news-background
news-background

دزد فضایی؛ نقد فیلم «مریخی»

گروهی از فضانوردان ناسا برای انجام ماموریتی در سیاره مریخ، مشغول تحقیق و جمع‌آوری نمونه از خاک آن هستند. پس از چند روز، طوفان شدیدی رخ می‌دهد که گروه را مجبور به ترک سیاره می‌کند ولی در این میان، یکی از فضانوردان به نام «مارک واتنی» بر اثر حادثه‌ای، ارتباط خود را با گروه از دست داده و هیچ کدام از همکارانش، نمی‌توانند او را پیدا کنند. آنها به دلیل شدت طوفان، مجبور می‌شوند، بدون «مارک»، آن جا را ترک کنند. چند روز بعد، «واتنی» درحالی که مجروح شده است به هوش می‌آید. حال که او تنها بازمانده‌ در سطح مریخ است، باید راهی برای نجات خود پیدا کند.

سالهاست که بشر به دنبال پیدا کردن سیاره‌ی جدیدی برای سکونت خود می‌باشد. این قضیه علاوه بر مساله سکونت، می‌تواند جوابگوی بسیاری از سوالات مطرح شده درباره پیدایش کره زمین و همینطور به وجود آمدن حیات در آن نیز باشد. یکی از سیاراتی که شباهت بسیار زیادی به زمین دارد، مریخ است. این سیاره به دلیل اینکه جاذبه‌ای مشابه جاذبه‌ی زمین دارد، همواره یکی از اولین انتخاب ها برای بررسی بیشتر در جهت پیدا کردن علائم حیات نیز بوده است. وجود لایه‌های یخ در اعماق قسمت هایی از این سیاره، توجه همه‌ی دانشمندان را به خود جلب کرد تا سفر به مریخ را جزء اولویت‌های سازمان قرار دهند. اما پس از سال ها مطالعه و نتیجه‌گیری از اطلاعات به دست آمده، متوجه شدند که این سیاره، قابلیت سکونت برای انسان را ندارد و از نظر شرایط کیهانی، در دوره‌ای به سر می‌برد که شرایط لازم برای ادامه‌ی حیات بر روی آن از بین رفته است. پس تنها امید دانشمندان برای تحقیق بیشتر بر روی مریخ، معطوف به پیدا کردن اطلاعاتی شد که به کمک آنها بتوانند، سیاره‌ی زمین را بیشتر بشناسند. فرستادن فضانورد به سطح این سیاره در سال های گذشته، با چالش‌های بسیاری مانند فاصله‌ی زیاد این سیاره از زمین، شرایط فیزیکی و اُرگانیکی فضانوردان برای تحمل این سفر طولانی و... روبرو بود. نقطه‌ی شروع این فیلم، از جاییست که دانشمندان به همه‌ی مشکلات، غلبه کرده‌ و گروهی را برای انجام تحقیقات بیشتر به سطح مریخ فرستاده‌اند.

«واتنی» برای زنده ماندن در مریخ باید بر سه مشکل غلبه کند. یکی از این سه مشکل، شرایط جوی سطح سیاره‌ی مریخ می‌باشد. پایدار نبودن شرایط محیطی و وجود طوفان‌های شدید که حاوی ذرات ریز و درشت هستند از مواردی است که «مارک» همه روزه با آنها درگیر است. علاوه بر این، مواد غذایی و آب موجود در داخل ایستگاه (ساخته شده در سطح مریخ)، کاملاً محدود بوده و شرایط را برای زنده ماندن، محدودتر می‌کند. اما سومین و مهم ترین مساله‌ای که او با آن دست و پنجه نرم می‌کند، شرایط روحی‌اش می‌باشد. مارک که تکیه‌گاهی جز خودش ندارد، باید راهی را برای برقراری ارتباط با زمین پیدا کند. او شاید بتواند کمبود موادغذایی و سایر شرایط را تحمل کند ولی با از دست دادن روحیه‌اش، حتی یک روز هم نمی‌تواند دوام بیاورد. رویارویی «واتنی» با مواردی که در بالا به آن اشاره شد، بسیار زیبا و کاملاً باورپذیر به تصویر کشیده شده‌اند و عاملی که باعث می‌شود جذابیت فیلم تا پایان آن حفظ شود، ابتکاری است که او در مواجهه با شرایط مختلف و با کمک گرفتن از ساده‌ترین اصول، به خرج می‌دهد.

ژانر علمی-تخیلی، بدون شک یکی از محبوب ترین ژانرهای سینمای امروز در سطح جهان است اما بزرگ ترین نقطه ضعفی که اکثر فیلم‌های این ژانر با آن روبرو هستند، داستان و شخصیت‌پردازی ضعیف می‌باشد که تمام برتری‌های فنی آنها را نیز زیر سوال می‌برد. اما تفاوت عمده‌ای که این فیلم با بقیه دارد، در رعایت اصول داستانی و علمی است و باید به این اشاره کنم که کاملاً در اجرای آن، موفق می‌باشد. درک مباحث علمی در زمینه‌ی فضا، نیازمند مطالعه و تحقیق زیادی بوده و شاید از حوصله‌ی بسیاری از مردم، خارج باشد اما روشی که در همین راستا، در این فیلم از آن استفاده شده است، نه تنها خسته‌کننده نیست بلکه به صورت ساده، به بیان تعدادی از واقعیت‌ها می‌پردازد که به دلیل همراه بودن توضیحات با تصاویر، کاملاً قابل درک می‌باشند. فضانوردها همواره در شروع و همینطور در حین انجام تک تک کارهای خود، گزارش می‌دهند و از همین عادت ساده برای بیان نکات مهم و علمی فیلم، استفاده شده است. به این ترتیب که «مارک» تمامی تصمیم‌ها و فعالیت‌های خود را به عنوان گزارش، جلوی دوربین، اعلام می‌کند، با این تفاوت که مخاطب اصلی او، شما هستید. حس شوخ طبعی در کنار بازی بسیار باورپذیر مَت دِیمن(Matt Damon) این امکان را به شما می‌دهد که در تمامی صحنه‌ها با او همراه بوده و لحظه‌ای از دنبال کردن داستان، غافل نشوید.

ریدلی اسکات(Ridley Scott) یکی از سرشناس‌ترین کارگردان‌های حال حاضر سینمای هالیوود می‌باشد که طی سالهای گذشته، فیلم‌های زیادی را ساخته که «مریخی» یکی از بهترین‌هاست که در کارنامه‌ی او ثبت می‌شود. تمامی صحنه‌ها و اتفاقاتی که در فیلم روی می‌دهد، کاملاً باورپذیر بوده و از کلیه‌ی امکانات برای نمایش هر چه بهتر آن استفاده شده است. بازسازی سطح سیاره‌ی مریخ نیز به خوبی صورت گرفته و حس حضور بر روی آن، به خوبی به مخاطب منتقل می‌شود. علاوه بر آن، در طراحی و ساخت لوکیشن‌های مختلف، مثل ایستگاه مستقر در سطح سیاره و همینطور سایر ابزار و وسایل مورد استفاده در فیلم، از تلفیق اصول علمی و زیبایی‌های سینمایی بهره گرفته شده است. امروزه به لطف جلوه‌های ویژه، امکان ایجاد بسیاری از تغییرات، بعد از فیلمبرداری میسر بوده و در این فیلم نیز از این امکان، حتی در نورپردازی صحنه‌ها، تغییر ظاهر کاراکتر اصلی و بسیاری از موارد دیگر، به خوبی استفاده شده و زیبایی تصاویر را دوچندان کرده است. در طراحی لباس فضانوردان، از بارزترین اِلمان سیاره‌ی مریخ، یعنی رنگ نارنجی، به خوبی استفاده شده و با دقت در قسمت‌های مختلف این لباس، به جزئیات و وسواس به کار رفته در آن، پی خواهید برد. تماشای این فیلم به حالت سه بعدی، با وجود اینکه ممکن است بهترین تجربه‌ بین فیلمهای 3D ساخته شده تا به امروز نباشد ولی با این حال، خالی از لطف نبوده و قطعا حس رضایت شما را به دنبال خواهد داشت.

جاوید مجلل

امتیاز: 80

جهت ورود به صفحه دانلود کلیک کنید

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید