news-background
news-background

پیشنهاد هفتگی 30نما؛ فیلم سوم : 12Angry Men

نام : 12Angry Men «12مرد خشمگین»

محصول : 1957 آمریکا

ژانر : درام / معمایی

نویسنده رجینالد رُز

کارگردان : سیدنی لومت

بازیگران : هنری فوندا ، لی جیکوب ، جک واردن

مدت زمان : 96 دقیقه

جهت ورود به صفحه ی دانلود فیلم کلیک کنید

یک روز شرجی، هوای ابری و بارانی ، اتاقی بدون تهویه ی مناسب، مسابقه ی مهم فوتبال که بعد از ظهر برگزار می شود، یک هیئت منصفه و یک پرونده ی قتل ! همگی دست به دست هم می دهند تا در کنار هم  یکی از به یادماندنی ترین تجربیات سینمایی شما را رقم بزنند. کمتر کسی است که سینما را دنبال کرده باشد و این فیلم را با برچسبی همچون بد یا حوصله سر بر یاد کند. فیلم مذکور که با نام «12 مرد خشمگین» در نزد همگی شناخته می شود، بدون شک یکی از شاهکار های تاریخ سینماست. اثر مذکور به نویسندگی رجینالد رُز و کارگردانی سیدنی لومت در چنین روزهایی بر روی پرده ی سینما رفت. 13 آوریل 1957 میلادی بدون شک یک تاریخ ماندگار در تقویم سینماست. روزی که باعث شد جهانیان فیلمی این چنین برای تماشا کردن و لذت بردن داشته باشند. این فیلم که یکی از معمایی ترین آثار سینما نیز به شمار می رود، روایتگر داستان پسری جوان است که مرگ و زندگی خود را در دستان 12 عضو هیئت منصفه ی دادگاه قضایی آمریکا می بیند. این دوازده نفر که نامی در فیلم ندارند و با شماره همدیگر را صدا می زنند بایستی به بررسی همه جانبه ی پرونده ی قتل مشغول شوند. فیلم از هیجان بسیار بالایی برخوردار است اما هیچ خبری از جلوه های ویژه یا شلوغی های امروزه ی سینما در آن نیست. با شروع شدن فیلم استرس به مخاطب به زیباترین نحو چیره می شود و رفته رفته به میزان آن افزوده می شود.

این فیلم که بسیاری آن را یک کلاس درس بازیگری،کارگردانی و فیلم برداری می دانند تماماً در یک اتاق روایت می شود و این امر در نوع خود باعث شده تا هر زمان به یاد 12 مرد خشمگین می افتید در نگاه اول یادتان بیاید که تمام فیلم در یک اتاق روایت شده است. عملی که تقریباً امروزه هیچ کس نمی تواند آن را تصور نماید و درک این که یک فیلم با شکل و شمایل 12 مرد خشمگین بار دیگر در سینما ساخته شود امری غیرممکن است. از 96 دقیقه ی فیلم، تنها 3 دقیقه محیط خارج از اتاق هیئت منصفه را می بینیم و بقیه ی فیلم تماماً در یک اتاق حضور داریم و با جرو بحث های 12 شخصیت که همگی با یکدیگر فرق دارند همراه می شویم و از داستان زیبای فیلم لذت می بریم. تفاوت و دامنه ی گسترده ی تیپ های شخصیتی هر یک از کارکتر های فیلم به قدری بالاست که گویی هرگز با یکدیگر به توافق نخواهند رسید. فیلم علاوه بر این که داستان قتل و معمای خود را بازگو می کند، رفته رفته نقاب از چهره ی شخصیت ها بر می دارد و هرچه در فیلم جلوتر می رویم با شخصیت پردازی های گسترده تر و جزئیات بالاتری رو به رو می شویم. این امر را در نحوه ی فیلم برداری اثر نیز می توانیم به وضوح مشاهده کنیم. در ابتدای فیلم با یک دورنما و لانگ شات از شخصیت ها مواجه می شویم و وقتی فیلم به انتهای خود می رسد می تواند این ادعا را داشته باشد که از تمام شخصیت های فیلم یک برداشت نزدیک و کلوزآپ صورت گرفته است. در نتیجه همه ی شخصیت های حاضر در فیلم در نوع خود یک شخصیت اصلی و یک شخصیت فرعی به حساب می آیند بدین صورت که هیچ کدام شان نسبت به دیگر برتری ندارند و حضور «هنری فوندا» که تمرکز فیلم برروی اوست مانع ابراز وجود دیگر شخصیت های فیلم نشده است و تمام این ها را مدیون قلم دقیق نویسنده و نگاه سینمایی «سیدنی لومت» هستیم.

در این فیلم هیچ یک از شخصیت ها نامی ندارند و علاقه ای به دانستن نام افراد حاضر در اتاق ندارند. فیلم مذکور در مجموع متشکل از 365 برداشت کوتاه و بلند است. هنری فوندا ، بازیگر اصلی فیلم هرگز آن را تا آخر تماشا نکرد و بعد از تماشای بخش هایی از فیلم به کارگردان اثر گفته که فیلم مذکور، اثر باشکوهی است. این فیلم در سه بخش نامزد کسب اسکار شد اما در هر سه بخش مغلوب فیلم «The Bridge on Kwai River» گشت.  سونیا سوتومایور، قاضی دادگاه عالی آمریکا و مدرس دانشگاه علوم قضایی فوردهام ، بعد از تماشای فیلم تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار گرفته و به دانشجویان خود سفارش کرده تا فیلم مذکور را ببینند ولی روشی که هیئت منصفه در فیلم پیش گرفته را دنبال نکنند.

 در سال 2007 کنگره ی ملی فیلم های ملی آمریکا، از این فیلم به عنوان یکی از آثار شاخص سینمای هالیوود یاد کرد. تاکنون نقد های بسیاری  به فیلم وارد شده است. سیدنی لومت به عنوان کارگردان این فیلم یکی از سرشناس ترین هنرمندان تاریخ سینماست. او که از 1957 الی 2007 به کارگردانی مشغول بوده، چهار بار نامزد کسب اسکار بهترین کارگردانی شده است. از شاخص ترین آثار او می توان به 12 مردخشمگین محصول 1957 ؛ بعد از ظهر سگی محصول 1975 ، شبکه محصول 1976 و حکم محصول 1982 اشاره کرد. داستان سرایی قوی، پرداخت به جنبه های گوناگون اجتماعی، استفاده از دوربین به عنوان ابزاری در جهت تاکید بر محتوای اثر و هدایت درست هنرپیشه ها از جمله شاخصه های سینمای سیدنی لومت به شمار می روند.

فیلم 12 مردخشمگین یکی از عناوین ساده ولی در عین حال باابهت تاریخ سینماست. فیلم با یک شروع مختصر، کار خود را آغاز می کند و بدون توجه به حواشی و داستان سرایی آشفته، تا انتها روایتی سرراست از یک پرونده ی جنایی و درام را به مخاطب نشان می دهد. نورپردازی بسیاری عالی، بازیگرانی کارآزموده، داستانی جذاب و تکنیک ساختی قابل تامل، همگی از جمله خصوصیات به یادماندنی 12 مرد خشمگین هستند. فیلمی که با سلیقه ی هرمخاطبی سازگار است و همگان از تماشای آن لذت می برند. تماشای جدال و جر و بحث های بین «Henry Fonda» و «Lee J.Cobb» بدون شک یکی از به یادماندنی ترین تجربیات سینمایی شما را رقم خواهد زد.

دیالوگ ماندگار فیلم :

این آقا یکه و تنها مقابل ما ایستاد.حرفش این نیست که پسره بی‌گناهه.فقط مطمئن نیست. ایستادن و مسخره شدن توسط یازده نفر اصلاً آسون نیست.ایشون درخواست حمایت کرد و من هم بهش دادم.من به انگیزه اش احترام میزارم.پسره به احتمال زیاد گناه‌کاره، ولی من میخوام بیشتر بشنوم.

      پیشنهادات هفتگی 30نما :   فیلم اول : Cinema Paradiso فیلم دوم : Persona        

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید