news-background
news-background

نقد و بررسی فیلم "روگ وان : داستانی از جنگ ستارگان"

رهبران آلیانس به امید متحد کردن نیرو های مخالف از جین ارسو ( Felicity Jones)، یکی از دوستان قدیمی رهبر ربل، ساگررا ( Forest Whitaker)، کمک گرفتند؛ به این امید که "ساگررا" بتواند انها را به یافتن پدرش، گیلن ارسو ( Mads Mikkelsen ) نزدیک تر کند.جین، مهندسی که کار طراحی ستاره ی مرگ را به عهده داشت، تصمیم میگیرد که به ربل ها کمک کند. با این حال، جستجو برای یافتن “گررا” با نزاعی کشنده بین شورشی های ربل و استورم تروپر های  امپراتوری ناتمام ماند. جین میفهمد که دیگر نمیتواند کنار بایستاد و با گروهی از قهرمانان همراه میشود تا ربل ها را متحد کرده و انتقامش را از مردی که مسئول از هم پاشیدگی خانواده اش است، بگیرد.

به دنبال موفقیت های تجاری عنوان قبلی جنگ ستارگان: (The Force Awakens) تلاش  کمپانی دیزنی برای ادامه ساخت دنباله فیلم های جنگ ستارگان با استقبال و تنش های زیادی روبرو شد. خوشبختانه فیلم "روگ وان" (Rogue one: A star wars story)  به کارگردانی "گرت ادواردز"، تنها یک جنگ ستارگان با کیفیت نیست، بلکه یک درام علمی تخیلی قوی است که با صحنه های اکشن هیجان انگیز، شخصیت های جذاب و صحنه های جالب برای همه ی طرفداران جنگ ستارگان مناسب است. از بینندگان عادی گرفته تا طرفداران قدیمی فورس و جان سخت، همه را مجاب میکند .

ادواردز یک فیلم بی نقص را ارائه نمیدهد و خیلی ها معتقدند که (Rogue one) خیلی به (A new hope) شباهت دارد و این مساله باعث شده تا شاهد صحنه های آشنای زیادی باشیم؛ با این حال "روگ وان" ثابت میکند که برای روایت داستانهای قوی و ماجراجویی های بزرگ در کهکشان های دوردست، حضور اسکای واکر ضروری نیست. "ادواردز" به ما اطمینان میدهد که روایت "روگ وان" علاوه بر حالت  اسطوره ای اش، در بر گیرنده ی تعدادی شخصیت معروف و تهدیدات داستانی است، در حالی که به هسته ی اصلی داستانی و شخصیت هایش نیز وفادار مانده است. "روگ وان" به این مجموعه و به حوادث بعد از آن غنای خاصی می بخشد، مخصوصا فرار سرنوشت ساز لوک اسکای واکر در ستاره ی مرگ.

 با این که "روگ وان" در زمانی بین فیلم های قبلی ( که به خاطر اتکای بیش از حدشان بر سی جی آی مورد نقد قرار گرفته بودند ) و سری اصلی ( که حالا برای بینندگان جوان تر خیلی قدیمی به نظر می آید )  قرار گرفته است ، اما ادوارزد ترکیبی خوب از افکت های کامپیوتری به نمایش میگذارد که سطح جنگ ستارگان را بالا بدون اینکه به ریشه های زیبایی شناسی اش آسیب بزند، بالا میبرد . صحنه های اکشن این فیلم به خوبی حس نبرد های فضایی جنگ ستارگان کلاسیک را تداعی میکنند . "روگ وان" تنها به نبرد های ایکس وینگ و اسطوره های همیشگی این مجموعه نمیپردازد  و تلاش میکند تا یکی از نقاط قوت همیشگی این مجموعه را اولویت خود قرار دهد که چیزی نیست جز شخصیت های محبوبش . جین ارسو ( فلیسیتی جونز ) یک شخصیت اصلی قوی است ، شخصیتی جنگجو و البته آسیب پذیر و احساساتی . جین ادواردز هم ( بچه ای که تلاش می کند تا آسیبی را که پدرش وارد کرده جبران کند ) داستانی فرعی را در دل این مجموعه ی بزرگ جلو میبرد .

کاسیان آندور ( دیگو لونا ) هم دیدی تازه از ربلیون به دست میدهد . که به عنوان گروهی با جنبه های تاریک روشن شناخته میشود . در عوض ، ادواردز کاسیان و دیگر ربل ها را به عنوان قاتلانی سنگ دل و درمانده نشان میدهد .

دیگر شخصیت های "روگ وان" هم به همان اندازه تاثیر گذار هستند، مدافع امپراتوری ( ریز احمد) و محافظان سابق معبد جدا  ، کروت امو ( دانی ین ) و بیز مالبس ( جیانگ ون ) هر کدام صحنه هایی مملو از احساس ، طنز و قهرمانی به نمایش میگذارند ؛ گرچه ربات کاسیان کی-2 اس او ( آلن تیدوک ) نقش برجسته ای در بیشتر سکانس ها دارد . این فیلم همچنین شامل حضور غافلگیر کننده ی قهرمانان جنگ ستارگان ( و همچنین شخصیت های منفی ) ای میشود که مورد علاقه ی طرفداران هستند. شخصیت های منفی روگ وان کمتر تعریف شده اند . به این دلیل که تهدید اصلی در این فیلم بیشتر ماشین جنگی امپراتوری است تا اعضایش . اورسون کرنیک ( بن مندلسون ) ، مسئول تحقیق  در سلاح های امپراتوری ، همراهی با فکر در کنار مهندس ستاره ی مرگ ، گلن ارسو ( مدز میکلسن ) است اما این شخصیت بیشتر در مکالمه های تهدید آمیز خلاصه شده است تا اینکه بخواهد به بیننده ها در شناخت امپراتوری کمک کند . به همین دلیل ، کرنیک بیشتر یک شخصیت منفی مناسب برای داستان خانواده ی ارسو است اما نه در داستان جنگ ستارگان.

روگ وان به صورت سه بعدی و سه بعدی آی مکس هم پخش میشود . پس تعجبی ندارد که ادواردز بلیطی جداگانه برای نشان دادن صحنه های اکشن و تصویری قوی اش در نظر بگیرد . برای طرفداران دو آتشه ی جنگ ستارگان ، دیدن فیلم به صورت سه بعدی و آی مکس ارزشش را دارد .البته برای  بینندگان عادی هم که دو بعدی را ترجیح میدهند و نمیخواهند خرج اضافه کنند ، ضرورتی ندارد . روگ وان تجربه ای هیجان انگیز هم برای بینندگان عادی و هم طرفداران فراهم میکند . فیلمی خوش ساخت که ترکیبی عالی از سبک جنگ ستارگان کلاسیک و مدرن است . به لطف درام قوی و با معنی این فیلم ، روگ وان میتواند تجربه ای مستقل باشد و ربطش به مجموعه ای اصلی به ارزش واقعی اش اضافه میکند . این فیلم با صحنه های جالبش میتواند لبخند را به لبان طرفداران قدیمی برگرداند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید