news-background
news-background

باکس آفیس: رکوردشکنی Hustlers و «جنیفر لوپز» با فروش ۳۳ میلیون دلاری

فیلم «کلاهبرداران» (The Hustlers) استودیوی STX با فروش ۳۳.۲ میلیون دلاری در اولین هفته‌ی اکران فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد. فروش ۱۲.۲ میلیون دلاری این فیلم در روز شنبه تنها ۷ درصد افت را نسبت به روز قبل نشان می‌دهد، در حالی که بسیاری افت ۱۵ درصدی را انتظار داشتند. «کلاهبرداران» همان‌گونه که از چند هفته قبل پیش‌بینی می‌شد موفق شد رکورد افتتاحیه‌ی استودیوی STX، فیلم‌های لایو-اکشن «جنیفر لوپز» و «کنستانس وو» را بشکند و به ترتیب از فروش «مادر شوهر هیولا» (Monster-in-Law) و «آسیایی‌های خرپول» (Crazy Rich Asians) دو ستاره‌ی فیلم گذر کند.

سالن‌داران برای هم‌سو شدن با مضامین «کلاهبرداران» کارهای مختلفی صورت دادند. برای نمونه یکی از سالن‌های نمایش منوی خود را براساس ترانه‌های «کاردی بی»، «لیزو» طراحی کرد و ارجاعات مختلفی از طریق نوشیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها به فیلم داد. یکی از مدیران استودیوهای رقیب با تمجید از بازاریابی STX می‌گوید: «باید استودیو را تحسین کرد، آن‌ها بسیار دقیق عمل کردند.» برای تمامی سینماروهای زن یک ستاره جذاب در فیلم وجود داشت. جدا از «جنیفر لوپز»، هواداران «کنستانس وو» و فیلم «آسیایی‌های خرپول»، دنبال‌کنندگان «کاردی بی» و طرفداران «لیلی راینهارت»‌ و سریال «ریوردیل» از جمله گروه‌هایی بودند که به سرعت مجذوب فیلم شدند. لوپز در فیلم نقش «رومانا» را ایفا کرده که به همراه دیگر رقصندگان از مشتریان وال استریتی خود کلاهبرداری می‌کند.

فیلم «آن: بخش دو» استودیوی نیو لاین همچنان با فروش ۴۰.۷ میلیون دلاری و افت ۵۵ درصدی نسبت به افتتاحیه صدر جدول را در اختیار دارد. وارنرها در حال حاضر فروش چندگانه‌ی «آن»‌ در سراسر دنیا را به ۱ میلیارد دلار رسانده‌اند هرچند که این رکورد قابل‌پیش‌بینی بود. قسمت دوم «آن»‌ شنبه‌ی گذشته ۱۷.۴ میلیون دلار فروخت و نسبت به روز قبل تا ۳۵ درصد رشد را نشان داد. اما فیلم استریپری این هفته با ستارگان پرتعدادش توجهات را به خود معطوف و ثابت کرد فیلم‌هایی که با بودجه‌ی متوسط و رو به پایین ساخته می‌شوند و تابستان امسال در اغلب موارد شکست خوردند، همچنان فرصت خودنمایی دارند و می‌توانند پرفروش شوند و سینماروها را از خانه‌های خود بیرون بکشند.

«کلاهبرداران» مخاطبین زن فرهنگ‌های مختلف را هدف قرار داده بود. مأموریت استودیو این بود که محصولی تولید کند که گروه خاصی از مخاطبین را نشانه رود و با در حالی که با قیمتی نازل‌تر از فیلم‌های استودیوهای بزرگ ساخته می‌شود در گیشه به فروش بالایی دست پیدا کند. «کلاهبرداران» که با بودجه‌ی ۲۰.۷ میلیون دلاری تولید شده نماد رویکرد استودیوی STX است. دیگر استودیوهای بزرگ این هفته به حال STX غبطه خوردند. آن‌ها آرزو می‌کردند که محصولی پول‌ساز مانند «کلاهبرداران» را در مالکیت خود داشتند، به ویژه استودیوی برادران وارنر که اقتباس سینمایی آنان از رمان برنده‌ی پولیتزر «سهره‌ی طلایی» (The Goldfinch) در ۲۵۴۲ سالن اکران شد و تنها ۲.۶ میلیون دلار فروخت.

«ایلین گلداسمیت-توماس» تهیه‌کننده‌ی «جنیفر لوپز» در جشنواره‌ی تورنتو از درک کامل «آدام فوگلسون» مدیر استودیوی STX از ایده‌های «لورین اسکافاریا» کارگردان فیلم گفت. تهیه‌کنندگان «کلاهبرداران» از طرف مدیران مرد استودیوهای بزرگ اندرزهایی دریافت می‌کرد در این باره که استریپرها تنها مردان بد سیرت و هرزه را به سالن می‌کشاند اما فوگلسون ثابت کرد که اینگونه نیست. او می‌داند که چگونه فیلم را به یک رویداد تبدیل کند و قدرت ستارگان «کلاهبرداران» در شبکه‌های اجتماعی گواه این مدعاست. استودیوی STX با فیلم «عروسک‌های زشت» (UglyDolls) و ستارگانی چون «پیت‌بول»، «جنل مونی» و «کلی کلارکسون» نیز چنین اقدام مشابهی صورت داده بود اما آن فیلم با مخاطبین خانوادگی ارتباط برقرار نکرد.

«کلاهبرداران» در شبکه‌های اجتماعی یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر دارای ۴۳۲.۸ میلیون هوادار و بازدید ویدیویی است و برای یک درام جنایی بسیار نادر. لوپز، وو، رانهارت، کاردی بی و لیزو که همگی در شبکه‌های اجتماعی فعال‌اند به تنهایی دارای ۳۲۰ دنبال‌کننده‌اند و این به معنای بازاریابی رایگان برای «کلاهبرداران» بود. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۱۵:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد در حالی که میانگین ژانر درام جنایی پایین‌تر است. این فیلم با ۱۱ کلیپ منتشر شده به صورت روزانه ۶۰ هزار بازدید یوتیوب را ثبت می‌کند. «رلیش‌میکس» با تمجید از بازاریابی دیجیتالی استودیو به ویژه در دو هفته‌ی گذشته می‌نویسد: «کمپین بازاریابی فیلم برای معرفی داستان غیر-متعارف فیلم با استفاده از ستارگانش در شبکه‌های اجتماعی بسیار خوب عمل کرد.» هواداران بازیگران «کلاهبرداران» هفته‌هاست تریلرها و گزارش‌های مرتبط با فیلم را به اشتراک می‌گذارند. تریلر رسمی در تاریخ ۱۷ جولای و به فاصله‌ی دو ماه تا اکران فیلم منتشر شد اما دیگر ویدیوها از جمله مصاحبه‌ با لوپز در مورد رقص‌ با میله در خانه‌ی خود بازخوردهای مثبتی دریافت کرد. بنابراین، نکات جذاب برای هواداران و سینماروها شامل ستارگان فیلم، نقدهای پرشور پس از نمایش فیلم در تورنتو، و زنان حاضر در حرفه‌ای غیر-مرسوم که از «مردان» سوءاستفاده می‌کنند می‌شد. «کلاهبرداران» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی B- و از «پست‌ترک» امتیاز ۳.۵ ستاره دریافت کرده است.

مسئله‌ی جالب توجه دیگر در مورد «کلاهبرداران» این است که فیلم یک زیر-ژانر را در گیشه احیا کرده. فیلم‌های استریپری، مانند فیلم‌های ژانر دزد دریایی پیش از «دزدان دریایی کارائیب» دیزنی، در گیشه موفق نبودند. دو فیلم «شوگرل» و «استریپ‌تیز» در دهه‌ی ۱۹۹۰ به شکست انجامیدند و از آن زمان تاکنون فیلمی زن محور قابل توجهی در این ژانر ساخته نشده بود. «مجیک مایک» نیز که هفت سال قبل ۱۱۳.۱ میلیون دلار فروخت و دنباله‌ای هم برای آن ساخته شد یک فیلم استریپری مردانه بود. این مسئله که فیلم‌های زیادی در این ژانر وجود ندارند به اضافه‌ی پرفورمری مانند «جنیفر لوپز» موجب شدند که مخاطبین برای دیدن فیلم صف ببندند. ویدیوی مصاحبه با لوپز در مورد رقص با میله تاکنون ۳.۵ میلیون مرتبه مشاهده شده است.

براساس آخرین گزارش‌ها، حدود ۶۷ درصد مخاطبین فیلم «کلاهبرداران» را زنان، ۶۹ درصد افراد بالاتر از ۲۵ سال، و ۶۳ درصد افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، ۳۶ درصد از سینماروها سفیدپوست، ۲۶ درصد سیاهپوست، ۲۷ درصد اسپانیایی تبار، ۱۱ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های جنوب غربی و غربی آمریکا به فروش بهتری مواجه شد.

تابستان گذشته شایعاتی شنیده می‌شد در این خصوص که استودیوی STX وضعیت مالی مساعدی ندارد چرا که تاریخ اکران چندین فیلم خود را تغییر داده بود. مسلم این است که آن‌ها «کلاهبرداران» را اکران کرده‌اند و به موفقیتی بزرگ رسیده‌اند. آن‌ها با هر فیلم موفق تسهیلاتی ۳۰۰ میلیون دلاری از طرف «جی پی مورگان» دریافت می‌کنند. لازم به یادآوری است که موفقیت «کلاهبرداران» کمتر از یک سال پس از افتتاحیه‌ی ۲۰.۳ میلیون دلاری فیلم پرفروش «مزیت» (The Upside) رقم می‌خورد که دومین فیلم پرفروش تاریخ استودیو بود. شکست استودیوهای کوچک‌تر مانند لاینزگیت، ام‌جی‌ام و STX به سود هیچکس نیست و خوشبختانه به نظر می‌رسد که در عصر شبکه‌های استریمینگ آن‌ها راهی برای ادامه‌ی حیات یافته‌اند.

استودیوی برادران وارنر نیز در پی یافتن راهی برای اکران فیلمی بزرگسالانه مانند «سهره‌ی طلایی» در عصر شبکه‌های اینترنتی بود. درحالی که STX موفقیت درامی را جشن می‌گیرد که بخشی از چندگانه‌های بلاک‌باستر نیست، درامی دیگر در مقابل «آن: بخش دو» شکستی سخت متحمل می‌شود. تنها نکته‌ی امیدوارکننده در مورد «سهره‌ی طلایی» این است که فیلم بدترین افتتاحیه‌ی کارنامه‌ی «نیکل کیدمن» را به ثبت نرسانده است. این رکورد به فیلم «پیش از آنکه بخوابم» تعلق دارد که در سال ۲۰۱۴ در هفته‌ی اول اکران ۱.۸ میلیون دلار فروخت. «سهره‌ی طلایی» با بازیگران درخشانی چون «نیکل کیدمن»، «انسل الگورت»، «جفری رایت» و «سارا پولسن» با بودجه‌ی ۴۹ میلیون دلاری ساخته شده و ۴۰ درصد مخارج آن را آمازون تأمین کرده است.

استودیو در سال ۲۰۱۴ امتیاز تولید فیلم براساس رمان پرفروش «دانا تارت» را خریداری کرد و آمازون به سرمایه‌گذاری علاقه نشان داد. برادران وارنر پس از کسب جایزه‌ی پولیتز به تولید فیلم براساس داستان پسری که مادر خود را در یک حادثه‌ی تروریستی بمب‌گذاری از دست می‌دهد ترغیب شد. آن‌ها «جان کرولی» کارگردان «بروکلین»، «راجر دیکینز» فیلمبردار برنده‌ی اسکار و «کی.کی. بارت» طراح صحنه‌ی برنده‌ی اسکار «او» (Her) را استخدام کردند. اما مشکل اینجا بود یک رمان ۸۰۰ صفحه‌ای باید به یک فیلم ۲ ساعت و نیمه تبدیل می‌شد. منتقدین شخصیت‌های فیلم را مصنوعی و بی‌روح و روند آن را بسیار کند توصیف کرده‌اند. «ای.او. اسکات» منتقد نیویورک تایمز می‌نویسد: «مثل یک فیلم به سمع و بصر می‌رسد در حالی که فیلم نیست. بیشتر به صفحه‌ای از پینترست شباهت دارد یا یک فن آرت.» منتقدین دیگر در جشنواره‌ی تورنتو نیز به فیلم تاخته و آن را بی‌شباهت به کتاب دانسته بودند. «سهره‌ی طلایی» از «سینمااسکور» نمره‌ی B و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۲۵ درصد دریافت کرده است.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، حدود ۶۱ درصد مخاطبین فیلم «سهره‌ی طلایی» زن، ۷۴ درصد بالاتر از ۲۵ سال و ۳۱ درصد بین ۲۵ تا ۳۴ ساله بوده‌اند. حدود ۶۳ درصد سینماروها نیز سفیدپوست، ۱۵ درصد اسپانیایی تبار، ۱۵ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها، و ۷ درصد سیاهپوست بودند. طبق آمار منتشر شده از سوی «سینمااسکور» ۴۹ درصد افراد بالاتر از ۴۰ سال سن داشته‌اند و به فیلم نمره‌ی B+ داده‌اند. بعضی از بازاریابان معتقدند که استودیوها نباید فیلمی را به جشنواره‌ی تورنتو بیاورند مگر این که از موفقیت و کیفیت آن مطمئن باشند. با این حال، تورنتو گاهی تنها فرصت درخشش فیلم‌هایی با مخاطب خاص است.

هفته‌ی آینده در آمریکا فیلم «به سوی ستارگان» (Ad Astra) با بازی «برد پیت» توسط استودیوی فاکس در ۳۴۰۰ سالن اکران می‌شود؛ لاینزگیت «رمبو: آخرین خون» (Rambo: Last Blood) را در ۳۳۰۰ سالن عرضه می‌کند و فکوس فیلم «داونتن ابی» (Downton Abbey) را در ۳۰۵۰ سالن سینما روی پرده می‌برد. این فیلم در بازارهای بین‌المللی اکران شده و از ۱۷ منطقه ۱۱.۷ میلیون دلار کسب کرده است.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۱۳-۱۵ سپتامبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ آن: بخش دو (It: Chapter Two) برادران وارنر ۷۵ ۴۰.۷ ۱۵۳.۸ ۳۲۴ ۲
۲ کلاهبرداران (Hustlers) STX ۲۰ ۳۳.۲ ۳۳.۲ ۳۷.۶ ۱
۳ انجل سقوط کرده است (Angel has Fallen) لاینزگیت ۴۰ ۴.۴ ۶۰.۳ - ۴
۴ پسران خوب (Good Boys) یونیورسال ۲۰ ۴.۲ ۷۳.۳ ۹۱.۶ ۵
۵ شیر شاه (The Lion King) دیزنی ۲۶۰ ۳.۵ ۵۳۳.۹ ۱۶۱۶ ۹
۶ هابز و شا (Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw) یونیورسال ۲۰۰ ۲.۷۷ ۱۶۸.۳ ۷۴۰.۹ ۷
۷ فاتح (Overcomer) افرم ۵ ۲.۷۳ ۲۸.۹ - ۴
۸ سهره‌ی طلایی (The Goldfinch) برادران وارنر ۴۵ ۲.۶ ۲.۶ ۳.۶ ۱
۹ پینات باتر فالکن (The Peanut Butter Falcon) رودساید - ۱.۹ ۱۵ - ۶
۱۰ دورا و شهر گمشده‌ی طلایی (Dora and the Lost City of Gold) پارامونت ۴۹ ۱.۸ ۵۶.۷ ۹۰.۴ ۶
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید