news-background
news-background

نویسنده Green Book پس از کشف توئیت‌های اسلام‌ستیزانه حساب خود را حذف کرد

«نیک واله‌لونگا» یکی از نویسندگان فیلم «کتاب سبز» (Green Book) روز چهارشنبه پس از آنکه یکی از توئیت‌های قدیمی‌اش در مورد واکنش مسمانان آمریکایی به حوادث ۱۱ سپتامبر جنجال‌آفرین شد، حساب توئیتر خود را حذف کرد.

وی در نوامبر سال ۲۰۱۵ در حمایت از «دونالد ترامپ» نوشته بود: «صد در صد حق با ترامپ است. وقتی که برج‌ها[ی تجارت جهانی] فرو ریختند مسلمانان جرسی سیتی خوشحال بودند. با چشمان خودم دیدم، همانطور که احتمالاً شما هم از شبکه‌های خبری محلی خود دیده‌اید.»

«دونالد ترامپ» در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود: «وقتی که برج‌ تجارت جهانی در حال فروپاشی بود همه چیز را نظاره کردم و دیدم که در جرسی سیتی، ایالت نیوجرسی هزاران هزار نفر از سقوط ساختمان خوشحال بودند. هزاران نفر خوشحال بودند.»

فیلم «کتاب سبز» که سفر «دان شرلی»‌ پیانیست سیاهپوست آمریکایی با بازی «ماهرشالا علی» به همراه راننده‌اش با بازی «ویگو مورتنسن» را روایت می‌کند، چندی پیش اعتراض خانواده‌ی شرلی را نیز به دنبال داشته بود و آن‌ها فیلم را «سمفونی دروغ» و «۱۰۰ درصد نادرست» خوانده بودند.

مسئله‌ی جالب همانگونه که بسیاری از کاربران توئیتر اشاره کرده‌اند مسلمان بودن «ماهرشالا علی» ستاره‌ی فیلم «کتاب سبز» است. استودیوی یونیورسال و نویسنده تاکنون بیانه‌ای منتشر نساخته‌اند، اما این فیلم که از قبل حواشی مختلفی را متحمل شده بی‌تردید در ادامه‌ی فصل اهدای جوایز نیز به حاشیه کشیده خواهد شد و در اسکار شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

«کتاب سبز» از همان آغاز اکران و پس از کسب جایزه‌ی بهترین فیلم مردمی در جشنواره‌ی فیلم تورونتو، و وقتی که «ویگو مورتنسن» در مصاحبه‌ای از الفاظ نژادپرستانه استفاده کرد به حاشیه رفته بود. بنابراین روی کاغذ کمپین «کتاب سبز» به پایان راه خود می‌رسد، هرچند که فصل اهدای جوایز همواره دستخوش اتفاقات عجیب بوده است.

اما حواشی فیلم به همین جا ختم نمی‌شود. روز چهارشنبه «مجله‌ی نیویورک» به نقل از «نیوزویک» با انتشار گزارشی فاش کرد که «پیتر فرلی» کارگردان فیلم «کتاب سبز» و برادر او «بابی فرلی» در سال ۱۹۹۸ در حین فیلمبرداری دست به اعمال غیراخلاقی می‌زده‌اند. فرلی امروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی به خاطر رفتار خود نوشت: «یک احمق بودم. چند دهه قبل چنین رفتارهایی از من سر زد و حقیقت این است که حالا به خاطرش احساس شرمندگی و انزجار می‌کنم. بسیار متأسفم.»

«کامرون دیاز» ستاره‌ی فیلم «در مورد ماری مسئله‌ای وجود دارد» (There's Something About Mary) و «تام راثمن» تهیه‌کننده از جمله افرادی بودند از رفتار کارگردان فیلم شکایت کرده بودند.

فیلم «کتاب سبز» از هشت هفته قبل در آمریکا روی پرده رفته و تاکنون ۳۵.۲ میلیون دلار فروخته است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۰ دی ۱۳۹۷ ۱۴:۳۴

الان تو دور افتاده که هر کسی به موفقیت میرسه یک دشمنی ، استودیو فیلمساز رقیبی ، خبرنگاری ، پاپاراتزی چیزی ، میرن حساب توئیتر عوامل رو تا تهش که مال چند سال قبله چک میکنن جوری که مو لا درزش نره ، بعد با فقط صرفا کوچکترین ابراز عقیده یارو رو محکوم میکنن و کلا تلاش یکی دوساله چندهزار عوامل اون فیلم موفق رو آفتابه میگیرن ، از جوایز محروم میکنن ، فروش به فنا میره اون شخص خاطی هم بخاطر نپختگی گذشته ش ، حال و آینده ش رو از دست میده با اینکه الان خود بهتری از خودش داره بروز میده ، ملت فقط اشتباهش رو میبینن و براش قبر میکنن ! با وجود اینکه همه ما بخشی از گذشته مون اشتباهات خاص خودش رو داره و برای تغییر دیر نیست ! بقول دیالوگی از فیلم Sully که میگفت : " من در طول چهل سال، بیشتر از یک میلیون مسافر رو سالم به مقصد رسوندم اما در نهایت قراره منو به خاطر 200 ثانیه قضاوت کنن."

نمایش اسپویل
۲۱ دی ۱۳۹۷ ۱۹:۴۶

برای مثال یک نویسنده یا فیلمسازی که توانایی فیلمسازی یا نوشتن کتابی داشته 20 سال پیش نوجوون 17 ساله ای رو مورد آزار جنسی قرار داده و خوب اون موقع بنا بدلایلی مجازات نشده. در لحظه ای نتونسته اراده ی افکار پلید انسانیش رو کنترل کنه و اون نوجوان کل زندگیش قربانی اعمال همچین شخصی شده. این شخص در سیر این زمان متوجه عملش شده یا بقولی این سال ها رو با تلاش برای مبارزه با خویشتن ، ترس های خودش ، ناامنی اعمال خودش ، هویتی از خودش که موجب آزار دیگران شده پرداخته و تمام این کنش ها و واکنش ها بعد 20 سال تبدیل به اثری مثبت به شکل فیلم یا کتابی شده که در حال روشن سازی افکار بقیه در موضوعی خاص و موجب درک بهتر بخشی از دیدگاه روشن افکار انسانی شده.در این حین ، قضیه اشتباه 20 سال پیش شخص نویسنده یا فیلمساز مطرح شده و صد در صد هم گناهکاریش اثبات شده و هیچ راه گریزی از این قضیه نیست. بنظرم با اینکه بدترین مجازات جنگ درونی یک انسانه ، ولی مخالف این نیستم که اون شخص خاطی بعد 20 سال مورد اعمال قانون قضیه خودش قرار نگیره و بفهمه که از اشتباهاتش گریزی نیست .هرچند معتقدم زندانی بودن یا اعدام برای اصلاح یک متجاوز 20 سال پیش بیهوده ست. نمیخوام بگم که هر کسی گفت قبلا احمق بود و توبه ازش چشم پوشی کنیم فقط سوالم اینه که آیا اثر یک گناهکار که در حال حاظر میتونه نقطه قوت و روشنگر افکار میلیون ها نفر بشه چرا باید کنار گذاشته بشه . بنظرم راه حل درستی نیست که بخاطر تنبیه گناهکار اثرش رو که حتی منتقدینش مورد تایید قرارر دادند از رده خارج کنیم و اون اثر رو بخاطر اشتباه صاحب اثر بیهوده و بی ثمر ارزیابی کنیم با اینکه الان اتفاق مثبتی برای جامعه ست.بقول گاندی من از گناه بدم میاد نه از گناهکار . در کل با شما موافقم خلاصه هر کنشی واکنش داره و مطمئنا شهرت یا ثروت نباید باعث بشه انسانیت پایمال بشه چون زندگی اون نوجوون بعد بیست سال تبعات جبران ناپذیر بهمراه داشته . هرچند معتقدم شخصی که الان قربانی داده خودش قربانی یک قضیه دیگه ست و جامعه باید اینو گردن بگیره. + کل پرگویی من اینو میخواست بگه که مجازات گناهکار میتونه راه حلی برای جامعه باشه ولی باید قبول کرد هر انسانی خوبی و بدی هایی داره ، اعمال نیک و اشتباهی داره حتی یک پیامبر و ربطی به این نداره که چون فهم و توانایی فیلم ساختن داری اشتباه کردن دور از سرشت انسانه اینو بخوبی تو فیلم "مربع" روبن اوستلوند میتونید پیدا کنید. ولی چرا بیاد بخاطر بدی های یک شخص ، تاثییرات مثبت این شخص روی جامعه رو پاک کنیم و بیهوده جلوه بدیم حتی اگه اون کار نیک مال یک گناهکار باشه !

نمایش اسپویل
۲۰ دی ۱۳۹۷ ۲۱:۲۶

شاید اشتباه اون آدم در گذشته اش برای یه آدم دیگه مشکلاتی ایجاد کرده که شاید اون قدر شدید بوده که آینده شون رو از دست دادن یعنی به نظر شما انصافه یه نفر بقیه رو بدبخت کنه بعد بگه توبه کردم، ببخشید، مردم هم بگن اوکی حله؟!! هر خلبانی اشتباه می کنه، هر چند که ممکنه عواقب وخیمی داشته باشه، هر کارگردانی هم اشتباه می کنه و ممکنه فیلمش رو خراب کنه ولی به هرحال غیر عمده، شما چه طور این رو با عمل عمدی غیراخلاقی یه نفر مقایسه می کنین؟ این آدم اون قدر بالغ بوده که فیلم بسازه، بچه که نبوده، پس می دونسته چی کار میکنه، و هر عملی عواقبی داره اگه قرار بود هرکی بگه درگذشته احمق بودم و همه چی تموم شه اون موقع هیچ کشوری نباید زندان داشته باشه نباید استعداد، شهرت و هنر یه نفر باعث بشه چشممون رو به همه چی ببندیم ولی با این که می گین زحمات سایر دست اندرکاران فیلم هم به باد می ره واقعا بده،ولی به نظرم کسی که زحمات بقیه رو به باد داده "فرلی" هست در ضمن چیزی که گفتم کلی بود، چون کاری که این آقا انجام داده اون قدر هم فجیع نیست

نمایش اسپویل