news-background
news-background

استودیوهای هالیوود کارگردانان را بر اساس امتیازات راتن تومیتوز انتخاب می‌کنند - غیررسمی

سینه‌فیل‌ها و سینماروها برای سنجش فیلم‌های جدید راه و روش‌های گوناگونی ندارند اما یکی از موثق‌ترین آن‌ها وبسایت «راتن تومیتوز» است که امتیاز آن در بسیاری از موارد فروش فیلم‌ها را تعیین می‌کند و مخاطبین زیادی بر این اساس تصمیم می‌گیرند بلیت فیلم‌ها را خریداری کنند یا نه.

«هالیوود ریپورتر» به تازگی گزارش داده است که استودیوهای هالیوود هم به این سامانه رجوع می‌کنند اما نه برای دیدن فیلم بلکه برای انتخاب کارگردانان. یکی از مدیران ناشناس استودیوهای هالیوود می‌گوید امتیاز فیلم‌های قبلی فیلمسازان در «راتن تومیتوز» اولین و مهمترین فاکتوری است که تهیه‌کنندگان بررسی می‌کنند تا برای پیشنهاد کارگردانان چراغ سبز نشان دهند.

اما مشکل از جایی شروع می‌شود که امتیاز منتقدین و مخاطبین در پاره‌ای از مواقع اختلاف زیادی دارند و منطقی به نظر نمی‌رسد که استودیوها بر این اساس در مورد انتخاب کارگردان تصمیم‌گیری کنند. «متاکریتیک» رقیب «راتن تومیتوز» در این زمینه است با این تفاوت که امتیاز فیلم‌ها را بر اساس بررسی حدود ۶۰ منتقد از نشریات معتبر تعیین می‌کند نه بلاگرهای ناشناخته‌ و ناشناس.

«مارتین اسکورسیزی» پیش‌تر از «راتن تومیتوز» انتقاد کرده و گفته بود که امتیازات این وبسایت «اعتبار سینما» را پایین می‌آورد: «استودیوها «راتن تومیتوز» را ابداع نکرده‌اند، و بیشترشان آن را دوست ندارند. اما نظام معیوب شده. مخاطبین احمق‌تر شده‌اند. آدم‌های عادی مثل گذشته به سراغ نقدها نمی‌روند. «راتن تومیتوز» چیزی است که استودیوها می‌توانند به بازی بگیرند. بنابراین به بازی می‌گیرند.»

نشریه «والچر» سال گذشته در گزارشی ادعا کرده بود که یک مؤسسه تبلیغاتی امتیاز فیلم‌ها را دست کم در پنج سال گذشته با پرداخت پول مستقیم به «منتقدین» دستکاری می‌کند.

«دیمین شزل» کارگردان برنده اسکار در ماه مارس گفته بود پس از شکست فیلم «بابل» (Babylon) انتظار دریافت بودجه‌های سنگین را ندارد:‌ «متوهم نیستم. به این زودی‌ها بودجه‌ای در سطح «بابل» به دست نمی‌آورم، یا دست کم برای فیلم بعدی نه.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید