news-background
news-background

نقدهای Dune: Part Two: «شاهکاری عجیب‌تر»

اولین نقدهای فیلم «تلماسه ۲» منتشر شدند.

قسمت اول فیلم «تلماسه» (Dune) «دنی ویلنوو» در زمانی اکران شد که دنیا گرفتار یک پاندمی بود. در آن زمان برادران وارنر فیلم علمی-تخیلی و پرستاره‌ای که بر اساس رمان «فرانک هربرت» ساخته شده بود را همزمان با اکران در سالن‌های سینما از پلتفرم استریم اچ‌بی‌او مکس پخش کرد و استقبال از آن باعث شد که استودیو فوراً برای قسمت دوم (Dune: Part Two) چراغ سبز نشان دهد.

این دنباله پس از چند ماه تأخیر برای اصحاب رسانه اکران شد و نقدها اوایل این هفته اجازه انتشار پیدا کردند. امتیاز «تلماسه: قسمت دوم» در «راتن تومیتوز» تا این لحظه به ۹۸ درصد رسیده و نقدهای مثبت زیادی برای فیلمی که حتی پرستاره‌تر از قسمت اول است منتشر شده هرچند شمار اندکی از منتقدین موافق نیستند که این دنباله یک «شاهکار» است.

منتقد «رولینگ استون» می‌نویسد:‌ «خدایان مربوطه را شکر که ویلنوو برای یک فیلم دیگر چراغ سبز گرفت. «تلماسه ۲» او فقط ادامه یک ساگا نیست. این فیلمساز فرانسوی-کانادایی جهان نثر هربرت را گسترده و عمیق‌تر کرده، رمنسی نوجوانانه که به تناسب حماسه‌های انجیلی عظیم شده، یک تراژدی شکسپیری درباره قدرت و فساد، و پرده دومی که از نظر بصری باشکوه است و باعث می‌شود قسمت پیشین تحسین‌برانگیز و جذابش یک اثبات-مفهوم محض باشد. ویلنوو بر خودش فائق آمده.»

منتقد «نیویورک پست» می‌نویسد: «حالا که بحث اشک شوق شد، باید گفت که ویلنوو محتاط است - در واقع، بسیار محتاطتر از دیوید لینچ که آخرین کارگردان اقتباس از این داستان بود - در اجتناب از تبدیل «تلماسه» به یک «جنگ ستارگان» یا یک «آواتار». هرچند آن فیلم‌ها که از جنبه‌های دیگری عالی بودند نمی‌توانستند بدون رمان بنیادین «تلماسه» فرانک هربرت وجود داشته باشند. خیر و شر چندان مرزبندی روشنی ندارند. از طرف دیگر بسیار عجیب‌تر است.»

منتقد «ایندی‌وایر» می‌نویسد: «طبق معمول، ویلنوو در بنا کردن دنیا کامیاب است. کارگردانان معدودی که در این مقیاس فیلم می‌سازند - فقط چند کارگردان معدود در این مقیاس فیلم می‌سازند - مهارت قرار دادن اجسام درون گستردگی فضای تهی را دارند، و ما با صحنه‌های اعجاب‌آور «پاترین ورمت» درک بیشتری از تاریخ آراکیس پیدا می‌کنیم نه آنچه شخصیت‌ها می‌خواهند بگویند. دیدن پل [با بازی «تیموتی شالامی»] که در موطن نیمه-مدفون فرمن‌ها گام می‌زند همه‌چیز را به ما درباره ضرورت مبارزه آن‌ها برای بقا علیه استعمارگران هارکونن که سیاره‌شان را برای منابعش چپاول کرده‌اند می‌گوید، و وقتی «لیدی جسیکا» مجبور می‌شود «قرن‌ها درد و اندوه» را هضم کند تا با مجازات مرگ به «مادر صومعه» تبدیل شود، می‌توانیم طعمش را تصور کنیم.»

«هالیوود ریپورتر» می‌نویسد: «ساختار روایت پیش‌رانشی و دنبال کردنش نسبتاً راحت است، موسیقی متن «هانس زیمر» پوشش‌دهنده است،‌ و فیلمبرداری «گریگ فریژر» مناظر نفس‌گیری ارائه می‌کند که درک ما از این سیاره ملتهب و مطلوب را عمیق‌تر می‌کند. همه این عناصر می‌توانند این دنباله را به رویدادی سینمایی‌تر از قسمت اول تبدیل کنند.»

منتقد «آپراکس» می‌نویسد: «خواهید دید که کسانی برای «تلماسه: قسمت دوم» واژه «شاهکار» را به کار می‌برند و من به شما نمی‌گویم که اشتباه می‌کنند. شاید کاملاً درست بگویند. (یک سال بعد از من سؤال کنید.) اما «تلماسه: قسمت دوم» بدون تردید هم‌ردیف بعضی از بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی عمر من است.»

«تیموتی شالامی» در این دنباله برای بازی در نقش «پل اتریدیز»، «زندیا» در نقش «چانی»، «ربکا فرگوسن» در نقش «لیدی جسیکا اتریدیز»، «خاویر باردم» در نقش «استیلگار»، «جاش برولین» در نقش «گارنی هالک»، «استلان اسکارزگارد» در نقش «بارون ولادیمیر هارکونن»، «دیو باتیستا» در نقش «گلوسو ربان هارکونن»، «شارلوت رمپلینگ» در نقش «مادر موهایم»، «استیون مک‌کینلی هندرسون» در نقش «توفیر هوات» بازمی‌گردند. بازیگران جدید فیلم «آستین باتلر» در نقش «فید-راتا هارکونن»، «کریستفر واکن» در نقش «امپراتور»، «فلورنس پیو» در نقش «شاهدخت ایرولن کورینو»، «لئا سیدو» در نقش «لیدی مارگو»، «سهیلا یعقوب» در نقش «شیشاکلی» و «تیم بلیک نلسون» خواهند بود.

«تلماسه ۲» ۱ مارس اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید