news-background
news-background

[نقد] نگاهی کلی به سریال “How I Met Your Mother” – بخش اول

نقد، بررسی و نگاه کلی به سریال How I Met Your Mother

آشنایی مادر توسط کارتر بیز و کریگ توماس ساخته و در سال 2005 اولین اپیزود آن در شبکه سی بی اس به نمایش در آمد. عوامل سریال در آن ابتدا فکرش هم نمی کردند که کار آن ها تبدیل به یک نماد در ژانر کمدی بین سریال ها شود و تا فصل نهم ادامه یابد. برای همین CBS پیش از عکس العمل و بازخورد مردم، تصمیم به پخش سه یا در نهایت چهار فصل از این سریال داشت. با پایان فصل اول، نگاه همگان تغییر کرد. بازخورد فوق العاده منتقدین و مردم به قدری بود که به گفته مسولان شبکه یک درصد هم احتمال این استقبال را نداشتند و انگار در خواب بودند! فصل دوم و سوم هم با تکرار همان عملکرد مثبت ادامه پیدا کرد و هواداران سینما و سریال، هر روز به مخاطبین این سریال اضافه می شدند و همینطور کیفیت کار هم در هر فصل بالاتر میرفت و این موضوع به وضوح قابل رویت بود. به گفته ی بیز، در اواسط فصل اول پس از استقبال شدید مردم به طور کلی داستان و برنامه عوض شد و کار برای ادامه دادن بیشتر سریال دنبال شد و پس از پایان فصل و اطمینان از رضایت مند بودن مخاطبین، تصمیم بر این شد که حداقل هشت فصل از این سریال ساخته شود. دلایل موفقیت آشنایی با مادر بسیار ساده است. خلاقیت فوق العاده نویسندگان و داستان بسیار غیرقابل پیش بینی، ترکیب و عملکرد محشر بازیگران و در آخر شخصیت های دوست داشتنی و جذاب که باز هم بر می گردد به خلاقیت استثنایی عوامل سریال.

اما مسئله مهم تر که باعث محبوبیت آشنایی با مادر شد تداوم این عملکرد مثبت، پیشرفت و قوی شدن آن بوده است. سریال های زیادی بوده اند که پس از یک شروع طوفانی، در فصل های بعدی دچار افتی شدید شده اند و موضوعات و سوژه های آن تکراری و خسته کننده شدند. اما آشنایی با مادر نه تنها عملکرد خوبش را در تمام فصل ها تکرار کرد و نگه داشت، بلکه آن را ارتقا داد و موضوعات جدید و نو ای را دنبال کرد و باعث جذب مخاطب شد. البته برخی از منتقدان معتقد بودند فصل نهم که فصل آخر سریال بود , به اندازه دیگر فصل ها محشر نبود و روند سریال جذاب تر نشد (به جز پایان تاثیرگذار و فوق محشر سریال) و این یعنی آشنایی مادر آنقدر فوق العاده بوده و هر فصل بهتر و قوی تر شده است، که در یک فصل جذاب تر از دیگر فصل ها نشده است مورد انتقاد قرار گرفته است! به هر حال چیزی که باید بگوییم این است که آشنایی با مادر را باید دید و دیگر هیچ...!

بازخورد منتقدان و مخاطبان

بازخورد منتقدان نسبت به فصل اول، غیر منتظره و عالی بود. درواقع شاید بهتر است بگوییم عملکرد سریال غیر منتظره بود و همه را متحیر کرد. به هر حال پس از فصل اول، انتظارات از سریال به مراتب بالاتر رفت و بسیاری بر این بودند که بعید است آشنایی با مادر روند خوب خودش را در فصل دوم ادامه بدهد و دچار افت خواهد شد. اما فصل دوم هم با عملکردی خوب و راضی کننده به پایان رسید و منتقدان نتوانستند ایرادی به سریال بگیرند! در فصل های آینده هم این پیشرفت ادامه دار بود و کم کم همه عادت کردند که یک کار بی نقص ببینند و به تحسین آن بپردازند! مخاطبین هم به همین صورت بودند و واقعاً مگر می شد حتی فقط بخاطر شخصیت بارنی نظر منفی به سریال داشته باشند؟! به هر حال عملکرد سریال آنقدر خوب بود که مسائلی جزئی نظیر کم زیاد نبودن لوکیشن های سریال و یا نقص یک شخصیتی در فصلی خاص به چشم نیاید. بین نه فصل سریال، فصل آخر به نظر برخی کمی فاقد تنوع بود و شاید بتوانیم اعتراف کنیم که این فصل نسبت به دیگر فصل های سریال جذاب نبود. البته پایان سریال که در همین فصل نهم شکل گرفت، به قدری فوق العاده بود که حتی این مورد هم کمرنگ کرد.

دیگر مسئله این است که برخی شخصیت ها آن جوری که باید و شاید، نشان و ختم داده نشدند. مثلاً شخصیت لیلی تا اواخر فصل سوم شخصیتی نه چندان جذاب و سرگرم کننده نسبت به دیگر شخصیت های اصلی داستان بود. اما از فصل سوم به بعد، تغییری قابل ملاحظه به طور کل این شخصیت را زیر و رو و آن را تبدیل به یکی از دلنشین ترین شخصیت های سریال کرد. برای مثالی دیگر، شخصیت زوئی را در نظر بگیرید که یکی از جالب ترین آشنایی ها را با تد داشت و روابط و ترکیب آن بسیار جذاب و دراماتیک بود. اما به یکباره زوئی از داستان سریال بیرون رفت و داستان به مرحله دیگری درباره زندگی تد رفت که شاید این موضوع زیاد به مذاق مخاطبین خوش نیامد و انتظار پایان و سرنوشت بهتری برای زوئی بودند. به هر حال اینگونه اتفاقات در سریال بوده است و شاید اگر نویسندگان که با هنرشان و داستان های فوق العاده جذاب و غیر قابل پیش بینی اشان همه را میخکوب کردند به این مسائل کمی بیشتر دقت می کردند، روند داستان بهتر و جذاب تر هم می شد.

بخش دوم به زودی ...

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید