قتل یکی از گناهان کبیره هست دیگه؟آره دیگه؟
ینی شخصیت منفی داستان که باهوشم هست قتل رو گناه حساب نمیکنه؟
فیلم از اونجایی خیلی خنده دار میشه که شکم پرستی و تنبلی رو گناه کبیره معرفی میکنه ولی قتل رو نه:))))))))))
آی فینچر حداقل یکی که یک انسانو نابود میکنه رو مجازات میکردی تو داستان…
ولش کن حال ندارم.اصن ارزششو نداره:)
احتمالا حاوی اسپویل: هفت ولی هشت نفر کشته میشن چون احتمالا کارگردان نسبت به زنها و بچه ها حس خوبی نداره؟! از فیلمایی که جز سرگرمی هدف دیگهای هم دارن و برای آدم موعظه میکنن و آخر فیلم هم قاتل تطهیر میشه خوشم نمیاد و این ازون دسته فیلمهاست. دوربین با قاتل میخوابه روی زمین، با قاتل زانو میزنه، قاتل رو مرکز قرار میده... از انتخاب کوین اسپیسی برای نقش سایکوی فیلم، گفتن مداوم از هفت گناه فرضی و همچنین زوایای دوربین که انگار دارن این قاتل و کارهاش رو حمایت و ستایش میکنن میشه فهمید که کارگردان خیلی با این کاراکتر و کارهاش سمپاتی داره و بعد همین باعث میشه حتی اینکه اون هم مرتکب گناه میشه و انسان کاملی نیست رو به شکلی تطهیر کنه در حدی که ما هیچ حسی نسبت به اون زن باردار که کشته شد نداشته باشیم چون بارداریشو هنوز به شوهرش نگفته!
این همه فلسفه توطئه برای فینچر؟
شامل اسپویل :
هفت گناه و هفت گناهکار
شخص تا گناهی مرتکب نشه گناهکار عنوان نمیشه. قاتل گناهش حسادت بود. تمام ۶ گناهکار دیگه به شکلی گناهشون رو بروز داده بودن. مثلاً پرخوری با وزن و اندامش نمایانش کرده بود.
حالا حسادت به زندگی کارگاه چطور بیان میشه؟ تعریف حسادت چیه؟ فلانی فلان چیز رو داره کاش نداشت. بعدشم لابد چندتا فحش میدیم به طرف.
اما بیانش چطوره؟ قاتل به زندگی کارگاه حسادت میکنه و قتل رخ میده.
قاتل شد حسادت.
حالا کاراگاه میشه خشم و قاتل رو میکشه. (برای این خشم عنوان میشه. چون اگر به خشمش غلبه میکرد باید صبر میکرد تا روال قانونی دادگاه و حکم انجام بشه و فقط دستگیرش میکرد ولی عصبانیتش و واکنش لحظهایش اون رو گناهکار خشم کرد). منطقی و سر راسته دیگه.
تعداد قتل از اول هم مهم نبوده. صرفاً درگیری با گناهه. قاتل فرزند و همسر کاراگاه رو میکشه بله، ولی نه در مبنای هدفی که داشته(کشتن ۷ گناهکار) بلکه با مبنای حسادت خودش. در واقع با کشتن اون دو نفر، کاراگاه رو از لحاظ روحی میکشه. برای همینه که مشکلی با کشته شدن به وسیله کاراگاه نداره چون ضربهای بهش زده که عملاً تفاوتی با مرده نداره.
The time when evil wins
عبارت سر تیتر اکثر نقدهای این فیلمه. قاتل ۵ گناهکار رو میکشه( پرخوری، کاهلی، غرور، طمع و شهوت) بعد برنامه ریزی میکنه تا با گناه خودش که حسادته بتونه گناه خشم رو در کاراگاه ایجاد کنه. بعد با کشتن اون دو نفر، پیشاپیش انگار کاراگاه رو که قراره در آینده آلوده به خشم بشه و قاتل رو بکشه؛ کشته. این میشه گناه خشم کاراگاه که قاتل برنامهریزی کرده و ایجادش کرده. در واقع مجازات گناه رو پیش از گناه اعمال کرده در حالی که مجازات گناهی که کاراگاه هنوز مرتکب نشده، خودش گناهِ قاتله =) این یعنی نبوغ.
پس گناه خشمی که قراره رخ بده رو هم با کشتن روحی-روانی کاراگاه مجازات کرده. همسر و بچهاش در واقع ابزار این کار بودن. نه بخشی از این کار. شد ۶ نفر.
در نهایت هم کاراگاه در گره کور برنامه قاتل گیر میکنه و با کشتنش، نقشه قاتل رو تکمیل میکنه. حالا حسادت هم مرده و ۷ گناهکار کشته شدن.
گناه هفتم رو به گناه ششم که خودش باشه پیوند زده و مجازات اون گناه رو تبدیل کرده به گناه خودش.
شاهکاری در داستانسرایی و فیلمنامهنویسی رو شاهدیم.
اتفاقاً همه نسبت به اون زن باردار و بچهاش احساس داریم. اتفاقاً قاتل تطهیر نشد. این که آخرش اومده اون سکانس رو گذاشته برای ایجاد همدردی نشون دادن و کامل نبودن قاتل نیست. طرف قاتله. بای دیفالت معلومه کامل نیست نیاز نیست چیزی نمایان بشه.
جدای از اون، فیلم فلسفه خاصی به اون شکل نداره که بگیم دنبال مفاهیم خارج از سرگرمیه. یک فیلم در ژانرهای معمایی و جناییه که با عمق بیشتری به موضوعات میپردازه. دایره کشف جرمش رئالتره. خشونتش واقعیتره و دوربین اوج جنایت رو به تصویر میکشه.
من احساس میکنم شما یا کلاً مخاطب این سبک فیلمها نیستید که در این صورت به نظرم به نقدهای منفی این فیلم مراجعه کنید. معمولاً در انتها فیلمهای جایگزینش عنوان شده که شاید خوشتون بیاد.
یا هم با دید اولیه و بک گراند اشتباهی سراغ فیلم رفتید؛ در این حالت به نظرم بعد یک مدت طولانی برگردین سراغ این اثر و ببینید باز هم دیدگاهتون همینه یا نه؟
عذر میخوام که طولانی شد
پایدار باشید و سر بلند
۷ گناه ۷ گناهکار و یک قاتل مقدس .یک جور عنکبوت مقدس آمریکایی که اثر هنری خود را با مجازات گناهی به پایان می برد که حتی کسانی که ادعا می کنند الگوی دیگران باید باشند هم از آن در امان نیستند و این سوال می ماند که واقعا بی گناه و گناهکار چه کسانی هستند ؟
فضا سازی تیره و مه آلود فیلم و فیلمبرداری آن که توسط داریوش خنجی انجام شده است در نوع خود بی نظیر هستند (به خصوص اگر در یک محیط تاریک یا سالن سینما دیده شود) و بیننده را در جای خود میخکوب می کند. جز ۱۰ فیلم برتر در ۱۰ ژانر بنیاد فیلم آمریکا .
(یادش به خیر اولین بار برای دیدن این فیلم در جشنواره فجر زمانی که خبری از اینترنت نبود و حتی دی وی دی فیلمهای خوب هم به سختی به دست می آمد برای دیدن این فیلم در سینما عصر جدید در صفی ایستادم که انتهای آن تقریبا به تقاطع خیابان انقلاب و وصال شیرازی و نزدیک کافه فرانسه می رسید . تقریبا یک کیلومتر .چه زود دیر شد!)
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
Amir_hossein
Amir_hossein
۹ فروردین ۱۴۰۳ ۰۰:۰۰
قتل یکی از گناهان کبیره هست دیگه؟آره دیگه؟ ینی شخصیت منفی داستان که باهوشم هست قتل رو گناه حساب نمیکنه؟ فیلم از اونجایی خیلی خنده دار میشه که شکم پرستی و تنبلی رو گناه کبیره معرفی میکنه ولی قتل رو نه:)))))))))) آی فینچر حداقل یکی که یک انسانو نابود میکنه رو مجازات میکردی تو داستان… ولش کن حال ندارم.اصن ارزششو نداره:)
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
MahdiElecTro
MahdiElecTro
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ ۱۴:۱۹
برای خودش شاهکاری بود ، من چند دقیقه مونده بود ک به اون مکان اخر برسن حدس زدم و همون هم شد ... شاهکاره حتما ببینید !!
۳
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
niloofarhk
niloofarhk
۲۷ تیر ۱۴۰۱ ۱۷:۳۵
احتمالا حاوی اسپویل: هفت ولی هشت نفر کشته میشن چون احتمالا کارگردان نسبت به زنها و بچه ها حس خوبی نداره؟! از فیلمایی که جز سرگرمی هدف دیگهای هم دارن و برای آدم موعظه میکنن و آخر فیلم هم قاتل تطهیر میشه خوشم نمیاد و این ازون دسته فیلمهاست. دوربین با قاتل میخوابه روی زمین، با قاتل زانو میزنه، قاتل رو مرکز قرار میده... از انتخاب کوین اسپیسی برای نقش سایکوی فیلم، گفتن مداوم از هفت گناه فرضی و همچنین زوایای دوربین که انگار دارن این قاتل و کارهاش رو حمایت و ستایش میکنن میشه فهمید که کارگردان خیلی با این کاراکتر و کارهاش سمپاتی داره و بعد همین باعث میشه حتی اینکه اون هم مرتکب گناه میشه و انسان کاملی نیست رو به شکلی تطهیر کنه در حدی که ما هیچ حسی نسبت به اون زن باردار که کشته شد نداشته باشیم چون بارداریشو هنوز به شوهرش نگفته!
AmirTheCrow
AmirTheCrow
۱۶ مهر ۱۴۰۱ ۲۲:۵۶
این همه فلسفه توطئه برای فینچر؟ شامل اسپویل : هفت گناه و هفت گناهکار شخص تا گناهی مرتکب نشه گناهکار عنوان نمیشه. قاتل گناهش حسادت بود. تمام ۶ گناهکار دیگه به شکلی گناهشون رو بروز داده بودن. مثلاً پرخوری با وزن و اندامش نمایانش کرده بود. حالا حسادت به زندگی کارگاه چطور بیان میشه؟ تعریف حسادت چیه؟ فلانی فلان چیز رو داره کاش نداشت. بعدشم لابد چندتا فحش میدیم به طرف. اما بیانش چطوره؟ قاتل به زندگی کارگاه حسادت میکنه و قتل رخ میده. قاتل شد حسادت. حالا کاراگاه میشه خشم و قاتل رو میکشه. (برای این خشم عنوان میشه. چون اگر به خشمش غلبه میکرد باید صبر میکرد تا روال قانونی دادگاه و حکم انجام بشه و فقط دستگیرش میکرد ولی عصبانیتش و واکنش لحظهایش اون رو گناهکار خشم کرد). منطقی و سر راسته دیگه. تعداد قتل از اول هم مهم نبوده. صرفاً درگیری با گناهه. قاتل فرزند و همسر کاراگاه رو میکشه بله، ولی نه در مبنای هدفی که داشته(کشتن ۷ گناهکار) بلکه با مبنای حسادت خودش. در واقع با کشتن اون دو نفر، کاراگاه رو از لحاظ روحی میکشه. برای همینه که مشکلی با کشته شدن به وسیله کاراگاه نداره چون ضربهای بهش زده که عملاً تفاوتی با مرده نداره. The time when evil wins عبارت سر تیتر اکثر نقدهای این فیلمه. قاتل ۵ گناهکار رو میکشه( پرخوری، کاهلی، غرور، طمع و شهوت) بعد برنامه ریزی میکنه تا با گناه خودش که حسادته بتونه گناه خشم رو در کاراگاه ایجاد کنه. بعد با کشتن اون دو نفر، پیشاپیش انگار کاراگاه رو که قراره در آینده آلوده به خشم بشه و قاتل رو بکشه؛ کشته. این میشه گناه خشم کاراگاه که قاتل برنامهریزی کرده و ایجادش کرده. در واقع مجازات گناه رو پیش از گناه اعمال کرده در حالی که مجازات گناهی که کاراگاه هنوز مرتکب نشده، خودش گناهِ قاتله =) این یعنی نبوغ. پس گناه خشمی که قراره رخ بده رو هم با کشتن روحی-روانی کاراگاه مجازات کرده. همسر و بچهاش در واقع ابزار این کار بودن. نه بخشی از این کار. شد ۶ نفر. در نهایت هم کاراگاه در گره کور برنامه قاتل گیر میکنه و با کشتنش، نقشه قاتل رو تکمیل میکنه. حالا حسادت هم مرده و ۷ گناهکار کشته شدن. گناه هفتم رو به گناه ششم که خودش باشه پیوند زده و مجازات اون گناه رو تبدیل کرده به گناه خودش. شاهکاری در داستانسرایی و فیلمنامهنویسی رو شاهدیم. اتفاقاً همه نسبت به اون زن باردار و بچهاش احساس داریم. اتفاقاً قاتل تطهیر نشد. این که آخرش اومده اون سکانس رو گذاشته برای ایجاد همدردی نشون دادن و کامل نبودن قاتل نیست. طرف قاتله. بای دیفالت معلومه کامل نیست نیاز نیست چیزی نمایان بشه. جدای از اون، فیلم فلسفه خاصی به اون شکل نداره که بگیم دنبال مفاهیم خارج از سرگرمیه. یک فیلم در ژانرهای معمایی و جناییه که با عمق بیشتری به موضوعات میپردازه. دایره کشف جرمش رئالتره. خشونتش واقعیتره و دوربین اوج جنایت رو به تصویر میکشه. من احساس میکنم شما یا کلاً مخاطب این سبک فیلمها نیستید که در این صورت به نظرم به نقدهای منفی این فیلم مراجعه کنید. معمولاً در انتها فیلمهای جایگزینش عنوان شده که شاید خوشتون بیاد. یا هم با دید اولیه و بک گراند اشتباهی سراغ فیلم رفتید؛ در این حالت به نظرم بعد یک مدت طولانی برگردین سراغ این اثر و ببینید باز هم دیدگاهتون همینه یا نه؟ عذر میخوام که طولانی شد پایدار باشید و سر بلند
۹
۳
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۳
۹
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
arasharash55
arasharash55
۳ خرداد ۱۴۰۱ ۲۲:۵۲
۷ گناه ۷ گناهکار و یک قاتل مقدس .یک جور عنکبوت مقدس آمریکایی که اثر هنری خود را با مجازات گناهی به پایان می برد که حتی کسانی که ادعا می کنند الگوی دیگران باید باشند هم از آن در امان نیستند و این سوال می ماند که واقعا بی گناه و گناهکار چه کسانی هستند ؟ فضا سازی تیره و مه آلود فیلم و فیلمبرداری آن که توسط داریوش خنجی انجام شده است در نوع خود بی نظیر هستند (به خصوص اگر در یک محیط تاریک یا سالن سینما دیده شود) و بیننده را در جای خود میخکوب می کند. جز ۱۰ فیلم برتر در ۱۰ ژانر بنیاد فیلم آمریکا . (یادش به خیر اولین بار برای دیدن این فیلم در جشنواره فجر زمانی که خبری از اینترنت نبود و حتی دی وی دی فیلمهای خوب هم به سختی به دست می آمد برای دیدن این فیلم در سینما عصر جدید در صفی ایستادم که انتهای آن تقریبا به تقاطع خیابان انقلاب و وصال شیرازی و نزدیک کافه فرانسه می رسید . تقریبا یک کیلومتر .چه زود دیر شد!)
۲
۵
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
mina.47x
mina.47x
۲ فروردین ۱۴۰۱ ۱۷:۵۶
زیبا، فرمیک و تکنیکال. ساخت این اثر در سال 1995 یعنی معجزه. قطعا پیشنهاد میشه.
۱
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ