news-background
news-background

نقد و بررسی فیلم کمدی " چرا او؟"

(( نِد فلمینگ)) ( Bryan Cranston) رئیس یک کمپانی چاپ در میشیگان است که به دختر خود (( استفانی)) (Zoey Deutch) بسیار نزدیک است. ند درگیر کسب سودی فراوان از طریق شغل خود است که در این هنگام، دخترش استفانی او و مادرش بارب ( همسر ند با بازیMegan Mullally) را به همراه پسر کوچکتر خانواده، اسکات ( بازیِ Griffin Gluck) برای کریسمس دعوت می کند تا تعطیلات را کنار هم باشند. استفانی نامزد خود، لیرد میهو ( James Franco) که طراح بازی های کامپیوتری است را نیز به این دورهمی دعوت می کند تا خانواده اش با او بیشتر آشنا شوند. پس از مشورت اعضای خانواده با یکدیگر، ند تصمیم می گیرد تا در مورد عشق زندگی استفانی بیشتر بداند، پیش از   اینکه موضوع جدی تر شود .

     هنگامی که اعضای خانواده به کالیفرنیا می رسند، "ند" از دیدن شخصیت آزاد و رک "لیرد" یکه می خورد. چرا که چنین شخصیتی ایده آل او نیست. گر چه "لیرد" برای خانواده بسیار رسمیِ "فلمینگ" قابل تحمل نیست اما ادعا می کند که می تواند به خوبی از دختر آنها مراقبت کرده و تمایل دارد که در روز کریسمس از او خواستگاری کند. با این حال، بدون اجازه و تایید "ند" اینکار را نخواهد کرد. بدین ترتیب این دو مرد وارد نبرد می شوند و "لیرد" تلاش می کند تا پیروز آن باشد.

(( چرا او؟)) (?Why him) نام جدید ترین فیلم کمدیِ نویسنده و کارگردان، جان هامبرگ است که پیش از این با نوشتن (( ملاقات با خانواده)) به شهرت رسیده بود. اثر جدید او نیز که با همان مفهوم آشنا و بزرگسالانه می تواند لحظاتی شاد را در فصل تعطیلات برای شما و خانواده تان رقم بزند؛ از این نظر موفق بوده است. با اینکه فیلم، قربانی ژانر کلیشه ای خود می شود، اما "کرنستون و فرانکو" زوج کمدی و سرگرم کننده عجیب و خوبی هستند. جذابیت اصلی فیلم بدون شک به خاطر  زور آزمایی های شخصیت های اصلی است. هنگامی که فرانکو و کرنستون آماده نبرد و چالش می شوند؛ دو شخصیت کمدی و استثنایی فیلم را خلق می کنند که بسیار سرگرم کننده است. یکی شخصیتِ پدری خوب و دلسوز را نشان می دهد که به شدت از دخترش محافظت می کند و دیگری شخصیتی آزاد و صادق ( گاهی خیلی صادق) را به نمایش می گذارد که مشتاقانه در تلاش است تا پدر زن آینده خود را راضی کند. وجود این دو شخصیت باعث بالا رفتن سطح فیلم و افزایش جذابیت آن می شود. کرنستون استعداد های کمدی قدیمی خود را به کار می بندد و با نشان دادن واکنش هایی طنز آمیز و خنده دار به کارهای بی تناسب و عجیب لیرد روح می بخشد و لحظاتی جالب را فراهم می کند. در مقابل، فرانکو نیز با تکیه بر توانایی های خود، لیرد را به  شخصیتی فراتر از یک انسانِ بی ثبات و وابسته تبدیل می کند. او با جدی شدن هایی پر معنی سعی می کند نشان دهد که لیرد بر خلاف ظاهرش قلبی مهربان دارد.

     در بین نقش های فرعی، داچ بازی خوبی ارائه می دهد. زنی که سعی دارد مرد های زندگی خود را در کنترل داشته باشد. او به ند و لیرد اجازه نمی دهد که به کارهایشان ادامه دهند و به عنوان شخصیتی مستقل به حرف خود پایبند می ماند. او یکی از دلسوز ترین شخصیت های داستان است و این از نکات مثبت فیلم است. دیگر شخصیت های خوب بارب و گوستاو، بهترین دوست و دستیار لیرد  هستند. این دو شخصیت هر دو به خوبی در سکانس های مربوط به خود ظاهر شده و لحظاتی سرگرم کننده به وجود می آورند ( به ویژه در مهمانیِ کریسمس). گلاک که نقش برادر کوچکتر اسکاتی را بازی می کند، نوجوانی معمولی است که نسبت به والدینش باهوش تر و با اصطلاحات و کارهای خیابانی آشنایی بیشتری دارد؛ خیلی بیش از آنچه والدینش می دانند.

اگر بخواهیم نقطه ضهف این فیلم را بررسی کنیم، متن نمایش آن است که نوشتة هامبورگ و یان هلفر می باشد که در کنار آنها، جونا هیل هم مسئول داستان است. این داستان به شدت قابل پیش بینی بوده و همان موضوع پدر محافظ علیه نامزد جدید را نشان می دهد بدون اینکه چیز جدیدی به آن اضافه کند. تنفر سریع ند نسبت  به لیرد به خاطر تفاوت های زیاد آنان است و این درگیری دلیل دیگری ندارد. این متن در واقع تلاش می کند تا این موضوع را حل کند اما برخی نمی توانند نسبت به جنبه های تکراری داستان بی تفاوت باشند. افزون بر این طنز بی ادبانة فیلم همیشه جواب نمی دهد و برخی صحنه ها طولانی تر از حدی می شوند که باید. در کمال تعجب، این فیلم در شکل دادن رابطة ند و لیرد مقداری دچار مشکل می شود. برای داستانی این چنینی، کمی عنصر مهربانی لازم است اما این داستان فاقد آن می باشد. هامبورگ که در فیلم هایی همچون (( دوستت دارم مرد)) دوستی خالصانه ای را نشان داده بود؛ این بار نتوانست هستة عاطفی داستان را پیدا کند؛ چرا که کرنستون و فرانکو لحظات دوستی و پیوند زیادی ندارند.

     در پایان، فیلم (( چرا او؟ )) یک کمدیِ دیگر است که به لطف بازیگران قوی اش ارزش تماشا کردن را دارد . کسانی که کارهای سابق این بازیگران را پسندیده اند، این فیلم را نیز دوست خواهند داشت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید