news-background
news-background

[نقد]نقد کوتاه فیلم”The GodFather-Part 2”

اطلاعات فیلم

نام فیلم: The GodFather-Part 2

سال انتشار: 1974

کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا

تهیه‌کننده: فرانسیس فورد کاپولا - گری فردریکسون - فرد راث

نویسنده: ماریو پوزو - فرانسیس فورد کاپولا

بازیگران: آل پاچینو - رابرت دنیرو - رابرت دووال - دایان کیتن - جان کازال - تالیا شایر - لی استراسبرگ - مایکل گازو - جی. دی. اسپرادلین

موسیقی: نینو روتا - کارمینه کوپولا

فیلم‌برداری: گوردون ویلیس

تدوین: ریچارد مارکس - لیسا فروکتمن   (دستیار تدوین)

توزیع‌کننده: پارامونت پیکچرز

مدت زمان: ۲۰۰ دقیقه

کشور:  ایالات متحده آمریکا

زبان: انگلیسی - سیسیلی

هزینهٔ فیلم: ۱۳ میلیون دلار


" پدرخوانده ۲ " بعد از قسمت اول این فیلم ،به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا از نگاه معتبرترین سایت جهانی سینما (آی.ام.دی.بی) در رتبه سوم ۲۵۰ فیلم برتر قرار دارد و این بار موفق تر از قسمت یک این مجموعه توانسته است،برنده شش جایزه اسکار( بهترین فیلم،بهترین کارگردانی برای" فرانسیس فورد کاپولا "،بهترین فیلمنامه اقتباسی،بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای "رابرت دنیرو "،بهترین کارگردانی هنری و برنده جایزه بهترین موسیقی فبلم ) شود.

»خطر اسپویل«

خلاصه داستان : سال 1958. «مایکل کورلئونه» (پاچینو) درگیر سرو سامان بخشیدن به امپراتوری ای است که از پدرش، «دان ویتو» (براندو) به ارث برده است.داستان به طور موازی زندگی «مایکل کورلئونه» قبل از انقلاب کوبا و زندگی «ویتو کورلئونهٔ» جوان،مهاجرت او از سیسیل به آمریکا و چگونگی رسیدن او به قدرت را نشان می‌دهد.

»انتهای اسپویل»

the-godfather-2-4

فیلم پدر خوانده ۲ از پنج سکانس از ویتو،پنج سکانس از مایکل و یک سکانس دنباله‌ی کوتاه که همه‌ی این سکانس ها را به فیلم ربط می دهد تشکیل شده است.تم هایی چون خانواده و معامله، جستجوی امنیت بورژوازی،پیوند بین سکانس ها را تشکیل می دهند.بعضی ها پدر خوانده ۲ را با دیدی منفی نسبت به فیلم پدر خوانده یک مقایسه کرده اند؛اگرچه قسمت دوم این فیلم ریتم تند و قواعد درام اولین را ندارد اما سرشار از عاطفه و لحظات ملودرام است.ریتم کند،تکرار و فقدان درام ابزاری برای فاصله گذاری هستند که به منظور پیشگیری از سوء تعبیر هایی که درباره پدر خوانده امکان دارد اتفاق افتد،به کار رفته اند.موج احساسات در فیلم موج می زند اما هدف از بهره گیری این حس قوی اماده سازی بیننده برای نابود کردن احساساتش در سکانس بعد میباشد.این حس با ورود ویکتور کورلئونه به جزیره الیس شروع می شود و اینگونه فیلم مخاطب را برای صحنه جشن اولین سکانس مایکل که در ادامه کار به نمایش گذاشته میشود،مهیا کند.فیلم از طریق مونتاژ موازی حرف خود را می زند.کاپولا به عنوان خالق این فیلم،از طریق مونتاژ موازی و نمایش همزمان دو دوره موفق می شود ارتباط های لازم بین شخصیت ها و فضا سازی فیلم را ایجاد کرده تا از این پروسه تاریخی،تحلیلی عمیق ارائه دهد.

در حقیقت این فیلم،موفقیت را با شکست مقایسه نمی کند،بلکه نشان می دهد که چگونه موفقیت مستقیما و به نحو اجتناب ناپذیری به شکست دیگری می انجامد.نطفه شکست و نابودی مایکل،در موفقیت اجتماعی و اقتصادی ویتو،یعنی صعود او به قدرت نهفته.مونتاژ موازی نیز در نقطه صعود پدر (ویتو) و سقوط پسر (مایکل) به هم میرسد و این شاید یکی از فرازهای  اصلی فیلم به حساب بیاید.فیلم پیامی اخلاقی در بطن خود دارد که به مرور و در اواسط آن ماهیت خود را آشکار می کند و آن " حفظ نیکی ها"است .       

نقد : محمد.ط – ویرایش و بازبینی : س.ن                                                                  

 

   آلبرت اس رودی

پدرخوانده پردردسرترین فیلمی بود که می‌توانم به خاطر بیاورم و هیچ‌کس حتی از یک روز حضور در سر صحنه آن لذت نبرد      

 

مایکل (خطاب به کارلو): زود باش، نترس. حرف بزن، کارلو فکر می‌کنی که من خواهرم را بیوه می کنم؟ من پدرخوانده پسرت هستم، کارلو. مجازاتت اینه که تو از امور خانواده دور باشی. تو را با یک پرواز به لاس وگاس می‌فرستم. می‌خواهم که آنجا بمونی؛‌ می فهمی؟ فقط به من نگو که بی گناهی. چون به شعورم توهین می‌کنی و این خیلی عصبانیم می‌کنه.                   

    دانلود | تماشای فیلم ”The GodFather-Part 2”            

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید