news-background
news-background

«همه‌جا را به آتش بکشید»؛ حمایت جان کیوساک، جرج کلونی و نیکلاس ویندینگ رفن از اعتصاب تاریخی بازیگران هالیوود

بازیگران هالیوود از جمعه گذشته اعتصاب کردند.

«جان کیوساک» یکی از چندین ستاره هالیوود است که از «حرص و طمع» تهیه‌کنندگان خشمگین است و اعضای اتحادیه بازیگران (SAG-AFTRA) را به اعتصاب دعوت می‌کند. این اتحادیه پنجشنبه شب گذشته در پی شکست مذاکراتش با «پیمان تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون» (AMPTP) رسماً اعلام اعتصاب کرد.

به دنبال آغاز اعتصاب تولید پروژه‌های بسیاری از جمله «ددپول ۳» (Deadpool 3)، «ونوم ۳» (Venom 3)، و «مأموریت غیرممکن ۸» (Mission: Impossible 8) متوقف شده انتظار می‌رود قربانی‌های دیگری در راه باشند. اعتصاب اتحادیه نویسندگان (WGA) از ابتدای ماه مه نیز به تعطیلی برنامه‌های تلویزیونی بسیاری منجر شده بود.

کیوساک که در اوایل دهه ۱۹۸۰ بازیگری را شروع کرده و بیشتر با فیلم‌های کمدی رمانتیکی مانند «چیزی بگو» (Say Anything) شناخته می‌شود، در واکنش به سخنرانی «فرن درشر» رئیس اتحادیه بازیگران که تهیه‌کنندگان را «طماع» خواند گفت: «طمع تقریباً یک کلیشه طنز افسانه‌ای است. یک حقیقت جالب – وقتی جوان بودم – در فیلمی بازی کردم (با یک ضبط صوت بزرگ) و به شکلی امتیاز گرفتم – نه درآمد خالص. هرگز توقع پولی نداشتم اما آن فیلم [«چیزی بگو»] خیلی معروف شد – بنابراین حدود ۱۰ سال قبل دوباره نگاهی انداختم به اظهارنامه‌های مالی که وظیفه داشتند گزارش کنند – و در عین ناباوری، ادعا کرده بودند که ۴۴ میلیون دلار به خاطر آن فیلم ضرر کرده‌اند.»

کیوساک در ادامه از تفاوت‌های میان هزینه تولید و پخش یک فیلم و عملکرد آن در سال‌های پس از اکران می‌گوید: «فکر کردم که عجب، تقریباً فاکس را ورشکسته کردم! این فیلم با حدود ۱۳ میلیون دلار ساخته شد و در آن زمان حداقل هزینه را برای پخش آن کردند. سی سال بعد – آن فیلم هر سال میلیون‌ها دلار خسارت وارد می‌کند! حقه حسابداری تمیزی است نه؟»

شفافیت استودیوها و پلتفرم‌های استریم فقط یکی از مسائلی است که بیش از ۱۶۰ هزار عضو اتحادیه بازیگران را نگران و خشمگین کرده است. آن‌ها برای محافظت در برابر هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های مشابه از استودیوها تعهد می‌خواهند و می‌گویند درآمد آن‌ها از پخش فیلم‌ها و سریال‌ها در پلتفرم‌های استریم باید افزایش پیدا کند.

«جرج کلونی» و «جسیکا چستین» دیگر بازیگرانی‌اند که از اعتصاب حمایت کرده‌اند. کلونی با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: «این یک نقطه عطف در صنعت ماست. بازیگران و نویسندگان پرشماری توان امرار معاش ندارند. برای بقای صنعت این وضع باید تغییر کند. برای بازیگران این مسیر از اینجا شروع می‌شود.»

چستین در توییتر می‌نویسد: «تهیه‌کنندگان (AMPTP) با توافقی منصفانه برای آثار تلویزیونی، سینمایی و نمایشی مخالفت کرده‌اند. ما از جنگ نمی‌ترسیم و تسلیم نمی‌شویم. اتحادیه ما (SAG-AFTRA) حالا وارد اعتصاب شده.»

«باب اودنکرک» با انتشار ویدیوی درشر که رفتار «تهوع‌آور» استودیوها را محکوم کرده بود می‌نویسد: «خدای بزرگ. آفرین فرن آفرین! این بیانیه تأثیرگذاری است. از فن و همه اعضای اتحادیه نویسندگان و بازیگران در این لحظه حمایت می‌کنم... به پیش.»

«ایسا ری» بازیگر فیلم «باربی» (Barbie) در اینستاگرام می‌نویسد: «خوب، همه‌چیز به فنا رفت.»

«نیکلاس ویندینگ رفن» کارگردان دانمارکی «سواری» (Drive) و «فقط خدا می‌بخشد» (Only God Forgives) نیز از اعتصاب بازیگران حمایت می‌کند و به «ایندی‌وایر» می‌گوید: «کاملاً حمایت می‌کنم. همه‌چیز را به آتش بکشید تا دوباره بیرون بیاییم، تقریباً. اینکه از نظر تجاری چه اتفاق در حال وقوع است، به نظر من فقط بخشی از یک مشکل جهانی نابرابری است، و ارائه نشدن برابر فرصت‌ها، فراتر از آن چیزی است که مردم می‌توانند قبول کنند. به ریاست جمهوری خودتان [در آمریکا] در طول ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر نگاه کنید. چه اتفاقی افتاده؟ اما هیچ‌کس درسی نمی‌گیرد. بنابراین می‌توانید برگردید و به انقلاب فرانسه نگاه کنید و به یاد بیاورید که در پایان چه کردند: سر همه را قطع کردند، اما به نظر من باید از وقوع چنین پایانی اجتناب کرد.»

این فیلمساز اضافه می‌کند: «در اروپا، ما محدودیت‌های بیشتر و قوانین بیشتری برای اتحادیه‌های کارگری در دستورالعمل‌های حکمرانی داریم اما [در ایالات متحده] مثل غرب وحشی است...»

رفن ادامه می‌دهد: «من اهل یک کشور سوسیالیست هستم. اهل دانمارک، میهن برنی سندرز. بنابراین می‌توانم بگویم که چرا شادترین مردم دنیا هستیم، و فکر می‌کنم بهتر این است که در کنار هم باشیم تا اینکه همه‌چیز را برای سود بیشتر تکه و پاره کنیم.»

او اضافه می‌کند:‌ «به نظر من امروز طبیعتاً به خاطر پاندمی و پسا-پاندمی، درک شکاف درون جامعه، و اختلاف میان فقیر و غنی و دارا و ندار، به جایی رسیده که دیگر قابل‌قبول نیست. باید در توزیع ثروت بهتر عمل کنیم چون اگر نکنیم، انسانیت را از دست می‌دهیم، همدردی را از دست می‌دهیم، و بدل می‌شود به جنون سرمایه‌داری. و این هرگز فرجام خوشی نداشته.»

رفن در بخش دیگری از مصاحبه از معنای تولید محتوا برای هنرمندان می‌گوید: «ما به عنوان یک کسب‌وکار محتوا تولید می‌کنیم، اما به ندرت درباره این حرف زده‌ایم که چرا محتوا تولید می‌کنیم. چه معنا و ارزشی دارد؟ هرگز در مورد اینکه چرا محتوا تولید می‌کنیم حرف نزده‌ایم. فقط از این می‌گوییم که محتوای بیشتری می‌خواهیم و در سریع‌ترین زمان ممکن، و همه‌چیز در حال تبدیل شدن به یک انحراف، اما این لزوماً بازتاب سالمی از جامعه یا ما به عنوان انسان نیست.» او در پایان می‌گوید: «و فکر می‌کنم به همین علت است که انقلاب زیبایی در میان جوانان شکل گرفته که به مخالفت با سیستم و کمپانی‌های بزرگ و حالا صنعت سرگرمی برخاسته‌اند... به نظر من این عالی است.»

«ران پرلمن» بازیگر فیلم «هل‌بوی» (Hellboy) و سریال «پسران آنارشی» (Sons of Anarchy) در واکنش به تهیه‌کننده ناشناسی که گفته بود حاضر به مذاکره با نویسندگان نمی‌شود تا وقتی که آن‌ها بی‌خانمان و بی‌پول شوند می‌گوید: «آن حرامزاده‌ای که گفته بود این وضع را ادامه می‌دهیم تا شروع کنند به از دست دادن خانه و آپارتمان‌هایشان. گوش کن حرامزاده. بی‌خانمان علت‌های مختلفی دارد. بعضی وقت‌ها به خاطر مسائل مالی، بعضی وقتی‌ها خاطر کارما، و بعضی وقت‌ها با فهمیدن اینکه کدام خری این حرف را زده اتفاق می‌افتد. ما می‌دانیم چه کسی این حرف را زده. و کجا زندگی می‌کند. علت‌های خیلی زیادی دارد. [اما] تو این را برای مردم می‌خواهی. آرزو می‌کنی که خانواده‌ها گرسنه باشند، در حالی که خودت ۲۷ میلیون دلار در سال می‌گیری و هیچ چیزی خلق نمی‌کنی. مراقب باش حرامزاده. خیلی مراقب باش. چون این نوع چرت‌وپرت‌هاست که به دردسرت می‌اندازد.»

«کلارک گرگ» بازیگر سریال «مأمورین شیلد» (Agents of S.H.I.E.L.D) می‌گوید: «[استودیوها] در مقطعی می‌توانند شما را نسخه غیرواقعی شما را بسازند، باید با اجازه و دخالت بازیگر باشد. ما مشتی اطلاعات نیستیم که وارد رایانه کنند... احساس می‌کنم که می‌جنگیم تا روح فرم هنر را حفظ کنیم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۴ تیر ۱۴۰۲ ۱۷:۲۷

دانمارک کلا ۶ میلیون جمعیت داره با کلی ذخایر نفتی، برای همینه شادترین کشور جهان شدید.

نمایش اسپویل
۲۶ تیر ۱۴۰۲ ۱۶:۲۹

امیدوارم ذخایر نفتی و گازی ایران همین امروز تمام شه. دیگی که واسه ملت ایران نجوشه سر سگ توش بجوشه.

نمایش اسپویل
۲۶ تیر ۱۴۰۲ ۱۶:۲۳

دلیل شاد بودن دانمارک یکی اینه که گرفتار جبر جغرافیایی نیست. دومیش رو هم میترسم بگم.

نمایش اسپویل
۲۵ تیر ۱۴۰۲ ۱۸:۴۷

دوست خوب، ذحایر نفتی دانمار در برابر ایران پشه ای هم نیست، و همون رو هم خیل خیلی کم استرخارج میکنند الان و بیشتر انرژی تجدید پذیر هدفشونه. دلیل شاد بودن چاه نفتاشون بود که الان ما و عراقیا شب و روز تگری میزدیم از رفاه!

نمایش اسپویل