news-background
news-background

اکران فیلم Scénarios ژان لوک گدار در جشنواره کن؛‌ فیلمی که یک روز پیش از مرگ کارگردان فیلمبرداری شده است

فیلم «سناریوها»‌ (Scénarios) «ژان لوک گدار» در جشنواره کن اکران خواهد شد. این فیلم یک روز پیش از خودکشی فیلمساز فرانسوی در سوییس فیلمبرداری شده است.

«سناریوها» که «فیلم نهایی ژان لوک گدار» توصیف شده غزل خداحافظی او با فیلمسازی است. جشنواره کن می‌گوید: ««سناریوها» عنوانی است که ژان لوک گدار انتخاب کرده تا به اثر ۱۸ دقیقه‌ای آخرش بدهد، به معنای واقعی کلمه، یک روز پیش از مرگ داوطلبانه‌اش ساخته شده. علاوه بر این، ژان لوک گدار یک فیلم ۳۴ دقیقه‌ای ضبط و در آن تصاویر ثابت و متحرک را ترکیب کرده، جایی میان خواندن و دیدن، او پروژه «سناریوها» را ارائه کرده است.»

کارگردان «از نفس افتاده» (Breathless) و «تحقیر» (Contempt) پیش از مرگ بر روی دو فیلم «سناریوها» و «جنگ‌های مضحک» (Funny Wars) کار می‌کرد. «جنگ‌های مضحک» که روی فیلم سوپر ۸، ۳۵ و ۱۶ میلی‌متری ضبط شده بودسال گذشته در جشنواره کن اکران شد. فیلم «سناریوها» ۳۵ میلی‌متری نیست و از تصاویر سوپر ۸ تشکیل شده است.

«فابریس آرانو» فیلمبردار گدار می‌گوید فیلمساز با «سناریوها» سعی داشته به ریشه‌های خود برگردد: «او می‌گفت فیلم «اسکله» (La Jetée) «کریس مارکر» را دیده‌ای؟ شاید بتوانیم چنین فیلمی بسازیم.»»

گدار در چند دهه آخر عمر خود به فیلمسازی تجربی روی آورده بود و آثاری ساخت که کولاژ‌هایی از صوت و تصویر بودند. آخرین فیلم بلند او «کتاب تصویر» (The Image Book) بود که در سال ۲۰۱۸ اکران شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید