news-background
news-background

رکوردشکنی کارگردانان زن در سال ۲۰۱۹ با فروش ۱.۷ میلیارد دلاری؛ زنان کارگردان در سال ۲۰۲۰ چهار فیلم ابرقهرمانی بزرگ می‌سازند

اواخر سال ۲۰۱۶ «کیتلین کندی» مدیر استودیوی لوکاس‌فیلم همزمان با اکران «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» در مصاحبه با ورایتی در مورد تلاش‌های شرکت برای ایجاد تنوع جنسیتی میان کارگردان مثل تنوعی که با دادن نقش‌های اصلی به زنان ایجاد کرد گفت بود وقتی کارگردانی فیلمی از «جنگ ستارگان» را به زنی می‌سپارد می‌خواهد از موفقیت آن مطمئن باشد زیرا بدون داشتن تجربه نمی‌توان به سراغ تولید چنین فیلم‌هایی رفت.

در آن زمان، کارگردانان زن با تجربه به «پتی جنکینز»، «ایوا دوورنی» و «کاترین بیگلو» محدود می‌شد و فقط همین فیلمسازان زن تجربه‌ی کارگردانی پروژه‌های بزرگ را داشتند. با این حال کارگردانان مردی وجود داشتند که تنها با کارگردانی یکی دو فیلم مستقل به قلمرو هالیوود قدم می‌گذاشتند. «کریستفر نولان» و «جاس ویدن» از جمله این فیلمسازان مرد بودند که به یکباره کارگردانی «بتمن آغاز می‌کند» و «انتقام‌جویان» به آن‌ها سپرده شد. برادران روسو با «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و «کالین ترورو» با «دنیای ژوراسیک»، «گرث ادواردز» با «گودزیلا»، «اندی موشتی» با «آن»، «تیم میلر» با «ددپول» و «تایکا وایتیتی» با «ثور: رگنراک» نیز از جمله دیگر فیلمسازان مردی بودند که پیش از همکاری با استودیوهای بزرگ تجربه‌ی زیادی نداشتند.

اما در سال ۲۰۲۰ شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. پنج فیلم از بزرگ‌ترین عناوینی که سال آینده میلادی عرضه می‌شوند شامل چهار فیلم شاخص ابرقهرمانی، توسط زنان کارگردانی خواهند شد. «پرندگان شکاری» (Birds of Prey) به کارگردانی «کتی یان» در تاریخ ۷ فوریه، «مولان» (Mulan) به کارگردانی «نیکی کارو» در ۲۷ مارس، «بیوه‌ی سیاه» (Black Widow) به کارگردانی «کیت شورتلند» در ۱ می، «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) ساخته‌ی «پتی جنکینز» در ۵ ژوئن، و «جاودانان» (The Eternals) به کارگردانی «کلویی زائو» در تاریخ ۶ نوامبر سال آینده اکران می‌شوند.

به نظر می‌رسد که هیچ‌چیزی مثل پول در هالیوود تغییر ایجاد نمی‌کند و سال آینده در چنین ایامی برای اولین بار در تاریخ سینما شاید زنان سهمی به اندازه‌ی مردان در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال داشته باشند. این تغییری است که غفلت از آن ممکن نیست. بدون تردید آغازگر این تغییر استودیوهای دیزنی و برادران وارنر بودند که خطر کردند و فیلم‌های پرخرج‌شان را به زنان سپردند. لازم به ذکر است که بازیگران نقش‌های اصلی پنج فیلم یاد شده را زنان تشکیل می‌دهند. در «جاودانان» چندین شخصیت زن از جمله نقش‌هایی با بازی «انجلینا جولی»، «سلما هایک» و «جما چان» وجود دارد. این در حالی است که استودیوی سونی دو فیلم ابرقهرمانی خود براساس «مرد عنکبوتی» شامل «ونوم ۲» و «موربیوس» را به ترتیب به «اندی سرکیس» و «دنیل اسپینوزا» سپرده و هنوز به زنان اعتماد ندارد.

در سال ۲۰۱۹ آثار کارگردانان زنی چون «جنیفر لی» تا «لولو ونگ» در میان ۱۰۰ فیلم پرفروش وجود دارد. شاید ایجاد فرصت برابر برای زن و مرد هنوز به واقعیت نزدیک نشده باشد اما پیشرفت در این زمینه محسوس است. در سال ۲۰۱۸ تنها دو فیلم از ۵۰ فیلم پرفروش را زنان کارگردانی کرده بودند، اما امسال از ۱۲۵ فیلمی که به صورت گسترده توسط استودیوهای بزرگ اکران شدند، ۱۹ فیلم توسط زنان ساخته شده بود و این رشد ۱۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

امسال سه فیلم از جمله «یخ‌زده ۲» (Frozen 2)، «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) و «اغواگران» (Hustlers) توسط فیلمسازان زن ساخته شدند و از فروش ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرده‌اند. در سال ۲۰۱۸ تنها «چین‌خوردگی زمان» (A Wrinkle In Time) بود که به سختی به این رقم رسید. در سال ۲۰۱۷ نیز «زن شگفت‌انگیز» و «آوازه‌خوان حرفه‌ای ۳» موفق به ثبت این رکورد شده بودند.

«یخ‌زده ۲» به کارگردانی «جنیفر لی» و همکار مردش «کریس باک» به زودی از فروش داخلی ۵۰۰ میلیون دلاری گذر خواهد کرد و فروش قسمت اول فیلم با ۴۴۳ میلیون دلار را پشت سر می‌گذارد و پرفروش‌ترین فیلمی می‌شود که توسط زنان کارگردانی شده‌اند. «کاپیتان مارول» که با همکاری «آنا بودن» و همکار مرد همیشگی‌ او «رایان فلک» تولید شد در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد و «زن شگفت‌انگیز» به کارگردانی «پتی جنکینز» در رتبه‌ی چهارم.

به این ترتیب فروش کلی این ۱۹ فیلم به ۱.۷ میلیارد دلار می‌رسد و حتی بدون در نظر گرفتن «یخ‌زده ۲» و «کاپیتان مارول»، هفده فیلم باقی مانده رکورد ۸۰۰ میلیون دلاری را ثبت می‌کنند. در سال ۲۰۱۸ فیلم‌های کارگردانان زن بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش نکردند و در سال ۲۰۱۷ نیز به لطف «زن شگفت‌انگیز» از رقم به ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

«آنا هورندی» منتقد «واشینگتن پست» در فهرست ۱۰ فیلم برترش برای سال ۲۰۱۹ هشت فیلم به کارگردانی زنان انتخاب کرده است. نیمی از ۱۰ فیلم برتر «متاکریتیک» در سال جاری میلادی نیز به کارگردانان زن اختصاص دارند. فیلم «چهره‌ی یک زن در آتش» اثر تحسین‌شده‌ی «سلینا سیاما» در جایگاه دوم ایستاده، رتبه‌ی پنجم به «یادگار» (The Souvenir) به کارگردانی «جوانا هوگ» رسیده، «زنان کوچک» گرویگ ششم است، «برای سما» (For Sama) ساخته‌ی «وعد الخطیب» در رتبه‌ی هشتم جای گرفته و «وداع» به کارگردانی «لولو ونگ» رتبه‌ی نهم را از آن خود کرده است.

دیگر فیلم‌های تحسین‌شده‌ی ساخته‌ی زنان در سال ۲۰۱۹ شامل «بوک‌اسمارت» (Booksmart) به کارگردانی «الیویا وایلد»، «یک روز زیبا در محله» ساخته‌ی «ماریل هلر»، «اغواگران» که توسط «لورین اسکافاریا» کارگردانی شد می‌شوند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۵ آذر ۱۳۹۸ ۰۰:۰۱

البته این پروژه های نام برده شده، فیلم هایی هستند که خود استودیوی سازنده بیتشرین نقش و دخالت رو در ساختشون داره و نهایتا به غیر از پتی جنکینز و واندر وومن 2 که شاید یک مقدار تاثیر کوچک روش داشته باشه، باقی فیلم ها (مخصوصا 3 فیلم دیزنی) اگر هویج هم جای کارگردان های اعلام شده قرار بگیره، کیفیت نهایی فیلم تغییر چندانی با چیزی که الآن قراره تحویل داده بشه (به احتمال فراوان یک مضخرف)، نخواهد داشت. به عنوان مثال گای ریچی و علائدین که هیچ نشونه ای از سبک فیلم سازی گای ریچی تو فیلم وجود نداره و فیلم علنا هیچ تفاوتی با دیگر آثار دیزنی (فاجعه) نداره. این کار کلا بیشتر بدرد تبلیغات پوشالیشون می خوره!

نمایش اسپویل
۲۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۷:۳۲

الآن شما تو همه این پروژه ها بودین که دقیقاً اطلاع دارید از دخالت کمپانی ها در روند ساخت فیلم یا فقط داری حرفهای دیگران رو طوطی وار تکرار میکنی؟؟؟

نمایش اسپویل
۲۵ آذر ۱۳۹۸ ۰۷:۱۹

قرار نیست صرفا به خاطر زن بودن کسی شغلی بگیره، اگه کسی بتونه و توانش داشته باشه خودش خود به خود ترقی پیدا میکنه اگر هم نه که میشه مثل امثال این ها که کاگردان فیلم ابرقهرمانی میشن و به قول دوستمون نقش هویچ رو ایفا میکنن.

نمایش اسپویل
۲۵ آذر ۱۳۹۸ ۰۱:۲۲

حرف شما تا حدودی درسته و قبولش دارم. اما نمیشه در مورد همه این موارد، این نظر رو داشت. و ممکنه تبدیل به یک شکست بشن یا یک موفقیت. (همون اتفاقی که برای کارگردان های مرد هم می افته). موضوع مهم اینه که حتی اگه تمام فیلم رو هم کمپانی های بزرگ توش دخالت داشته باشن و کارگردان هیچکاره باشه رو هم باز هم به دست یک کارگردان خانوم نمی سپردن. ناامید کننده است اما در هر حال باز هم یک قدم رو به جلو از نظر تبعیضی برای خانوم هاست که نمیشه نادیده اش گرفت. به نظرم حتی 2020 خیلی دیره که همچین اتفاقی داره می افته. این که هنوز اعتماد به خانوم ها نه فقط توی کارگردانی، بلکه خیلی شغل های دیگه هم وجود نداره. امیدوارم کمپانی ها نه لزوما به خاطر مونث بودن شخصیت اصلی، که به خاطر خیلی چیزهای دیگه، کارگردانی کارهاشون رو به کارگردان های خانوم بسپرن.

نمایش اسپویل