news-background
news-background

ادای احترام کاپولا و دل تورو به ویلیام فریدکین «یکی از خدایان سینما»

فریدکین دوشنبه این هفته در ۸۷ سالگی درگذشت.

فیلمسازان و بازیگرانی چون «الن برستین»، «فرانسیس فورد کاپولا» و «گی‌یرمو دل تورو» به درگذشت «ویلیام فریدکین» کارگردان «جن‌گیر» (The Exorcist) و «ارتباط فرانسوی» (The French Connection) واکنش نشان دادند و یاد او را گرامی داشتند.

«الن برستین» بازیگر «جن‌گیر» که اکتبر امسال در «جن‌گیر: مؤمن» (The Exorcist: Believer) هم دیده خواهد شد، با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: «دوست من بیل فریدکین اصیل، باهوش، فرهیخته، بی‌باک و به‌شدت بااستعداد بود. در صحنه‌های فیلمبرداری، می‌دانست که چه می‌خواهد، برای دستیابی به آن هر زمانی را صرف می‌کرد و اجازه می‌داد فیلمبرداری ادامه پیدا کند اگر اتفاق بهتری را شاهد می‌بود. او بدون شک یک نابغه بود.»

«دیوید گوردن گرین» کارگردان دنباله‌های «جن‌گیر» می‌گوید: «ویلیام فریدکین برای من الهام‌بخش بود. غمگینم که جامعه ما یک هنرمند درخشان را از دست داده است. «جن‌گیر» یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ است، در کنار «ارتباط فرانسوی»، «جادوگر» و بسیاری فیلم‌های دیگر. آثار جسورانه و خلاقانه او تا ابد بر فیلمسازان دیگر تأثیر خواهد گذاشت.»

«اسکات دیکینسون» کارگردان فیلم‌هایی چون «دکتر استرنج» (Doctor Strange) و «تلفن سیاه» (Black Phone) می‌گوید: «باعث افتخار بود که گفت‌وگویی متعدد و طولانی در توییتر با ویلیام فریدکین داشتم. او به واسطه همسرش برای یکی از تهیه‌کنندگان من پیام فرستاده بود که فیلم «تلفن سیاه» را دیده و دوست داشته – حرکتی که همیشه ارزش آن را خواهم دانست. «جن‌گیر» و «جادوگر» از بهترین فیلم‌های تاریخ‌اند.»

«مت ریوز» کارگردان «بتمن» (The Batman) می‌نویسد:‌ «عمیقاً تحت تأثیر آثار شگفت‌آور او در سینما و نیز در اپرا بودم... نمایش از «خواهر آنجلیکا» (Suor Angelica) [جاموکو] پوچینی یکی از تکان‌دهنده‌ترین آثاری بود که به عمرم دیده‌ام. یک اسطوره.»

«فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان «پدرخوانده» (The Godfather) می‌نویسد:‌ «ویلیام فریدکین یکی از اولین دوستانم در میان فیلمسازان نسل ما بود و من برای از دست دادن این رفیق دوست‌داشتنی سوگوارم. دستاوردهای او در سینما فوق‌العاده و منحصربه‌فردند. او تنها همکاری است که می‌دانم فیلمش جان انسانی را نجات داده است (The People vs Paul Crump). آثار بیلی نماینده نقاط عطف سینماست، فهرستی که هرگز فراموش نخواهد شد؛ بدون تردید با فیلم‌های «ارتباط فرانسوی»، «جن‌گیر» و «جادوگر»، اما همه فیلم‌های او با نبوغش زنده‌اند. اگر تصادفاً یکی از آن‌ها را انتخاب کنید مبهوت خواهید شد. شخصیت دوست‌داشتنی و تندمزاج او پوششی بود برای یک مرد غول‌آسای ژرف‌اندیش، درخشان و زیبا. درک اینکه دیگر هرگز در کنارش نخواهم بود دشوار است، اما دست کم آثارش جانشین او خواهد شد.»

«گی‌یرمو دل تورو» می‌گوید: «دنیا یکی از خدایان سینما را از دست داد. سینما یک ادیب واقعی را از دست داد و من یک دوست واقعی، باوفا و عزیز را. ویلیام فریدکین ما را ترک کرد. داشتن او نعمتی بود.»

«شان بیکر» فیلمساز می‌گوید: «یک استاد واقعی سینما. بخت این را داشتم که این اسطوره را ملاقات کنم. تأثیر عمیقی روی زندگی و فیلمسازی من داشت.»

«ال جین» نویسنده «سیمپسون‌ها» (The Simpsons) می‌گوید: «ویلیام فریدکین یکی از قهرمانان من در تاریخ سینما بود و همکاری با او مایه افتخار. یک نابغه و یک نماد.»

«استیون کینگ» می‌نویسد: «بسیار متأسفم که می‌شنوم ویلیام فریدکین، یک فیلمساز به‌شدت بااستعداد درگذشته است. «جن‌گیر» عالی است، اما برای من اثر کلاسیک واقعی او «جادوگر» بود.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید