news-background
news-background

نقد و بررسی فیلم والرین و شهر هزار سیاره: شکستی دیگر برای کارگردان لئون!

فیلم مشهور فرانسوی «Léon: professional» را بدون شک همگان به‌خاطر دارند. این فیلم را می‌توان از فیلم‌های بسیار خوب کشور فرانسه دانست. فیلمی که با بازی مثال زدنیِ «ژان رنو» توانست به شهرتی جهانی برسد. بسیاری از المان‌های این اثر بعدها تبدیل به کالایی لوکس در سرتاسر جهان شدند که از این جمله می‌توان به عینک مشهور ژان رنو اشاره کرد که هنوز هم با نام «عینک لئون» شناخته می‌شود. موسیقی تیتراژ این فیلم نیز کار بسیار زیبایی از خواننده مشهوری به‌نام «استینگ» بود که تا مدت‌ها از آهنگ‌های پرطرفدار به‌شمار می‌آمد. این فیلم توانست در فهرست 100 فیلم برتر تاریخ سینما قرار گیرد.

امروز، با گذشت 23 سال از ساخت فیلم لئون که تجربه‌ای بسیار موفق محسوب می‌شد، «لوک بسون» نویسنده و کارگردان آن اقدام به ساخت فیلمی نه چندان خوب کرده که برخلاف بودجه هنگفتی که به آن اختصاص داده شده؛ تاکنون نتوانسته موفقیتی درخور کسب کند. البته این ناکامی برای کارگردان فرانسوی آنقدرها هم غیرقابل هضم نیست؛ چراکه پیش از این نیز تجربه ناکامی در فیلم دیگری به‌نام «Messenger:The Story of Joan of Arc» داشته است. او که دراین فیلم بیش از تکیه بر اتفاقات و واقعیات تاریخی، به تفکرات و اعتقادات ژاندارک پرداخته بود؛ توانست موجی گسترده از انتقادات را به سوی خود متوجه سازد. اکنون نیز با صرف هزینه‌ای بسیار، بار دیگر توانسته انتقاداتی فراوان نصیب خود کند؛ گویی او هزینه می‌کند تا علیه خود انتقاد بشنود!

جدیدترین اثر این کارگردان که با نام طولانی «Valerian and the City of a Thousand Planets» به تازگی منتشر شده و برخلاف تبلیغات فراوانی که پیش از اکران انجام شده بود؛ نتوانست مخاطب را آن‌گونه که باید راضی نگه دارد و به همین سبب فروش خوبی نداشته است. این فیلم با بودجه سرسام آور 198 میلیون دلاری ساخته شده و تا این لحظه گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای فرانسه به‌حساب می‌آید.

داستان فیلم که در آینده رخ می‌دهد و درباره ماموری فضایی به نام والرین (با بازی دین دی هان) می‌باشد که حفاظتِ منطقه‌ای از فضا را برعهده او گذاشته‌اند. او دراین کار، همکاری به‌نام لورین (با بازی کارا دلوین) دارد که به وی علاقه‌مند است و قصد دارد که به او پیشنهاد ازدواج دهد. در همین هنگام، آن‌ها متوجه مخاطراتی می‌شوند که منطقه تحت کنترل آنان را تهدید کرده‌است. رفته‌رفته والرین درمی‌یابد که این مخاطرات با اتفاقاتی که به تازگی در خواب مشاهده کرده ارتباط دارد.

 

فیلم والرین و شهر هزار سیاره برگرفته از کتاب مصوری به همین نام است که حدوداً 50 سال پیش در فرانسه به چاپ رسید اما به دلیل وجود سرشار کتاب‌های کمپانی مارول، هیچ‌گاه نتوانست آن‌گونه که باید و شاید در سطح جهانی معروف شود. این فیلم نیز می‌توان گفت سرنوشتی مشابه را دنبال می‌کند؛ با این تفاوت که این‌بار به لطف تبلیغات وسیع توانسته به شهرت مطلوبی برسد اما خود فیلم آنقدر دلنشین نیست که بتواند به فروشی گسترده برسد. کارگردان این فیلم از موضوعات گوناگونی الهام گرفته است که می‌توان دنباله آن‌ها را در صحنه‌هایی از فیلم مشاهده کرد. دراین اثر بیش از همه و حتی بیش از کتابی که براساس آن ساخته شده، الهام از فیلم «آواتار» به کارگردانی «جیمز کامرون» به چشم می‌خورد. این موضوع در صحنه‌هایی که جلوه‌های ویژه بسیاری دارد کاملاً آشکار است. ناگفته نماند که فیلم در فضایی مشابه با فضای فیلم «عنصر پنجم» که کاری از همین کارگردان است اتفاق می‌افتد. فیلم عنصر پنجم که درسال 1997 در آمریکا تولید شد، توانست موفقیت بسیاری کسب کند و بازیگرانی چون «بروس ویلیس» درآن به ایفای نقش پرداخته‌اند. اما این موفقیت نصیب فیلم جدید بسون نشد!

بودجه 200 میلیونی این فیلم را می‌توان ناشی از دلایل بسیاری دانست. یکی از آن‌ها استفاده از بازیگران سرشناس است و دیگری استفاده از جلوه‌های ویژه فراوان. در بخش بازیگر، بسون خود را محدود نکرده و بازیگرانی را انتخاب کرده که هزینه‌های بسیاری نیز دارند؛ که افزون بر دی هان و کارا دلوین، می‌توان به کلایو اوِن و حتی ریحانا  نیز اشاره کرد. در بخش جلوه‌های ویژ نیز، می‌توان گفت موقعیت‌ها و لوکیشن‌های فراوان این فیلم سبب بالا رفتن در هزینه‌ها شده است.

استفاده از سوژه‌ها و داستان‌های قدیمی برای ساختن فیلم، همیشه هم ایده‌ای خوب نیست. بسون دراین زمینه بیان دارد که سال‌ها پیش هنگامی‌که این کتاب را خواندم، آن‌را به ذهن سپردم تا روزی بتوانم با اقتباس از آن فیلمی بسازم. این اتفاق در نهایت رخ داد اما نه با همان کیفیتی که بسون در نظر داشت. فیلم نهایی به گران‌ترین فیلم تاریخ فرانسه و سومین فیلم پرهزینه جهان تبدیل شد و در نهایت تنها توانست کارنامه فیلم‌سازی بوسن را خراب کند. با این‌حال، می‌توان به تکراری نبودن لوکیشن‌ها و جلوه‌های ویژه فراوان تکیه کرد و آن‌را برای سرگرمی در آخر هفته تماشا کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید