اولین چیزی که توی این فیلم نظر آدم رو جلب میکنه، دهن میمونه
چیزی که دوستمون توی کامنت ها نوشته CGI. ولی خب اکثراً میدونیم که به روش deep Fake ساخته شده، اما به بدترین شکلِ ممکن.
باورنکردنیه که کارگردانی با این شهرت به چنین چیزی راضی بشه، کار شبیه کاراهای آماتوریه که هر روز داریم اینور و اونور می بینیم
چیزی که میمون رو تبدیل به یه جک مسخره کرده (بگذریم از صدای مسخره ی میمون و لحن حرف زدنش)
به نظر من این کار نمونه ی یه کارگردانی بد... که نه، یه کارگرانیِ افتضاحه. یه تدوین وحشتناک که کاملاً نشون میده که کار تیکه تیکه و جدا از هم ضبط شده.
و یه بازی فاجعه بار از خودِ دیوید لینچ که با کات های کمی دیر، افتضاح تر از قبل شده. بعد از هر دیالوگی که میگه، میشه توی چشماش خوند که منتظر کات دادن و خوندن دیالوگِ بعدیه.
فقط یه سری کلوز آپ از میمون گرفتن و بعد روش دهن آدم و صدا گذاشتن. نه حرکات میمون درسته، نه حسی رو منتقل میکنه و نه درام و ارتباطی بین لینچ و میمون دیده میشه
درواقع از اونجایی که نمیتونستن از میمون بازی بگیرن، مجبور شدن مدام از میمون کلوز آپ بگیرن و حرکتی که از روی اجبار باشه، مسلماً مفهومی نداره
و درواقع کارگردان هیچ استفاده ای از کلوز آپ، لانگ شات یا مدیوم شات نکرده.
و من دقیقاً متوجه نشدم دوستانی که از نور پردازی تعریف میکنن منظورشون چیه.
یه نمای بسته از میمون می بینیم، یه نمای بسته از دیوید لینچ. کدوم نور پردازی؟!
صدابرداری و افکت های صوتی هم که توی این کار به بدترین شکل انجام شده
طراحی صحنه ام که اصلاً نیازی به گفتن نداره. ظارهراً هیچ فکری براش نشده.
در کل به نظرم این فیلم نمونه ای از یه فیلمیه که در تمامی موارد افتضاحه.
اما خب، از اونجایی که اسم کارگردان دیوید لینچه همه فکر میکنن باید تعریف و تمجید کنن.
به نظر من بین کارهای بد و افتضاحِ دیوید لینچ، این یکی فاجعه است.
(در ضمن متوجه مفهموم فیلم هم شدم. حتی بهتر از طرفدارانش که شاید متوجه نشدن در اصل پلیس و میمون یک فرد هستن، و مکالمات در درون ذهن این فرد داره رد و بدل میشه. نگاه، فلسفه و حرفی که در خودش داشت، اما با این حال، بازم خوب نیست)
عزیزم پایان نامه من در مورد بی مووی های آمریکا بود.
بی مووی بودن برعکس ذهنیتی که داری ایراد دونسته نمیشه برعکس هم هست اتفاقا چون نشون میده یک نفر با بودجه کم و فیلمنامه پر هزینه چه خلاقیت هایی میتونه داشته باشه. اگه به کارنامه پیتر جکسون نگاه کنی می بینی اول بی مووی می ساخت که استودیو ها استعدادشو و دیدن و کارگردانی ارباب حلقه ها رو دادن بهش! حتی الان اکثر سبک کارگردانی های گیرمو دل تورو بر اساس قواعد بی موویه!
واقعا حوصله توضیح برای کسی که دچار دگماتیسمه رو ندارم و خودت باید بری سراغش.
ولی در کل لینچ میخواست برای اولین بار در تاریخ سینما یک فیلم سورئال -نوآر بی مووی بسازه که سبک کارگردانی بی مووی به مضحک بودن و پوچ بودن فیلم که قصد داشت همینو هم نشون بده خیلی کمک کرد.
بعد حالا به دور از اینا سطح سواد خودتو با لینچ که عمرشو صرف دونستن قواعد سینما و به درستی شکوندش کرد ندون. متاسفانه قاعده هر فیلمباز, یک مسعود فراستی درون, در اکثر فیلمباز های ایرانی وجود داره.
اینکه شما مثل یه پسر پونزده ساله شیفته ی یک نفر میشی و سعی میکنی ازش دفاع کنی
و به ناچار به این فیلم میگی بی مووی تا بتونی توجیهش کنی، (که مشخصه اصلاً نمیدونمی بی مووی چیه) دلیل بر خوب بودن فیلم نیست.
اما اگه فرض کنیم این فیلم بی مووی باشه، آیا همین بی مووی بودن کفایت میکنه که بگیم چون استاد بی مووی ساخته پس عالیه؟!!!
در واقع چون شما تشخیص دادی که این بی موویه پس یعنی خیلی خوبه؟؟؟ اصلاً کدوم بی مووی تاحالا خوب بوده؟
یعنی اگه استاد لحن بهتری می داشت دیگه بی مووی نبود؟ اگه شات های متفاوت استفاده میکرد، بی مووی نمیشد؟
اگه از این deep fake استفاده نمیکرد چی؟ بیشتر بی مووی میشد که!!!
اصلاً بی مووی ها معمولا تمسخر میشن و صرفاً برای سرگرمی ساخته و تماشا میشن
و اینجا مشکل دوم پیش میاد که نمیشه این فیلم هم بی مووی باشه، هم یه فیلم مفهموی و فلسفی و قابل دفاع.
ولی خب، خیلی تحت تاثیر سواد سرچیِ شما قرار گرفتم و به نظرم بهتره که اعتراف کنم حرف شما کاملاً درسته
و فیلم یه شاهکار بزرگ سینماییه که ظاهراً من به دلیل بی سوادی نتونستم درکش کنم
سعی میکنم سواد سرچیِ خودم رو بالا ببرم
فقط شما اگه دوست داشتی به لطفی در حق من و بقیه بی سوادها بکن و این بی موویِ فلسفی با المان های خاص و سبک منحصر به فرد رو توضیح بده.
عزیزم گیریم که مفهوم فیلم رو فهمیدی (!!!) اما همین که نفهمیدی که این ایراداتی که گرفتی, عمدی بوده و همین فیلمو تبدیل به فیلم بی مووی و با المان ها و سبک خاص و منحصر به فرد میکنه, باید بری سینما رو از کلاس اول یاد بگیری
من به شخصه خیلی خوشم اومد کاملا دنیای فیلم لینچی بود از صدا ها رنگ و نو تا داستان و کل ایده، یه نکته ای که شاید برای مردم خوشایند نباشه اینه که میگن توی درست کردن میمون دقت به خرج ندادند و معلومه که دهنش سی جی آی شده ولی باید بگم اصلا دیوید لینچ با ورود دوربین های دیجیتال تقریبا دور طبیعی جلوه دادن رو خط کشید و به اصل موضوع و داستان پرداخت هرچند شما دارید یک فیلم سورئال میبینید پس نباید انتظار جزئیات رئالیستیک باشید
فقط باید ضجه زد به حال سلیقه عامه مردم... خیلی از فیلمای اشغال سینما با گذشت یه ساعت از انتشارشون، تبدیل میشن به هیت ترین و پرفروش ترین فیلم تاریخ. اون وقت همچین شاهکاری اونم توی سبک سورئالیسم، هیچ بازدید و دانلودی نمیخوره... تاسف... همین
ابتذال دنیا رو برداشته. حقیقت زیر خروارها دروغ پر شده. دیوید لینچ همیشه حواسش به اصل ماجرا هست. مدیتیشن حواسش را به دنیای ما جمع کرده. بی نظیر هست این آدم.
منم یه مدت مثل شما تاسف میخوردم ولی از یه جایی به بعد گفتم چرا الکی خودم رو حرص بدم ، من که لذت خودم رو از سینمای لینچ ، هانکه ، فونتریه ، لانتیموس ، شاهکارهای کلاسیک و ... میبرم حالا بقیه تو باتلاق ابتذال و بازیهای رسانه دست و پا بزنن ، حرص خوردن من دردی رو دوا نمیکنه ، تنها کاری که میتونم بکنم اینه که چند تا از اطرافیان نزدیک خودم رو به راه راست فیلمبینی (و یا کتابخوانی) هدایت کنم :)
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
arshan.e75
arshan.e75
۲۳ تیر ۱۳۹۹ ۰۳:۲۶
چی بود این؟
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
s.Ali84
s.Ali84
۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۲
اولین چیزی که توی این فیلم نظر آدم رو جلب میکنه، دهن میمونه چیزی که دوستمون توی کامنت ها نوشته CGI. ولی خب اکثراً میدونیم که به روش deep Fake ساخته شده، اما به بدترین شکلِ ممکن. باورنکردنیه که کارگردانی با این شهرت به چنین چیزی راضی بشه، کار شبیه کاراهای آماتوریه که هر روز داریم اینور و اونور می بینیم چیزی که میمون رو تبدیل به یه جک مسخره کرده (بگذریم از صدای مسخره ی میمون و لحن حرف زدنش) به نظر من این کار نمونه ی یه کارگردانی بد... که نه، یه کارگرانیِ افتضاحه. یه تدوین وحشتناک که کاملاً نشون میده که کار تیکه تیکه و جدا از هم ضبط شده. و یه بازی فاجعه بار از خودِ دیوید لینچ که با کات های کمی دیر، افتضاح تر از قبل شده. بعد از هر دیالوگی که میگه، میشه توی چشماش خوند که منتظر کات دادن و خوندن دیالوگِ بعدیه. فقط یه سری کلوز آپ از میمون گرفتن و بعد روش دهن آدم و صدا گذاشتن. نه حرکات میمون درسته، نه حسی رو منتقل میکنه و نه درام و ارتباطی بین لینچ و میمون دیده میشه درواقع از اونجایی که نمیتونستن از میمون بازی بگیرن، مجبور شدن مدام از میمون کلوز آپ بگیرن و حرکتی که از روی اجبار باشه، مسلماً مفهومی نداره و درواقع کارگردان هیچ استفاده ای از کلوز آپ، لانگ شات یا مدیوم شات نکرده. و من دقیقاً متوجه نشدم دوستانی که از نور پردازی تعریف میکنن منظورشون چیه. یه نمای بسته از میمون می بینیم، یه نمای بسته از دیوید لینچ. کدوم نور پردازی؟! صدابرداری و افکت های صوتی هم که توی این کار به بدترین شکل انجام شده طراحی صحنه ام که اصلاً نیازی به گفتن نداره. ظارهراً هیچ فکری براش نشده. در کل به نظرم این فیلم نمونه ای از یه فیلمیه که در تمامی موارد افتضاحه. اما خب، از اونجایی که اسم کارگردان دیوید لینچه همه فکر میکنن باید تعریف و تمجید کنن. به نظر من بین کارهای بد و افتضاحِ دیوید لینچ، این یکی فاجعه است. (در ضمن متوجه مفهموم فیلم هم شدم. حتی بهتر از طرفدارانش که شاید متوجه نشدن در اصل پلیس و میمون یک فرد هستن، و مکالمات در درون ذهن این فرد داره رد و بدل میشه. نگاه، فلسفه و حرفی که در خودش داشت، اما با این حال، بازم خوب نیست)
Amir-m-h
Amir-m-h
s.Ali84
۲۱ تیر ۱۳۹۹ ۰۴:۴۵
عزیزم پایان نامه من در مورد بی مووی های آمریکا بود. بی مووی بودن برعکس ذهنیتی که داری ایراد دونسته نمیشه برعکس هم هست اتفاقا چون نشون میده یک نفر با بودجه کم و فیلمنامه پر هزینه چه خلاقیت هایی میتونه داشته باشه. اگه به کارنامه پیتر جکسون نگاه کنی می بینی اول بی مووی می ساخت که استودیو ها استعدادشو و دیدن و کارگردانی ارباب حلقه ها رو دادن بهش! حتی الان اکثر سبک کارگردانی های گیرمو دل تورو بر اساس قواعد بی موویه! واقعا حوصله توضیح برای کسی که دچار دگماتیسمه رو ندارم و خودت باید بری سراغش. ولی در کل لینچ میخواست برای اولین بار در تاریخ سینما یک فیلم سورئال -نوآر بی مووی بسازه که سبک کارگردانی بی مووی به مضحک بودن و پوچ بودن فیلم که قصد داشت همینو هم نشون بده خیلی کمک کرد. بعد حالا به دور از اینا سطح سواد خودتو با لینچ که عمرشو صرف دونستن قواعد سینما و به درستی شکوندش کرد ندون. متاسفانه قاعده هر فیلمباز, یک مسعود فراستی درون, در اکثر فیلمباز های ایرانی وجود داره.
۱
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
s.Ali84
s.Ali84
Amir-m-h
۲۰ تیر ۱۳۹۹ ۱۷:۴۶
اینکه شما مثل یه پسر پونزده ساله شیفته ی یک نفر میشی و سعی میکنی ازش دفاع کنی و به ناچار به این فیلم میگی بی مووی تا بتونی توجیهش کنی، (که مشخصه اصلاً نمیدونمی بی مووی چیه) دلیل بر خوب بودن فیلم نیست. اما اگه فرض کنیم این فیلم بی مووی باشه، آیا همین بی مووی بودن کفایت میکنه که بگیم چون استاد بی مووی ساخته پس عالیه؟!!! در واقع چون شما تشخیص دادی که این بی موویه پس یعنی خیلی خوبه؟؟؟ اصلاً کدوم بی مووی تاحالا خوب بوده؟ یعنی اگه استاد لحن بهتری می داشت دیگه بی مووی نبود؟ اگه شات های متفاوت استفاده میکرد، بی مووی نمیشد؟ اگه از این deep fake استفاده نمیکرد چی؟ بیشتر بی مووی میشد که!!! اصلاً بی مووی ها معمولا تمسخر میشن و صرفاً برای سرگرمی ساخته و تماشا میشن و اینجا مشکل دوم پیش میاد که نمیشه این فیلم هم بی مووی باشه، هم یه فیلم مفهموی و فلسفی و قابل دفاع. ولی خب، خیلی تحت تاثیر سواد سرچیِ شما قرار گرفتم و به نظرم بهتره که اعتراف کنم حرف شما کاملاً درسته و فیلم یه شاهکار بزرگ سینماییه که ظاهراً من به دلیل بی سوادی نتونستم درکش کنم سعی میکنم سواد سرچیِ خودم رو بالا ببرم فقط شما اگه دوست داشتی به لطفی در حق من و بقیه بی سوادها بکن و این بی موویِ فلسفی با المان های خاص و سبک منحصر به فرد رو توضیح بده.
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Amir-m-h
Amir-m-h
s.Ali84
۱۹ تیر ۱۳۹۹ ۲۰:۰۳
اینا ایراد نیست. اینا سبک هستن. چرا توی عصر مدرن یه زحمتی نمیدی و سرچ کنی تا ببینی منظورم چیه؟!؟
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
s.Ali84
s.Ali84
Amir-m-h
۱۸ تیر ۱۳۹۹ ۲۰:۲۵
اگه از نظر شما بی مووی باید اینجوری باشه!!!. یعنی این همه ایراد باید باشه تا بشه بی مووی... خب خوشحال شما که دکترای سینما داری. موفق باشی
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Amir-m-h
Amir-m-h
۱۴ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۰۷
عزیزم گیریم که مفهوم فیلم رو فهمیدی (!!!) اما همین که نفهمیدی که این ایراداتی که گرفتی, عمدی بوده و همین فیلمو تبدیل به فیلم بی مووی و با المان ها و سبک خاص و منحصر به فرد میکنه, باید بری سینما رو از کلاس اول یاد بگیری
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۰
۱
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
arsich
arsich
۲ بهمن ۱۳۹۸ ۰۰:۵۹
من به شخصه خیلی خوشم اومد کاملا دنیای فیلم لینچی بود از صدا ها رنگ و نو تا داستان و کل ایده، یه نکته ای که شاید برای مردم خوشایند نباشه اینه که میگن توی درست کردن میمون دقت به خرج ندادند و معلومه که دهنش سی جی آی شده ولی باید بگم اصلا دیوید لینچ با ورود دوربین های دیجیتال تقریبا دور طبیعی جلوه دادن رو خط کشید و به اصل موضوع و داستان پرداخت هرچند شما دارید یک فیلم سورئال میبینید پس نباید انتظار جزئیات رئالیستیک باشید
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
mamareza1378
mamareza1378
۱ بهمن ۱۳۹۸ ۲۲:۵۸
فقط باید ضجه زد به حال سلیقه عامه مردم... خیلی از فیلمای اشغال سینما با گذشت یه ساعت از انتشارشون، تبدیل میشن به هیت ترین و پرفروش ترین فیلم تاریخ. اون وقت همچین شاهکاری اونم توی سبک سورئالیسم، هیچ بازدید و دانلودی نمیخوره... تاسف... همین
ahoo30t
ahoo30t
springfull
۲۲ فروردین ۱۴۰۰ ۰۲:۵۴
ربطی به اول و اخر نداره دنیا کلا همینی که هست بوده . چه اولش چه تا اخرش که ...
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
springfull
springfull
Hossein1588
۲۲ فروردین ۱۳۹۹ ۲۲:۲۳
ابتذال دنیا رو برداشته. حقیقت زیر خروارها دروغ پر شده. دیوید لینچ همیشه حواسش به اصل ماجرا هست. مدیتیشن حواسش را به دنیای ما جمع کرده. بی نظیر هست این آدم.
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Hossein1588
Hossein1588
۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ۰۳:۲۸
منم یه مدت مثل شما تاسف میخوردم ولی از یه جایی به بعد گفتم چرا الکی خودم رو حرص بدم ، من که لذت خودم رو از سینمای لینچ ، هانکه ، فونتریه ، لانتیموس ، شاهکارهای کلاسیک و ... میبرم حالا بقیه تو باتلاق ابتذال و بازیهای رسانه دست و پا بزنن ، حرص خوردن من دردی رو دوا نمیکنه ، تنها کاری که میتونم بکنم اینه که چند تا از اطرافیان نزدیک خودم رو به راه راست فیلمبینی (و یا کتابخوانی) هدایت کنم :)
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۱
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ