news-background
news-background

اکبر گلپایگانی درگذشت

«اکبر گلپایگانی» معروف به «گُلپا» خواننده موسیقی اصیل ایرانی در ۸۹ سالگی درگذشت. «محمدعلی گلپایانی» برادر خواننده در مصاحبه با «موسسه هنرمندان پیشکسوت» درگذشت «گلپا» را تأیید کرده است.

گلپایگانی که «مرد حنجره طلایی موسیقی ایرانی» لقب گرفته بود در سال ۱۳۳۵ به دعوت سازمان یونسکو و با همکاری «نورعلی برومند» و «علی اصغر بهاری» روی صحنه رفته بود. او در فیلم «مرد حنجره طلایی» به کارگردانی «مهدی میثاقیه» در سال ۱۳۴۸ مقابل دوربین رفته است.

در سکانسی از فیلم «مدئا» (Medea) به کارگردانی «پیر پائولو پازولینی» آواز گلپایگانی شنیده می‌شود. «گلپا» در مورد این صحنه به «جام جم» گفته بود: علی عباسی در استودیو میثاقیه به من گفت خبر‌ داری پازولینی در فیلمش از صدای تو استفاده کرده است؟ خب من هم وکیل گرفتم و بعدها من و پازولینی را خواستند و پرونده‌مان حدود یک‌سال به طول انجامید. بالاخره هم این آقا را محکوم کردند که شما آواز این آقا را بدون اینکه از ایشان اجازه بگیرید، برداشته‌اید و در متن فیلم خودتان استفاده کرده‌اید. من یک آواز خسرو و شیرین با ساز جلیل شهناز خوانده بودم که در بخش تحریرش از پایین به سمت بالا حرکت می‌کردم و تحریر می‌زدم و دوباره به سمت پایین بازمی‌گشتم. این تحریر را یک‌نفس زده بودم و آنقدر زیبا شده بود که مرحوم پیرنیا و روح‌الله خالقی و علی دشتی به‌خانم روشنک گفتند دو بیت دکلمه شعر بعد از این تحریر بخواند و دوباره این تحریر را تکرار کردند که این اتفاق بی‌سابقه بود. این دکلمه و تحریر را اول فیلم«ماد آ» گذاشتند. بعد هم پازولینی محکوم به پرداخت یک‌میلیون‌دلار به خاطر این کار به بنده شد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید