می‌شود که اکران دیرهنگام فیلم جواب داده است.

آیا نامزدی‌ بهترین کارگردانی تنها به مردان می‌رسد؟

کارگردانان زن سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند، با این حال، از فصل جوایز امسال و غیبت آن‌ها در بخش بهترین کارگردانی نمی‌توان به این نتیجه رسید. گلدن گلوب، بفتا، و صنف کارگردانان آمریکا هر یک پنج مرد را در بخش بهترین کارگردانی جای دادند: تارانتینو، اسکورسیزی، بونگ جون هو، مندز و فیلیپس کارگردان «جوکر». در فهرست صنف کارگردانان تنها جای فیلیپس و «تایکا وایتیتی» نویسنده و کارگردان «جوجو خرگوش» تعویض شده بود.

به نظر می‌رسد که رقابت تنها برای همین یک جایگاه باقی مانده باشد و چهار کارگردان دوباره نامزد شوند. اما لازم به ذکر است که بخش کارگردانی جوایز آکادمی نشان داده که گاهی غیرقابل پیش‌بینی می‌شود، بنابراین احتمال نامزدی «گرتا گرویگ» با «زنان کوچک» (Little Women)، «لولو ونگ» با «وداع» وجود دارد. دیگر فیلمسازان زن از جمله «سلین سیاما» کارگردان «چهره‌ی یک زن در آتش» (Portrait of a Lady on Fire) و «لورین اسکافاریا» کارگردان «اغواگران»، از بخت بالایی در دیگر شاخه‌ها برخوردار نیستند، بنابراین رقابت در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را هم از دست خواهند داد.

برنده‌ی رقابت فشرده‌ی بهترین بازیگر مرد نقش اول چه کسی است؟

برنده‌ی اسکار در بعضی بخش‌ها مثل بهترین بازیگر زن و مرد نقش مکمل تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است، اما رقابت در شاخه‌ی بهترین بازیگر مرد نقش اول داستان دیگری دارد. در رقابت فشرده‌ی امسال چندین بازیگر مرد طراز اول برای پنج نامزدی پیکار می‌کنند. سه نامزدی «واکین فینیکس» با «جوکر»، «آدام درایور» با «داستان زناشویی» (Marriage Story) و «لئوناردو دی‌کاپریو» با «روزی روزگاری در هالیوود» قطعی به نظر می‌رسد، بنابراین ابهام باقی مانده تنها در مورد دو جایگاه باقی مانده است.

«تارون اجرتون» با «راکتمن» در ماه‌های گذشته کمپین تبلیغاتی عظیمی به راه انداخت و با کسب گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد در فیلم‌های کمدی یا موزیکال و نامزدی در بفتا و صنف بازیگران آمریکا به موفقیت رسید. اما در رقابت اسکار بازیگران بسیار بیشتری از جمله «رابرت دنیرو» با «ایرلندی»، «جورج مک‌کی» ستاره‌ی «۱۹۱۷»، «آنتونیو باندراس» بازیگر «رنج و شکوه» (Pain and Glory) و «آدام سندلر» با «الماس تراش‌نخورده» (Uncut Gems) و «ادمی مورفی» با «دولمایت اسم من است» (Dolemite Is My Name) در رقابت اسکار ۲۰۲۰ حاضرند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۳ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۰۹

اگر امکانش هست یه پیش بینی هم برای کاربرا بذارید جایزه اشتراک و...

نمایش اسپویل
۲۳ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۰۷

خیلی ها واقعا خوب بودن برای نقش اول ولی انصافا تنها بازیگری که با بازیش مو به تنم سیخ میشد فینیکس بود

نمایش اسپویل