news-background
news-background

پاسخ جرج آر.آر. مارتین به انتقاد از صحنه‌های ضیافت «بیهوده» در آثارش: دوست دارم طعم غذا را بچشید

«جرج آر.آر. مارتین» می‌گوید تمایل دارد خوانندگان آثارش طعم خوراکی‌ها را بچشند. نویسنده «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) به تازگی در وبلاگ خود به این انتقاد پاسخ داده است که چرا در آثارش صحنه‌های ضیافت‌های «بیهوده» وجود دارد. برخی منتقدین حتی می‌گویند بدون این صحنه‌ها، کتاب‌های او این چنین طولانی نمی‌شد.

مارتین در دیباچه «کتاب آشپزی رسمی بازی تاج‌وتخت» (The Official Game of Thrones Cookbook) توضیح داده است که چرا این صحنه‌ها اهمیت دارند: ««بیهوده» وقتی در زمینه نقد ادبی به کار برده می‌شود، معمولاً به معنای «بیش از آنچه می‌خواستم» یا «پیش نبردن داستان» است و می‌دانید، اغلب درست است. آیا ضروری بود که از شوالیه جوانی بگویم که به تازگی وارد فهرست‌ها شده و هفت خارپشت طلایی را در دشتی با علف‌های سبز تیره به سیخ می‌کشد؟ در آن صحنه جنسی، نمی‌توانستم آن‌ها را ناگهان روی تخت بیندازم و به «صبح روز بعد» کات بدهم؟ و ضیافت‌ها، آه آن ضیافت‌ها، بی‌تردید تنها مسئله‌ای که اهمیت داشت آنچه شخصیت‌ها می‌گفتند بود، نه اردک بریان در عسل خوابانده شده‌ای که می‌خوردند؟ خوب، نه. از نظر من نه.»

مارتین اضافه می‌کند: «برای من نه مقصد بلکه مسیر است که اهمیت دارد. تا جایی که به یاد می‌آورم تشنه خواندن بوده‌ام. مشخصاً خواننده داستان. داستان درباره هرچه سریع‌تر رسیدن از نقطه الف به ب نیست. می‌تواند آموزنده باشد، اما در ذات آموزنده نیست. برای آموزندگی، آثار غیرداستانی به مراتب برترند. داستان درباره حس است. دل، نه سر. داستان به ما تجربه نیابتی می‌بخشد. ما را فراتر از خود و دنیای پیرامون می‌برد.»

نویسنده در ادامه می‌نویسد هدفش این است که خواننده «با داستان من زندگی کند، نه اینکه فقط بخواند. وقتی پشت میز من می‌نشینند، دوست دارم که طعم غذا را بچشند.»

مارتین در حالی این کتاب آشپزی را منتشر می‌کند که هواداران بیش از یک دهه است که منتظرند «بادهای زمستانی‌» (The Winds of Winter) منتشر شود. آخرین جلد از مجموعه «نغمه یخ و آتش» (A Song of Ice and Fire) با عنوان «رقص با اژدهایان» (A Dance With Dragons) در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است.

«کتاب آشپزی رسمی بازی تاج‌وتخت» ۷ مه منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۱۳

چند سال دیگه وارث مارتین در پاسخ به علت تمام نشدن کتاب ها : برای مرحوم والد نه مقصد بلکه مسیر اهمیت داشت😂

نمایش اسپویل