news-background
news-background

[نقد]نقد کوتاه انیمیشن "موانا"

"موانا" جوان (Moana) (Auli’i Cravalho) همیشه آرزو داشت تا به مکانی فراتر از جزیره خود برود، این فکر از زمانی که یک کودک بود در سرش موج میزد. اما پدرش رئیس قبیله  "توی وایالیکی" (Temueera Morrison) همیشه آن را ممنوع می دانست. او عقیده داشت تنها چیزی که موانا نیاز دارد این است که یاد بگیرید تا بهترین رئیس برای مردم قبیله اش در آینده باشد. اما هنگامی که منابع طبیعی جزیره رو به کاهش رفت و از جمعیت ماهی ها برای ماهیگیری کم شد موانا دریافت که شاید پاسخ سوال های او در درست مادربزرگش "تالا" (Rachel House) باشد. او همیشه داستان هایی راجع به جزیره مادر "ته فیتی" مطرح میکرد و اینکه چگونه طبیعت آنجا از چرخه خارج شده است، آن هم درست زمانی که قلب "ته فیتی" توسط یک نیمه خدا به نام مائوئی (Dwayne Johnson) هزاران سال پیش  دزدیده شده بود.

بدین ترتیب موانا تصمیم میگیرد این نیمه خدا را پیدا کند و قلب جزیره را از او پس بگیرد تا بتواند مردمش را نیز نجات دهد. به زودی موانا در سفری  که در آن باید با انواع موانع دست و پنجه نرم کند قرار میگیرد، در این میان اقیانوسی وجود دارد که به سختی میتوان در آن حرکت کرد و موجوداتی که میخواهند قلب جزیره مادر را به دست آورند و نیمه خدایی که اصلا تحت تاثیر یک خانم جوان قرار نمیگیرد .

این فیلم آخرین تلاش کارگردانی تحسین برانگیز فیلم های انیمیشن دیزنی ران کلمنتس و جان ماسکر (سازنده پری دریایی کوچک و علاالدین) است. همچنین دستیار کارگردانان قوی مانند "دون هال" و " کریس ولیامز" در این پروژه همکاری میکنند. موانا یکی دیگر از کارهای موفق والت دیزنی است که روح تازه ای به ساخت انیمیشن داده است. در این انیمیشن به خوبی با شناخت اسطوره شناسی جنوب اقیانوس آرام، سعی در ایجاد مضامین جدید و دگرگونی در داستان های معمول شده است.

موانا براساس داستانی ساخته شده که نوشتن آن به چند نفر نسبت داده شده است. اما اسکریپت رسمی آن به جارد بوش که انمیشن " زوتوپیا" را نیز در کارنامه خود داشت ، تعلق دارد. اگر چه در این داستان از شاهزاده خانم های فانتزی که در همه داستان های دیزنی دیده میشود خبری نیست، اما قهرمان قصه این بار دختری است که به سفری قهرمانانه می پردازد. نتیجه این نوگرایی داستانی است که ضربان قلب بیننده را بالا میبرد و شخصیت های گیرا و جذب کننده ای دارد اما همچنان از عناصر آشنای داستان های دیزنی نیز به دور نیست. اما این بار موانا با حذف عنصر عشق و جایگزینی نگرانی برای آینده و مردم سرزمین اجدادی ، داستان را وارد مرحله  جدیدی کرده است.

سبک انیمیشن در موانا مخلوطی از تکنیک های قدیم و نوآوری است. شخصیت های انمیشن به طرز جالبی متفاوت و متنوع هستند. سایه هایی از فیلم ساز معروف هایائو میازاکی نیز در این فیلم دیده میشود. استفاده از تصاویر زیبای طبیعت و جهانی طبیعی، مثل اقیانوس آرام و پالت سبز رنگ آن از جمله خلاقیت های زیبای انیمیشن است. موسیقی متن انمیشن نیز از تم قدیمی دیزنی فاصله گرفته و وارد حال و هوای جذاب و جدیدی شده است که مطمئنا آن را تبدیل به یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های انیمیشین اخیر خواهد کرد.

موانا یک ماجراجویی و سفر قهرمانانه است که شما را به خنده وا میدارد علاوه بر این انیمیشنی است که تمام اعضای خانواده میتوانند از دیدن آن لذت ببرند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید