news-background
news-background

حمایت کن لوچ از سخنرانی «ارزشمند» جاناتان گلیزر در اسکار

لوچ از گلیزر حمایت کرد.

«کن لوچ» فیلمساز کهنه‌کار بریتانیایی از سخنرانی هم‌وطنش «جاناتان گلیزر» در مراسم اهدای جوایز اسکار حمایت کرد. کارگردان «منطقه تحت نظر» (The Zone of Interest) پس از دریافت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی از «اشغال» سرزمین فلسطین و کشتار مردم این کشور توسط اسرائیل انتقاد کرده بود.

لوچ در مصاحبه با «ورایتی» می‌گوید «احترام زیادی» برای گلیزر قائل است و سخنرانی او «بسیار شجاعانه» بوده است. او اضافه می‌کند: «و تردیدی ندارم که او پیامدهای احتمالی‌اش را درک می‌کرد، و این باعث می‌شود که حتی شجاع‌تر به نظر برسد، بنابراین برای او و کارش احترام زیادی قائل هستم.»

گلیزر در مراسم اسکار گفته بود: «فیلم ما نشان می‌دهد که انسانیت‌زدایی در چه مواقعی به بدترین شکل خود می‌رسد. تمام گذشته و حال ما را شکل داده. امروز، ما به عنوان انسان‌هایی اینجا ایستاده‌ایم که یهودی بودنشان را تکذیب می‌کنند و ربوده شدن هولوکاست با اشغالگری به کشته شدن انسان‌های بیگناه زیادی منجر شده. افرادی که چه ۷ اکتبر در اسرائیل کشته شده باشند چه در حملات غزه، همگی قربانی انسانیت‌زدایی‌اند - چگونه مقاومت کنیم؟»

«تونی کوشنر» نویسنده نامزد اسکار فیلم‌های «مونیخ» (Munich)، «لینکلن» (Lincoln) و «فیبلمن‌ها» (The Fabelmans) پیش از لوچ از گلیزر حمایت کرده و گفته بود: «کیست که با این گفته مخالفت کند؟ چه کسی آنچه در غزه در حال وقوع است را پسندیده می‌داند؟» از سوی دیگر گرو‌ه‌هایی چون «بنیاد بازماندگان هولوکاست» سخنرانی گلیزر را «از نظر اخلاقی غیرقابل‌دفاع» دانستند.

کارگردان «بلوط پیر» (The Old Oak) می‌گوید گلیزر از حمایت یهودیان بسیاری برخوردار است چرا که او کلیشه حمایت تمام یهودیان از اقدامات اسرائیل را شکسته است: «به این خاطر ارزشمند بود که نشان تنوع نظرات را نشان می‌داد.»

لوچ در مراسم اهدای جوایز بفتا در ماه فوریه از غزه حمایت کرده بود. او فاش می‌کند که موفق نشده پروژه‌ای درباره خاور میانه را به مرحله تولید برساند: «موضوعی بود که دوست داشتم روی آن کار کنم، اما نمی‌دانستم چگونه از عهده‌اش برآیم. می‌توانست یک مستند باشد، اما پروژه بزرگی بود و بدون شک در دهه گذشته فراتر از توان من.»

او در مصاحبه با «ورایتی» می‌گوید تقریباً تردیدی ندارد که «بلوط پیر» آخرین فیلم اوست: «به آخر خط رسیده‌ام.» او اضافه می‌کند: «سعی می‌کنم به آینده فکر کنم و نوستالژیک نباشم. فیلم نساختن به هیچ وجه به معنای قطع ارتباط با سینما و دانشجویان و افرادی که فیلمنامه می‌نویسند نیست.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید