news-background
news-background

باکس آفیس: شروع قدرتمندانه و دور از انتظار The Invisible Man

فیلم «مرد نامرئی» (دانلود فیلم The Invisible Man با لینک مستقیم) استودیوهای بلوم‌هاوس و یونیورسال روز شنبه گذشته ۱۱.۱ میلیون دلار و روز جمعه ۹.۹ میلیون دلار فروخت و در پایان تعطیلات آخر هفته رکورد ۲۹ میلیون دلاری را ثبت کرد. فروش این فیلم برخلاف دیگر آثار ژانر وحشت به یکباره کاهش پیدا نکرد، در عوض بیشتر به فیلم تریلر «دختری در قطار» (Girl on the Train) امبلین و یونیورسال شباهت داشت که در افتتاحیه ۲۴.۵ میلیون دلار فروخت. فروش روز شنبه «مرد نامرئی» با رکورد «شکاف»‌ (Split) و «برو بیرون» (Get Out) فاصله‌ی چندانی نداشت.

دیگر نشانه‌ی استقبال مخاطبین از فیلم آمار «پست‌ترک» است که نشان می‌دهد ۷۹ درصد از سینماروها بلیت‌های خود را روز شنبه خریداری کرده‌اند. پنجاه و هشت درصد از مخاطبین «مرد نامرئی» نیز بلیت‌های‌شان‌ را در سالن‌های سینما خریداری کرده بودند و ۳۸ درصد به صورت آنلاین. از میان آن دسته از افرادی که «مرد نامرئی» را نگاه کرده‌اند، ۵۲ درصد می‌گویند فیلم را قطعاً به آشنایان خود پیشنهاد می‌کنند در حالی که ۴۲ درصد ادعا می‌کنند احتمالاً این کار را خواهند کرد.

تمام این آمار نشان می‌دهد که «مرد نامرئی» فروش خود را مدیون بازخوردهای مثبت پس از خروج از سالن است. بر اساس گزارش «پست‌ترک»، ۲۰ درصد از مخاطبین با دیدن تریلرهای فیلم در سالن‌های سینما، ۱۴ درصد با دیدن تیزرهای تلویزیونی، ۱۲ درصد پیشنهاد دوستان و ۱۱ درصد با دیدن تریلرهای فیلم در یوتیوب بلیت‌های فیلم را خریداری کرده‌اند.

ژانر و موضوع فیلم نیز یکی دیگر از عوامل جذب مخاطبین به سالن‌ها بود. «مرد نامرئی» به گزارش «رلیش‌میکس» دارای ۷۱.۲ میلیون دنبال‌کننده و بازدید ویدیویی در یوتیوب، فیسبوک، توئیتر، و اینستاگرام بود که کمی با میانگین ۸۲ میلیونی ژانر درام تریلر اختلاف دارد. هرچند فیلم نه در مورد «مرد نامرئی» بلکه یک زن قربانی است، اما یونیورسال برای بازاریابی فیلم در سالن‌های سینما و خارج از آن، با شعارهایی نظیر «او تمام این مدت شما را تعقیب می‌کرده است» یا «درست پشت سر شماست» و «درست کنار شما ایستاده است» بر شخصیت منفی فیلم تأکید ورزید. یکی از بیلبوردهای تبلیغاتی فیلم در نزدیکی لس‌آنجلس که جمله‌ی «چیزی که دیده نمی‌شود نمی‌تواند به شما آسیبی وارد کند.» با تابش نور خورشید روی آن دیده می‌شود تحسین دیگر استودیوها را در پی داشته است.

اولین تریلرهای فیلم «مرد نامرئی» پیش از اکران «دکتر اسلیپ» (Doctor Sleep) برادران وارنر به نمایش درآمد، اما پخش آن پیش از «۱۹۱۷» و «پسرهای بد برای همیشه» (Bad Boys For Life) بود که به دیده شدن فیلم یاری رساند. دو تریلر اول فیلم در شبکه‌های اجتماعی نزدیک به ۱۰۰ میلیون مرتبه مشاهده شدند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که ویدیوهای پربیننده‌ی «مرد نامرئی» بار نرخ ۲۴:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که میانگین ژانر ۲۰:۱ است. علاوه بر این، مشاهدات روزانه‌ی مرتبط با فیلم در یوتیوب به ۲۲.۵ هزار می‌رسد که نسبت به میانگین ۲۰ هزار بازدید ژانر تریلر برتری داشت. جای تعجب نیست که حدود ۵۳ درصد مخاطبین فیلم را مردان تشکیل می‌دهند چرا که تیزرهای تبلیغاتی فیلم در خلال پخش مسابقات NBA و سوپر بول پخش می‌شد.

دیگر تیزرهای تلویزیونی فیلم در حین پخش «خواننده‌ی نقاب‌دار» (The Masked Singer) شبکه‌ی فاکس، مراسم اهدای جوایز گرمی، و سریال‌های پربیننده‌ای مانند «خانواده‌ی مدرن» روی ایر رفت. بنابر اعلام «پست‌ترک»، حدود ۲۳ درصد مخاطبین فیلم را زنان زیر ۲۵ ساله تشکیل می‌داده‌اند و به دنبال آن زنان بالاتر از ۲۵ ساله با ۲۶ درصد، مردان بالاتر از ۲۵ ساله با ۳۱ و مردان زیر ۲۵ ساله با ۱۷ درصد قرار داشتند. گرایش مردان به «مرد نامرئی» به فیلم «شیشه» (Glass)، «یک جای آرام» (A Quiet Place) و «خیابان کلاور فیلد ۱۰» (10 Cloverfield Lane) شباهت داشت. زنان ۴۷ درصد مخاطبین «مرد نامرئی» را تشکیل دادند. کسانی که به صورت گروه‌های ۲ تا ۴ نفری به دیدن فیلم آمدند شامل ۳۰ درصد مردان زیر ۲۵ ساله و ۲۳ درصد زنان زیر ۲۵ ساله می‌شدند.

«مرد نامرئی» پس از فیلم «ما» (Us) به کارگردانی «جوردن پیل» که ۷۱ میلیون دلار در هفته‌ی اول اکران فروش کرد، دومین افتتاحیه‌ی پرفروش «الیزابت ماس» را رقم زد که فیلم را یک تنه به پیش می‌برد. «ما» همچنان رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی یک فیلم ترسناک اریجینال را در اختیار دارد. «مرد نامرئی» تاکنون برای یونیورسال ۴۹.۲ میلیون دلار در سراسر دنیا درآمدزایی کرده و در بازارهای بین‌المللی با ۲۰.۲ میلیون دلار صدرنشین است. پرفروش‌ترین بازارهای «مرد نامرئی» شامل مکزیک، آلمان، بریتانیا/ایرلند، و استرالیا می‌شوند. حدود ۴۵ درصد مخاطبین فیلم اروپایی تبار، ۲۰ درصد آفریقایی تبار، ۱۹ درصد اسپانیایی تبار، ۱۶ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بوده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که «مرد نامرئی» در پایان اکران به فروشی نزدیک به ۷۵ میلیون دلار دست پیدا کند که به رکورد «دختری در قطار» شبیه است. اما آن فیلم بیشتر مخاطبین زن را هدف قرار داده بود که کتاب‌ منبع الهام را خوانده بودند. «مرد نامرئی» مخاطبین ژانر را تا زمان اکران «یک جای آرام ۲» در تاریخ ۲۰ مارس (۱ فروردین ماه ۱۳۹۹) در اختیار خواهد داشت. این فیلم هفته‌ی آینده باید با انیمیشن «به‌پیش» (Onward) دیزنی و پیکسار که انتظار می‌رود نزدیک به ۴۰ میلیون دلار در افتتاحیه فروش داشته باشد و «راه بازگشت» (The Way Back) با بازی «بن افلک» که پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۲۰ میلیون دلار بلیت فروشی کند، رقابت خواهد کرد. استودیوی یونیورسال به دنبال موفقیت «مرد نامرئی» با «لی وانل» قراردادی دو ساله برای تولید فیلم و سریال به امضاء رساند. سالن‌های آیمکس و پی‌ال‌اف یک سوم فروش داخلی «مرد نامرئی» را به خود اختصاص داده‌اند.

فیلم‌های ترسناک اخیری که اکران شده‌اند یا بیش از حد طولانی بوده‌اند، یا مثل «دکتر اسلیپ» که با فروش ۳۱ میلیون دلاری شکست خورد، بر اساس منبع ساخته شده‌اند که نمی‌توانسته مخاطبین کثیری را به سالن بکشاند، یا مانند «پسر ۲» (Brahms: Boys II) آنقدر با هزینه‌ی پایین به تولید رسیده بودند که استودیو نیازی برای بازاریابی آن نمی‌دید. بعضی دیگر از آنان نظیر «کریسمس سیاه» یا «چرخش» (The Turning) هم که به ترتیب از «سینمااسکور» نمرات F و D+ دریافت کردند از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بودند. به دنبال محو شدن فیلم‌های کمدی در گیشه استودیو نباید اجازه دهند ژانر وحشت هم از این پس در گوشی‌های موبایل تجربه شود. «مرد نامرئی» با بودجه‌ی ۷ میلیون دلاری به تولید رسیده است.

هرچند فیلم‌های هنری ترکیب‌شده با یک ژانر مانند «نیمه‌ی تابستان» (Midsommar) اغلب با واکنش‌های ضد و نقیضی از سوی هواداران ژانر وحشت مواجه می‌شود، اما عناوینی که آگاهانه به مسائل اجتماعی می‌پردازند مردم و منتقدین را در کنار خود خواهند داشت و این دقیقاً اتفاقی است که برای «مرد نامرئی» تکرار شد و در سال ۲۰۱۷ در مورد «برو بیرون» به کارگردانی «جوردن پیل» روی داده بود. یونیورسال به دنبال تجربه‌ی تلخ «مومیایی» (The Mummy) با بازی «تام کروز» دقیقاً می‌داند که چرا برای بازسازی فیلم‌ها باید اثری منحصر به فرد تولید کند. یونیورسال بودجه‌ی «مرد نامرئی» را پایین نگه داشت و به دیدگاه «لی وانل» کارگردان «آپگرید» (Upgrade) اعتماد کرد.

سینماروها تمایل دارند به شکلی ارگانیک فیلم‌های چندگانه را کشف کنند، نه اینکه مثل «مومیایی» به آن‌ها گفته شود که باید خودشان را به یک مجموعه فیلم موسوم به «دنیای تاریک» متعهد بدانند. یونیورسال در خلق اثری که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۰ درصد دریافت کرده، رضایت مخاطبین را جلب کرده و به مسائل اجتماعی روز می‌پردازد فوق‌العاده عمل کرد. فیلم تنها اثری ترسناک و خونین نیست. به دنبال مجرم شناخته شدن «هاروی واینستین» در پرونده‌های آزار جنسی، یونیورسال فرصتی بهتر از این هفته نمی‌توانست برای اکران این فیلم پیدا کند. «استفانی زکرک» منتقد «تایم» می‌نویسد: «خشونت موجود در فیلم پرسش مهم‌تری مطرح می‌کند در مورد واکنش دنیا به زنی که می‌گوید با او بدرفتاری کرده‌اند. چیست که ما را به باور کردن حرف‌های یک زن وادار می‌کند؟ اگر زنی گرفتار دستانی ناپیدا شده، چنان که سیسیلیا گرفتار است، آیا این اتفاق حقیقتاً روی داده؟ آیا مدرکی وجود دارد؟ در «مرد نامرئی» گفتار زن در مقابل سکوتش قرار می‌گیرد – و مرد حتی جرأت نشان دادن چهره‌ی خود را ندارد.»

«دل کلوز» هنرپیشه و نویسنده‌ی آمریکایی در رابطه با هنر و مخاطب می‌گفت: «با مخاطبین مانند شعرا و نوابغ رفتار کنید تا فرصت تبدیل شدن به یکی از آن‌ها را داشته باشند.» روشن است که یونیورسال با در نظر گرفتن این فلسفه در ذهن فیلم‌هایی نظیر «۱۹۱۷» و «دیروز» (Yesterday) را به تولید رساند، در حالی که مارول، دیزنی، پیکسار و لوکاس‌فیلم بر روی فیلم‌ها، چندگانه‌ها و بازسازی‌هایی حساب باز می‌کند که امتحان خود را پس داده باشند. درست است که یونیورسال با «گربه‌ها» (Cats) استودیویی است که اخیراً به سختی در گیشه شکست خورده، اما آن‌ها فیلم را از نمایش موزیکالی اقتباس کردند که بیش از ۴ میلیارد دلار در دنیا فروخته بود و به ستارگانی چون «تیلور سوئیفت» میدان دادند و کارگردانی‌اش را به «تام هوپر» سپردند که «بینوایان» پرفروش را ساخته بود.

یونیورسال برای تعطیلات سال نوی گذشته فیلم جنگی «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندز»‌ در نظر گرفتند که فروش آن به هیچ‌وجه تضمین شده نبود و مخاطبینی سالخورده را هدف گرفته بود. از این گذشته فیلم شباهت‌های بسیاری به «دانکرک» (Dunkirk) ساخته‌ی «کریستفر نولان» داشت. اما فیلم مندز مخاطبین را از خانه‌های خود بیرون کشاند و فروش ۳۵۰ میلیون دلاری را در سراسر دنیا ثبت کرد.

این هفته فیلم «آکادمی قهرمانان» (My Hero Academia: Heroes Rising) استودیوی سونی و فانیمیشن در سه روز اول اکران ۵.۱ میلیون دلار و بنابر گزارش استودیو در پنج روز اول ۸.۵ میلیون دلار فروش کرد و در رتبه‌ی چهارم ایستاد. این فیلم براساس گزارش «پست‌ترک» از مخاطبین امتیاز ۵ ستاره دریافت کرده است. خانواده‌ها تنها ۱۳ درصد خریداران بلیت را تشکیل می‌دادند و ۸۷ درصد آن مخاطبین عمومی بودند. حدود ۶۱ درصد سینماروها مرد و ۸۰ درصد زیر ۳۵ سال بودند، در حالی که ۶۴ درصد در میان گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ ساله قرار می‌گرفتند. کودکان زیر ۱۲ ساله نیز ۴۴ درصد خریدارن بلیت برای «آکادمی قهرمانان» بودند.

این هفته فیلم «وندی» (Wendy) استودیوی سرچ‌لایت هم به صورت محدود در لس‌انجلس و نیویورک اکران شد و ۱۰.۵ هزار دلار فروخت. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۴۰ درصد دریافت کرده است. فیلم «حرص» (Greed) سونی با بازی «استیو کوگان» و «ایلا فیشر» نیز که از منتقدین امتیاز ۵۹ درصد دریافت کرده، این هفته به صورت محدود اکران شد و ۲۱ هزار دلار فروش کرد.

فیلم برنده‌ی اسکار «انگل» (دانلود فیلم Parasite با لینک مستقیم) استودیوی نئون به کارگردانی «بونگ جون هو» نیز در بیست و یکمین هفته‌ی اکران ۱.۵ میلیون دلار فروخت و جایگاه دوازدهم را تصاحب کرد. این فیلم پرافتخار کره‌ای زبان تاکنون ۵۱.۵ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. فیلم در حالی همچنان به فروش بالای خود ادامه می‌دهد که در شبکه‌ی نمایش خانگی عرضه شده. بنابراین بار دیگر ثابت می‌شود که سالن‌های سینما هنوز زنده‌اند و به حیات خود ادامه دهند در صورتی که فیلمی ارزشمند روی پرده رفته باشد. پیش‌بینی می‌شود «انگل» به فروش نهایی ۵۵ میلیون دلاری و یا حتی بیشتر برسد.

«سونیک خارپشت» (Sonic the Hedgehog) پارامونت این هفته در ۴۱۷۷ سالن اکران شد و در سومین هفته‌ی اکران ۱۶ میلیون دلار فروخت. این فیلم که تاکنون به فروش داخلی ۱۲۸.۲ میلیون دلاری رسیده این هفته رتبه‌ی دوم را تصاحب کرد. «سونیک» از ۶۲ بازار خارجی ۲۶.۸ میلیون دلار کسب کرد و فروش بین‌المللی خود را به ۱۳۷.۲ و فروش جهانی خود را به ۲۶۵ میلیون دلار رساند.

 رتبه‌ی سوم نیز به فیلم «آوای وحش» (Call of the Wild) فاکس قرن بیستم رسید که در دومین هفته‌ی اکران ۱۳.۲ میلیون دلار فروش کرد. فیلم «پسران بد برای همیشه» سونی هم این هفته از فروش جهانی ۴۰۰ میلیون دلاری گذر کرد و با ۴.۳ میلیون دلار در هفتمین هفته در جایگاه پنجم ایستاد. «پرندگان شکاری» (Birds of Prey) دی‌سی و برادران وارنر این هفته از ۷۸ بازار بین‌المللی نزدیک به ۴.۶ میلیون دلار کسب کرد و فروش جهانی خود را به ۱۸۸ میلیون دلار رساند. این فیلم با بودجه‌ی ۸۲ میلیون دلاری به تولید رسیده و برای اینکه متحمل زیان مالی نشود باید بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار فروش کند. فیلم «جنتلمن‌ها» (The Gentlemen) به کارگردانی «گای ریچی» هم این هفته از فروش جهانی ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرد. این فیلم در بریتانیا ۱۵.۶ میلیون دلار و در استرالیا ۱۰ میلیون دلار فروخته است.

فروش کلی فیلم‌ها در هفته‌ی گذشته به ۹۹.۶ میلیون دلار رسید که بنابر اعلام «کام‌اسکور» تا ۱۵ در کاهش را نسبت به هفته‌ی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. فروش فیلم‌ها در سال ۲۰۲۰ نیز از اول ژانویه تا اول مارس به ۱.۵۸ میلیارد دلار رسیده که از رشد ۳.۵ درصدی نسبت به سال گذشته حکایت می‌کند.

هفته‌ی آینده فیلم انیمیشن «به‌پیش» (Onward) دیزنی و پیکسار با صداپیشگی «کریس پرت» و «تام هالند» در ۴۰۰۰ سالن اکران می‌شود و «راه بازگشت» (The Way Back) برادران وارنر در ۲۶۰۰ سالن روی پرده می‌رود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید