news-background
news-background

برندگان جوایز «اتحادیه کارگردانان» ۲۰۲۱: «کلوئی ژائو» دومین کارگردان زن برنده بهترین کارگردانی؛ فینچر: «کارگردانی مثل نقاشی با آبرنگ است»

 

هفتاد و سومین دوره مراسم اهدای جوایز «اتحادیه کارگردانان آمریکا» (DGA) شنبه شب گذشته برگزار و برندگان در بخش‌های سینمایی و تلویزیونی معرفی شدند.

 

پیش از برگزاری تردیدی وجود نداشت که «کلوئی ژائو» با «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردانی فیلم بلند خواهد شد. این فیلم برنده‌ی گلدن گلوب، انتخاب منتقدین و اتحادیه‌‌ی تهیه‌کنندگان شده و احتمالاً یکشنبه شب نیز جایزه‌ی بفتا را به خانه می‌برد. ژائو دومین فیلمساز زن و اولین زن آسیایی تباری است که جایزه‌ی «اتحادیه کارگردانان آمریکا» را تصاحب می‌کند. پیش از او «کاترین بیگلو» با «مهلکه» (The Hurt Locker) این جایزه را کسب کرده بود.

این فیلم با توجه به اینکه از نابازیگران استفاده کرده بود، از طرف «اتحادیه بازیگران» (SAG) نامزد بهترین گروه بازیگری نشد و این نامزدی به «دادگاه شیکاگو ۷» (The Trial of the Chicago 7) «آرون سورکین» رسید، اما پیروزی «سرزمین خانه‌به‌دوشان» در «اتحادیه‌ تهیه‌کنندگان» و «اتحادیه کارگردانان» راه را برای کسب اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هموار کرده است. در تاریخ ۷۲ ساله‌ی «اتحادیه کارگردانان» تنها هشت مرتبه چنین اتفاقی در اسکار تکرار نشده است.

در مراسم شنبه شب، هر یک از نامزدها فیلم‌های خود را معرفی کردند. «لی آیزک چانگ» نویسنده و کارگردان «میناری» (Minari) اعتراف کرد که مادرش پدر سینه‌فیلش را سرزنش می‌کرده که چرا او را به دیدن فیلم‌های زیادی وادار می‌کند. چانگ می‌گوید:‌ «با ساختن این فیلم در مورد رؤیای پدرم، موفق شدم به شکلی با او ارتباط برقرار کنم که هرگز تصور نمی‌کردم بتوانم.»

«دیوید فینچر» کارگردان «منک» (Mank) و «امرالد فنل» کارگردان «زن جوان آینده‌دار» (Promising Young Woman) هر دو از رؤیاهای دوران کودکی و تلاش برای خلق آن‌ها در سینما گفتند. فینچر می‌گوید: «هیچ فرم هنری دیگری وجود ندارد که بتواند هرآنچه دوست دارم را در بر بگیرد. کارگردانی مانند نقاشی با آبرنگ از فاصله‌ی بسیار دور و با یک تلسکوپ و واکی تاکی است. شاید شکست‌پذیرانه به نظر برسد، اما نمی‌توانم کار دیگری را تصور کنم.»

سورکین و ژائو از کارگردانان دیگر ستایش کردند. ژائو توضیح می‌دهد که چگونه سعی کرده تا حد ممکن جزئیات شخصیت‌ها و قابل‌استناد بودنشان را رعایت کند و در عین حال تا جایی که امکان دارد مضامین و احساسات را همه‌شمول کند:‌ «مخاطب، وقتی چنین تجاربی دارد، با احساس تنهایی کمتری فیلم را به پایان می‌رساند.»

«شکارچیان ترافل» یکی از چندین مستندی بود که نامزدی اسکار را کسب نکرد. «گرگوری کرشا» که فیلم را به همراه «مایکل دووک» کارگردانی کرده می‌گوید: «ما این فیلم را وقتی ساختیم که دنیا به نظر یک داستان افسانه‌ای می‌آمد. می‌خواستیم از آن لذت و زیبایی که هنوز در این دنیا وجود دارد تجلیل کنیم.»

در بخش تلویزیونی مینی‌سریال «گامبی وزیر» (The Queen's Gambit) مطابق انتظار برنده‌ی بهترین فیلم تلویزیونی یا مینی‌سریال شد و بر «وانداویژن» (WandaVision) و «همیلتون»‌ (Hamilton) غلبه کرد. «اسکات فرانک» کارگردان سریال می‌گوید:‌ «اگر راستش را بخواهید، فکر می‌کنم این جایزه بیشتر منعکس‌کننده‌ی توانایی عجیب من در قرار دادن خود کنار افرادی بااستعدادتر است.»

«گامبی وزیر» پس از پخش از نت‌فلیکس جوایز بسیاری از جمله امی، اتحادیه نویسندگان، اتحادیه بازیگران، اتحادیه تهیه‌کنندگان و دو گلدن گلوب را کسب کرد.

فهرست برندگان:

 

بهترین کارگردانی فیلم بلند

لی آیزک چانگ، میناری (Minari)

امرالد فنل، زن جوان آینده‌دار (Promising Young Woman)

دیوید فینچر، منک (Mank)

آرون سورکین، دادگاه شیکاگو ۷ (The Trial of the Chicago 7)

کلوئی ژائو، سرزمین خانه‌به‌دوشان (Nomadland) - برنده

بهترین کارگردان تازه‌کار فیلم بلند

رادا بلانک، نسخه چهل ساله (The Forty-Year-Old Version)

فرناندو فرایاس دلا پارا، دیگر اینجا نیستم (I’m No Longer Here)

رجینا کینگ، یک شب در میامی (One Night in Miami)

داریوس ماردر، صدای متال (Sound of Metal) - برنده

فلورین زلر، پدر (The Father)

بهترین کارگردانی مستند

شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters) - برنده

معلم اختاپوس من (My Octopus Teacher)

به چچن خوش‌آمدید (Welcome to Chechnya)

حکومت پسران (Boys State)

نقاش و سارق (The Painter and the Thief)

بهترین کارگردانی سریال‌های کمدی

زک براف، تد لسو (Ted Lasso - Biscuits)

ام‌جی دلنی، تد لسو (Ted Lasso - The Hope that Kills You)

سوزانا فوگل، مهماندار (The Flight Attendant,” “In Case of Emergency) - برنده

ارین اومالی، زیاد ذوق‌زده نشو ( Curb Your Enthusiasm- The Surprise Party)

جف شفر، زیاد ذوق‌زده نشو (Curb Your Enthusiasm - The Spite Store)

بهترین کارگردانی سریال‌های درام

جیسون بیتمن، اوزارک (Ozark - Wartime)

جان فاورو، مندلوری (The Mandalorian - Chapter 9: The Marshal)

وین گیلیگان، بهتر است با سال تماس بگیرید (Better Call Saul - Bagman)

لسلی لینکا گلاتر، میهن (Homeland - Prisoners of War) - برنده

جولی آن رابینسون، بریجرتون (Bridgerton - Diamond of the First Water)

بهترین کارگردانی مینی‌سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی

سوزان بی‌یر، درماندگی (The Undoing)

اسکات فرانک، گامبی وزیر (The Queen’s Gambit) - برنده

توماس کیل، همیلتون (Hamilton)

مت شکمن، وانداویژن (WandaVision)

لین شلتون، آتش‌های کوچک در هر سو (Little Fires Everywhere)

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید