news-background
news-background

تجربه ای تلخ اما لذت بخش؛ یادداشتی بر فیلم «Land of Mine»

اولین نکته­ ای که که در تماشای فیلم سرزمین مین جلب توجه می­ کند نگاه نو کارگردان به مساله جنگ (جنگ جهانی دوم) است. در این فیلم بر خلاف اکثر فیلم ­هایی که در ارتباط با جنگ جهانی دوم ساخته شده اند، نه خبری از یهودیان مظلوم است و نه از نازی های وحشی. داستان فیلم در مورد افسر دانمارکی است که مامور می­ شود تا با استفاده از سربازان جوان (بیش تر نوجوان) آلمانی که بعد از شکست در جنگ اسیر شده ­اند،  مین­ هایی که در یک منطقه ساحلی در کشور دانمارک کاشته شده اند را خنثی کنند. فیلم در همان سکانس اول احساس افسر دانمارکی به آلمانی ها را نشان می‌دهد: تنفر و انزجار! اما هر چه فیلم به جلو حرکت می­ کند، جنبه های دیگری از این افسر و جنگ برای ما روشن می­ شود.

مساله ای که این فیلم به درستی به آن اشاره می­ کند این است که تا چه حد پیروزی در جنگ به ما این اجازه را می­ دهد که با طرف شکست خورده و متجاوز به همان وحشی­ گری که در طول جنگ با ما رفتار می­ کرده است، رفتار کنیم (و یا شاید هم بدتر!). آیا ما به صرف پیروزی در جنگ حق داریم تمامی اصول اخلاقی که برایش جنگیده­ ایم را زیرپا بگذاریم تا انتقام بگیریم؟ جواب فیلم به این سوال کاملاً روشن است: نه.

البته تنها داشتن مساله ­ای نو برای ساخت یک فیلم خوب کافی نیست، این مساله­ ای است که کارگردان به درستی درک کرده و بنابراین فیلمی ساخته که ما را تا انتها باخود همراه می ­کند و گاه به چالش می­ کشد. این مساله به خصوص در ارتباط با سربازان آلمانی بسیار هوشمندانه انجام شده است و طراحی شخصیت های نوجوان فیلم به گونه­ ای است که به راحتی می تواند مخاطب را با خود همراه سازد. بچه هایی که برخلاف جنگی در آن درگیر بوده­ اند (به نظر می رسد که چندان با ماهیت جنگ آشنا باشند) معصوم و با آرزو هایی بسیار معمولی­ تر ­اند. آن ها نه در فکر تسخیر دنیا هستند و نه در فکر ایجاد نسل برتر! تنها چیزی که به آن فکر می­ کنند رویا هایی در باره یک زندگی معمولی در پایان جنگ و بازگشت به خانه است.

در پایان باید گفت که دیدن فیلم هایی این چنین که به معنای واقعی در مذمت جنگ و خشونت ساخته شده است می‌تواند در وا نفسای فیلم هایی که به ظاهر ضد جنگ اما در باطن تنها توجیه گر خون ریزی­ های نسلی خاص هستند، تجربه ­ای خوشایند باشد هرچند که شاید چندان اتفاقات خوشی ­در فیلم رخ ندهد.

محمد کیومرثی امتیاز : 3.5 از 4     جهت ورود به صفحه ی دانلود فیلم کلیک نمایید

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید