news-background
news-background

[مقاله] نگاهی به جنجال های اخیر هالیوود علیه ترامپ

بعد از انتخاب شدن دانلد ترامپ بعنوان رئیس جمهور ایالات متحده، حرف و حدیث ها درمورد این شخص نه تنها کمتر نشد بلکه موج انتقاداتی که از سوی رسانه و به ویژه هالیوود بر علیه او راه افتاده بیش از پیش و با قدرت بیشتر به روند صعودی خود ادامه می دهد. اکثر عوامل حاضر در هالیوود با روش های مختلف به کمک رسانه های این کشور رفته و با تمام قوا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، Donald Trump را زیر آماج نقد ها و نکوهش های خود قرار دادند. تقریباً بر همگان بدیهیست که این شخص تا این لحظه وجهه ی خوبی از خود حداقل در نزد رسانه ندارد. این موضوع ما را بر آن داشت تا در یک مقاله به بررسی جنجال های اخیر بین هالیوود و ترامپ بپردازیم. با رسانه ی سینما همراه باشید.

به دنبال صدور بیانیه ی ترامپ مبنی بر  ممنوعیت ورود مردم هفت کشور مسلمان به ایالات متحده، این کشور همه روزه درگیر سامان دهی هزاران نفر در فرودگاه های این کشور است و هنوز سرنوشت خیلی از مهاجران به آمریکا معلوم نیست. بیانیه ای که شعله ی جنجال ها علیه ترامپ را دوباره برانگیخته و تقریباً اکثر عوامل سینمایی حاضر در جهان و هالیوود از این حکم ترامپ به بدی یاد کرده و آن را تا می توانستند کوبیده اند. موج اعتراضات جدید زمانی راه افتاد که هالیوود در طی مراسم اسکار نام اصغر فرهادی و فیلم فروشنده محصول ایران را به عنوان یکی از نامزدهای کسب جایزه در 89 امین مراسم اسکار اعلام نمود. ایران نیز در بین لیست هفت کشوری بود که به عقیده ی ترامپ مردم شان اجازه ی حضور در خاک آمریکا را ندارند.  آکادمی بعد از این خبر به شدت علیه ترامپ واکنش نشان داد و برای توصیف فاجعه بار بودن این مصوبه از لفظ به شدت دردسرساز استفاده کرد. بعد از روز اعلام نتایج و پس از صدور رای ترامپ در طی جشنواره ی ساندنس چیزی نزدیک به نیم میلیون معترض در مقابل کاخ سفید به اعتراض علیه ترامپ پرداختند. در طی جشنواره نیز تقریباً تمام افراد سرشناس و غیر سرشناس به پاسخ خبرنگاران در زمینه با سیاست های ترامپ جبهه گیری کرده و به انتقاد از او پرداختند.

شاید شاخص ترین معترض هالیوود تا این لحظه مریل استریپ باشد که در طی جشنواره ی گلدن گلوب به شدت ترامپ را کوبیده و در صدر اخبار و رسانه ها قرار گرفت. اصغر فرهادی که پیش از این به خاطر ساخت فیلم یک جدایی که در ایران به اسم جدایی نادر از سیمین شناخته می شود جایزه ی اسکار را دریافت کرده بود. این کارگردان امسال نیز برای دومین بار  نام ایران را در بین نامزدهای اسکار جای داده و تمام تلاشش را برای موفق شدن فیلم اش در اسکار به کار بسته است اما سیاست منع صدور مجوز حضور مسلمانان در آمریکا باعث شد که کلیه ی عوامل فیلم فروشنده از جمله بازیگران و کارگردان علیه ترامپ موضع بگیرند و مراسم اسکار را تحریم کنند. این باعث می شود که شانس اسکار بردن فرهادی و فیلم اش به شدت افزایش یابد.

 

ترامپ علاوه بر یک تاجر و سیاستمدار جزو عوامل سرشناس دنیای سینما نیز به حساب می آید. او پیش از این سابقه ی تهیه کنندگی و سرمایه گذاری برروی برخی آثار هالیوودی را نیز در کارنامه ی خود داشته است. او در عین حال که مخالفان هالیوودی خود را سرکوب می کرد برای اتخاذ رأی های بیشتر حتی از برخی ازین ستارگان استفاده ابزاری نمود. این مخالفت ها قبل از انتخاب شدن او وجود داشته و تا حالا نیز ادامه پیدا کرده اند. در طی سخنرانی هایش در برنامه های SNL و آخرشب با جیمی فلن چهره ای به او داده که بیشتر از آن که سیاستمدار باشد از او به عنوان یک سلبرتی و فرد سرشناس سینمایی یاد کند. در مقاله ای که در وبگاه خبری Buzzfeed منتشر شده می خوانیم که رمز موفقیت ترامپ تااین لحظه در جنگ علیه هالیوود این است. جنگی که ترامپ در آن  معادله ی ترامپ علیه هالیوود را به هم ریخته و خود را به عنوان فتنه ای در جبهه ی هالیوود جا زده و در آن سوی میدان در قلب دشمنانش در حال انجام فعالیت های خود می باشد. امر بدیهی این است که او هیچ حمایت کننده ای در هالیوود ندارد.

خطری که دنیای هنری هالیوود و وجهه ی سینمایی آن را تهدید می کند این است که باری دیگر سیاست بازی ها به ارزش های هنری چربیده و دوباره شاهد مراسمی باشیم که در آن اهمیت دادن به حواشی از جمله ترامپ و آثاری که کمتر ارزش هنری دارند به نفس هنر که در تمام جهان ستوده می شود، اولویت داده شود. شاید فروشنده ی اصغر فرهادی در میان دیگر نامزد های حاضر در بخش فیلم های خارجی شانس یکسانی داشت، اما بعد از بیانیه ای ترامپ حدس و گمان ها و پیش بینی ها حاکی از آن است که حتی برای مخالفت با سیاست های ترامپ هم که شده، اصغر فرهادی است که جایزه ی آن بخش را از آن خود می کند. به دور از تعصبات میهنی و قومی نژادی می توان بیان داشت که اسکار امسال از ماه ها قبل رنگ و بوی سیاست به خود گرفته است. سیاستی که احتمالاً اصغر فرهادی را به دومین اسکار خود برساند اما مطمئناً حسن ختامی بر جدال بین ترامپ و هالیوود نخواهد بود. صنعت فیلم سازی آمریکا که جزو صنایع اول این کشور به حساب می آید با سرمایه های عظیمی که درآن جریان دارند وارد صحنه ی مبارزه شده است. موضع هالیوود درمقابل ترامپ بسیار قاطع و سخت است. در روزگاری که دنیای قهرمانان مارول در صدر توجهات حضور دارند و پرداخت به مشکلات اجتماعی و معذلات جهانی در آثار این روزهای هالیوود نقش کم رنگی دارند، می توان منتظر آن بود که پس از این سرنخ ها و دیالوگ ها و صحنه هایی را ببینیم که به طور غیرمستقیم مبارزه علیه ترامپ را به پیش خواهند برد. شاید علت این بیانیه ی ترامپ در یک ماه مانده به بزرگترین رخداد سینمایی جهان به آن سبب باشد که قدرتمند ترین شخص آمریکا بودن برایش کافی نباشد و بیش از این نیاز به جلب توجهات دارد.

 

نظر شما دراین باره چیست؟

 

اختصاصی رسانه 30NAMA

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید