news-background
news-background

نامزدهای اسکار ۲۰۲۴: بهترین فیلم‌هایی که نامزد هیچ جایزه‌ای نشدند

فیلم‌های «اوپنهایمر» (Oppenheimer) و «موجودات بیچاره» (Poor Things) هفته پیش بیشترین نامزدی اسکار را دریافت کردند اما مانند همیشه فهرست نامزدها از چند غافلگیری و بی‌توجهی تهی نبود. جدا از بی‌توجهی رأی‌دهندگان آکادمی به «گرتا گرویگ» در بخش بهترین کارگردانی و «مارگو رابی» در بخش بهترین بازیگری برای «باربی» (Barbie)، امسال تازه‌ترین ساخته «دیوید فینچر»، «سوفیا کاپولا» و «مایکل مان» در هیچ بخشی نامزد اسکار نشدند. در ادامه نگاهی انداخته می‌شود به فیلم‌های تحسین‌شده‌ای که در هیچ بخشی نامزد اسکار ۲۰۲۴ نشدند.

   

پریسیلا (Priscilla)

«سوفیا کاپولا» از کتاب خاطرات «من و الویس» (Elvis and Me) نوشته «پریسیلا پرسلی» اقتباس کرده و «کیلی اسپینی» بازیگر سریال «مرد از ایست‌تون» (Mare of Easttown) را برای نقش پریسیلا و «جیکوب الوردی» بازیگر سریال «سرخوشی» (Euphoria) را برای نقش «الویس پرسلی» برگزیده است. این فیلم در جشنواره ونیز هشت دقیقه تشویق شد و از «راتن تومیتوز» در آن مقطع امتیاز ۹۵ درصد دریافت کرد. «رین مونرو بولاند»، «امیلی میچل»، «داگمارا دومینتسیک»، «رودریگو فرناندز استال»، و «لوک هامفری» دیگر بازیگران فیلم کاپولا بودند.

 

خاستگاه (Origin)

تازه‌ترین ساخته «ایوا دوورنی» در جشنواره ونیز با نه دقیقه تشویق ایستاده مخاطبین روبرو شد. این فیلم بر اساس کتاب برنده پولتزر «ایزابل ویلکرسون» (Caste: The Origin of Our Discontents) ساخته شده است. ویلکرسون در این کتاب تجارب خود از برخورد با فرهنگ‌های گوناگون را شرح می‌دهد. «آنجانو الیس-تیلور»، «جان برنتال»، «نورا فارمیگا»، «ادرا مک‌دونالد»، «نیک آفرمن»، «بلر آندروود»، «فین ویتراک»، «کانی نلسون» و «جزمین سیفاس-جونز» از جمله بازیگران فیلم «خاستگاه» بودند.

 

بو می‌ترسد (Beau Is Afraid)

تازه‌ترین ساخته «آری استر» با بازی «واکین فینیکس» یک «پرتره‌ صمیمانه و به گستردگی چند دهه برای یکی از موفق‌ترین کارآفرینان تاریخ» توصیف شده است. «استیون مک‌کینلی هندرسون»، «ایمی رایان»، «پارکر پوزی»، «مایکل گاندولفینی»، «پتی لوپون» و «نیتان لین» دیگر بازیگران این فیلم بودند. «ورایتی» پیش‌تر گزارش داده بود که «بو ترسیده» پرخرج‌ترین فیلم تاریخ استودیوی ای-۲۴ است.

 

خاطره (Memory)

این فیلم دیدار مجدد «سال» با بازی «پیتر سازگارد» با همکلاسی سابقش سیلویا با بازی «جسیکا چستین» را روایت می‌کند. سیلوا در یک آسایشگاه روانی ویژه بزرگسالان کار می‌کند و زندگی ساده‌ای دارد. او در بدترین شرایط با «سال» روبرو می‌شود پس از آنکه مرد در پایان مهمانی همکلاسی‌های سابق زن را تا خانه تعقیب می‌کند. دیگر بازیگران فیلم «السی فیشر»، «مریت ویور»، «بروک تیمبر»، «جسیکا هارپر» و «جاش چارلز» خواهند بود. سارزگارد برای «خاطره» در جشنواره ونیز جایزه بهترین بازیگر مرد را به خانه برد.

 

استروید سیتی (Asteroid City)

تازه‌ترین ساخته «وس اندرسون» پس از «فرنچ دیسپچ» (French Dispatch) یک تأمل شاعرانه روی معنای زندگی توصیف شده و داستانی در مورد یک شهر کویری خیالی در آمریکای سال ۱۹۵۵ و یک همایش نجوم روایت می‌کند که دانشجویان و والدین را از سراسر کشور به این شهر می‌کشاند. «اسکارلت جوهانسن»، «تام هنکس»، «جیسون شوارتسمن»، «جفری رایت»، «تیلدا سویینتون»، «برایان کرانستون»، «ادوارد نورتن»، «آدرین برودی»، «لیو شرایبر»، «هوپ دیویس»، «استیون پارک»، «روپرت فرند»، «مایا هاک»، «استیو کارل»، «مارگو رابی»، «مت دیلون»، «هونگ چاو»، «ویلیام دافو»، «تونی ریولوری»، «جیک رایان»، «گریس ادواردز»، «ارسطو میهن»، «سوفیا لیلیز»، «ایتان لی»، «جف گلدبلوم»، «ریتا ویلسون»، «بیل مری» و بسیاری دیگر در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

آیلین (Eileen)

این فیلم به کارگردانی «ویلیام الدروید» از رمانی به همین نام نوشته «آتوسا مشفق» اقتباس شده و داستانی در زمستان سال ۱۹۶۴ ماساچوست روایت می‌کند، وقتی که یک منشی جوان به نام آیلین در محل کارش زندان فریفته یک وکیل می‌شود. رابطه این دو با فاش شدن رازی در مورد ربکا چرخشی غیرمنتظره پیدا می‌کند. علاوه بر «آن هاتاوی» و «توماسین مک‌کنزی»، «شی ویگام»، «مارتین آیرلند» و «اوون تیگو» در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

فراری (Ferrari)

داستان این فیلم به کارگردانی «مایکل مان» در تابستان سال ۱۹۵۷ روی می‌دهد وقتی که فراری دچار بحران بود و ورشکستگی کمپانی که انزو و همسرش ده سال برای بنا شدنش از صفر کوشیدند را تهدید می‌کرد. انزو تصمیم می‌گیرد که روی یک مسابقه دیگر – رالی ۱۰۰۰ مایلی «میله میلیا» (Mille Miglia) در سراسر ایتالیا – قمار کند. «آدام درایور» در این فیلم نقش «انزو فراری» را بازی می‌کند و «پنه‌لوپه کروز» در نقش «لورا» همسر انزو و «شیلین وودلی» در نقش معشوقه او «لینا لاردی» ظاهر خواهند شد. «گابریل لئون» برزیلی، «جک اودانل»، «سارا گیدون» و «پاتریک دمپسی» دیگر بازیگران فیلم خواهند بود.

 

قاتل (The Killer)

دوازدهمین فیلم فینچر که از سال ۲۰۰۷ در دست ساخت بود اقتباسی سینمایی از رمان مصوری اثر «الکسیس نولن» است که داستانی در مورد بحران روانی یک آدمکش با بازی «مایکل فاسبندر» روایت می‌کند. «تیلدا سویینتون» و «چارلز پارنل» بازیگران دیگر فیلم و «اندرو کوین واکر» که «هفت» (Seven) را در کارنامه دارد نویسنده فیلمنامه برای فینچر است. این فیلم از مجموع ۲۴۲ نقد امتیاز ۸۶ درصد «راتن تومیتوز» منتقدین را دریافت کرده است.

 

سالتبرن (Saltburn)

داستان فیلم در اوایل دهه ۲۰۰۰ قرار داده شده و دانشجویی به نام «الیور کوییک» با بازی «بری کیوگن» را دنبال می‌کند که به دنبال یافتن جایگاه خویش در دانشگاه آکسفورد است اما مجذوب دنیای فریبنده و اشرافی «فلیکس کاتن» با بازی «جیکوب الوردی» می‌شود که او را به ملک سالتبرن دعوت می‌کند تا تابستانی فراموش‌نشدنی برای او رقم بزند. «ریچارد ای. گرنت» و «رزاموند پایک» نقش والدین فلیکس را بازی می‌کنند. «الیسون الیور»، «آرچی مدکوی»، و «کری مولیگان» دیگر بازیگران «سالتبرن» بودند. این فیلم همچون «باربی» و «اوپنهایمر» در شبکه‌های اجتماعی بسیار بحث‌برانگیز بود و کلیپ‌هایی از صحنه‌های زننده آن به اشتراک گذاشته می‌شدند.

 

بلک‌بری (BlackBerry)

«گلن هاورتون» با «بلک‌بری» نامزد دریافت جایزه گاتهام بهترین بازیگر نقش مکمل شد اما این فیلم تحسین‌شده جایی در میان نامزدهای اسکار نداشت. داستان این فیلم به کارگردانی «مت جانسون» درباره ظهور و سقوط اولین گوشی موبایل هوشمند دنیاست.

 

پنجه آهنین (The Iron Claw)

«پنجه آهنین» داستان واقعی فون اریک‌ها و ظهور و سقوط این خانواده کشتی‌گیر را روایت می‌کند که در دهه ۱۹۶۰ روی این ورزش تأثیر دیرپایی داشتند. افران نقش «کوین فون اریک»، یکی از شش برادر کشتی‌گیر را بازی کرده است. «شان دورکین» که «مارتا مارسی می مارلین» (Martha Marcy May Marlene) را در کارنامه دارد نویسنده و کارگردان فیلم است. «لیلی جیمز»، «هریس دیکینسون»، «هولت مک‌کالنی»، «جرمی آلن وایت» و «مورا تیرنی» دیگر بازیگران این فیلم بودند که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۸ درصد دریافت کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید