news-background
news-background

بازگشت سریال «پرونده‌های ایکس» برای فصل جدید پس از 14 سال

اگر شما نیز سریال «پرونده‌های ایکس» (The X-files) را به‌خاطر می‌آورید؛ پس یعنی از طرفداران استوار سریال‌های معمایی هستید. شاید با شنیدن خبر فصل جدید این سریال خوشحال شوید، ولی تا چه اندازه این سریال محبوب را دنبال کرده‌اید؟ سریال پرونده‌های ایکس برای نخستین بار در سال 1993 از شبکه «فاکس» پخش شد؛ یعنی روزگاری که نه ماهواره‌ای برای دیدن آن وجود داشت و نه اینترنت پرسرعتی برای دانلود! طی 9 سالی که پخش این سریال ادامه داشت، 202 قسمت از آن منتشر شد، یعنی تقریبا هر 16 روز یک قسمت. این سریال توانست افتخارات فراوانی، از جمله 16 جایزه امی، 5 گلدن گلوب و یک پی‌بادی کسب کند؛ همچنین توانست برای چهار سال پیاپی برنده جایزه ادوارد باشد. نویسنده این اثر علمی‌ـ‌تخیلی کریس کارتر (Chris Carter) است و میلیون‌ها بیننده پرشور در سراسر امریکا و چند کشور دیگر داشت. فیلمی سینمایی که به‌تازگی با اقتباس ازاین سریال ساخته شد نیز توانست به فروش بسیار خوبی دست یابد.

داستان این سریال درمورد پرونده‌های حل‌نشدۀ پلیس فدرال امریکاست که هیچکس نمی‌تواند آنها را به سرانجامی برساند و یا توضیحی منطقی درباره آنها ارائه کند، جز مأمور جوانی به‌نام «فاکس مولدر» با بازی «دیوید دوکاونی» (David Duchovny). او که در دفتری در سازمان اف.بی.آی مشغول است، با شخص دیگری به‌نام «دانا اسکالی» با بازی «جیلین اندرسون» مواجه می‌شود که قرار است در حل این پرونده‌ها او را همراهی کند. مولدر در ابتدا به تقابل با اسکالی که به قدرت‌های فرازمینی باور دارد؛ برمی‌خیزد اما کم‌کم خود نیز متوجه وجود این قدرت‌ها می‌شود. رفته‌رفته نیز میان این دو رابطه‌ای عاطفی شکل می‌گیرد که می‌توان آن‌ را از موضوعات فرعی و در واقع چاشنی داستان برشمرد. عموم قسمت‌های این سریال، داستان‌هایی درباره فرازمینی‌های و سفینه‌های فضایی دارند و پرونده‌های حل نشده نیز در مورد همین موضوعات است. بیش از هرچیز، بازی قوی دیوید دوکاونی و دانا اسکالی و البته داستان پردازی بسیار خوب این سریال، سبب ایجاد علاقه در بسیاری از بینندگان و تحریک آنها به‌ تماشای آن شد.

ممکن است با شنیدن پرونده‌هایی که هیچکس قادر به ارائه توضیح و راه‌حلی برای آنها نیست، جز یک نفر؛ نام شرلوک هلمز در ذهن شما نقش ببندد که البته بیهوده نیست! رکن اساسی دراین دو داستان، شخصیتی متفاوت است که توانایی درک و ارائه توضیحی منطقی برای موضوعاتی که دیگران از درک آن عاجزند را دارد. اما تفاوت‌های این دو شخصیت داستانی چشمگیرتر است. شرلوک هلمز، معروف‌ترین شخصیت داستانیِ تاریخ، انسانی بسیار عجیب با توانایی ذهنیِ افسانه‌ای است و برای رسیدن به پاسخ معماهایی که ذهن او را یه خود مشغول کرده از روشی به‌نام «استنتاج» که خالق این شحصیت، سر آرتور کانن دویل، آن را ابداع کرده و خود در دوران فعالیت نیز از آن بهره می‌برد، استفاده می‌کند؛ روشی که در عین سادگی بسیار پیچیده بوده و از جزئیاتی کوچک که ممکن است از چشم همگان دور بماند به پاسخ‌هایی مهم دست می‌یابد. غرور فراوان هلمز که از دانش گسترده‌اش ناشی می‌شود، به‌ او اجازه همکاری با هیچکس را نمی‌دهد و افراد برایش وسیله‌ای برای رسیدن به پاسخ معما هستند؛ درحالی‌که مولدر از همفکری و همکاری با اسکالی لذت می‌برد و همواره از نظرات او استفاده می‌کند و هیچ‌گاه در نقش عقل کل ظاهر نمی‌شود. هلمز به معقوله‌ای به‌نام عشق، باور نداشته و آن را خطایی انسانی می‌نامد، در حالی‌که این موضوع در مولدر دیده نمی‌شود و علاقه به جنس مخالف برای او رکن مهمی در زندگی محسوب می‌شود. هر دوی این شخصیت‌ها اعتقادی به موجودات فرازمینی ندارند، اما مولدر درنهایت به آنها باور پیدا می‌کند. درحالی‌که هلمز در معماهایش به‌دنبال سیری از منطق طبیعی و انسانی برای حل کردن است و تا پایان به فرازمینی‌ها بی‌اعتنا و ناباور است. درکل شاید بتوان مولدر را نسخه‌ای واقعی‌تر و باورپذیرتر هلمز معرفی کرد که ممکن است در اطراف ما نیز مشابه او وجود داشته باشد.

پس از گذشت 14 سال، فصل دیگری از این سریال در سال گذشته از شبکه فاکس پخش شد. این فصل هم مانند تمام فصل‌های گذشته، با استقبالی بی‌نظیر همراه شد. داشتن 16 میلیون بیننده در امریکا و کشورهای دیگر (البته غیراز انگلستان که شرلوک هلمز را ترجیح می‌دهند) سبب شد که این فصل هم به دومین درام تلویزیونی در سال گذشته تبدیل شود. این حجم از مخاطب موجب شد که مدیران کمپانی‌های فاکس و قرن بیستم و همچنین شبکه فاکس تی‌وی برای ساخت فصل جدید آن اعلام همکاری کنند. اما دراین میان، موضوع قابل بحث این است که چگونه دوکاونی، اندرسون و کارتر، می‌توانند ساخت فصل جدید این سریال را در برنامه خود جای دهند؟ دراین رابطه، رئیس هیئت مدیره فاکس تی‌وی، گری نیومن، اظهار داشت که نمی‌تواند از آنها انتظار داشته باشد که ساخت فصل جدید را به‌زودی آغاز کنند؛ چراکه هرکدام از آنها افزون‌بر پروژه‌هایی که در برنامه خود دارند؛ زندگی شخصی تقریبا شلوغی نیز دارند که باید ابتدا آن‌ را مدیریت کنند. برای مثال، جیلین اندرسون ساکن لندن و دارای دو فرزند جوان است. به ونکور آمدن برای چندماه و شروع فصل جدید، برایش ساده نیست و نیاز یه زمان برای آماده‌سازی شرایط خود دارد. پس با این حساب، نمی‌توان شروع سریعی برای این سریال انتظار داشت. اما درکل، فصل جدید در تابستان امسال شروع به فیلم‌برداری شده و در 2018-2017 از شبکه فاکس نمایش داده خواهند شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید