news-background
news-background

نقد فیلم No One Will Save You: نجات‌دهنده در آیینه است

 

برایان دافیلد، کارگردان «هیچکس نجاتت نخواهد داد» (No One Will Save You) در سکانس‌های افتتاحیه‌ی تازه‌ترین ساخته‌اش وقت تلف نمی‌کند و سریعا و با قدرت هرچه بیشتر دست به عمل می‌زند و خانه‌ای امن را به تصویر می‌کشد که مورد حمله‌ی بیگانگان قرار می‌گیرد و اینگونه به یکباره امنیت و آرامش ساکن را از میان می‌برد و مخاطب را در بهت و ناباوری فرو می‌برد.

آنچه پس از دقایق آغازین و در ادامه‌ی فیلم می‌آید اما ترکیبی فوق‌العاده پرتنش از ژانر علمی-تخیلی و ترسناک است که مخاطب را تماما درگیر می‌کند و در تعلیق نگه می‌دارد. دافیلد که قبلاً در ژانرهای مشابه کار کرده بود، این‌بار در تازه‌ترین ساخته‌اش به داستان دختر جوان و منزوی می‌پردازد که به تنهایی در خانه‌ای بزرگ و دورافتاده زندگی می‌کند و به دلایلی که تا اواخر داستان مشخص نیست توسط همه‌ی ساکنان شهر نادیده گرفته می‌شود و یا همه از او متنفر می‌شوند. اما با این حال او خودش را مشغول درست کردن لباس، انجام کارهای روزانه، نوشتن نامه برای دوست دوران کودکی‌اش و الخ... می‌کند و در این اوضاع به ظاهر عادی به زندگی ادامه می‌دهد. در این میان اما ورود یک بیگانه‌ی فرازمینی بلند قد و دهشتناک که به شکل آزاردهنده‌ای حرکت می‌کند، بدنش را می‌پیچاند و می‌چرخاند، و نوعی صدای مشمئزکننده ایجاد می‌کند، همه چیز را من جمله آرامش ساختگی این دختر را به هم می‌ریزد و این‌گونه اوضاعِ غیرعادی، دگرگون می‌شود.

نجات‌دهنده در آیینه استآنچه که در اولین برخورد با فیلم تاثیرگذار است، این است که در داستان تماما با نیمه‌ی پنهان مانده‌ای همچون آیسبرگ مواجه‌ایم که ممکن است در لحظه بیرون بیاید و غافلگیرمان کند. از آنجا که این فیلم، وحشت را بدون خارج شدن از مسیر و به انحراف کشیده شدن گسترش می‌دهد، تهدید موجود بیگانه به ظرافت افزایش می‌یابد و همان‌طور که از عنوان فیلم مشخص می‌شود تنهایی کاراکتر اصلی مدام بیشتر و بیشتر می‌شود و همسایگان، آشنایان و حتی پلیس به کمکش نمی‌روند و خودش می‌ماند و خودش. ناگفته نماند که از جهاتی، این اثر منعکس‌کننده لحظاتی از فیلم سینمایی «جنگ دنیاها» ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ است که یک خانه معمولی را به تصویر می‌کشد که به یک منطقه جنگی فرازمینی محاصره شده، تبدیل می‌شود.

دافیلد در «هیچکس نجاتت نخواهد داد» همچنین در حفظ رمز و رازهایی که از ابتدا در دل داستان می‌کارد، بسیار عالی عمل می‌کند. فی‌المثل بیگانگان فیلم هرگز با جزئیات زیاد توضیح داده نمی‌شوند و در هاله‌ای از ابهام و ناشناختگی باقی می‌مانند. نکته‌ی مهم بعدی این است که، از ابتدا تا انتها اصلاً دیالوگی در فیلم وجود ندارد و داستان اثر به طور هوشمندانه‌ای همراه با عملکرد عالی کاراکتر اصلی منتقل می‌شود. نکته‌ی مهم بعدی که راز بزرگ فیلم است چرایی تنفر همه از کاراکتر اصلی است که تا انتها به آن اشاره می‌شود اما دلیل آن هرگز مشخص نمی‌شود. ذکر این نکته الزامی است که «هیچ‌کس نجاتت نخواهد داد» در تصویر و جلوه‌های ویژه نیز به خوبی عمل می‌کند و مخاطب را در بهت و هراس نگه می‌دارد. طرح‌های موجودات جالب توجه هستند، ترکیبی از بیگانگان کلاسیک و اسلندرمن. و اگرچه مخلوق نهایی تعمدا غیرواقعی به نظر می‌رسد و فاقد جزئیات است اما دیدنش برای دگرگون شدن کافی است. این امر به ویژه در موارد معدودی که گویی از نزدیک به یک موجود بیگانه نگاه می‌کنید، صادق است.

در انتها باید تاکید کرد، سینمایی «هیچ‌کس نجاتت نخواهد داد» یک سورپرایز لذت‌بخش است که ابهامات آن نیز چیزی از این لذت نمی‌کاهد. این اثری است که دقیقاً و به موقع برای فصل ترسناک به تصویر آمده است. این یک تریلر فشرده و متمرکز با مفهومی منحصر به فرد و خوش‌ساخت است که مخاطب را تا پایان درگیر می‌سازد و اگرچه پایان کمی خوب و عجیب است، اما ناامنی و تهدیدی که فیلم برایمان از ابتدا ساخته، کافی است تا جهانمان بعد از پایان دگرگون شود.

  یاسمن اسمعیل‌زادگان

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید