news-background
news-background

باکس آفیس: Rise of Sky Walker دومین فیلم پرفروش تاریخ در روز کریسمس؛ فروش ۱۶ میلیون دلاری Little Women

«جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» (Star Wars: The Rise of Skywalker) دیزنی و لوکاس‌فیلم به کارگردانی «جی‌.جی. ایبرامز» مطابق انتظار با فروش روز کریسمس ۳۲ میلیون دلاری، رکورد دومین فیلم پرفروش تاریخ در روز کریسمس را به نام خود ثبت کرد و پایین‌تر از «نیرو برمی‌خیزد» (Force Awakens) قرار گرفت که در تعطیلات سال نوی چهار سال قبل ۴۹.۳ میلیون دلار فروخته بود. شنبه شب پیش‌بینی می‌شد که فیلم تا ۳۵ میلیون دلار هم پیش برود، اما آمار ارائه شده از طرف دیزنی ۱ تا ۳ میلیون دلار با آنچه استودیوهای رقیب گزارش کردند اختلاف داشت. «اسکای‌واکر» فروش ۲۷.۴ میلیون دلاری «آخرین جدای» و ۲۵.۸ میلیون دلاری «روگ وان» (Rogue One) در روز کریسمس را پشت سر گذاشت. فروش شش روزه‌ی «اسکای‌واکر» نیز به ۲۵۸.۸ میلیون دلار می‌رسد که ۷ درصد کمتر از «آخرین جدای» در همین بازه‌ی زمانی است. آن فیلم به فروش ۶۲۰.۱ میلیون دلاری در بازارهای داخلی دست یافت. «ظهور اسکای‌واکر» به این ترتیب در پایان تعطیلات آخر هفته رکورد ۷۲ میلیون دلاری را در دومین هفته‌ی اکران ثبت کرد و صدر جدول را قاطعانه در اختیار گرفت.

تا روز جمعه استودیوها انتظار داشتند که «ظهور اسکای‌واکر» از رکورد ۱۲.۸ میلیون دلاری «آخرین جدای» در دهمین روز اکرانش عبور کند اما در نهایت فروش ۱۰ روزه‌ی ۳۶۱.۸ میلیون دلاری برای نهمین قسمت چندگانه ثبت شد که ۶.۳ میلیون دلار با «آخرین جدای» در همین بازه‌ی زمانی فاصله داشت. با این حال، سالن‌داران نباید از عملکرد فیلم ناراضی باشند. «اسکای‌واکر» بنابر اعلام دیزنی در دومین هفته‌ی اکران ۵۹ درصد کاهش فروش را ثبت کرده در حالی که بلیت فروشی «آخرین جدای» تا ۶۸ درصد در هفته‌ی دوم کاهش پیدا کرد.  «اسکای‌واکر» در پنج روز گذشته نزدیک به ۱۳۴.۷۵ میلیون دلار فروخته است. استودیوها معتقدند که فروش داخلی فیلم رقمی در حدود فروش ۶۲۰ میلیون دلاری «آخرین جدای» خواهد بود. سالن‌های آیمکسی که «ظهور اسکای‌واکر» را به نمایش درآوردند ۱۳ میلیون دلار در بازه‌ی زمانی پنج روزه فروش کردند.

این هفته فیلم‌ها در مجموع ۸۰ میلیون دلار فروختند و تا ۲ درصد نسبت به آخر هفته‌ی مشابه در سال گذشته رشد داشتند، اما این رکورد تا ۲۲ درصد کاهش نسبت به کریسمس سال ۲۰۱۵ وقتی که «نیرو برمی‌خیزد» اکران شده بود را نشان می‌دهد. در آن سال فروش کلی هفته‌ی کریسمس به ۱۰۳.۳ میلیون دلار رسید. درست مانند «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» که کریسسمس سال ۲۰۱۷ همزمان با «آخرین جدای» روی پرده رفت، «جومانجی: مرحله‌ی بعد» (Jumanji: The Next Level) بهترین انتخاب سونی برای مقابله با «ظهور اسکای‌واکر» بود. این دنباله روز شنبه ۱۲.۵۵ میلیون دلار و در پایان تعطیلات آخر هفته ۳۵.۳ میلیون دلار فروخت و در رده‌ی دوم ایستاد. «مرحله‌ی بعد» تاکنون ۱۷۵.۴ میلیون دلار از بازارهای داخلی کسب کرده است.

سونی این هفته با فیلم «زنان کوچک» (Little Women) به کارگردانی «گرتا گرویگ» که ۱۶.۵ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت رتبه‌ی سوم را هم تصاحب کرد. فیلم جدید گرویگ به این ترتیب به فروش پنج روزه‌ی ۲۴ میلیون دلاری دست می‌یابد. افتتاحیه‌ی «زنان کوچک» در روز کریسمس یادآور افتتاحیه‌ی «زنان کوچک» سال ۱۹۹۳ با بازی «وایونا رایدر»، «سوزان ساراندن» و «کریستن دانست» است که ۲.۲ میلیون دلار فروش کرد. سونی امسال با دو فیلم خانوادگی «جومانجی: مرحله‌ی بعد» و «زنان کوچک» عملکردی فوق‌العاده برای رویارویی با انیمیشن پرفروش «یخ‌زده ۲» دیزنی و «ظهور اسکای‌واکر» در ایام کریسمس داشت. لازم به ذکر است که فروش ۵ روزه‌ و ۲۹ میلیون دلاری سونی با «زنان کوچک» از فروش داخلی ریبوت «فرشتگان چارلی» با ۱۷.۷ میلیون دلار پیش است. فروش پنج روزه‌ی «زنان کوچک» به رکورد ۲۹.۶ میلیون دلاری «بیبی درایور» (Baby Driver) در تابستان سال ۲۰۱۷ نزدیک است.

«گرتا گرویگ» برای بازسازی داستانی که تاکنون چند بار به سینما آمده، سعی کرد آن را با ستارگان جوانی مثل «سرشا رونان»، «اما واتسون»، «فلورنس پیو» و «تیموتی شلمی» ستاره‌ی نامزد اسکار «مرا به نام خود بخوان»‌ امروزی کند. پیو به زودی در «بیوه‌ی سیاه» (Black Widow) مارول به سینما باز می‌گردد و شلمی سال آینده فیلم پرستاره‌ی «شنزار» (Dune) برادران وارنر به کارگردانی «دنی ویلنوو» را روی پرده خواهد داشت. مخاطبین عمومی و والدین «پست‌ترک» به فیلم امتیاز ۵ ستاره دانده‌اند اما کودکان زیر ۱۲ سال دچار ملال شدند و به آن ۱.۵ ستاره دادند. ۱۷ درصد سینماروها خانوادگی و ۸۳ درصد عمومی بوده‌اند.

زنان بالاتر از ۲۵ ساله با نزدیک به ۵۰ درصد پیشتاز بودند و به دنبال آن‌ها مردان بالاتر از ۲۵ ساله با ۳۰ درصد، زنان زیر ۲۵ ساله با ۱۳ درصد (که به فیلم امتیاز ۱۰۰ درصد داده‌اند) و مردان زیر ۲۵ ساله با ۹ درصد در رتبه‌های بعدی جای دارند. حدود ۷۳ درصد از مخاطبین نیز اروپایی تبار، ۱۵ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها، ۷ درصد اسپانیایی تبار، و ۵ درصد آفریقایی تبار بودند. «زنان کوچک» گوی سبقت را از «گربه‌ها» ربوده که در دهمین روز اکران ۱۸.۱ میلیون دلار فروخته و تا ۵۳ درصد از رکورد فیلم مشابه «بزرگ‌ترین شومن» عقب است.

واتسون ستاره‌ی فیلم در شبکه‌های اجتمایی بود و ویدیوها و تصاویر مرتبط به «زنان کوچک»‌را با ۱۱۶ دنبال‌کننده‌اش در فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام به اشتراک می‌گذاشت. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که واتسون به تنهایی ۷۰ درصد از دنبال‌کنندگان و مشاهدات ویدیویی ۱۶۸.۳ میلیونی فیلم در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است. حتی ویدیوهایی که در آن از واتسون سخن به میان می‌آمد مانند ویدیوی حضور شلمی در شوی «سث مایرز» در یوتیوب بیش از ۱ میلیون مرتبه مشاهده شده است.

کمپین «زنان کوچک» برای رقابت در فصل اهدای جوایز اکتبر گذشته کلید خورد و فیلم برای اعضای «اتحادیه‌ی نویسندگان» آمریکا در لس آنجلس اکران شد. «رلیش‌میکس» می‌نویسد بحث‌های مثبت پیرامون فیلم در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که فیلم مخاطب هدف خود را یافته است. فمینیست‌ها و خوانندگان رمان «زنان کوچک»‌ نیز از اقتباس گرویگ حمایت‌ کرده‌اند. پس از اینکه گرویگ در کسب نامزدی بهترین کارگردانی از گلدن گلوب ناکام ماند، سونی امیدوار است که موفقیت فیلم در گیشه به نامزدی اسکار او بینجامد.

فیلم انیمیشن «جاسوس‌های تغییرشکل‌یافته» (Spies in Disguise) فاکس، بلو‌ اسکای و دیزنی افتتاحیه‌ی داخلی سه روزه‌ی ۱۳.۲ و پنج روزه‌ی ۲۲.۱ میلیون دلاری را به ثبت رسانده است. «پست‌ترک» گزارش می‌دهد که ۵۱ درصد مخاطبین فیلم کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله و ۴۳ درصد کودکان ۷ تا ۹ ساله بوده‌اند و این یعنی استودیو در جذب مخاطب هدف موفق عمل کرده است. رکورد پنج روزه‌ی «جاسوس‌ها» بالاتر از فروش ۱۶.۴ میلیون دلاری انیمیشن «فردیناند» بلو اسکای است که در ایام کریسمس سال ۲۰۱۷ اکران شد. شمار دنبال‌کنندگان و مشاهدات ویدیویی این انیمیشن در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب به ۳۴۲ میلیون می‌رسید. «ویل اسمیت» یکی از صداپیشگان انیمیشن به تنهایی دارای ۱۱۷.۸ میلیون دنبال‌کننده و «تام هالند»‌ دارای ۳۷.۴ میلیون هوادار. این فیلم از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A- دریافت کرده و از «پست‌ترک» امتیاز ۳.۵ ستاره. حدود ۶۲ درصد از مخاطبین فیلم مرد و ۷۰ درصد آنان زیر ۳۵ سال سن داشتند و حدود ۵۰ درصد بین ۱۸ تا ۳۵ ساله بودند. چهل و دو درصد از سینماروها نیز اروپایی تبار، ۲۹ درصد آسیایی تبار، ۱۶ درصد آفریقایی تبار و ۱۳ درصد اسپانیایی تبار بودند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های جنوبی و غربی با فروش بهتری همراه بود.

آمار طرفداران فیلم در شبکه‌های اجتماعی تنها ۱ درصد بالاتر از میانگین آثار انیمیشن خانوادگی پیش از افتتاحیه بود. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که بحث‌ها پیرامون «جاسوس‌ها» در شبکه‌های اجتماعی بسیار به «پرندگان خشمگین» و «خانواده‌ی آدامز» در فصل هالووین شباهت داشته است. علی‌رغم واکنش منتقدین، والدین با صداپیشگی اسمیت، موزیک‌های شنیدنی تریلرها و دیالوگ‌ها، مجذوب «جاسوس‌ها» شدند. یکی از ویدیوهای تبلیغاتی فیلم در کانال یوتیوب «ویل اسمیت» نزدیک به ۷ میلیون مرتبه مشاهده شده است. در این ویدیوی ۱۱ دقیقه‌ای اسمیت و هالند به ظاهر برای اولین بار با یکدیگر ملاقات می‌کنند و اسمیت همکار صداپیشه‌اش را به یک اتاق فرار می‌برد. آن‌ها اگرچه از چند در این فیلم انیمیشن خانوادگی با یکدیگر همکاری کرده‌اند، اما تا پیش از این ویدیو به صورت فیزیکی با هم ملاقات نکرده بودند.

فیلم «الماس تراش‌نخورده» (Uncut Gems) استودیوی A24 آغازی قدرتمندانه داشت و روز جمعه ۳.۳۲ میلیون دلار، روز شنبه ۳.۳۷ میلیون دلار و روز یکشنبه نزدیک به ۲.۹ میلیون دلار فروخت تا به رکورد افتتاحیه‌ی سه روزه‌ی ۹.۵۵ میلیون دلاری و پنج روزه‌ی ۱۸.۸۶ میلیون دلاری برسد. اثر جدید «آدام سندلر» و «برادران سفدی» در پنج روز اول اکران از فروش داخلی چند فیلم دیگر سندلر از جمله «عشق گیج» (Punch Drunk Love) به کارگردانی «پل توماس اندرسون» که ۱۷ سال قبل اکران شد فراتر رفت. این فیلم تلخ مانند «زنان کوچک» سونی با بازخوردهای مثبت و موفقیت در بازارهای آمریکا می‌تواند به کسب افتخار در فصل اهدای جوایز امیدوار باشد. تاکنون گلدن گلوب و «اتحادیه‌ی بازیگران آمریکا» توجهی به سندلر نکرده‌اند.

«الماس‌ تراش‌نخورده» می‌تواند چرخشی ۱۸۰ درجه‌ی برای سندلر کمدین باشد. «رلیش‌میکس» می‌نویسد کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که فیلم ارزش کشف این معما را دارد که آیا بازی سندلر در آن حقیقتاً خوب است یا نه. علاوه بر این عناصر جذاب دیگری هم از هم‌بازیان او گرفته تا داستانی بی‌بدیل وجود دارند. افرادی که فیلم را در اکران‌های اولیه دیده‌اند دقیقاً همان چیزی است که بازاریابی شده. ستاره‌ی فیلم در شبکه‌های اجتماعی سندلر، «ادینا منزل» و «کوین گارنت» بازیکن ان‌بی‌ای بودند که ۶۶ میلیون دنبال‌کننده داشتند. سندلر در ماه‌های گذشته در مصاحبه‌ها متعددی حاضر شد و برای بازاریابی فیلم بسیار فعال بود. تریلر رسمی فیلم با نرخ ۵۶:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد اما این نرخ بالا به این علت بود که تنها یک تریلر برای اثر عرضه شد. شمار دنبال‌کنندگان و ویدیوهای مرتبط با فیلم در شبکه‌های اجتماعی به ۱۲۸ میلیون می‌رسید که برای یک درام تریلر کافی به نظر می‌آمد. «الماس تراش‌نخورده» از «سینمااسکور» نمره‌ی C+ و از «پست‌ترک» امتیاز ۲ ستاره دریافت کرده است. پایان بهت‌‌آور داستان علت پایین آمدن امتیازات مخاطبین ذکر می‌شود. حدود ۶۵ درصد از سینماروها مرد و ۶۷ درصد زیر ۳۵ ساله بوده‌اند. شصت و پنج درصد از آنان نیز اروپایی تبار، ۱۲ درصد آسیایی تبار، ۱۲ درصد آفریقایی تبار، و ۱۱ درصد اسپانیایی تبار بودند.

این هفته فیلم جنگی «۱۹۱۷» (1917) یونیورسال و دریم‌ورکس به کارگردانی «سم مندز» در ۱۱ سالن سینما اکران شد و ۵۷۰ هزار دلار فروخت. این فیلم از «سینمااسکور» نمره‌ی A و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۹ درصد دریافت کرده است. «۱۹۱۷» که بنابر ادعای کارگردان با یک برداشت فیلمبرداری شده از ۱۰ ژانویه به صورت گسترده اکران می‌شود. فیلم «بخشش عادلانه» (Just Mercy) برادران وارنر با بازی «مایکل بی. جوردن» در سه روز گذشته ۱۱۰ هزار دلار و در پنج روز اخیر ۲۲۸ هزار دلار فروخت. این فیلم از «سینمااسکور» نمره‌ی A+ دریافت کرده است. فیلم «شمشیرهای از رو بسته» (Knives Out) به کارگردانی «رایان جانسون» در پنجمین هفته‌ی اکران از فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرد. این فیلم پرستاره و معمایی تاکنون از بازارهای جهانی ۲۱۴.۸ میلیون دلار کسب کرده که برای یک فیلم با بودجه‌ی متوسط و اریجینال فوق‌العاده است.

«گربه‌ها» (Cats) یونیورسال این هفته در ۳۸ بازار بین‌المللی اکران شد و تنها ۱۳.۶ میلیون دلار فروش کرد. این فیلم تاکنون ۳۸ میلیون دلار از بازارهای جهانی کسب کرده که ۱۷.۸ میلیون دلار آن به بازارهای داخلی اختصاص دارد. پروژه‌ی جدید «تام هوپر» با هزینه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری تولید شده و پیش‌بینی می‌شود زیانی ۷۰ میلیون دلاری را متحمل شود.

«زنان کوچک» گرویگ نیز ۶.۳ میلیون دلار از بازارهای بریتانیا و اسپانیا کسب کرد. این پروژه‌ی ۴۰ میلیون دلاری که تاکنون ۳۵ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته‌ به زودی در استرالیا، فرانسه و برزیل اکران می‌شود. «ظهور اسکای‌واکر» این هفته از فروش جهانی ۷۲۵ میلیون دلاری پس از ۱۲ روز اکران گذر کرد. این فیلم از ۵۲ بازار خارجی ۹۴.۳ میلیون دلار کسب کرده است. پرفروش‌ترین بازارهای خارجی فیلم شامل بریتانیا با ۵۱.۳ میلیون دلار، آلمان با ۴۴.۱ میلیون دلار و فرانسه با ۳۴.۷ میلیون دلار می‌شود و در حال حاضر دهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ شناخته شده است.

«یخ‌زده ۲» دیزنی هم این هفته از فروش جهانی ۱.۲ میلیارد دلاری عبور کرد و سومین فیلم پرفروش انیمیشن تاریخ نام گرفت. این دنباله هفته‌ی گذشته ۴۲ میلیون دلار از ۵۳ بازار خارجی کسب کرد تا سومین فیلم پرفروش سال در بازارهای جهانی لقب بگیرد.  انیمیشن «جاسوس‌های تغییرشکل‌یافته» این هفته در ۳۲ بازار جهانی افتتاح شد و ۱۶ میلیون دلار فروخت.  بازار مکزیک با ۲.۳ میلیون دلار، فرانسه با ۲.۲ میلیون دلار، بریتانیا با ۱.۹ میلیون دلار و آلمان با ۱.۲ میلیون دلار پرفروش‌ترین بازارهای این انیمیشن بودند.

هفته‌ی آینده تنها فیلم «کینه» (The Grudge) استودیوی سونی به صورت گسترده در ۲۵۰۰ سالن اکران می‌شود. این فیلم بازسازی شده این بار را رده‌ی سنی بزرگسال (R) روی پرده خواهد رفت.

 

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید