news-background
news-background

[اختصاصی 30نما] نقد و بررسی فصل سوم سریال “Game Of Thrones” – بخش اول

نویسنده : ایمان.ع

برای مطالعه بررسی فصل دوم کلیک کنید


نگاهی به فصل سوم Game Of Thrones

پس از گذر دو فصل از سریال , در فصل سوم یک سری ایراداتی که در سریال وجود داشت رفع شده است و انگار عوامل سریال راه خودشان را شناخته اند . صحنه هایی را که لازم نیست در سریال وجود داشته باشد را ما دیگر نمیبینم و گویا تمرکز اصلی بر روی داستان گذاشته شده است . هر کدام از داستان های خطی در سریال , انگار پر و بالی گرفته اند و به غیر از یک یا دو روایت خطی همه ی آن ها جذاب هستند و بیننده با دیدن هر کدام از آن ها به وجد می آید . در فصل سوم ما شاهد ویژگی های مختلفی در شخصیت های سریال هستیم . ویژگی هایی چون غرور , اعتماد به نفس و خودباوری , عشق و دوست داشتن , بی وجدان و بی رحم بودن , دو رو و مرموز بودن , حقارت و بدبختی و تغییر و تحول بودیم . هر یک از این ویژگی ها برای یک یا چند شخصیت داستان در فصل سوم است . فصل سوم از نظر محتوا بسیار قوی و فوق العاده عملکرده است و ما هیچ ایرادی از نظر داستان سریال و خلاقیت عوامل نمیتوانیم بگیریم . اما چند بازیگر , بوده اند در این فصل که شاید باعث تنها نقطه ی ضعف سریال شده اند . اما از نظر بنده فصل سوم آغاز جذابیت گیم آف ترونز است و هر ضعفی هم در زمینه برخی شخصیت ها داشته است هیچ تاثیر بدی بر فوق العاده بودن این فصل نمیگذارد . در راتن تومیتوز , شش قسمت از ده قسمت فصل سوم از نظر منتقدانش امتیاز 100 درصد گرفته است و همین میتواند گویای محشر بودن این فصل باشد . باز هم غیر قابل پیش بینی بودن داستان بیننده را به طرز وحشتناکی به شوک می آورد و حتی باعث ناراحتی شدید او میشود !

thumb-1920-719075

اگر ساده عرض کنیم , گیم آف ترونز هر چه جلوتر میرود دردناک تر میشود , شوک دهنده تر میشود و هیچ چیزی در این دنیای عجیب نیست که صد درصد باشد و این را هم باید اعتراف کنیم : همیشه انتهای قصه است ! شاید بعد تلخی به خوشبختی و آرامش هم برسی اما آن آرامش و خوشبختی , به اندازه ی چیزی که از دست دادی نیست . این مسئله کاملا در زندگی هم صدق میکند و میتوانیم بگوییم که گیم آف ترونز مسائل واقعی زندگی را دنبال میکند ! درواقع بازی تاج و تخت واقعیت ها را دنبال میکند و این واقعیت ها هر چه جلو تر میرود دردناک تر میشود و به نظر من این مسئله ای که برخی افراد از این سریال لذت نمیبرند و به آن علاقه مند نیستند کاملا طبیعی است , اصلا این موضوع که کسی عاشق گیم آف ترونز باشد از نظر من عجیب تر و جالب تر است ! شکنجه , تجاوز , خیانت , صحنه های جنسی و همینطور همجنسبازی و البته رابطه نامشروع برادر و خواهر و کشت و کشتار ! همه این ها در فصل سوم شدید تر و بیشتر میشود . پس چرا هر چه شدت این ها بیشتر میشود کسایی که باید , به این دنیا علاقه مند تر میشوند ؟! به نظر شما جواب این سوال غیر این است که این دنیا واقعیت هایی که تلخ است اما وجود دارد را نشان میدهد ؟

thumb-1920-516563

عملکرد بازیگران

رمانتیک و عاشقانه مانند جان اسنو و ایگریت , مغرور و پر اعتماد به نفس مانند استنیس , مهربان اما بی رحم دیده شدن در نظر عام مانند جیمی , حقیر و احمق بودن مانند تئون گریجوی , بی رحم بودن مانند رمزی و والدر فری , دچار نادانی و غرور شدن مانند راب استارک , با سیاست و دل رحم مانند مارجری , باهوش اما بیخیال مانند تیریون لنیستر و همچنین دل رحم و مهربان اما مغرور مانند دنریس تارگریان ! درواقع هر کدام از شخصیت ها در فصل سوم دارای ویژگی های پیچیده ای هستند و هیچ تعهدی هم نیست آن ها عوض نشوند ! از کیت هرینگتون و رز لزلی شروع کنیم . عملکرد این دو در این فصل بسیار فوق العاده بود و عملکرد مثبت شان را که از فصل قبلی شروع شد ادامه و ارتقا دادند و به جرئت میتوان گفت که این دو از محبوب ترین بازیگران فصل به شمار میروند . هرچند در دنیایی به این بی رحمی اگر یک زوج عاشقانه پیدا شوند , آن ها را ترکیب رمانتیک فصل می نامیم ! اما جدای این  ، این دو واقعا تاثیرگذار هستند و طرز آشنایی و برخورد اولیه آن ها هم این را جالب تر کرده است . ارزش کار این دو مخصوصا لزلی جایی بیشتر دیده میشود که نگاهی به زوج راب استارک و تالیسا مایگر بیاندازیم . اونا کاستیلا چاپلین در نقش تالیسا یک سوم بازی رز لزلی را هم ندارد ! نه جذابیت , نه دوست داشتنی و نه حتی در سکانس های عاشقانه دلنشین ! بازیگری که واقعا خشک بازی میکند و به نظر بنده در هیچ زمینه ای خوب کار نکرده است ! حتی بازی خوب ریچارد مدن در نقش راب استارک هم بعضی اوقات بخاطر بازی نه چندان دلچسب او , آن قدری که باید و شاید به مذاق خوش نمی آید ! استیون دیلین اما در نقش استنیس یکی از بهترین بازیگران این فصل به شمار می آید . بازی ای فوق العاده جدی و قوی که شخصیت استنیس را کاملا به تماشاگر منتقل میکند . در کنار او لیام کانینگهام  در نقش داوس سیورث مشاور معتمد استنیس هم عملکرد بسیار خوبی دارد . وفاداری را که از ویژگی های این شخصیت است را به خوبی میتوان در این بازیگر مشاهده کرد و در کل در کنار استیون ترکیب خوبی با هم درست کرده اند .

thumb-1920-581625

اما دو تا از بهترین بازیگران این فصل قطعا بدون شک آلفی آلن و ایوان رئون بوده اند . بازیگرانی که در نقش های تئون گریجوی و رمزی اسنو به بازی پرداختند و تحسین بسیاری را از آن خود کردند . رئون در سریال ، شخصیت رمزی را که به شدت بی رحم و بی وجدان است را به قدری فوق العاده بازی میکند که بعید است کسی از رمزی بدش نیاید ! و اما آلفی آلن که مورد شکنجه قرار میگیرد و به صورت محشری بر مخاطب تاثیر میگذارد . آفی آلن از بازیگرانی است که بیشترین تغییر را در رفتار خود در طول سریال داشته و کلا شخصیت اش پیچیده است . همچنین نیکولاج کاستر شاید لازم به تعریف نداشته باشد و همه متوجه فوق العاده بازی کردن او در این فصل شده باشند . یکی از بهترین بازیگر های سریال نیکولاج است در نقش محبوب جیمی که دچار کمی دگرگونی در طول سریال شده است و دارای شخصیتی بسیار جالب و پیچیده است و در این فصل هم به طرز محشری میدرخشد و بر روی تماشاگر تاثیر میگذارد . نمی دانم ، شاید هم ما در اوایل جیمی را نشناخته بودیم که میگوییم دچار دگرگونی شده است ! و اما امیلیا کلارک ! بازیگری که یکی از محبوب ترین بازیگران فصل یک و دو به شمار میرود و کلا از فصل اول شخصیت اش تغییرات بسیاری داشته و از اولین سکانس که هیچ اعتماد به نفسی نداشت تا الان خیلی تغییر کرده است . اما شاید زیادی بتمن شده است ! بازی او کمی خسته کننده شده و طوری نشان داده میشود که از همه بهتر و دل رحم تر است و کار درست تر از او نیست ! به هر حال این مسئله با وجود همه ی توانایی های کلارک تو ذوق میزند و به نظر میرسد شاید این شخصیت زیادی یک نواخت شده است ... !

منتظر بخش دوم باشید ...

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید