news-background
news-background

نقدهای سریال Shōgun: ««بازی تاج‌وتخت» بعدی» از شرق برآمد

«شوگون» نقدهای مثبتی دریافت کرده است.

اولین نقدهای سریال «شوگون» (Shōgun) شبکه اف‌ایکس وعده یک «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) دیگر را می‌دهند. این سریال که در قالب ۱۰ اپیزود ساخته شده تا این لحظه از «راتن تومیتوز» امتیاز ۱۰۰ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده است.

داستان سریال «شوگون» که از رمان «جیمز کلاول» اقتباس شده در ژاپن سال ۱۶۰۰ می‌گذرد و «هیرویوکی سانادا» نقش «لرد یوشی توراناگا» را بازی می‌کند که باید برای بقا با «شورای نواب» که علیه او متحد شده‌اند بجنگد. وقتی یک کشتی مرموز اروپایی و کشتی‌ران انگلیسی «جان بلک‌ثورن» با بازی «کازمو جارویس» با اسراری در سینه در نزدیکی دهکده پدیدار می‌شود، ممکن است موازنه قدرت را برای کمک به توراناگا تغییر دهد. سرنوشت توراناگا و بلک‌ثورن به مترجم آن‌ها «تودا ماریکو» با بازی «آنا ساوای» و یک زن مسیحی مرموز گره می‌خورد.

بسیاری از منتقدین این سریال با شخصیت‌های پرشماری که برای رسیدن به قدرت دسیسه‌چینی می‌کنند را با «بازی تاج‌وتخت» اچ‌بی‌او مقایسه کرده‌اند.

منتقد «پیست» می‌نویسد: «اقتباسی جاه‌طلبانه و پرخرج از رمان محبوب «جیمز کلاول» به همین نام است و سریالی که چرخش‌های بزرگی دارد، از مخاطبش مطالبه زیادی می‌کند، و اصرار دارد که روابط پیچیده شخصیت‌ها به اندازه صحنه‌های نبرد خونین و فراگیر است. هرچند نواقصی دارد اما سریال هم یک پدیده تماشایی ناب و هم به شکل نابی تماشایی است، و انصافاً می‌تواند به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های سال بدل شود.»

منتقد «دیلی بیست» می‌نویسد: «چهل و چهار سال پس از اقتباس به شکل یک مینی‌سریال در سال ۱۹۸۰ از رمان «جیمز کلاول» که از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده، «شوگون» در شبکه اف‌ایکس به تلویزیون بازگشته، شبکه‌ای که سریالش شاید ستارگان درخشانی مانند اثر پیشین ندارد (سریالی که در آن «ریچارد چمبرلین» و «توشیرو میفون» بازی کردند) اما میدان دید گسترده‌تر و روایت غنی‌تری بنا می‌کند. صحنه‌های نبرد در مقیاس عظیم، رزم‌های تن-به-تن، روابط نامشروع، حبس‌، اعدام‌، ترور، جاسوسی، خیانت‌، اختفا، و راهبردهای نظامی همگی در ۱۰ اپیزود حماسی ارائه شده‌اند، سریالی که داستان‌هایش درباره یک انگلیسی نافرمان در ژاپن فئودال دوران بحران بزرگ، اگر هرگز نشاطبخش نباشد، تصویری جذاب و باشکوه از افتخار و خیانت نشان می‌دهد.»

منتقد «ورایتی» می‌نویسد: «شباهت‌های ظاهری به «بازی تاج‌وتخت» وجود دارد - پنج رقیب برای یک تاج‌وتخت خالی، داستانی درباره دوستی دخترانه در طرف‌های مخالف جنگ قدرت. اما این تمرکز روی آدم‌هاست که دو سریال را به یکدیگر شبیه می‌کند و «شوگون» را شایسته یک رویداد تلویزیونی هیجان‌انگیز و مفتون‌کننده نامیده شدن.»

«هالیوود ریپورتر» می‌نویسد: «بازیگران بین‌المللی سریال فوق‌العاده‌اند و در صدر آن سانادا قرار دارد که علاوه بر ظرفیت خود به عنوان منبعی از اقتدار آنی و هوشمندی مرموز، یکی از تهیه‌کنندگان سریال نیز بوده است. [آنا] ساوای چندین سال است که با نقش‌های مکمل در «وظیفه/شرم» (Giri/Haji)، «پاچینکو» (Pachinko) و «مونارک: میراث هیولاها» (Monarch: Legacy of Monsters) از ستاره‌ای تمام عیار شدن طفره می‌رود، اما این سریال ظهور او را رقم خواهد زد. او نقش ماریکو به عنوان روحی شکننده، متزلزل و یک زن بی‌باک موذی از آن خود کرده تا جایی که امیدوارم سریال به او و جارویس فرصتی برای نمایش لحظات هوس‌انگیزتر کتاب را داده باشد.»

منتقد وبسایت «راجر ایبرت» می‌نویسد: «با ژرفای فعلی پلتفرم‌های استریم جایی که سریال‌ها مثل وی‌اچ‌اس‌های قدیمی روی هم تلنبار می‌شوند تا خاک بخورند، ناممکن است که احساس نکنی تلویزیون به سریالی که یک رویداد به نظر برسد احتیاج ندارد. زمانه آثاری حماسی چون «برکینگ بد» مدت‌هاست که به سر آمده، همین‌طور زمانه سریال‌هایی که می‌توانند بیش از ۱۰ اپیزود دوام بیاورند. اما هنوز نویسندگان و کارگردانانی وجود دارند که سعی می‌کنند سریال‌هایی حماسی بسازند، هرچند برخی موفق‌تر از سایرین‌اند. از اپیزود اول پیداست که «شوگون» اف‌ایکس یکی از این سریال‌هاست.»

اپیزود اول «شوگون» ۲۷ فوریه از اف‌ایکس پخش شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ۱۷:۲۰

سریال بسیار زیبایی است . تا قسمت چهارم خیلی کششی احساس نکردم ولی در دقایق پایانی قسمت چهارم اتفاقی افتاد که نشان میداد که سریال تاره شروع شده . با توجه به داستان به نظرم 10 قسمت و اصولا یک فصل براش کمه

نمایش اسپویل
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ۲۰:۰۳

حیف که مینیه

نمایش اسپویل
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ۲۰:۵۷

Etefaghan khabare khubie, chon neshun mide dastan alaki kesh peyda nemikone

نمایش اسپویل
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ۲۲:۰۷

باشه، پس منتظریم

نمایش اسپویل