news-background
news-background

باکس آفیس: «جان ویک ۳» با ۵۷ میلیون دلار «انتقام‌جویان» را تسلیم کرد؛ عبور «آخر بازی» از فروش داخلی «آواتار»

درحالی که این روزها شبکه‌ی CBS در تلاش است تا شبکه‌ی Starz را از لاینزگیت خریداری کند، این استودیو با فیلم اکشن بزرگسالانه‌ای با بازی «کیانو ریوز» به نام «جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم» (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) به گیشه بازگشته، فراتر از پیش‌بینی‌های ۵۰ میلیون دلاری ظاهر شده و رکورد افتتاحیه‌ی ۵۷ میلیون دلاری را به ثبت رسانده است.

«جان ویک ۳» در حال حاضر به فروش جهانی ۹۲.۲ میلیون دلاری دست یافته و این بالاترین افتتاحیه‌ای است که از نوامبر سال ۲۰۱۵ و با فیلم «هانگر گیمز: زاغ مقلد – بخش ۲» (The Hunger Games: Mockingjay – Part 2) برای استودیو ثبت شده است. قسمت سوم «جان ویک» که به هیچ شکل و فرمی در گیشه قربانی چندگانه بودنش نشده، مانند «جان ویک: بخش ۲» از مخاطبین نمره‌ی A- «سینمااسکور» دریافت کرده است. «جان ویک ۳» همچنین طبق گزارش «پست‌ترک» از سینماروها امتیاز ۴ و نیم ستاره دریافت کرده و ۷۵ درصد آن‌ها دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. علاوه بر این، قسمت سوم چندگانه‌ی «جان ویک» به کارگردانی «چاد استاهلسکی» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۹ درصد تحویل گرفته است. «جان ویک ۳» در ۵۳ بازار خارجی در صدر قرار گرفت و در آلمان، روسیه و بریتانیا بیش از سایر نقاط دنیا فروخت.

«جو درک» مدیر استودیوی لایزنگیت در مورد موفقیت فیلم می‌گوید: «جان ویک شخصیت و چندگانه‌ای منحصر به فرد است که با هر فیلم بر محبوبیتش افزوده می‌شود و به لطف استعداد شگفت کیانو ریوز و هنرمندی واقعی تیم فیلمسازی و همکاران ما در «تاندر رود» و کارگردان فیلم «چاد استاهلسکی» مدام در حال بهتر و بهتر شدن است. این فیلم در میان دیگر عناوین چندگانه تاکنون بهترین نقدها را دریافت کرده، و به گمان با بازخوردهای مثبت در سراسر دنیا به فروش قدرتمندانه‌اش ادامه می‌دهد.»

فروش «جان ویک» سوم تا ۱۴ درصد در روز شنبه نسبت به روز قبل رشد داشت و در آن روز ۱۹.۶ میلیون دلار و از روز جمعه ۲۲.۷ میلیون دلار درآمدزایی کرد که البته ۵.۹ میلیون دلار آن به اکران‌های پنجشنبه شب اختصاص داشت. رکورد روز جمعه بدون احتساب فروش روز پنجشنبه به ۱۶.۸ میلیون دلار می‌رسد. «جان ویک ۳» به ویژه در ایالت‌های غربی و جنوبی با فروش بهتری روبرو شد. این فیلم تا ۳.۸ میلیون دلار در ۳۴۵ سالن آیمکس آمریکا بلیت فروخت تا ۶.۶ درصد از فروش ۳ روزه‌ی آن به این سالن‌ها تعلق بگیرد.

حدود ۴۵ درصد از مخاطبین «جان ویک ۳» را مردان بالاتر از ۲۵ سال تشکیل می‌دادند و ۲۹ درصد را زنان بالاتر از ۲۵ سال. علاوه بر این، ۴۲ درصد مخاطبین فیلم سفیدپوست، و به دنبال آن ۲۲ درصد اسپانیایی تبار، ۱۹ درصد سیاهپوست، و ۱۴ درصد آسیایی تبار بودند.

جادوی «انتقام‌جویان: آخر بازی» در گیشه با وجود کاهش ۴۴۲ سالن این هفته هم ادامه داشت و این فیلم ابرقهرمانی رکورد فروش داخلی ۷۶۰.۵ میلیون دلاری «آواتار» را شکست تا با ۷۷۰.۸ میلیون دلار پس از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» دومین فیلم پرفروش تاریخ در آمریکا باشد.

این هفته فیلم «کارآگاه پیکاچو» استودیوی برادران وارنر و لجندری با افت فروش بالایی مواجه نشد و در دومین هفته‌ی اکران ۲۴.۸ میلیون دلار فروخت و فروش داخلی خود را به ۹۴ میلیون دلار برساند. انتظار می‌رود این فیلم تا پایان تعطیلات آخر هفته به فروش ۱۰۰ میلیون دلار هم دست یابد. در مجموع، این هفته فروش کلی قابل قبولی پیش از آخر هفته‌ی تعطیلات «روز یادبود» به جای ماند، در حالیکه فیلم «سفر یک سگ» (A Dog's Journey) استودیو یونیورسال و «خورشید هم ستاره است» (The Sun Is Also A Star) به ترتیب ۸ و ۲ میلیون دلار فروش کردند.

موفقیت «جان ویک ۳» یادآور رکورد فیلم‌های کمدی «آستین پاورز» استودیوی نیو لاین است. «جان ویک» که به نظر می‌رسید اثری باشد متعلق به مخاطب خاص، در سال ۲۰۱۴ در اولین هفته‌ی اکران ۴۳ میلیون دلار فروخت و در شبکه‌ی نمایش خانگی هم از آن استقبال شد. چنین فیلم‌هایی بسیار نادرند و استودیوها معمولاً این دست اکشن‌ها را مستقیماً به شبکه‌ی نمایش خانگی می‌فرستند.

با ریاست «جو درک»، استودیو تمرکز خود را بر کشف استعدادهای فیلمسازی معطوف کرد و خیلی زود نتیجه گرفت و لاینزگیت حالا چندین فیلم بزرگ، تریلر و کمدی جذاب و درام‌های دینی در اختیار دارد. «جان ویک ۳» بازتاب دهنده‌ی تمام این ابتکارات است و یکی از اولین آثاری است که با بازگشت «جو درک» به استودیو در اکتبر سال ۲۰۱۷ چراغ سبز گرفت.

بازاریابی فیلم با سرپرستی «دیمن وولف» مدیر «ورلدواید مارکتینگ» صورت پذیرفت. او به همراه گروه بازاریابی خود کمپین تبلیغاتی «جان ویک» سوم را از ژانویه گذشته آغاز کرد و تریلرهای فیلم را در ۱۰ شبکه نمایش داد. ترفندهای بازاریابی «پارابلوم» شامل سرویس پیام کوتاهی بود که به هواداران چندگانه اجازه می‌داد پیام‌هایی از طرف «کانتیننتال» دریافت کنند و برای نمونه تریلرهاو پوسترهای فیلم را چند ساعت زودتر مشاهده کنند. با این روش مستقیماً با مخاطبین فیلم ارتباط برقرار می‌شد و بازاریابی فیلم در شبکه‌های اجتماعی را تضمین می‌کرد. این ابتکار بخشی از استراتژی بازاریابی اطلاعات-محور استودیو بود.

برای دستیابی به مخاطبین مرد هدف نیز هیچ راهی بهتر از همکاری با بازی «فورت‌نایت» که دارای ۲۵۰ میلیون کاربر است وجود نداشت. بخش بازی‌های ویدیویی لاینزگیت با مدیریت «پیتر لوین» و «اپیک گیمز» چالش رایگان «جان ویک» را در بازی گنجاندند. علاوه بر این، گیمرها می‌توانستند لباس‌های شخصیت «جان ویک» را درون بازی خریداری کنند. لاینزگیت افزون بر این از مضامینی که در چندگانه وجود داشتند برای گسترش مخاطبین «جان ویک» استفاده کرد. یکی از کمپین‌ها با تأکید بر عشق «جان ویک»‌ همسر و سگ خود و مصائبی که در این راه تحمل می‌کند، تریلری به مناسبت «روز ملی سگ‌» عرضه کرد.

شمار هواداران و مشاهدات مربوط به قسمت سوم «جان ویک» بنابر اعلام «رلیش‌میکس» به ۲۱۴ میلیون می‌رسد که اختلاف بسیار زیادی با میانگین ۹۰ میلیونی ژانر اکشن دارد. این آمار شامل ۵.۴ میلیون هوادار فیسبوک، ۳۴.۳ میلیون مشاهده‌ی فیسبوک، ۲.۳ میلیون هوادار توئیتر، ۱۶۵.۲ میلیون مشاهده‌ی یوتیوب، و ۶.۷ میلیون هوادار در اینستاگرام می‌شود. «هالی بری» با ۶ میلیون هوادار در فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر ستاره‌ی فیلم است چراکه ریوز ردی از خود در شبکه‌های اجتماعی به جا نمی‌گذارد. لاینگزیت اجازه نمی‌دهد شهرت ستارگان فیلم‌هایش در شبکه‌های اجتماعی بر کمپین‌های تبلیغاتی دیکته شود. ریوز در نزد هواداران از اعتبار کافی برخوردار است و برای بازاریابی پروژه‌هایش فروتنانه همکاری می‌کند. کلیپ‌های ویدیویی بسیاری در کمپین فیلم منتشر شد که ریوز را در حال تمرین برای نقش خود نشان می‌داد. «جان ویک ۳» پروژه‌ای بی‌نقص است برای مطالعه و تحقیق در مورد بازاریابی فیلم‌های بی ستاره در شبکه‌های اجتماعی. حضور ریوز در شوی «استیون کولبر» و صحبت‌های او در مورد مرگ بیش از ۳.۵ میلیون مرتبه در یوتیوب مشاهده شده است. «جان ویک» سوم به صورت میانگین روزانه ۶.۶ هزار هوادار را در فیسبوک جذب می‌کرد، درحالی که استاندارد این ژانر ۱.۳ هزار هوادار است. «پارابلوم» در نهایت ۱۰۹ هزار مرتبه مشاهده‌ی روزانه در یوتیوب را به ثبت می‌رساند که به شکل قابل توجهی با میانگین ۱۴ هزار عددی ژانر فاصله دارد.

فروش فیلم «سفر یک سگ» استودیوی یونیورسال مانند فیلمی است که قسمت سومش عرضه شده در حالی که عملاً چنین نیست. علت آن است که برای بیننده‌‌ای که قسمت‌های قبلی فیلم را ندیده تعداد سگ‌های موجود در آن بیش از حد زیاد است، ضمن اینکه سونی فیلم «راه یک سگ تا خانه» (A Dog’s Way Home) را پنج ماه قبل به اکران درآورد. «سفر یک سگ» ارتباطی به آن فیلم یا «هدف یک سگ» (A Dog's Purpose) در سال ۲۰۱۷ ندارد. با افتتاحیه‌ی ۸ میلیون دلاری، این فیلم رکوردی پایین‌تر از فروش ۱۱.۲ میلیون دلاری «راه یک سگ» و ۱۸.۲ میلیون دلاری «هدف یک سگ» به ثبت می‌رساند. یونیورسال تنها پخش «سفر یک سگ» را برعهده دارد.

 مخاطبین به این فیلم نمره‌ی A‌ «سینمااسکور» داده‌اند در حالی که «راه یک سگ» از مخاطبین A-‌ دریافت کرده بود. «هدف یک سگ» تا ۳.۵ برابر افتتاحیه فروش کرد و به رکورد ۶۴.۵ میلیون دلاری در آمریکا رسید، حال آنکه «راه یک سگ» ۳.۷۵ برابر افتتاحیه فروخته و به فروش داخلی ۴۲ میلیون دلاری دست یافت بود. «سفر یک سگ» از مخاطبین کودک «پست‌ترک» امتیاز ۴ ستاره و از مخاطبین عمومی امتیاز ۳ و نیم ستاره دریافت کرده است. حدود ۵۸ درصد سینماروها را زنان تشکیل می‌دهند و ۵۲ درصد آنان زیر ۲۵ سال سن داشته‌اند. علاوه بر این ۳۶ درصد خریداران بلیت افراد زیر ۱۷ ساله بودند.

شمار هواداران و مشاهدات این فیلم در فضای مجازی به ۶۴.۲ میلیون می‌رسد که رقم متوسطی برای اثری در این ژانر است. ویدیوهای پربیننده‌ی «سفر یک سگ» در شبکه‌های اجتماعی با نرخ ۱۲:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد در حالی که میانگین آثار خانوادگی لایو اکشن ۱۳:۱ است. این فیلم به صورت میانگین ۴۰۰ هوادار فیسبوک را جذب می‌کرد در حالی که میانگین ژانر ۱.۲ هزار هوادار روزانه است.

برای تماشای فیلم «خورشید هم ستاره است» استودیوی برادران وارنر و MGM نیز کسی به خود زحمت حضور در سالن سینما را نداد، هرچند این فیلم با بودجه‌ی ۹ میلیون دلاری به تولید رسیده و حتی این رقم میان دو استودیو تقسیم می‌شود. فیلم‌های کم‌هزینه‌ی دینی از این دست در استودیوی «اریون» معمولاً به فروش نهایی ۱۰ میلیون دلاری دست می‌یابند، اما شرایط این فیلم چندان مساعد نیست، به ویژه وقتی که از یک رمان نوجوانه اقتباس شده باشد و وارنر فیلم‌های دیگری از قبیل «من پیش از تو» (Me Before You) را روی پرده برده و در افتتاحیه ۱۸.۷ و در پایان اکران داخلی ۵۶.۲ میلیون دلار فروش کرده باشد. دیگر فیلم پرفروش استودیو در این ژانر فیلم ۱۰ میلیون دلاری «همه چیز، همه چیز» بود که در هفته‌ی اول اکران ۱۱.۷ میلیون دلار و در پایان اکران جهانی ۶۱.۶ میلیون دلار فروخت.

حتی فیلم «افتر» (After) استودیوی آویرون در افتتاحیه ۶ میلیون دلار فروش کرد. با این حال در «من پیش از تو» ستاره‌ای چون «امیلیا کلارک» از سریال «بازی تاج‌وتخت» حضور داشت. مخاطبین «سینمااسکور» به فیلم نمره‌ی B- دادند در حالی که «من پیش از تو» A و «همه‌ چیز، همه چیز» نمره‌ی A- دریافت کرده بودند. «خورشید هم ستاره‌ است» از «پست‌ترک» امتیاز ۲ و نیم گرفته و زنان زیر ۲۵ سال با ۴۴ درصد پرجمعیت‌ترین گروه مخاطب فیلم را تشکیل دادند. به دنبال آنان زنان زیر ۲۵ سال با ۳۱ درصد قرار گرفته‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی بازخوردهایی عموماً منفی پیرامون فیلم وجود داشت. مخالفین فیلم بنابر گزارش «رلیش‌میکس» ادعا می‌کنند که آثاری شبیه به این فیلم را بارها دیده‌اند و از این اقتباس از موسیقی آن گرفته تا پلات آن مأیوس شده‌اند. لازم به ذکر است که برادران وارنر تنها یک ویدیوی رسمی برای فیلم منتشر کرد. این فیلم به صورت میانگین روزانه ۵۰۰ هوادار فیسبوک را به خود جذب می‌کرد، درحالی که میانگین ژانر درام‌های نوجوانانه ۱.۸ هزار هوادار روزانه است.

این هفته فیلم «ره‌آورد» (The Souvenir) استودیوی A24 به کارگردانی «جوانا هاگ» و بازی «تیلدا سوئینتون» هم به صورت محدود در چهار سالن به نمایش درآمد و ۸۵ هزار دلار فروخت.

هفته‌ی آینده فیلم لایو اکشن «علاءالدین» (Aladdin) دیزنی با بازی «ویل اسمیت» در نقش غول چراغ، «نایومی اسکات» و «نسیم پدراد» روی پرده می‌رود؛ کمدی بزرگسالانه‌ی «بوک‌اسمارت» (Booksmart) اولین فیلم بلند «اولیویا وایلد» با بازی «کیتلین دیور» به نمایش درمی‌آید و فیلم علمی تخیلی «برایت‌برن» (Brightburn) با بازی «الیزابت بنکس» و تهیه‌کنندگی «جیمز گان» عرضه می‌شود.

 
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ جان ویک: بخش ۳ - پارابلوم (John Wick: Chapter 3 - Parabellum) لاینزگیت ۵۵ ۵۷ ۵۷ ۹۲ ۱
۲ انتقام‌جویان: آخر بازی (Avengers: Endgame) دیزنی/مارول ۳۵۶ ۲۹.۴ ۷۷۰.۸ ۲۶۱۴ ۴
۳ کارآگاه پیکاچو (Detective Pikachu) برادران وارنر/لجندری ۱۵۰ ۲۴.۸ ۹۴ ۲۸۷.۴ ۲
۴ سفر یک سگ (A Dog's Journey) یونیورسال - ۸ ۸ ۲۳.۵ ۱
۵ کلاهبردار (The Hustle) یونایتد آرتیستس - ۶ ۲۳.۱ ۵۱.۲ ۲
۶ مزاحم (The Intruder) اسکرین جمز ۴ ۲۸ ۲۸.۶ ۳
۷ لانگ شات (Long Shot) لاینزگیت ۴۰ ۳.۴ ۲۵.۷ ۳۲.۷ ۳
۸ خورشید هم ستاره‌ است (The Sun Is Also a Star) برادران وارنر - ۲.۶ ۲.۶ ۳ ۱
۹ پامز (Poms) اس‌تی‌اکس - ۲ ۱۰ - ۲
۱۰ عروسک‌های زشت (Uglydolls) اس‌تی‌اکس ۴۵ ۱.۶ ۱۷.۲ ۱۸.۸ ۳
     

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۱:۱۰

ممنون که فروش جهانی رو هم اضافه کردید!

نمایش اسپویل
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۰:۳۶

ایول کیانو رو عشق است

نمایش اسپویل