news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم «ضد-جیمز-باندی» The Killer در جشنواره ونیز: فینچر غرق در وسواس خود به تکنیک

اولین نقدهای فیلم «آدمکش» فینچر منتشر شدند.

منتقدین فیلم «آدمکش» (The Killer) «دیوید فینچر» را پس از اکران در جشنواره کن ستودند. نشریاتی چون «گاردین»، «دیلی بیست»، «تایم» و «تلگراف» نقدهای مثبتی منتشر کرده‌اند در حالی که «ورایتی»، «بی‌بی‌سی» و «والچر» لحن منفی‌تری دارند. این فیلم تا این لحظه از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۰ درصد بر اساس ۲۱ نقد و امتیاز ۷۵ درصد «متاکریتیک» بر اساس ۱۳ نقد دریافت کرده است.

«آدمکش» اقتباسی سینمایی از رمان مصوری اثر «الکسیس نولن» است که داستانی در مورد بحران روانی یک آدمکش با بازی «مایکل فاسبندر» روایت می‌کند. «اندرو کوین واکر» که «هفت» (Seven) را در کارنامه دارد نویسنده فیلمنامه برای فینچر است.

منتقد «لیتل وایت لایز» می‌نویسد: «داستان این فیلم برای کسی چون فینچر جاه‌طلبانه نیست، اما بدون تردید درگیرکننده است، و پروتاگونیست مرموز و دائماً گریزانش پس از نمایش تیتراژ پایانی یک معما باقی می‌ماند.»

منتقد «تایم» می‌نویسد: «به نظر می‌رسد که فینچر از ساختن «آدمکش» خیلی لذت برده باشد. هرچند او فیلم را به عنوان یک اثر هنری اکشن جدی می‌گیرد، اما هیچ جنبه‌ای از فیلم بیش از حد جدی گرفته نشده است.»

منتقد «گاردین» به فیلم امتیاز ۵ از ۵ داده و می‌نویسد: «تریلری است متشکل از ظاهر و سبک محض که با فراست بی‌نظیر مدیریت شده و چهره مشوش و مرموز فاسبندر انتخاب درستی برای آن است.»

«ورایتی» این فیلم را «یک اپرای اکشن مینیمالیستی پوچ‌گرایانه» درباره «رویه» فیلمسازی و توصیف می‌کند و تنش آن را یادآور فیلم «روز شغال» (Day of the Jackal) می‌داند: ««دیوید فینچر» در «آدمکش» مجذوب وسواس خودش به تکنیک می‌شود، رازگونگی فیلمسازی-به-مثابه-روش-تردستی. مسئله این نیست که [فینچر] عالی عمل می‌کند، بلکه او ممکن است بیندیشد که در نحوه نمایش «آدمکش» آشکارسازی‌ها و تفاوت‌هایی بیشتر از واقعیت وجود دارد.»

منتقد «والچر» یکی از معدود نقدهای منفی را نوشته است: «مرز باریکی است میان انعکاس خود و تمسخر خود، و «آدمکش» چند بار به شکل خطرناکی به عبور از آن نزدیک می‌شود.»

«هالیوود ریپورتر» می‌نویسد: ««در واقع، از برخی جنبه‌ها، «آدمکش» یک فیلم ضد-[جیمز] باندی، ضد-آدمکش-خیلی-جذاب است، ممارستی در واژگون‌سازی انتظارات. فقط از لحاظ طراحی لباس، در دستان «کیت آدامز»، قاتل داستان به جای پوشیدن تاکسیدوهای شیک، و مخفی شدن در پوشش‌های دقیق یا لباس‌های یقه‌برگردان سیاه، لباس‌های آماده-پوشیدن تعمداً ملال‌آور به تن می‌کند، معمولاً به رنگ بژ آب-رفته یا کرم کهنه.»

منتقد «تلگراف» به فیلم امتیاز ۴ ستاره از پنج داده و می‌نویسد: «بیشتر لذت فیلم در طرز عمل آن است: تماشای کسی که با پشتکار و عمل به سمت هدفی پیش می‌رود که اتفاقاً قتل است. اما تنشی که به شکل تلخی مضحک است میان اصول درونی ضد-قهرمان و نحوه رفتارش تحت فشار پدیدار می‌شود.»

«آدمکش» ۲۷ اکتبر به صورت محدود در سالن‌های سینما اکران می‌شود و از ۱۰ نوامبر در دسترس مشترکین نتفلیکس قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید