news-background
news-background

آیا آکادمی اسکار به خاطر مسائل سیاسی به «فروشنده» جایزه خواهد داد؟

فيلم هايي كه در دسته بهترين فيلم هاي خارجي امسال راي آورده اند، ويژگي هاي خاصي دارند. راي آوردن حتي بين فيلم هاي اوليه انتخاب شده در اسكار نيز مي‌تواند افتخار بزرگي محسوب شود. زيرا داوران تمامي فيلم هارا با دقت فراواني مشاهده و انتخاب مي كنند. كسي آنها را مجبور به انتخابي نمي كند اما امسال شاید آنها دليل متفاوتي براي راي دادن، داشته باشند. سه نمونه از پنج مورد مستند هاي كوتاه مختص جنگ در سوريه است و این نشان می‌دهد داوران از اوضاع سیاسی روز آگاهند.

اصغر فرهادي كارگردان ايراني كه در سال ٢٠١٢ برنده جايزه اسكار براي فيلم  «جدايي» شد، دومين نامزدي اسكار خود را در اين مراسم با فيلم «فروشنده» دارد. اين فيلم تا كنون بر روي بيش از ٦٥ صفحه نمايش به اجرا در آمده است و فروش آن ميتواند از يك ميليون نيز تجاوز كند.

زماني كه او برنامه خود را براي مراسم اسكار امسال به علت فرمان منع ٩٠ روزه هفت كشور مسلمان از جمله ايران توسط ريس جمهور ترامپ تغيير داد، چيزهاي بسياري تغيير كرد. نشريات و رسانه ها نيز بازتاب هاي متفاوتي داشتند. فرمان ترامپ براي خيلي از بازيگران شركت كننده در اسكار نيز مشكل آفرين شده است. «ترانه عليدوستي» بازيگر فيلم «فروشنده» پس از ماجراهاي اخير در توييتر خود نوشت:

اعلام منع ورود ترامپ براي ايرانيان امري نژاد پرستانه است.

او در ادامه عنوان كرد كه در مراسم اسكار حضور نخواهد يافت. حالا كه ممنوعيت سفر برداشته شده است، خيلي از مسلمانان مي توانند وارد آمريكا شوند و ويزا بگيرند. «رائد صالح» و «خالد كاتب» دو تن از عضو تيم امداد و نجات سوريه، در مستند «كلاه خود سياه» و «بهار پارس» بازيگر متولد ايران، فيلم سوئدي كه در «مردي به نام او» ايفاي نقش كرد و «هالا كميل» بازيگر سوري مستند «كوتاه الوطني: سرزمين مادري» در ميان ديگر بازيگران خودنمايي مي كنند.

اين هفته شهردار لندن نمايش رايگاني از فيلم فروشنده در ميدان ترافالگار در اعتراض به اين حركت نژاد پرستانه انجام خواهد داد.

فرهادي گفت : اين مسئله نمادي از وحدت در مقابل تفرقه و جدايي از مردم است.

فرهادي هنوز هم در مراسم حضور نخواهد داشت اما با كارگردانان ديگر فيلم هاي خارجي صحبت كرده و به نظر مي رسد قرار است كاري واحد به اتفاق هم انجام دهند، بعيد نيست همانطور كه «مايكل مور» در سال ٢٠٠٣ پس از دريافت جايزه اسكار كارگردانان فيلم هاي ديگر در همان گروه را روي سن دعوت كرد، اسكار امسال هم شاهد چنين صحنه هايي باشد.

اگرچه دور ماندن فرهادي از مراسم اسكار به نظر ناعادلانه مي‌آيد ولي همين موضوع باعث شده نام فيلم او ورد زبان همه شود و همه راجع به آن صحبت كنند. بعضی افراد اعتقاد دارند، که به خاطر جنبه های سیاسی و مقابله با ادعای ترامپ باید به این فیلم رای داد.

اگر مسائل سیاسی را کنار بگذاریم، فروشنده تاثیر خوبی روی تماشاگران و منتقدین گذاشته است و بردن دو جایزه " کن" نیز بر روی این مسئله تاکید دارد. آکادمی افرادی را در اختیار دارد که نظرشان را برخلاف هر فشار یا دیدگاه شخصی بیان می‌کنند. اما چیزی که بسیار آشکار است و اهمیت دارد این است که هنر فیلم سازی باید انسان ها را از هر قوم و ملیتی به هم نزدیک کند، زیرا اصولا بخشی از وظیفه هنر این است. تبعیض در هر زمینه ای در دنیای امروز ما امری ناپسند است که مردم از آن گریزانند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید