news-background
news-background

نگاهی بر آثار انگیزشی و الهام‌بخش سینما

همان طور که می دانید، به فرآیند هایی که به رفتار آدمی نیرو و جهت می دهند، انگیزش گفته می شوند. از جمله ی این فرایند ها می توان به نیازها، شناخت ها و هیجانات اشاره کرد. انگیزه ها را به طور کلی در دودسته ی بیرونی و درونی تقسیم بندی می کنند اما به دلیل ذات آدمی، انگیزش ها همواره در طول زمان تغییر کرده و بر رفتار تاثیر می گذارند. منابع الهام بخش و انگیزشی بسیارند. از اتفاق های ساده ی اطراف مان گرفته تا رویدادهای دیگر نظیر خواندن یک جمله از یک کتاب، دیدن رفتار یکی از دوستان، اندیشیدن به یک مسئله ی خاص و یا حتی تماشای یک فیلم خوب همگی می توانند علاوه بر ارائه ی یک موضوع جهت اندیشیدن، به عنوان یک انگیزه ما را به سوی هرچه بهتر شدن سوق دهند. سینما به عنوان هنر هفتم یکی از تاثیر گذارترین ابزار جهت ایجاد انگیزه در مردم به شمار می رود. همان طور که به تعریف هنر می نگریم، هر چیزی که بتواند احساسات آدمی را درگیر کرده و بر روی آن ها تاثیر بگذارد هنر نام دارد. فیلم های بسیاری همه روزه برروی پرده های سینما قرار می گیرند اما تاثیرگذاری و ایجاد انگیزه مسئله ایست که تعداد انگشت شماری از این فیلم ها به آن اشراف دارند. با نگاهی به تاریخ سینما از ابتدا تاکنون آثاری را می بینیم که همواره کوشیده اند چیزی بیش از یک فیلم سینمایی ساده باشند. فیلم های انگیزشی که موضوع مقاله ی ما نیز هستند، همواره سهم عمده ای در جهت دهی و ایجاد نوعی تفکر در نسل های مختلف داشته اند. مثال ها در این رابطه بسیارند. بدون شک عصری که امروز در آن زندگی می کنیم محل عرضه اندام سینماست. تاثیری که این نهاد فرهنگی بر نحوه ی زندگی و تفکر آدمیان می گذارد بر کسی پوشیده نیست. بنا به دلایل بسیار انسان امروزی بیش از آن که به سمت خواندن کتاب ها برود، ترجیح می دهد آن کتاب ها را به صورت فیلم های سینمایی ببیند در نتیجه بخش عمده ای از آثار سینمایی الهام گرفته از کتاب ها هستند. با این وجود  کارگردان ها و نویسندگانی هستند که با تکیه بر نبوغ خود، فیلم هایی را ساخته اند که همواره می توان از آن ها به عنوان آثار انگیزشی و تاثیرگذار یاد کرد. باهم در این مطلب نگاهی به برخی از این آثار می افکنیم. همان طور که از عنوان مطلب بر می آید، آن چه می خوانید صرفاً جنبه ی معرفی دارد، در نتیجه از شما خوبان و همراهان همیشگی 30نما خواستاریم تا در نظرات خود به فیلم های انگیزشی دیگری که در سینما وجود دارند اشاره کنید تا در کنار یکدیگر فهرست کاملی از برترین آثار انگیزشی تاریخ سینما را به آنان که به دنبال این فیلم ها هستند معرفی نماییم.

»» جهت ورود به صفحه ی دانلود فیلم ها برروی نام آن ها کلیک نمایید.

10-The Pursuit of Happyness

فیلمی که بسیاری از ما ایرانیان با آن خاطره داریم. در جست و جوی خوشبختی اثری محصول 2006 میلادی به کارگردانی «Gabriele Muccino» و ایفای نقش «ویل اسمیت» می باشد. این فیلم ویل اسمیت را در نقش «کریس گاردنر» قرار می دهد و خاطرات یک سال بی خانمان بودن این شخص را به تصویر می کشد. اثر مذکور بر اساس رمانی با همین نام به قلم کریس گاردنر ساخته شده است. این فیلم که با بودجه ی 50 میلیون دلاری ساخته شده بود، بعد از اکران در سینما به فروش 307 میلیون دلاری دست یافت. این فیلم نگاهی به داستان زندگی واقعی یک سیاه پوست به نام کریس گاردنر می پردازد که در سال 1981 به خرده فروشی اسکنرهای پزشکی می پرداخت و زندگی بسیار سختی را در سانفرانسیسکو می گذراند. این شخص  به دلیل وضع مالی بد جای خواب مشخصی ندارد و به همراه پسر خردسال خود در خیابان ها اوضاع بدی را تجربه می کند. او که خود را همسری بد و پدری بدتر می بیند تصمیم می گیرد به فکر چاره بیفتد. در بخشی از کتاب کریس گاردنر که بعدها تبدیل به یک میلیونر شد چنین آمده است : متفاوت نگریستن و متفاوت فکر کردن امتیازی بود که در آن زمان زیاد کسی از آن بهره مند نبود. در لحظاتی که همه می گفتند نمی توانی، من می گفتم : می توانم !

9- The Social Network

یک ایده ی ساده می تواند زندگی شما را تا ابد تغییر دهد، به شرط آن که بتوانید آن ایده را بپرورانید. این جمله موضوع اصلی فیلم شبکه ی اجتماعی است. اثری که داستان پیچیده ای ندارد و تنها نگاهی به زندگی پایه گذار فیسبوک «مارک زاکربرگ» می افکند. این فیلم در سال 2010 به کارگردانی دیوید فینچر ساخته شد. شاید در تمام کارنامه ی هنری فینچر نتوانید فیلمی مشابه این اثر از لحاظ فرم و محتوا پیدا کنید. شعار فیلم این چنین است : شما بدون این که تعدادی دشمن داشته باشید نمی توانید 500 میلیون دوست برای خود پیدا کنید. گاهاً در زندگی به موفقیتی دست می یابید و دوستانی که یک زمان همه کار برای نگه داشتن رابطه با شما انجام می دادند به حسادت روی آورده و برای تان مشکل تراشی می کنند. مارک زاکربرگ در این فیلم اگرچه با آن چه در واقعیت رخ داده کمی تفاوت دارد ، اما نگاه هر دو زاکربرگ –نسخه ی سینمایی و شخص واقعی – به مسئله ی موفقیت یکسان است. در این فیلم مشاهده می کنیم که یک ایده ی ساده، انگیزه ای برای موفقیت یک شخص در سن کم می شود. اثر مذکور توانست در جریان هشتاد و سومین مراسم اسکار که در سال 2011 برگزار شد، برنده ی جایزه ی بهترین فیلم نامه ی اقتباسی ، بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن شود.

8- Slumdog Millionaire

زمانی که کارگردان این فیلم «Danny Boyle» ساخت آن را برعهده گرفت هرگز فکرش را نمی کرد که روزی فیلمش را به عنوان یکی از بهترین آثار انگیزشی سینما خطاب نمایند. این فیلم که محصول 2008 سینمای بریتانیاست، داستانش را در کشور هندوستان روایت می کند.این فیلم یک اقتباس از داستانی به نام پرسش و پاسخ نوشته ی نویسنده ی هندی به نام «Vikas Swarup» می باشد. این فیلم داستان زندگی جمال مالک، پسر 18 ساله ی هندی را روایت می کند که در مسابقه ای به نام «چه کسی می خواهد میلیونر شود؟» شرکت کرده و بایستی به سوالات هرمرحله پاسخ صحیحی بدهد تا به جایزه ی خود دست یابد. این فیلم که با بودجه ی 15 میلیون دلاری ساخته شده بود، در انتها به فروش 377میلیون دلاری دست یافت و سکوی پرتابی برای بازیگر جوان خود یعنی «Dev Patel» به حساب آمد. این فیلم بعد از اکران خود توانست با استقبال سینمای بین الملل رو به رو شود. داستان بدیع فیلم همراه با تکنیک های جدید فیلم سازی که با آهنگ متنی شایسته ترکیب شده بودند، همگی از فیلم مذکور اثری جاودان در تاریخ سینما ساختند. اثری که تمام تلاشش در جهت این است که بگوید در فقیرترین نقطه ی جهان هم اگر زندگی کنید، انگیزه های بسیاری برای موفقیت شما و تغییر وضعیت زندگی تان وجود دارد. انتخاب این که از این فرصت ها استفاده کنید یا خیر به شما بستگی دارد.

7- A Beautiful Mind

یک ذهن زیبا، فیلمی به کارگردانی «ران هاوارد» محصول سال 2001 است. این فیلم که بسیاری آن را صرفاً برای ایفای نقش راسل کرو تماشا می کنند، در واقع یکی از قوی ترین آثار انگیزشی تاریخ سینما به شمار می رود. این فیلم به زندگی نامه ی «جان نش» ریاضی دان برنده ی جایزه ی نوبل اقتصاد می پردازد. این شخص به دلیل بیماری روان گسیختگی دچار مشکلات بسیاری شد و در انتها توانست با عزم و اراده ی قوی خود به مشکلات شخصی اش غلبه کرده و تبدیل به یکی از برترین ریاضی دان های زمان خود شود. این فیلم اگر چه در بعضی زمینه ها با داستان زندگی جان نش تفاوت هایی دارد اما شاکله ی اصلی هر دو داستان یکی است. تلاش برای غلبه بر مشکلات فردی و حرکت به سوی موفقیت.

6-Whiplash

فیلمی موزیکال و به شدت تاثیرگذار محصول 2014 میلادی که کارگردان فیلم تحسین شده ی لالالند یعنی «دیمین شازل» ساخت آن را برعهده داشت. این کارگردان که ساختن فیلم در ژانر موزیکال را جزو علایق شخصی اش می داند، در آن سال با ساخت فیلم مذکور توانست نام خود را بر سر زبان ها بیندازد. این فیلم در جشنواره های مختلف سینمایی به عنوان یکی از برترین آثار شناخته شد و جدای از انگیزشی بودن، نام خود را به عنوان یکی از برترین فیلم هایی که پیرامون مقوله ی موسیقی ساخته شده اند به ثبت رسانده است. تقریباً همان تیم کارگردانی که این فیلم را ساخت، سال گذشته اثر موفق LaLa Land را تولید نمود که با استقبال بسیار خوب مردم و مخنتقدین مواجه گردید. فیلم ضربه ی شلاق روایتگر تلاش یک جوان جویای نام به با ایفای نقش مایلز تلر است. این شخص برای عضویت در تیم موسیقی محل تحصیل خود تمام تلاش خود را می کند اما آن گونه که باید نتیجه نمی گیرد. بازی فوق العاده ی «جی.کی سیمونز» در نقش استاد گروه موسیقی در نوع خود یکی از تاثیرگذارترین ایفای نقش های چندسال اخیر سینماست. تماشای این فیلم برای افرادی که در زمینه ی موسیقی فعالیت می کنند یکی از واجبات است. تماشای این فیلم برای کسانی که به نوعی با موسیقی در ارتباطند لذت بیشتری در پی دارد. این فیلم تلاش یک شخص برای مواجهه با مشکلات شخصی، شناخت خود، اثبات خود به استاد و موفقیت را به تصویر می کشد.

5-Life of Pi

اگر قرار باشد فهرستی از بهترین آثار 2012 میلادی تهیه شود، بدون شک فیلم زندگی پای جزو 5 اثر برتر آن فهرست خواهد بود. این فیلم که بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده، یکی از نمونه های بسیار عالی سینما در رابطه با مسئله هایی نظیر خودشناسی، امید، تلاش، اندیشیدن به هدف و آرمان گرایی است. «Ang Lee» با ساخت این فیلم بار دیگر ثابت کرد که چیزی فراتر از یک کارگردان معمولی است. این فیلم که با بودجه ی 120 میلیون دلار ساخته شد، توانست از مرز 600 میلیون دلار فروش بگذرد و نام خود را به عنوان یکی از پرفروش ترین آثار آن سال به ثبت رساند. این فیلم که در ژانر درام ساخته شده، روایت گر تلاش جوانی به نام «پای»می باشد که در حادثه ی دریایی به دلیل غرق شدن کشتی مسافربری، خود را تنها در قایق نجات وسط اقیانوسی بی کران می بیند. این شخص که تمام زندگی اش را از دست داده باید علاوه بر تلاش جهت زنده ماندن، به فکر خلاصی از اقیانوسی باشد که گویا تمامی ندارد. اثر مذکور به زیبایی هرچه تمام تر و با استفاده از جلوه های ویژه ی بسیار تنهایی نوجوانی را در اقیانوسی بی کران به تصویر می کشد. اما چیزی که وی را در مسیر خود ثابت قدم نگه می دارد، امید و ایمان او به هدف و نجات است. اما او خوب می داند که برای موفقیت، تنها امیدوار بودن راه چاره نیست!

4- Gladiator

عنوان بعدی لیست، نامی آشنا برای دنبال کنندگان سینماست. فیلم گلادیاتور به کارگردانی ریدلی اسکات اثری حماسی و درام را به تصویر می کشد که در آن تقابل یک برده با اسارت خود را به تماشا می نشینیم. اسارتی که جز با امید و شجاعت از بین نخواهد رفت. به عقیده ی بسیاری از منتقدان، گلادیاتور شاخص ترین فیلم در کارنامه ی هنری اسکات به شمار می رود. در این فیلم ستارگانی از جمله «راسل کرو»، «یوآکین فینیکس» و «ریچارد هریس» به ایفای نقش پرداخته اند. موسیقی متن این فیلم زیبا برعهده ی هانس زیمر بوده است. فیلم مذکور علاوه بر نشان دادن تلاش یک برده برای رهایی از زیر بار ظلم، به تحسین ارزش هایی از جلمه ثابت قدمی در هدف ، امیدواری و مبارزه علیه ستم می پردازد.

3- The Shawshank Redemption

رستگاری شاوشنک، فیلمی درام محصول 1994 به نویسندگی و کارگردانی فرانک دارابونت و ایفای نقش تیم رابینز و مورگان فریمن می باشد. این اثر همان طور که می دانید در رتبه ی 1 پایگاه رتبه بندی آثار موسوم به IMDB قرار گرفته است. فیلم مذکور داستان  اندی دوفرین با ایفای نقش «تیم رابینز» را به تصویر می کشد که به اشتباه محکوم به حبس ابد در زندانی به نام شاوشنک شده است. این فیلم نمونه ی کامل آثاری است که به تحسین امیدواری می پردازند. فیلم مذکور که اقتباسی از داستانی با همین نام نوشته ی استیفن کینگ می باشد، بعد از اکران خود توانست با استقبال بی شماری مواجه شود. مقوله ی امید و تلاش برای رهایی از ستم حتی در زندان موضوع اصلی این فیلم می باشد که رفته رفته با پیش روی در فیلم آن را از ابعاد گوناگونی مشاهده می کنیم. این فیلم در سال 2015 به ویترین آثار شاخص سینمای ایالات متحده راه یافت. یکی دیگر از آثار شاخص سینما در رابطه با مقوله ی امید، اثری به نام «پاپیون» با ایفای نقش «داستین هافمن و استیو مک کوئین» می باشد.

2-Forrest Gump

اگر قرار باشد فهرستی از انگیزشی ترین آثار سینما را مرور کنیم بدون شک نام فیلم بالا باید در آن فهرست دیده شود. فیلم فارست گامپ درامی محصول 1994 به کارگردانی «رابرت زمکیس» و هنرنمایی «تام هنکس» می باشد. بدون شک دهه ی 90 میلادی برای این بازیگر دوران طلایی نامیده می شود. او در آن سال ها فرصت حضور در فیلم های ممتاز بسیاری را کسب کرد و توانست نام خود را به عنوان یکی از ماندگارترین بازیگران تاریخ سینما به ثبت برساند. اگر از افرادی که این فیلم را تماشا کرده اند درمورد آن سوال کنید بدون شک آن را با صفاتی از جمله «عشق، فوق العاده، غم انگیز ، مفرح و...» توصیف خواهند کرد.

1-My Left Foot

فیلمی محصول 1989 سینمای بریتانیا که در قالب بیوگرافی توسط «Jim Sheridan» ساخته شد. این فیلم جدای از داستان انگیزشی خود، جولانگاه پر افتخار ترین بازیگر مرد تاریخ سینما یعنی «دنیل دی لوئیس» می باشد. او در این فیلم نقش کریستی براونی را بازی می کند که داستان فیلم، اقتباسی از زندگی اوست. این شخص ایرلندی یک فلج مغزی است و تنها می تواند پای چپ خود را حرکت دهد. او زندگی مشقت بار و تحقیرآمیزی را تجربه می کند. او همواره از سوی خانواده ی خود مورد سرزنش قرار می گیرد اما با عزم بالایی که نشان می دهد، دست ردی به تمام مشکلات و محدودیت های خود می زند. پای چپ من، فیلمی انگیزشی، تاثیر گذار و درامی قوی به شمار می رود. فیلمی که شعار آن چنین است که یک فرد با محدودیتی همچون فلزمغزی می تواند به درجات بالای موفقیت دست یابد، شما که سالم هستید چرا نتوانید؟

آثار انگیزشی دیگر :

127Hours, Million Dollar Baby , Gravity , Rocky , Breaveheart, Rudy ,Good Will Hunting ,The Theory of Everything,Rush,Life is Beautiful,The Pianist,Empire of the Sun

فهرست ما به پایان رسید اما فهرست آثار انگیزشی تمامی ندارد. شما کدام فیلم ها را دیده اید که تا حد زیادی به شما انگیزه داده و بر روی شما تاثیر گذاشته اند؟ اسامی این فیلم ها را با ما در میان گذاشته و در هرچه تکمیل تر شدن این لیست ما را یاری نمایید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید