news-background
news-background

انتقاد مقامات اوکراین از لارس فون تریه به دلیل ارسال پیام «جان روس‌ها هم اهمیت دارد»

فون تریه به «ریاکاری» متهم شد.

«لارس فون تریه» کارگردان دانمارکی فیلم‌هایی چون «دجال» (Antichrist) و «مالیخولیا» (Melancholia) پس از آنکه در شبکه‌های اجتماعی پیام «جان روس‌ها هم اهمیت دارد» را منتشر کرد با انتقاد مقامات اوکراین مواجه شد.

فون تریه سه‌شنبه گذشته (۲۲ اوت) در اینستاگرام به ادامه جنگ خونین روسیه و اوکراین واکنش نشان داد. این نبرد تا امروز جان ۹ هزار شهروند و ۲۰۰ هزار نظامی را گرفته است.

او خطاب «به آقای زلنسکی و آقای پوتین، و مهم‌تر از آن به خانم فردریکسن [نخست وزیر دانمارک] که دیروز درون یکی از هولناک‌ترین ماشین‌های کشتار عصر حاضر ژست شادی داشت)» می‌نویسد: «جان روس‌ها هم اهمیت دارد! ارادتمند، لارس.»

پیام فون تریه در شبکه اجتماعی ایکس توسط «الکسی دنیلوف» رئیس امنیت ملی اوکراین بازنشر شده است. او می‌نویسد: «جنگ یک فیلم نیست که بازیگران نقش مرده و زنده بازی کنند. پشت هر روس تروریست، یک اوکراینی مرده است. انتخاب میان یک جلاد و قربانی به یک تراژدی تبدیل می‌شود وقتی که هنرمندی طرف جلاد را می‌گیرد.»

او سپس «توصیه‌ای ساده» به فون تریه می‌کند: «تصور کن که هر روز موشک‌های روسی به سمت شهر تو پرتاب می‌شوند، اینکه پدر یا مادرت کشته می‌شوند، نوه‌ات به روسیه برده می‌شود، و روس‌‌ها به همسرت تجاوز می‌کنند پیش از آنکه خانه‌اش را به آتش بکشند. در این مورد، تصور «انسان‌دوستی» ریاکارانه خصوصیات به کلی دیگری پیدا می‌کند – زندگی واقعی است، نه خیالی.»

فون تریه یک هفته پیش نیز به خاطر پخش آگهی برای پیدا کردن «دوست دختر و منبع الهام» بحث‌برانگیز شده بود. او با انتشار یک کلیپ توضیح داده بود که مردی ۶۷ ساله است، به پارکینسون و او‌سی‌دی مبتلاست و به صورت «مدیریت شده» الکل می‌نوشد: «به عبارت کوتاه‌تر، امیدوارم که هنوز چند فیلم خوب در من باقی مانده باشد.»

او اضافه کرده بود: «با وجود همه ناله‌ها، اصرار دارم که در یک روز خوب، در معاشرت با آدم‌های درست، می‌توانم یار جذابی باشم. از صبوری بی‌پایان شما سپاسگزارم.»

«بیورک» که در فیلم «رقصنده در تاریکی» (Dancer in the Dark) با فون تریه همکاری کرده، در سال ۲۰۱۷ این فیلمساز را به آزار جنسی متهم کرده بود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید