news-background
news-background

پیشنهاد هفتگی 30نما؛ فیلم چهاردهم: Bronson

  • Bronson
  • کارگردان: نیکلاس ویندینگ
  • محصول: 2008
  • بازیگران: تام هاردی-کلی آدامز
  • ژانر: درام-زندگینامه
  • مدت زمان: 1 ساعت و 32 دقیقه
  • صفحه دانلود فیلم : کلیک کنید

من در خانواده‌ای سینمایی بزرگ شدم. والدینم جزو طرفداران دو آتشه موج نوی فرانسه بودند. به عقیده آن‌ها بهترین فیلم های موجود را موج نوی فرانسه به دنیا تحویل می‌داد. این جریان برای والدینم نوعی سمبل برای پرستیدن به حساب می‌آمد و من از همان موقع تصمیم گرفتم در خلاف جریان این موج حرکت کنم. بیشتر مواقع به سراغ تماشای فیلم‌هایی می‌رفتم که مادرم از آن‌ها متنفر بود تا اینکه یک روز به طور اتفاقی فیلم Texas Chain Saw Massacre را دیدم. به یاد دارم که بعد از تماشای این فیلم تصمیم گرفتم دیگر کارگردان، نویسنده، فیلمبردار، آهنگساز و تدوینگر نباشم و به جای آن تصمیم گرفتم تبدیل به چیزی شوم که همه‌ی اینها را در برگیرد. من می‌خواستم سینما باشم!

آنچه خواندید گوشه‌ای از دلنوشته‌های کارگردانی دانمارکی تبار و 47 ساله به اسم نیکلاس ویندینگ است. کسی که از 1996 به طور جدی وارد سینما شد و همانطوری که در بالا گفت، نویسندگی و کارگردانی بیشتر فیلم‌هایش را خودش انجام داده است. او با ساخت فیلم Pusher در سال 1996 به اسم و آوازه‌ای دست یافت و همین مسئله باعث شد تا این فیلم را تبدیل به یک سه‌گانه کند. برگ زرین دفتر هنری او اما، اثریست محصول 2008 میلادی با نام Bronson که با بودجه‌ای 200 هزار دلاری ساخته شد و در انتها توانست 2.3 میلیون دلار به جیب بزند. اگرچه این پول نشان می‌داد مردم زیادی از فیلم دیدن کرده‌اند اما اکنون بعد از گذشت 10 سال از زمان ساخت فیلم، همچنان از Bronson بعنوان یکی از بهترین آثاری یاد می‌شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

فیلم برانسون اثری دراماتیک و بیوگرافی محور است که به زندگی خشونت‌بار و آکنده از ماجراجویی خلافکاری بدنام به اسم «مایکل پیترسون» سرک می‌کشد. این شخص که بعد‌ها نام خود را به چارلز برانسون تغییر داد به گفته رسانه‌ و مطبوعات بریتانیا «خشن‌ترین خلافکار تاریخ بریتانیا» می‌باشد. در وصف دیوانگی او همین بس که بدانید این شخص هم‌اکنون 35امین سال حضور خود در زندان را تجربه می‌کند که ازین بین 31 سال آن در سلول انفرادی سپری شده است. مقامات قضایی تاکنون هیچ قتل یا تجاوزی به چارلز برانسون 65 ساله نسبت نداده‌اند. سوال اصلی که ممکن است برای‌تان پیش بیاید این است که پس چرا این شخص زندانیست؟ اینجاست که نیکلاس ویندینگ و بازیگر نقش اول فیلم برانسون یعنی تام هاردی وارد می‌شوند. با تماشای فیلم Bronson نه تنها شاهد یکی از زیباترین آثار الهام گرفته از زندگی واقعی مردم می‌شوید بلکه بعد ها وقتی به این فیلم فکر کنید از آن بعنوان یک خاطره خوش یاد خواهید کرد. از جمله بازیگران دیگر این فیلم می‌توان به مت کینگ، جیمز لنس، آماندا برتون و کلی آدامز اشاره کرد. شاید خیلی ها تام هاردی را بابت حضور در فیلم‌هایی چون Inception, The Dark Knight Rises, Dunkirk و ... تحسین کنند، ولی بدون شک آنچه این بازیگر در Bronson نقش می‌زند به مراتب ورای تمام تصوراتیست که تاکنون از او داشته اید. این فیلم همچون مهر تائیدی بود که موفقیت تام‌ هاردی در عقد قرار داد با بزرگان فیلمسازی معاصر را برای حضور در فیلم‌های شاخص تضمین می‌نمود.

 
  • نقد و بررسی

پسری به نام «مایکل پیترسون»، همکلاسی‌های خود را که قصد اذیتش را دارند، تا سر حد مرگ، کتک می‌زند. این رفتار با معلم و پلیس نیز ادامه پیدا می‌کند تا اینکه قاضی دادگاه او را، به دلیل دستبرد زدن به اداره‌ی پست و دزدیدن مقدار ناچیزی پول، به 7 سال زندان، محکوم می‌کند. «مایکل»، زندان را محیط مناسبی برای پیشرفت می‌بیند و اسم خود را نیز به «چارلز برانسون» تغییر می‌دهد.

این فیلم، کاملا شخصیت‌محور می‌باشد و تمرکز اصلی آن روی کاراکتر «برانسون» است. همین موضوع باعث می‌شود شما به عنوان مخاطب، شناخت دقیق و کافی از او به دست آورید و در طول داستان همراه با او پیش بروید. اما این داستان در سه حالت برای شما بازگو می‌شود:

1-قسمتی که خود «برانسون» به‌صورت مستقیم با شما حرف می‌زند. این بخش به صورت مونولوگ می‌باشد و کاراکتر اصلی، بدون هیچ واسطه‌ای با شما ارتباط برقرار می‌کند و شامل اطلاعاتی درباره‌ی طرز فکر و احساسات «برانسون» است و کاملا صادقانه از طرف او بیان می‌شود. این پیش‌زمینه در ادامه‌ی داستان و با مشاهده‌ی رفتار او و همینطور عکس‌العمل بقیه نسبت به او، از حالت گفتاری درآمده و تبدیل به عمل می‌شود.

2-صحنه‌هایی که «برانسون» در حال اجرای نمایش، روی سِن قرار دارد. دقت کنید که این بخش، حالت ذهنی دارد و در واقع تمامی آنها در ذهن خود «برانسون» اتفاق می‌افتد. این کاراکتر نیز همانند ما، با درگیری‌های فکری روبروست و ابعاد مختلف شخصیتی او، در جدال با یکدیگر هستند.

3- اتفاقاتی که برای «برانسون» رخ می‌دهد و رفتار او در تقابل با بقیه‌ی کاراکترها بررسی می‌شود. این اتفاقات از سنین پایین شروع شده و بالا رفتن سن او، ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند(این بخش، مدت زمان بیشتری از فیلم را نیز به خود اختصاص می‌دهد).

از نمایش موارد بالا در این فیلم می‌توان نتیجه گرفت، فیلمساز برای رسیدن به مفهوم نهایی و به چالش کشیدن ذهن مخاطب، ظاهر و باطن کاراکتر اصلی را به تصویر می‌کشد و همین اِلمان، تاثیر خود را در جمع‌بندی پایانی نشان می‌دهد چراکه شکل‌گیری یک ایده و تبدیل شدن آن به یک واقعیت، بدون شناخت کافی، غیرممکن است.

راه‌های مختلفی برای رسیدن به خواسته‌های هر فرد وجود دارد. نکته‌ی مهم اینجاست که اکثر افراد جامعه، از یک الگوی ثابت و از پیش تعیین شده پیروی می‌کنند و تا پایان عمرشان، تغییر چندانی در این روند، از خود نشان نمی‌دهند. در مقابل، انسانهایی هستند که از همان ابتدا، پتانسیل(انرژی بالقوه) بسیار بالایی دارند. اینکه این انرژی در چه زمینه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، حائز اهمیت است. انسانهای جاه‌طلب، به هیچ وجه زیر بار زور نمی‌روند و به جرات می‌توان گفت، وادار کردن آنها به انجام کاری، تاثیر منفی و کاملا برعکس بر روی رفتار آنها به جای می‌گذارد. فرض کنید بزرگترین خواسته‌ی این فرد، رسیدن به شهرت باشد، بنابراین هر مسیری که او را به خواسته‌اش برساند، انتخاب می‌شود. کاراکتر اصلی فیلم، این خصوصیت را دارد و در بدترین شرایط، به دنبال راهی است تا یک قدم به هدفش نزدیکتر شود، با وجود اینکه، سالهای زیادی از عمرش را در زندانهای گوناگونی به سر می‌برد.

هدف از زندان و محیط‌هایی مشابه، تربیت افراد خاطی و فراهم آوردن امکانی برای بازگشت دوباره‌ی آنها به درون خانواده و جامعه می‌باشد. اما سیستم تنبیه و مجازات، بر روی افراد مختلف، نتایج متفاوتی به دنبال دارد. با دنبال کردن سرنوشت «برانسون»، در پایان فیلم، پی خواهید برد که آیا سیستم قضایی، با قوانینی که دارد، می‌تواند در جهت بهبود رفتار او قدمی بردارد یا نه!

در این فیلم، به میزان بسیار کمی از دیالوگ استفاده شده و در مقابل، تصاویر به قدری گویا هستند که ارزش سینمایی آن را به میزان چشمگیری، افزایش داده‌اند. «تام هاردی» در نقش «چارلز برانسون»، اجرای خوبی از خود به نمایش می‌گذارد و با وجود افت و خیز در طول نقش‌آفرینی‌اش، در صحنه‌های تئاتر، بهتر از بقیه‌ی قسمت‌های فیلم ظاهر می‌شود. نکته‌ی قابل اشاره درباره‌ی فیلمبرداری این فیلم، نوع کادربندی و نورپردازی صحنه‌ها می‌باشد که مطابق با مفهوم و حس مورد نظر، صورت گرفته است. در پایان باید به تدوین بسیار خوب فیلم «برانسون» اشاره کنم، چراکه علاوه بر رعایت ضرباهنگ مناسب، از تمامی امکانات برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر داستان و صحنه‌های مربوط به آن، بهره برده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ۱۹:۵۱

واقعا به کسی که پیشنهاد اضافه شدن این بخش سایت (فیلم هفته) رو داد تبریک میگم خیلی ایده‌ی عالی بود

نمایش اسپویل
۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۴۲

سایتتون عالی بود و هر روز داره عالی تر میشه ، دمتون گرم و خدا قوت

نمایش اسپویل
۳۱ تیر ۱۳۹۷ ۰۸:۵۲

این فیلم محشره

نمایش اسپویل