news-background
news-background

اسکورسیزی: بداهه‌پردازی «بی‌پایان» دی‌کاپریو برای Killers of the Flower Moon حوصله ما را سر برد؛ انتقادها از فیلم Wolf of Wall Street «ملال‌آور» بودند؛ از ایمیل وحشت دارم

کارگردان «قاتلین ماه گل» می‌گوید خواندن ایمیل را به تازگی شروع کرده است.

«مارتین اسکورسیزی» در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» فاش کرده است که در زمان فیلمبرداری «قاتلین ماه گل» (Killers of the Flower Moon) بداهه‌پردازی «لئوناردو دی‌کاپریو» او و «رابرت دنیرو» را آزرده کرده است.

این فیلمساز از همکاری آخر خود با بازیگران برنده اسکار در فیلمی که قتل‌های قبیل اوسیج در دهه ۱۹۲۰ را روایت می‌کند گفته و به یاد می‌آورد که بداهه‌پردازی‌های «بی‌پایان» دی‌کاپریو بوده‌اند و دنیرو تمایلی به راه رفتن نداشته است.

اما اسکورسیزی و دنیرو هر دو از زیاده‌روی دی‌کاپریو در بداهه‌پردازی خسته می‌شوند: «من و باب گاهی به یکدیگر نگاه می‌کردیم و کمی رویگردان می‌شدیم. و به او می‌گفتیم: «به آن دیالوگ احتیاجی نداری.»»

در این فیلم دنیرو نقش مردی به «ویلیام هیل» و دی‌کاپیرو نقش خویشاوند او «ارنست برکهارت» را بازی می‌کنند که برای استثمار زمین‌های نفت‌خیز قبیله اوسیج دسیسه می‌چینند.

دی‌کاپریو با بداهه‌پردازی بیگانه نیست و جملاتی در فیلم‌های «تایتانیک» (Titanic)، «گرگ وال استریت» (The Wolf of Wall Street) و «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon A Time In Hollywood) را بدون آنکه در فیلمنامه وجود داشته باشد خلق کرده است.

اسکورسیزی پیش‌تر به «آیریش تایمز» گفته بود که پیشنهاد دی‌کاپریو باعث تغییر نقش او شده است: «لئو آمد و از من پرسید: «قلب داستان کجاست؟» جلساتی با اعضای قبیله اوسیح داشتم، و فکر کردم: «داستان این است.» احساس کردیم که داستان واقعی لزوماً از بیرون و اداره‌ها نمی‌آید، بلکه از درون می‌آید، از اوکلاهوما.»

این کارگردان در مصاحبه دیگری با «تیموتی شالامی» برای «جی‌کیو» از پرفروش‌ترین فیلم کارنامه‌اش یعنی «گرگ وال استریت» گفته است. دی‌کاپریو در این فیلم سه ساعته نقش «جردن بلفورت» را بازی می‌کند.

اسکورسیزی می‌گوید تمایلی ندارد در فیلم‌هایش به مخاطب تحمیل کند که چه حسی درباره شخصیت‌ها داشته باشند: «در مورد «گرگ وال استریت» برای مثال، همین چند روز پیش از یک گزارشگر دیگر شنیدم که گفت: «شما از جنگی که برای «گرگ وال استریت» شکل گرفته آگاهی ندارید؟» گفتم: «درباره چه حرف می‌زنید؟» گفت: «ظاهراً فیلم را در استودیوی پارامونت برای منتقدین نیویورک اکران کرده‌اند.» به من گفتند که گویا دو جبهه به وجود آمده: یک طرف عاشق فیلم شده‌اند و طرف دیگر خشمگین‌اند و می‌گویند من نسبت به جردن بلفورت موضع اخلاقی نگرفته‌ام. و یکی از منتقدین از گروه دیگر که فیلم را دوست داشته می‌گوید: «آیا فقط مارتین اسکورسیزی باید بگوید که اشتباه بوده؟ حتماً او باید به شما بگوید که اشتباه بوده؟ خودش می‌داند که اشتباه است.»»

شالامی می‌پرسد: «آیا این برخورد اخلاقی کمی شما را خسته می‌کند؟» اسکورسیزی پاسخ می‌دهد: «فراتر از خسته‌کننده است.»

در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ کارگردانان اجازه نداشتند فیلمشان را به گونه‌ای بسازند که مخاطب با شخصیت‌های شرور همدردی کند و به روشنی نشان می‌دادند که رفتار آن‌ها غلط یا غیراخلاقی است. بسیاری از منتقدین «گرگ وال استریت» به همین دلیل فیلم را نکوهش کردند.

اسکورسیزی در مصاحبه دیگری با «آسوشیتد پرس» می‌گوید میانه‌ای با رایانه ندارد: «از کامپیوتر استفاده نمی‌کنم چون چند بار سعی کردم اما حواسم خیلی پرت شد...» او اضافه می‌کند که به تازگی شروع به خواندن ایمیل کرده است:‌ «همین امسال شروع به خواندن ایمیل کردم. ایمیل‌ها، من را می‌ترسنانند. در آن‌ها نوشته‌اند «سی‌سی» [رونوشت کاربنی] و هزاران اسم در آن‌جا قرار دارد. این آدم‌ها چه کسانی هستند؟»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید